Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön edut: vaatteisiin ei mene enää rahaa juuri ollenkaan

Vierailija
21.08.2026 |

Mitä muita etuja etätöissä?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä porukka oikein on töissä kun palavereissa ei käytetä kameraa ja ei tartte yhtään laittautua ? Siis ihan uteliaisuuttani kysyn, en pahalla. Tuskin ainakaan asiakaskontakteja on. 

Joo mulla ei ole asiakaskontakteja kameran kautta vaan ainoastaan sähköpostitse. Työkavereiden kanssa on videokeskusteluja. En todellakaan laittaudu työkavereita varten. Toki harjaan hiukset, kuten joka päivä muutenkin, mutta meikkiä en käytä ja kotiasu on päällä.

Vierailija
62/84 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä kun luulin olevani introvertti tai mahdollisesti ambivertti, mutta luettuani nämä kommentit minä taidankin olla yltiösosiaalinen ekstovertti!

P.s. pukeudun kotonakin nätisti ja siististi, minua ei koskaan näe jossain lökäpöksycollareissa tai verkkareissa (tai trikoissa ellen ole menossa lenkille tai salille). 

Mulla on aina rento kotiasu. Nyt on 3/4 leggingsit ja yksivärinen t-paita. Hyväkuntoiset vaatteet eikä missään nimessä kulahtaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos normaalisti tarvitsee pestä hiukset joka päivä, etätöissä ei ehkä tarvitse eli säästää shampoossa ja hoitoaineessa. Säästää myös meikeissä, ihovoiteissa, aurinkovoiteissa jne. jos on koko päivän sisällä.

Monilla kyllä sisältyy etätöihin esimerkiksi videopuheluita, joita varten kokee tarvetta laittautua ja näyttää mahdollisimman edustavalta.

Luuletteko miesten laittautuvan hyvinkin paljon videopalavereihin? Parta on ehkä ajeltu, mutta edes reilu sänki ei haittaa. Sen vähän mitä televisiota katson, olen pannut merkille monissa ohjelmissa miesten useamman päivän sängen.

Vierailija
64/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän matkoissa, ja konttorivaateostoksissa. Tuo raja menee mieluisampiin asioihin, kuten hemmottelupalveluihin, ravintolakäynteihin viikonloppuna, kodin ehostukseen, sekä ylläripylläri laadukkaiden vaatteiden ostamiseen vapaa-ajalle. Harrastuksiin menee myös rahaa.

Joku kommentoi että etätöissä erakoituu kun ei näe työkavereita. Olen pahoillani, mutta monilla on muutakin sosiaalista elämää kuin vain työkaverit. Minä siedän työkavereitani vain koska siitä ajasta maksetaan. Työajan ulkopuolella näen ystäviäni ja perhettä ihan normaaliin aikaisempaan tapaan. Se on yksilön oma ongelma, joka ainoat ihmiskontaktit ovat työpaikalla, ja jotkut myös eivät kaipaa ihmisiä ympärilleen.

Vierailija
65/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut etätyöstä aivan valtavasti hyötyä, ilman etätyötä olisin varmaan päätynyt kokonaan työelämän ulkopuolelle. 

1. Olen aamu-uninen, aiemmin tämä oli iso ongelma. Etätyön myötä olen saanut nukkua pidempään ilman että tarvitsee joka jumalan aamu kaahata Kehä I:stä päästä päähän nuppi punaisena.

2. Keskittyminen on minulle haastavaa levottomassa ympäristössä, joten oma työhuone kotona takaa häiriöttömän työskentelyn. Toki häiriöitä tulee Teamsin kautta, mutta Teams sallii minulle itselleni sen valinnan, koska reagoin viestiin. Toimistolla on pakko reagoida tilanteeseen katsomatta jos joku hyypiö tulee iholle.

3. Olen epäsosiaalinen ja small talk on minulle kiusallista. Näihin tilanteisiin liittyvät epämukavat hetket ovat jääneet kokonaan pois elämästäni.

4. Rahaa säästyy, kun ei tarvitse maksaa työmatkakuluja, lounaita tai toimistovaatteita.
5. Työpäivän jälkeen aikaa ei tuhraudu kotimatkaan vaan pääsen suoraan kotoa salille, jossa en aiemmin jaksanut toimistopäivien jälkeen käydä ollenkaan.

Oliko tämä minun kynästä, myös tuota kehä 1:n ajamista mukaan luettuna :D

Vierailija
66/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin siirtymiseen menee n 2 min. Voin siis herätä myöhemmin. Ei tarvitse tavata työkavereita livenä. Vältän paremmin pöpöt.  Ei tarvitse ärsyyntyä avokonttorin melusta. Voin hyödyntää tauot järkevämmin esim laittaa pyykkikoneen päälle tmv. Keskityn paremmin kotona. Miksi ihmeessä haluaisin takaisin lähitöihin?

