Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle: vieläkö selviäisit ilman älypuhelinta ja tietokonetta, edes jotenkuten?

Vierailija
20.08.2026 |

Onko kaikki mennyt niin digikeskeiseksi, että älylaite on pakko omistaa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviäisin. Mutta ei se kivaa olisi.

2/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviäisin. Mutta ei se kivaa olisi.

Sama juttu. Toisaalta nyt eläkkeellä ei olisi niin hankalaa, kun ei tarvitsisisi yrittää lounastaolla ehtiä pankkiin, verovrastoon yms paikkoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki palvelut ovat netissä niin todella vaikeaksi menisi. Olen tänään käyttänyt mm. Wilmaa lapsen koulun takia, HSL:n sivuja, nettipankkia ja tehnyt koko päivän töitä tietokoneella. 

Vierailija
4/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä selviäisi.  Juuri tuossa totesin, kun piti varata etelän matka, ettei onnistuisi muuten kuin älykoneella, kun matkanjärjestäjällä ei ole enää palvelutoimistoa.  Ihme juttu sinänsä, mutta näillä mennään.

Vierailija
5/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
6/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan selviäisi kukaan kun nykyisin pitää kaikki hoitaa ja varata itse ja nimenomaan digiyhteydellä.  Joskus mietin että miten vanhempi väki pärjää mutta kai niillä on lapset tai tutut hoitamassa niiden asioita.

Vierailija
7/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea koodata ilman tietokonetta.

Vierailija
8/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi nykytöitäni tekemään siihen tahtiin kuin nuo mainitut laitteet edellyttävät. Tietysti alun perin tarkoitus oli, että nuo keventävät ihmisten työtaakkaa...

Vierailija
9/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengissä kai jotenkin pysyisi, mutta kyllä siinä putoaisi yhteiskunnan ulkopuolelle aika pahanpäiväisesti, esimerkiksi opiskelu olisi aika mahdotonta.

Vierailija
10/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tehdä töitä tai harrastaa. Muuten varmaan pysyisin hengissä.

Vierailija
11/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma on ajettu Suomessa siihen pisteeseen ettei enää pärjäisi.  Henkilökohtaista palvelua ei saa enää juuri mistään.  Eihän siinä muuten mitään mutta laitteisto maksaa pitkän pennin eikä kestä käytettävyyden osalta kuin muutaman vuoden, ja sitten on hankittava uusi.

Vierailija
12/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Hoidan kännykällä kaikki asiani, pankit, autot, verot, kelat... En edes omista mitään muuta laitetta, jolla hoitaa näitä. Asun asuntoautossa vähintään puolet vuodesta, niin pakko ollut opetella hoitaa asiat sähköisesti. Enkä omaa edes vakituista osoitetta, joten olen pyrkinyt kaikesta paperipostista eroon. Suomi.fi ollut käytössä jo pitkään. 

N55

Vierailija
13/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko on vahvasti nettipohjaisissa palveluissa ja suurin osa muistakin palveluista, joten kovin hankalaksi menisi.

M60

Vierailija
14/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuin kalevi kesämökillä 90-luvulla kysytään kuuluuko netti täällä kalevi sanoo mitä minä sillä ja nyt kalevit raivoaa kun netti pätkii korvessa.

Vierailija
15/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tullessa ihmiset selviävät vaikka sotatilanteesta, mutta kyllä elämä hankaloituisi todella paljon jos ei olisi näitä laitteita. Minä joutuisin heti alkuun etsimään kokonaan uuden työn, koska työtäni ei voi tehdä ilman tietokonetta ja älypuhelinta.

Vierailija
16/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Hoidan kännykällä kaikki asiani, pankit, autot, verot, kelat... En edes omista mitään muuta laitetta, jolla hoitaa näitä. Asun asuntoautossa vähintään puolet vuodesta, niin pakko ollut opetella hoitaa asiat sähköisesti. Enkä omaa edes vakituista osoitetta, joten olen pyrkinyt kaikesta paperipostista eroon. Suomi.fi ollut käytössä jo pitkään. 

N55

Ja olen siis ulkomailla yli puolet vuodesta. Kesän Suomessa. 

En koe mitenkään hankalaksi, päinvastoin. 

Vierailija
17/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviäisin. Mutta käytän paljon urheilu- ja karttasovelluksia ja kuuntelen podcasteja ulkona. Ja ilman älypuhelinta joutuisin kantamaan erillistä kameraa. Muuten kävisi älytön puhelin hyvin.

Vierailija
18/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviäisin. Mutta käytän paljon urheilu- ja karttasovelluksia ja kuuntelen podcasteja ulkona. Ja ilman älypuhelinta joutuisin kantamaan erillistä kameraa. Muuten kävisi älytön puhelin hyvin.

Niin, oli mainittu tietokonekin. Ilman sitä en pärjäisi.

Vierailija
19/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviäisin, jos olisi pakko. Mutta kyllä se hankaloittaisi elämää. Jos tarvitsisin vaikka junalippuja, niin hieman ihmettelisin, mistä ne saisi ja mitkä ovat aikataulut. Ja pankissa laskujen maksu tiskillä maksaa omaisuuden, enää ei taida olla laskunmaksu automaatteja kuten ennen.

Vierailija
20/39 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa olisi laskujen maksu, vain sähkölasku tulee paperisena, sen voi lähettää pankin kirjeessä lähettää maksuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi