Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan nettijatkot: 2 kokemusta imetyksestä

02.10.2008 |

Lokakuun Vauvassa kahden lapsen äiti kertoo kahdesta hyvin erilaisesta imetyskokemuksesta. Mikä on vaikuttanut oman imetyksesi onnistumiseen tai epäonnistumiseen?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin poikaa kuukauden. Maito olisi kyllä riittänyt, imetys ei sattunut ja poika söi hyvin rintaa, mutta en vain yksinkertaisesti voinut sietää siitä. Sen vuoksi annoin alusta asti myös korviketta ja vähitellen annoin isompia määriä ja itse lopetus olikin hyvin helppo. Jo raskausaikana tiesin, etten tule pitämään imetyksestä, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla... Imetyksen jälkeen on elämä paljon mukavampaa ja helpompaa: tissit ei valu koko ajan, poika ei tarvitse minua koko ajan vaan voin nauttia elämästä: käydä jumpassa ja ostoksilla yms. niin, että isäkin saa nauttia olosta kaksin pojan kanssa.

Henkilökohtaisesti minua ärsyttää ns. ymmärtäväiset kommentit siitä, että 'ei se mitään, ei se kaikilla onnistu.' Kukaan ei tunnu käsittävän, että minulle imetys oli onnistunut, kokisin epäonnistuneeni, jos joutuisin imettämään puolivuotiaaksi!!

Vierailija
2/2 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka imetys epäonnistui. Poika kellastui ja sairaalassa pidettiin tärkeämpänä lisämaitoa kuin imetystä. En onnistunut kotona vähentämään lisämaidon määrää, aluksi vauvakin oli vielä kovin uninen keltaisuuden takia. Rintakumitkin hankaloittivat ja pojalla oli kielijänne tavallista tiukempi, mikä selvisi vasta puolivuotiaana, jolloin en enää imettänyt. Tuttipullo lienee se pahin epäonnistumisen aiheuttaja eli pojan ollessa 2kk hänestä oli kivempi imeä maito siitä ja itse olin niin onneton lypsäjä, ettei minusta siihen ollut, vaan korvikemaitoa annoin. Ehdottomasti kannattaa antaa hitaammin maitoa valuttavasta tuttipullosta ja siitä pitäisi antaa tietoa jo sairaalassa tai äitiyspakkauksessa. 4kk ikään vielä jonkin verran imetin, mutta se vaikutti pojalle inhottavalta siis sellaista lakkoilua. Lopetin imettämisen, kun en jaksanut enää yrittää.

Tokalla onnistui. Hän ei kellastunut, lisämaitoa ei tuputettu sairaalassa, vaan hän oli heti hyvä itse imemään (poikahan oli väsynyt ja hankala imemään, ei onnistunut ilman kumia). Kuitenkin jossain vaiheessa huomasin, että imetys sujuu paremmin vasemmalla rinnalla ja lopulta imetys loppui oikeasta rinnasta noin puoli-vuotiaana, koska lapsi niin vieroksui siitä imemistä. Onko sitten sen rinnan maidossa jokin vika, mikä ehkä sekin vaikutti ekan imetyksen epäonnistumiseen en tiedä. Aloitin kiinteät hiukan ennnen 4kk ikää mieluummin kuin korvikemaidon ja niin sitten imetin lopulta yhtä rintaa tosi kauan. Kaksi-vuotiaasta vähensin tietoisesti ja sitten viimeisen kerran imaisi viikkoa ennen 3-vuotispäivää. Tuttipullo käytin vain muutaman kerran.

Kolmannella on aika lailla sama kuin toisellakin. Molemmat tyttöjä. Taaskin oikea rinta jäi pois käytöstä, tosin imetin siitäkin lähes yksivuotiaaksi. Nyt on ikää 1,5 vuotta enkä ole aikeissa vähentää imetystä ennen kahden vuoden ikää. Se on edelleen parasta ravintoa ja voittaa mennen tullen vasikalle tarkoitetun lehmän maidon. Tulee parhaat proteiinit ja rasvat aivojen kehittymiselle. Imetän edelleen siis, koska pidän äidinmaitoa lapselleni parhaana ruokana. Lehmänmaitoa ei perheessämme muutenkaan käytetä. Tuttipulloa vesipulloksi joskus kokeilin, mutta ei tyttö huolinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla