Eniten hämmästyttää tässä jutussa eli onko siis tämä henkilö ollut työtön jo v. 2015 -> edelleen 2026?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012196017.html
Juttu alkaa (ihan selvällä suomen kielellä lukee YRITTÄJÄ):
Keramiikkayrittäjä XX ajautui työttömyysturvansa kanssa niin vaikeaan ahdinkoon, että ajautui synkeistä synkeimmille vesille.
Hän kertoo ajautuneensa pahimmillaan jopa itsetuhoisiin ajatuksiin, kun vielä toimeentulotukea pienennettiin.
– Tälle hulluudelle on saatava loppu.
Lindén kertoo ”viiden vuoden helvetistään” eli taistelusta TE-palveluita vastaan. Sen lausunnot eivät perustuneet todellisiin tuloihin tai yritystoimintaan, mutta yrittäjäksi leimatulta Lindénilta evättiin työttömyysetuus ja hänet tiputettiin toimeentulotuen varaan.
Todella vaikeasti kerrottu tarina, ei ihme että työkkärin viranomaisetkin on sekaisin. Ei kai silloin voi mitään työttömyystukia saadakaan jos on keramiikkayrittäjä, oli sitä omalla y-tunnuksella tai osuuskunnan kautta?
Miksei henkilö ole työllistynyt minnekään yli 10 vuoden aikajänteellä? Ilmeisesti keramiikkamyyntiäkään ei virallisesti ole juurikaan ollut.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaisia savikippoja edes ostaa, ei varmaan menisi edes kirpputorilla kaupan vaikka ei maksaisi kuin euron.
Ja silti juuri tällaiseen yrittäjyyteen eli kippojen myyntiin, kakkujen tekoon yms piiperryksiin työttömiä ollaan patistelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ollut jutun pointti, vaan se, että yritys poistettiin alv-rekisteristä 2015 ja sen jälkeen ei ollut siitä tuloja, ja vaikka kaikki tilitiedot oli viranomaisilla, he silti pitivät häntä tulosta tekevänä yrittäjänä.
Onhan tuo järjetöntä.
No kenen sellainen pitäisi kustantaa että tämäkin rouva on osuuskunnassa dreijannut keramiikkakippoa toisensa perään yli 10 vuoden ajan myymättä yhtäkään ja hakien samalla työttömyyskorvauksia?
Se ei edelleenkään ole se jutun pointti. Pitkäaikaistyöttömyydessä ei ole mitään uutta. Siinä on, että viranomaiset eivät osaa lukea papereita, ja tajua ettei yritystä enää ole.
No, hänellä oli osuuskunnan jäsenyys…
"Osuuskunnan jäsenyyttä ei automaattisesti katsota yrittäjyydeksi, vaan tilanne riippuu täysin jäsenen omistusosuudesta ja määräysvallasta osuuskunnassa. Ratkaisevin tulkinta tehdään yleensä työttömyysturvassa."
Ja työttömyysturva ratkaisi väärin, kun ei katsonut tilitietoja, vaikka ne tiedot oli.
Eihän sillä ole mitään merkitystä montako kuppia dreijaat osuuskunnassa, olit siinä sitten mukana millä tahansa prosentilla. Ei tällaisia harrastuksia oikeasti voi yhteiskunta alkaa kustantamaan.
Edelleenkään se ei ole lehtijutun pointti. Hitto teidän kanssanne.
Valtio on syyllinen on ongelmiisi! Valtio on syyllinen on ongelmiisi! Valtio on syyllinen on ongelmiisi!
Oletko nyt tyytyväinen?
Kiva maksaa tälläisten entisten keramiikkayrittäjien elämä.
Ap. on täysin pihalla nykyisestä työelämästä, kun todellusudessa suurin osa työsopimuksista on pätkätöitå jollakin 20h sopparilla, jossa ollaan yhtäaikaa työnhakijana eli työttömänä.
Kuinka monella kaupan alalla tai rakennsalalla on vakituinen työpaikka ja 40h työviikko?
Vierailija kirjoitti:
🤷
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa jutussa edes kerrota, kuka hänen ekämänsä on maksanut?
Milloin olet itse ollt viimeiksi töissä, kun olet noin tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Ap. on täysin pihalla nykyisestä työelämästä, kun todellusudessa suurin osa työsopimuksista on pätkätöitå jollakin 20h sopparilla, jossa ollaan yhtäaikaa työnhakijana eli työttömänä.
Kuinka monella kaupan alalla tai rakennsalalla on vakituinen työpaikka ja 40h työviikko?
Ap on itse ollut vakituisisissa töissä vuodesta 2014 eli kyllä, en todellakaan tiedä pätkätöistä yhtään mitään. Mutta sen tiedän, että vaikka itse olen suht turvatussa työpaikassa, siltikään en itse uskaltaisi ottaa tuollaista osuuskunnan jäsenyyttäkään saati yrittäjyyttä niskoilleni harrastuspipertämisen vuoksi, ennen kuin tietäisin että liikeideani 100% myy ja tuottaa minulle tuloja. En ole mikään kokoomuslainen, päinvastoin. Mutta emme me veronmaksajat halua kustantaa tällaisia harrastelijoita jotka päivät pitkät pyörisivät jossain keramiikkapajoilla dreijailemassa ja itse raadat niska limassa raapiaksesi palkkapussia kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh
Voi esim sairastella. Älä heti tuomitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa jutussa edes kerrota, kuka hänen ekämänsä on maksanut?
Milloin olet itse ollt viimeiksi töissä, kun olet noin tietämätön?
Yhtäläisesti sinulla on se todistusvelvollisuus näyttää toteen se oma tietämys, eli milloin itse viimeksi olit töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ollut jutun pointti, vaan se, että yritys poistettiin alv-rekisteristä 2015 ja sen jälkeen ei ollut siitä tuloja, ja vaikka kaikki tilitiedot oli viranomaisilla, he silti pitivät häntä tulosta tekevänä yrittäjänä.
Onhan tuo järjetöntä.
No kenen sellainen pitäisi kustantaa että tämäkin rouva on osuuskunnassa dreijannut keramiikkakippoa toisensa perään yli 10 vuoden ajan myymättä yhtäkään ja hakien samalla työttömyyskorvauksia?
Se ei edelleenkään ole se jutun pointti. Pitkäaikaistyöttömyydessä ei ole mitään uutta. Siinä on, että viranomaiset eivät osaa lukea papereita, ja tajua ettei yritystä enää ole.
No, hänellä oli osuuskunnan jäsenyys…
Se onkin se virhe, kun hänellä on osuskunnan jäsenyys ja nykyän 90% työsuhteista perustuu 10-20 tunnin työsopimuksiin ja jos töitä ei työnantaja pysty sillä hetkellä tarjoamaan, niin hän ei saa myöskään työttömyystukea, kun osuskunnan jäsen. Se on se ongelma.
Jos olisitte lukeneet jutun niin tietäisitte, että hänelle oli annettu ohjeeksi TE-palveluista lopettaa yritystoiminta ja palata osuuskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttökulta, suurin osa suomalaisista palkansaajista tekee edelleenkin kokoaikaista työtä.
Kaupan-ala on oikein oivallinen ala, mm opiskelijoille, eläkeläisille, yms joiden elämään ne osa-aika työ sopii. On vähän noloa istua jossain kassalla vielä nelikymppisenäkin päivätyönään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse ollut vakituisisissa töissä vuodesta 2014 eli kyllä, en todellakaan tiedä pätkätöistä yhtään mitään. Mutta sen tiedän, että vaikka itse olen suht turvatussa työpaikassa, siltikään en itse uskaltaisi ottaa tuollaista osuuskunnan jäsenyyttäkään saati yrittäjyyttä niskoilleni harrastuspipertämisen vuoksi, ennen kuin tietäisin että liikeideani 100% myy ja tuottaa minulle tuloja. En ole mikään kokoomuslainen, päinvastoin. Mutta emme me veronmaksajat halua kustantaa tällaisia harrastelijoita jotka päivät pitkät pyörisivät jossain keramiikkapajoilla dreijailemassa ja itse raadat niska limassa raapiaksesi palkkapussia kasaan.
Ihmisten todella kannattaa miettiä, ryhtyykö osuuskunnan jäseniksi, kevyt yrittäjäksi tai opiskelemaan työn ohella, vaikka olisi työelämässä, sillä aina on mahdollisuus joutua itse työttömäksi, kun irtisanotaan tai yrityksiä menee konkurssiin, sillä se voi estää työttömyysturvan, kun sinut katsotaan yrittäjäksi, kun olet joskus puuhastellut jotakin myyntiin, normaalipäivätyön ohella . Vetänyt vaikka kerran viikossa jumppakerhoa ja olet sen jälkeen "yrittäjä" tai teet yhden musiikkivideon someen. Tämä on todemlinen ongelma käsityöpiireissä, jotka myyvät muutamat villasukat vuodessa ja jäävät myöhemmin työttömäksi.
Itse olin työtön 8 vuotta. Sen jälkeen neljä vuotta töissä ja taas työtön. Ihan hyvin olen silti saanut asuntolainan maksettua pois. Asun Helsingissä.
Ei oteta töihin kun ei ole työkokemusta. Saadakseen työkokemusta pitää olla työkokemusta.
Eikö mennyt töihin edes sen maailman parhaan Marinin hallituksen aikana kun kaikki oli töissä 193 000 toki oli tilastoissa ilman töitä mutta se oli varmaan harhaa