Vinkkaa gynekologi pk-seudulta joka on estrogeenilääkitykselle myönteinen
Antakaa asiallisia vinkkejä asiallisista gynekologeista pk-alueelta, jotka ottavat todesta moninaiset terveysongelmat, joita alhainen estrogeeni aiheuttaa. Olen melkein 50-vuotias. Tavalliset oireet puuttuvat kuten hikoilu ja kuivat limakalvot puuttuvat, mutta matala mielentila, kiukku, ärtyneisyys, unen ongelmat, väsymys ja nivelkivut löytyvät. Kun omalla rahalla maksaa, niin en halua enää varata aikaa gynelle, joka on lähtökohtaisesti vastaan estrogeenilääkitystä. Kokemusta on tällaisesta muutaman vuoden takaa, että gynekologi tekee päätelmänsä vain pohjaten limakalvojen kuntoon, vaikka kaikille naisille ei tule kuivia limakalvoja. Kaipaan siis suositusta gynestä, joka on estrogeenilääkitykselle myönteinen. Kiitos.
Kommentit (31)
Kuulen. Olen samaa mieltä, oireet voivat haitata koko elämää, kyllä päätös estrogeenilääkitykselle pitää olla oma. Testaamalla selviää, helpottuuko oireet lääkityksellä: jos näin on, niin silloin estrogeeni on oikea valinta. Toki ymmärrän jos suvussa on rintasyöpäriskiä tms. Mutta tällöinkin ohitetaan potilas ja hänen itsemäärämisoikeutensa. Eräs oman ikäinen tuttuni sanoi, että kärsi rajusta mielialan laskusta, joka helpottui heti kun aloitti estrogeenin. Miksi se olisi lääkärin päätettävissä, että haluttomuus elää on parempi asia kuin mahdollinen rintasyöpä? Eli halu lopettaa elämänsä on parempi kuin riski syövästä?
Kaikki gynet eivät ole estrogeenilääkitykselle myönteisiä. Kokemusta on ja siksi kysyn.
Kaikki kunnalliset gynethän tuputtaa vv-korvaushoitoa.
Ei ollut, jos kysyt lääkäriä jolla kävin. Väisälä on ilmeisen estrogeenimyönteinen. Hänelle ei vain tunnu löytyvän aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulen. Olen samaa mieltä, oireet voivat haitata koko elämää, kyllä päätös estrogeenilääkitykselle pitää olla oma. Testaamalla selviää, helpottuuko oireet lääkityksellä: jos näin on, niin silloin estrogeeni on oikea valinta. Toki ymmärrän jos suvussa on rintasyöpäriskiä tms. Mutta tällöinkin ohitetaan potilas ja hänen itsemäärämisoikeutensa. Eräs oman ikäinen tuttuni sanoi, että kärsi rajusta mielialan laskusta, joka helpottui heti kun aloitti estrogeenin. Miksi se olisi lääkärin päätettävissä, että haluttomuus elää on parempi asia kuin mahdollinen rintasyöpä? Eli halu lopettaa elämänsä on parempi kuin riski syövästä?
Mulla unettomuus on niin hirveä, eikä siihen auta muu kuin hormonikorvaushoito. Kokenut gyne sen määräsi, ja vaikutus oli uskomaton. Sitten kun piti reseptiä uusia, niin toinen gyne oli vihainen miten iso riski korvaushoito on, ja antoi lääkkeen pelkkään yöhikoiluun. Se ei auta juuri yhtään vaivoihin. Olen nykyään työkyvytön, kun en nuku. Kamalaa joutua tappelemaan tällaisista asioista. Ennemmin kuolen syöpään kuin elän näin.
Etsin yksityiseltä. Ja pyydän, jos saisi niitä suosituksia. Avasin jo aiemmin että olen törmännyt gynekologeihin, joilla on rajalliset halut määrätä estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnalliset gynethän tuputtaa vv-korvaushoitoa.
Kunnallinen gyne? Täällä pääsee vain yleislääkärille. Gynet ovat yksityisiä.
Katja Helske Aava. En voi olla varma ap:n tilateessa , mutta minulle lähes 70v määräsi vagifemia ja vaginellea ( ovat tietysti eri asia kuin laastarit ym.vahvemmat lääkkeet) . Saate sanoin käytät sitten loppu elämäsi. Ja kyllä kannatti , alapään on voinut ns.unohtaa
Minulla on joskus päälle 40 vuotiaana ollut laskimotulehdus ja ankara ukaasi jota olin uskonut ettei sitten mitään hormooneja. Hänestä se ei ollut ongelma joten voisin kuvitella että ap:n tilanteessakin onnistuisi.
Ellei sitten ajatellut, että kuukahtaahan tuo akka jo muutenkin kohta joten ihan sama
Toivo Haarala, Mehiläinen (tutkii kukkia)
"gynekologi tekee päätelmänsä vain pohjaten limakalvojen kuntoon, vaikka kaikille naisille ei tule kuivia limakalvoja"
Sellainen valhe tänään.
Labrassa arvot ja kyllä jokainen lääkäri niiden perusteella reseptin kirjoittaa jos tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla unettomuus on niin hirveä, eikä siihen auta muu kuin hormonikorvaushoito. Kokenut gyne sen määräsi, ja vaikutus oli uskomaton. Sitten kun piti reseptiä uusia, niin toinen gyne oli vihainen miten iso riski korvaushoito on, ja antoi lääkkeen pelkkään yöhikoiluun. Se ei auta juuri yhtään vaivoihin. Olen nykyään työkyvytön, kun en nuku. Kamalaa joutua tappelemaan tällaisista asioista. Ennemmin kuolen syöpään kuin elän näin.
Tuo ei ole lainkaan nykyaikaista. Soita vaikka potilasasiamiehelle jolta saat neuvoja toimia.
Voin suositelle naapurin Seppoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole lainkaan nykyaikaista. Soita vaikka potilasasiamiehelle jolta saat neuvoja toimia.
Kyllä se valitettavasti noin menee, jos rintasyövän riski on muka liian suuri. Potilas ei saa itse valita.
Suomalaisethan käy paljon Virossa lääkärissä, onko siellä erilainen suhtautuminen tähän asiaan-en tiedä.
Voisitko selventää asiallisesti mikäli sinulla on tarkkaa tietoa väittämäsi pohjalle. Limakalvot ohenevat kaikilla viimeistään menopaussissa, mutta kaikki eivät koe kuivuusoireita. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Minuakin kiinnostaisi. Ymmärrän, että omalla kohdalla on riskejä, mutta olen ne valmis ottamaan koska elämänlaatuni on niin huono. Miksi minulla ei ole mitään itsemääräämisoikeutta omasta kehostani tässä suhteessa, minkälaisia riskejä otan? Miksi lääkäri voi pakottaa kärsimään sietämättömistä oireista?