Käsi sydämelle: vieläkö selviäisit ilman älypuhelinta ja tietokonetta, edes jotenkuten?
Onko kaikki mennyt niin digikeskeiseksi, että älylaite on pakko omistaa?
Kommentit (39)
Ei siitä mitään tulisi vsikka haluaisi, kaikki palvelut on netissä. Älypuhelimesta voisin luopua ja hoitaa tietokoneella tarvittavat.
Kyllä selviäisin vaikka jatkuvasti ruunun ääressä istunkin. Vaatii vaan asennetta ja muutakin harrastusta keksii. Älypuhelinta en tarvitse. Se on turhake.
Muuten selviäisin, ja olisin vaikka mielellänikin hyvän aikaa ilman älypuhelinta ja tietokonetta, mutta miten ihmeessä hoitaisin raha- ja muut asiani?
Varmaan mä hengissä selviäisin, mutta kaikki oma ja suurin osa lasten sosiaalisesta elämästä kuolisi ja pitäisi hankkia uusi työpaikka, koska työtäni ei voi tehdä ilman tietokonetta. Eksyisin myös jatkuvasti enkä tiedä miten maksaisin laskut.
Selviäisin, mutta esim. Matkatoimistoja ei juuri enää löydy, joten miten hankittaisiin lentoliput? Pääsylippujen vuoksi pitäisi jalkautua K-supermarketin tai R-kioskin tiskille.
Tuleekin ihan mieleen että miten toimistotyöt hoidettiin ennen kuin tuli tietokoneet? Voi olla ettei enää pystyisi hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuin kalevi kesämökillä 90-luvulla kysytään kuuluuko netti täällä kalevi sanoo mitä minä sillä ja nyt kalevit raivoaa kun netti pätkii korvessa.
Se oli silloin se. Hyvin kaikki tuli toimeen ilman älypuhelinta, kun siitä ei mitään tiedetty. Koskee ihan kaikkia asioita.
HALUAISIN selvitä muttei onnistu, palvelut kun on ajettu Suomessa siihen pisteeseen missä ne nyt ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekin ihan mieleen että miten toimistotyöt hoidettiin ennen kuin tuli tietokoneet? Voi olla ettei enää pystyisi hoitamaan.
Manuaalisella kirjoituskoneella, tai sellaisella kuin kynä ja paperi.
Vierailija kirjoitti:
Mekaanisella kirjoituskoneella. Oli ihan hytä toimivaa, eikä tarvinnut pelleillä softan ja koneiden kanssa. Senkun laittoi paperin koneeseen ja alkoi kirjoittamaan. Joskus piti lisätä mustetta.
Olisiko tässä skenaariossa kaikilla muilla netti käytössään normaalisti vai olisivatko muut samassa tilanteessa kuin minä?
Todennäköisesti en tulisi toimeen kummassakaan tapauksessa.
Minä itse pystyn sinnittelemänä ikuisesti ilman uusia palveluita. Teen usein tällaisia valintoja ja maksan niistä sen hinnan. Mutta muut on heikompia ja he antaa aina periksi ja alkaa käyttämään nettipalveluita ja fyysiset palvelupisteet lopetetaan ja henkilöstö irtisanotaan tai siirretään toisiin tehtävini.
Toisaalta jos kellään ei olisi nettiä ja älypuhelimia ei olisi niin yksikään palvelu ei olisi netissä.
Työtäni en pystyisi tekemään ilman tietokonetta ja verkkoyhteyksiä.
Ja koska maailma on muuttunut niin digitaaliseksi, lähtien laskujen maksamisesta, en tulisi toimeen jos jompaa kumpaa (tietokone / älypuhelin) ei olisi olemassa.
Yritysmaailmaa ja palveluiden tarjoajia ei kiinnosta, pärjääkö joku ilman digilaitteita tai ei. Eiväthän pankitkaan aikoinaan kyselleet lupaa lopetella konttoreitaan yksi toisensa jälkeen tai pakottaessaan asiakkaansa hoitamaan asiansa tietoikoneyhteydellä. Tähän on maailma mennyt, ja pulinat pois. Tämä on nykyaikaa, ja onneksi aika paljon meidän hyödyksemmekin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä selviäisin vaikka jatkuvasti ruunun ääressä istunkin. Vaatii vaan asennetta ja muutakin harrastusta keksii. Älypuhelinta en tarvitse. Se on turhake.
Mulle älypuhelimessa kaikista hyödyllisin on ollut HSL:n reittiopas. Linjamuutoksia tapahtuu milloin mistäkin syystä ja yhä vähemmän on paikkoja, jonne olisi suora reittiyhteys. Mietin myös, että paperinen puhelinluettelo olisi myös aika tarpeellinen, jos tietokonetta ja nettiä ei olisi. Ei tarvitsisi joka asiasta soittaa numerotiedusteluun ja kysyä milloin minkäkin puhelinnumeroa ja/tai osoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan selviäisi kukaan kun nykyisin pitää kaikki hoitaa ja varata itse ja nimenomaan digiyhteydellä. Joskus mietin että miten vanhempi väki pärjää mutta kai niillä on lapset tai tutut hoitamassa niiden asioita.
Ei ne pärjääkään yksinään, vaan muut hoitavat ajanvaraukset, veroasiat, pankkiasiat jne jne.
Melkein kaikki puhuu töistään ja pankkipalveluista yms. Entä, jos sivuutetaan nuo "pakolliset" asiat. Eli saisi tehdä töitä ja hoitaa "virastoasiat", mutta älylaitteet pois klo16-22. Olisko kivaa? Olisiko elämässä sisältöä? Toivottavasti olisi. Ja toivottavasti on jo nykyäänkin ilman ruutuja...
En selviäisi enää koska muuten on tosi tylsää ilman nettiä. Kun pääsi älypuhelimen makuun niin paluuta ei enää ole!