Markus Lohi: Työttömät ”ilmaistöihin”
"Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi ehdottaa, että työttömiltä voitaisiin edellyttää esimerkiksi järjestötyöhön osallistumista täyden etuuden saamiseksi. Hänestä kyse olisi ennen kaikkea syrjäytymisen ehkäisystä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/14d6d355-1f10-4946-b369-b6ec54c1a…
Hyvä ehdotus, nyt kun järjestöjen STEA rahoituksia leikataan työttömät voisivat tehdä järjestötyöt.
Kommentit (154)
En ikinä suostuisi.
Olen työtön, mutten yhteiskunnan tuista riippuvainen.
Työttömyystilastoissa näyn joka tapauksessa.
Mitkä ovat kannustimet niille työttömille, joita ei voida tuilla kiristää?
Muistelen muuten että Kanadassa oli 2. maailmansodan aikaan "1 dollarin työmies" ohjelma, eli palkka oli 10% normaalista mutta töistä sai myös ruoat ja työ oli yhteiskuntaa ja sotaponnisteluja hyödyttävää. Rakensivat muistaakseni kaikenlaista teistä lähtien. Nykyään vaan työkoneet tekevät niin paljon tehokkaammin nuo hommat ettei olisi mitään hyötyä tällaisestakaan.
Sopeutumiseläke pois kansanedustajilta ja ilmaistöihin! Miksi juuri heidän pitää saada loisia veronmaksajien lompsalla?
Vierailija kirjoitti:
Mä tein muutamia vapaaehtoistöitä kun jouduin hetkeksi työttömäksi aikoinaan. Omasta halusta ja osittain siksi, että oli tullut ero ja kuopuskin muutti omilleen joten olin yksinäinen. Täytyy sanoa, että en olisi päivääkään tehnyt näitä töitä jos joku olisi "pakottanut" ja ei ollut oma sydän mukana näissä missä kävin plus se, että oma elämäntilanne antoi sille aikaa. Tyttäreni on nyt vastaavasti työtön, mutta hänen päivänsä ovat täyttä työtä kun on 4 lasta, 2 koiraa ja koti hoidettavana (mies tekee reissutöitä) sekä hakee aktiivisesi töitä (tekee hakemuksia, käy haastatteluissa). Ei tyttäreni elämäntilanteeseen sovi vapaaehtoistyöt.
Tuolla lapsi ja eläinmäärällä on viisain pysyä kotiäitinä ja isännän elätettävänä.
Olen kaapissa vapaaehtoistyöni kanssa. En voi somettaa siitä, ja jos asiasta tulee puhe, niin vähättelen asiaa, jopa kiellän. Olen ohjeistanut kaikkia, että jos työvoimaviranomainen haluaa tiedustella asiaa, niin tuhahtelette ja sanotte että on sillä puheet, mutta eipä ole näkynyt.
Kotityöt on myös näkymättömiä. Kai sitä pitäisi palkata siivooja ja kodinhoitaja, jotta itse voisi aidosti vaan maata sohvalla odottamassa sitä oman alan työpaikkaa, joka sen työmarkkinatorin profiilin kautta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.
Ihme vimma työttömillä saada valtiolta rahaa, ilman työntekoa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä töihin . Kun siitä työttömästä ei ole valtiolle mitään hyötyä ilman työpanosta.
Katsos kun niitä palkkatöitä ei vain riitä kaikille. Mutta kyllähän sinä tämän tiesit, joten olet pelkkä trolli
Vierailija kirjoitti:
Ihme vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. Jokainen tuollaista ehdottava saisi mennä itse töihin ilman palkkaa. Kun siitä työstä ei ole tekijälle mitään hyötyä ilman sitä palkkaa.
Jonkunlainen aktiviteetti eli tekeminen, on tarpeellista niille, jotka ovat päivät pitkät kotona. Osa jämähtää sinne kokonaan ja jos n pitkiä aikoja "eristyksissä" muista ihmisistä, moni alkaa pelätä tosia ihmisiä. Jos ollaan rehellisiä, niin monet hyvin vanhat ja huonokuntoiset tekevät tälläkin hetkellä sitä ilmaistyötä, jota ketjussa vähätellään. He hoitavat sairasta puolisoa, käyvät iäkkään sukulaisen luona siivoamassaja vievät ruokaa jääkaappiin. He kysyvät kuulumisia tai neuvovat laskujen maksamisessa. Tiedän vanhuksen,joka ei ymmärtänyt, että kotiin saapunut kirje oli lasku. En itsekään tajunnut sitä ennen kuin olin lukenut sen läpi moneen kertaan. Niin oudosti se oli muotoiltu. Moni auttelee naapuria silloin tällöin tuomalla jotain kaupasta tai moikkaa yksinäistä asukasta pihalla. Se on ilmaistyötä, josta tekijä ei saa palkkaa. Joten miksi työtön ei yhtä hyvin voisi tehdä samoja "ilmaistöitä", kun niistä on hyötyä muille ihmisille?
Työtön voisi olla vanhukselle hupulaisena pari tuntia päivässä. Lukisi lehtiä ja juttelisi. Siinä sitten pullakahvit mummu tarjoaa. Kesällä voisi leikata vaikka nurmikon. Onko liikaa vaadittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein muutamia vapaaehtoistöitä kun jouduin hetkeksi työttömäksi aikoinaan. Omasta halusta ja osittain siksi, että oli tullut ero ja kuopuskin muutti omilleen joten olin yksinäinen. Täytyy sanoa, että en olisi päivääkään tehnyt näitä töitä jos joku olisi "pakottanut" ja ei ollut oma sydän mukana näissä missä kävin plus se, että oma elämäntilanne antoi sille aikaa. Tyttäreni on nyt vastaavasti työtön, mutta hänen päivänsä ovat täyttä työtä kun on 4 lasta, 2 koiraa ja koti hoidettavana (mies tekee reissutöitä) sekä hakee aktiivisesi töitä (tekee hakemuksia, käy haastatteluissa). Ei tyttäreni elämäntilanteeseen sovi vapaaehtoistyöt.
Tuolla lapsi ja eläinmäärällä on viisain pysyä kotiäitinä ja isännän elätettävänä.
Suomessa tuppaa kylläkin isännät jäädä naisten elätettäviksi.
Niiden toimeentulotukien perusosia sitten leikellään aina vain pienempiin osiin. Ja naiset maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Sopeutumiseläke pois kansanedustajilta ja ilmaistöihin! Miksi juuri heidän pitää saada loisia veronmaksajien lompsalla?
Markus Lohet ja kumppanit ovat näitä pahimpia loisia jotka nostavat sopeutumiseläkettä heti kun pystyvät 🤮
Aattelin harjoittaa "mustaa magiaa" ilmastotöiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen muuten että Kanadassa oli 2. maailmansodan aikaan "1 dollarin työmies" ohjelma, eli palkka oli 10% normaalista mutta töistä sai myös ruoat ja työ oli yhteiskuntaa ja sotaponnisteluja hyödyttävää. Rakensivat muistaakseni kaikenlaista teistä lähtien. Nykyään vaan työkoneet tekevät niin paljon tehokkaammin nuo hommat ettei olisi mitään hyötyä tällaisestakaan.
Siinä olisi työpaikka ja kuntosali yhdistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkunlainen aktiviteetti eli tekeminen, on tarpeellista niille, jotka ovat päivät pitkät kotona. Osa jämähtää sinne kokonaan ja jos n pitkiä aikoja "eristyksissä" muista ihmisistä, moni alkaa pelätä tosia ihmisiä. Jos ollaan rehellisiä, niin monet hyvin vanhat ja huonokuntoiset tekevät tälläkin hetkellä sitä ilmaistyötä, jota ketjussa vähätellään. He hoitavat sairasta puolisoa, käyvät iäkkään sukulaisen luona siivoamassaja vievät ruokaa jääkaappiin. He kysyvät kuulumisia tai neuvovat laskujen maksamisessa. Tiedän vanhuksen,joka ei ymmärtänyt, että kotiin saapunut kirje oli lasku. En itsekään tajunnut sitä ennen kuin olin lukenut sen läpi moneen kertaan. Niin oudosti se oli muotoiltu. Moni auttelee naapuria silloin tällöin tuomalla jotain kaupasta tai moikkaa yksinäistä asukasta pihalla. Se on ilmaistyötä, josta tekijä ei saa palkkaa. Joten miksi työtön ei yhtä hyvin voisi tehdä samoja "ilmaistöitä", kun niistä on hyötyä muille ihmisille?
Ei työttömyys ole mikään eristysselli missä ei saa tavata muita ihmisiä (ainakaan toistaseksi). Kyllä työtön voi viettää vaikka kaikki päivänsä ja yönsä muiden ihmisten parissa.
Aika moni taho on ajamassa kahta työmarkkinaa. Uudessa palkan maksaa veronmaksajat ja hyödyn korjaa kuka nyt keksii hulluimman järjestön tai firman "työllistämään" työttömän.
Vierailija kirjoitti:
Jos töitä tehdään ilmaiseksi niin silloin työn laadullakaan ei ole väliä. Sitä ei tarvitse hyvin tehdä mistä ei palkkaa saa. Ilmaistyötä tekevän työntekijän ei tarvitse välittää mm. asiakaspalvelutaidoista, henkilökohtaisesta hygieniasta tai rasistisesta kielenkäytöstä.
Niin enkä minä varastanut mitään vaan otin ne talteen kun joku näytti hukanneen ne. No missä ne nyt ovat? Täällä ne jossain on kun vain muistaisin missä...
Vierailija kirjoitti:
Aika moni taho on ajamassa kahta työmarkkinaa. Uudessa palkan maksaa veronmaksajat ja hyödyn korjaa kuka nyt keksii hulluimman järjestön tai firman "työllistämään" työttömän.
Ilmaisilla työntekijöillä tekee aina jotain bisnestä. Onhan se iso plussa kun ei ole palkkakuluja. Suorastaan unelmafirma kokoomushenkilöille jotka vihaavat palkansaajia.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voisi olla vanhukselle hupulaisena pari tuntia päivässä. Lukisi lehtiä ja juttelisi. Siinä sitten pullakahvit mummu tarjoaa. Kesällä voisi leikata vaikka nurmikon. Onko liikaa vaadittu?
Siinä sitten käy niin, että kohta se apulainen tekee muutakin ja ilman palkkaa. Miksi maksaa palkkaa jos vapaaehtoistyöntekijä tekee sen nurmikonleikkuun ilmaiseksi? Ilmeisesti Keskusta kannattaa kommunismia kun haluaa että yhteiskunta maksaa palkan eikä työnantaja
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa Markus Lohi. Voisiko näihin vanhusten hoivalaitoksiin PALKATA kunnollisella rahapalkalla joka työstä saadaan, joku henkilö lukemaan näitä kirjoja? Miksi sen pitäisi olla työtön ihminen joka vastikkeeksi saa työttömyyskorvauksen?
Ystäväni lukee kirjoja hoitokodissa vapaaehtoisena. Hän on varakas eläkeläinen. Kun hän aloitti vapaaehtoistyötään, hoitolaitos oli aluksi hyvin nihkeä koko jutulle. Mitenköhän henkilökunta suhtautuisi pakotettuun työttömään.
Poliitikko voi pyrkiä esittämään näkemyksensä eri käsittein, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kyseessä on pakkotyö.
Sitä ajatteli elävänsä sivistyneessä yhteiskunnassa, mutta puolue toisensa perään osoittaa olevansa pelkkää kuraa. Keskusta, Markus Lohi ja muut poliitikot/puolueet jotka ehdotatte pakkotyötä: jättäkää politiikka ja menkää kokeilemaan pakkotyötä vuodeksi. Jos sen jälkeen tuntuu siltä, että olipa hyvä ehdotus niin harkitaan uudelleen.
Pakkotyö käy vielä paljon kalliimmaksi ja syrjäyttää enemmän. Ymmärrätkö mikä katkeruusaalto tällaisella synnytettäisiin?