Mulla menee 10 minuuttia, kun kävelen työpaikalle.

Vierailija
67/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te missään töissä ole ketään.

Vierailija
68/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetti vaan, kun tekoäly tekee tilintarkastajien työt parin vuoden sisällä.

Vierailija
69/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi. Ei kukaan usko sitä että nainen  ei ostele vaatteita

Vierailija
70/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa juoda kaljaa.

Usein etäkokouksissa mulla on kahvikuppi jossa on oikeasti kaljaa ja sitä hörpin kaikkien nähden muka kahvina.

Vierailija
71/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen katukuva heijastaa etäilyä todella voimakkaasti. Onkohan mikään muu kansa yhtä kauttaaltaan pukeutunut mustiin verkkareihin, t-paitoihin ja länttään astuttuihin jalkineisiin kuin suomalaiset?

Vierailija
72/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä kotiaskareita kahvitauoilla ja odotushetkinä.
Voit laittaa kodinkoneet päälle työpäivän aikana, jolloin niiden valvominen sujuu helposti.

Voit nukkua selvästi pidempään, eikä aamulla ole niin kiire, mikä parantaa terveyttä.

Työpaikalla kiertävät flunssat ja ei tartu, joten olet terveempi, vähemmän poissaoloja.
Matkalla ei satu eikä tapahdu onnettomuuksia tai tule sakkoja.

Valtio ja kunnat säästävät tienpidossa, eli verorahasi menevät parempaan käyttöön.

Parkkipaikojen tarve vähenee, mikä säästää sekin ympäristöä ja rahaa.
Ilmastopäästöt, saasteet ja pienhiukkaset vähenevät.

Energiankulutus vähenee, jos ajat sähköajoneuvolla, puhdasta säästöä.

Suomen vaihtotase paranee, kun kalliita tuontiautoja ja polttoainetta ostetaan vähemmän.

On varaa kuluttaa enemmän, parempiin ja tähdellisimpiin asioihin, esim. elämyksiin ja palveluihin.

Sinulla jää enemmän aikaa perheelle ja harrastuksiin, kun ei tarvitse odottaa valoissa.

Kaikin puolin järkevämpää, taloudellisempaa ja ekologisempaa siis!

Vierailija
73/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä porukka oikein on töissä kun palavereissa ei käytetä kameraa ja ei tartte yhtään laittautua ? Siis ihan uteliaisuuttani kysyn, en pahalla. Tuskin ainakaan asiakaskontakteja on. 

Teams palavereissa jaetaan näytöllä muuta sisältöä kuin kamerakuvaa. Hyvin harvoin käytetään kameraa, ei asiakkaatkaan laita sitä päälle. It-ala.

Vierailija
74/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palavereissa ei tarvitse näyttää naamaa. Työnantaja voi sitä toivoa, muttei vaatia. Koti on kotirauhan piirissä, eikä työnantaja voi pakottaa sinne kameraa.

Vierailija
75/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa juoda kaljaa.

Usein etäkokouksissa mulla on kahvikuppi jossa on oikeasti kaljaa ja sitä hörpin kaikkien nähden muka kahvina.

Mulla on valkoviiniä.

Vierailija
76/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palavereissa ei tarvitse näyttää naamaa. Työnantaja voi sitä toivoa, muttei vaatia. Koti on kotirauhan piirissä, eikä työnantaja voi pakottaa sinne kameraa.

Taustan voi peittää. Meillä pitää olla kamera päällä mahdollisten kyberhyökkäysten takia. Nähdään, että oikea henkilö koneella. 

Vierailija
77/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teams palavereissa jaetaan näytöllä muuta sisältöä kuin kamerakuvaa. Hyvin harvoin käytetään kameraa, ei asiakkaatkaan laita sitä päälle. It-ala.

Kokouksen alussa tervehtiessä  on kamerat päällä ja sen jälkeen voi sulkea, kun joku jakaa näyttönsä.

Vierailija
78/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työläppärissä on kamera. Laita joku kuva naamasi taustalle tai sumenna tausta.

Vierailija
79/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli erakoidut totaalisesti etätöiden takia etkä ikinä enää käy ulkona, tapaa ystäviä, matkusta tai käy juhlissa tai yhtään missään sosiaalisissa tapahtumissa?

Etätöiden ansiosta säästyneet rahat mahdollistavat ulkonakäynnin.

Vierailija
80/84 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kiikkustuolissa muistelet elämääsi ruudun edessä 4 seinän sisällä...

No en minä niitä työmatkojakaan muistelisi muutenkaan. 

Kuka muistelee aikaansa ruudun ääressä hälyisen toimiston neljän seinän sisällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan