Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pph,kaikki alle 2v.

25.05.2007 |

Heips,

Saimme esikoisellemme (nyt 14kk) elokuusta alkaen pph-paikan. Saimme paikan aivan kotimme läheltä ja olimme kaiken lisäksi jo aikaisemmin kuulleet, että kyseinen pph on todella mukava. Olimme/olemme asiasta siis todella iloisia.

Kävimme juttelemassa pph:n kanssa ja hän kertoi, että hänellä onkin sitten syksyllä pikkuisten ryhmä - nuorin silloin elokuussa 13kk, vanhin vähän yli 2v. ja sitten nämä kaksi siinä välissä.

Kauhistuin hiukan ajatusta, koska itsestä tuntuu siltä, että tuon yhdenkin vilpertin kanssa on vahtimista. Poika on luonteeltaan aika menijä, eikä ole paikallaan muuta kuin silloin kun luetaan. Aloin jo nyt miettimään, että miten pph pystyy esim. pihalla pitämään kaikki pienet kasassa. Ovat kuulemma ulkona paljon, käyvät puistossa jne. Miten yksi aikuinen tekee tuon turvallisesti neljän pienen kanssa?

Kommentoikaa pliis jotenkin, olen hiukan sekaisin täällä ajatuksineni. Toisaalta olen iloin hoitopaikasta, josta olen kuullut hyvää ja jossa hoitaja vaikutti tosi mukavalta, mutta toisaalta mietin, että ei se mukavuus paljon auta siinä kun yksi tippuu isolta kiveltä ja toinen on sillä aikaa juossut jo kauan aivan toiseen suuntaa..

Auttakaa tässä ajatusten sekamelskassa..

Kiittäen ja kumartaen, Mangolia

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet itse " huolehtivaisempi" pph. Mutta jos juoruilu on niin tärkeää että lapsi istuu päivän kiikussa ilman että täti edes antaa vauhtia ja muut joutuvat nostelemaan pois kun tädillä on muuta " tekemistä" . Lapsi huutaa 100m päässä olevaa tätiä nostamaan mutta jos on melua eihän sitä kuule. Toinen pph sitten antaa lasten juosta pihalta autotien laitaan ja itse lukee jotain lehteä kaukana penkillä istuen. Äiti sattumalta tuli hakemaan lastaan kun täti olikin haravoimassa kaukana lapsesta pihaa. On varmasti huolehtiviakin pph, mutta näkee niitäkin joita se rasittaa että ulkopuolisetkin huomaa.

Hilma-Tilda:

M@m@-3x:

kun ette ole itse paikalla näkemässä? Mulle heräs tällänen kysymys vain kun omieni kans käyn asukaspuistossa ja siellä näkee heitä joka aamu. Se kahvi heille siellä maistuu enemmän mitä se lasten vahtiminen! Mulle ainakin tuli mieleen että on heillä helppo työ ja palkka tulee siitä.

Tiedän kyllä että perhepäivähoitajiakin löytyy varmasti moneen lähtöön, mutta tajuat kai ettei noidenkaan kyseisten hoitajien koko päivä ole varmaankaan siellä asukaspuistossa istuskelua? Itsekin käyn muutaman kerran viikossa lasten kanssa avoimessa päiväkodissa/seurakunnan perhekerhossa, ja juu, juon siellä kupin kahvia aika usein. En nyt kuitenkaan sanoisi että lapset ovat heitteillä tuotakaan aikaa, saatan kyllä jutella muiden äitien kanssa, mutten todellakaan hätistä lapsia pois jos tulevat pyytämään kirjan lukua tms.

Olen yks. pph, ja minulla siis tällä hetkellä (vain) yksi hoitolapsi (1v10kk), sekä omat 2v ja 5v. Jos joku tulee sanomaan minulle että saanpa palkkani helposti (käteen taitaa jäädä max n. 400e/kk), niin en voi kuin kehottaa ryhtymään hommaan itsekin! Ainakaan täällä meilläpäin ei tarvita edes alan koulutusta jos kokemusta lasten hoidosta löytyy (pulaa hoitopaikoista), joten sekään ei ole este omia lapsia hoitavalle kotiäidille. Harvalla on omia lapsia neljää kappaletta alle kouluikäisiä, joten siihen voisi ottaa vielä yhden-kaksi vierasta hoidettavaa lisäksi. Miksiköhän kovin harva niin tekee?

Ja alkuperäiseen aiheeseen, taitaa olla tosi paikkakuntakohtaista tuo alle 2-vuotiaiden määrä. Meilläpäin niitä ei kuulemma kunnallisille anneta kuin 2, mikä onkin ihan ok. Mutta voisin itsekin EHKÄ kuvitella pärjääväni tuolla kokoonpanolla, vaikka aika rankkaahan se tietysti olisi, ja liikuttavat matkat tulisi olla aika pieniä (toki tupliinkin saisi vaikka kaksi seisomalautaa, ainakin omiini saa). Valjaat on keksitty, meillä ne on käytössä molemmilla pienillä syöttötuoleissa, eikä kumpikaan pääse kiipeämään pois itsekseen (omani oli aikanaan tässä aktiivisempi yrittäjä :) ). Noita valjaita voi myös käyttää ulkona kävellessä, eikä se mielestäni ole mitään vapaudenriistoa. Toki lähellä on hyvä olla puisto tms. ulkoilualue jossa kunnollinen aita, jotta lapset saavat ulkoilla vapaastikin, neljään paikkaan kun ei todellakaan ehdi yhtä aikaa.

Ja tuohon vaipparumbaan, en kyllä ymmärrä kuinka se vaipan vaihtaminen olisi niin hirveän aikaa vievää hommaa, kyllä siihen potalla/vessassa kättämiseenkin kuluu hoitajan aikaa (tai sitten meillä vain kovin vähäomatoimisia lapsia ollut tässä asiassa vielä 3-4-vuotiaina). Ruokailut varmaankin hoituisi ihan ok, en itse ainakaan tee päivällä ruokaa vaan yleensä vain lämmitän jo valmistetun ruoan. Kahden syöttäminen onnistuu kyllä yhtäkin aikaa, ja 1,5-2-vuotias kyllä jo yleensä syö itsekin.

Syli voi tietysti käydä joskus pph:lla pieneksi, mutta kyllä siihenkin aika monta pientä tarpeen vaatiessa mahtuu. :) Vaikkapa sohvalla/lattialla istuen sylikin hieman suurenee...

En todellakaan tahdo sanoa että hoitajan homma olisi helppo tuolla lapsikokoonpanolla ainakaan alkuun, mutta mahdollista siitä on selvitä. Jos hoitopaikka on muuten " täydellinen" , laittaisin omanikin tarpeen vaatiessa tuolle pph:lle hoitoon.

Vierailija
22/26 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten tarkoittanut hyökätä kenenkään " kimppuun" vain tuli mieleeni kysyä onko äidit koskaan tietoisia siitä miten heidän lapsiaan hoidetaan " selän takana" koska itselläni ei ole mitään kokemusta hoitopaikoista jne.. kun olen lapseni hoitanut kotona. Näen vierestä seuranneena millasta on oman naapurini työnteko. En ole mitenkään vastaan ketään pph.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan joskus rupeaa ärsyttämään joistakin paistava asenne että pph ei työtä teekään, vaan palkkaa maksetaan ihan vaan " olemisesta" . Jos työ jonkun mielestä on niin helppoa ja palkka tulee tyhjästä, niin en ymmärrä miksei sitä tekisi sitten itsekin.

Toki tiedän/olen kuullut, että on pph:jia, joiden ei ehkä kuuluisi tätä työtä tehdä... :(

M@m@-3x:

etten tarkoittanut hyökätä kenenkään " kimppuun" vain tuli mieleeni kysyä onko äidit koskaan tietoisia siitä miten heidän lapsiaan hoidetaan " selän takana" koska itselläni ei ole mitään kokemusta hoitopaikoista jne.. kun olen lapseni hoitanut kotona. Näen vierestä seuranneena millasta on oman naapurini työnteko. En ole mitenkään vastaan ketään pph.

Vierailija
24/26 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mangolia-:

Missä tuollainen säädös on? Mahtaako olla kuntakohtainen, tiedätkö löytyykö jostain mustaa valkoisella?

Mangolia

mutta oma pph-ohjaaja on minulle sanonut, että vain 2 alle 2-vuotiasta saa olla ryhmässä. Ja työskentelen Helsingissä.

Itse olen tähän tyytyväinen... jos mulla ois 4 alle 2-vuotiasta, niin kyllä se kiireeks löis =)

Vierailija
25/26 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä ja luotettavasta pph:sta kannattaa pitää kiinni! Olen myös sitä mieltä, että mieluiten lapsi pph:lle kuin päiväkotiin. Uskon, että kokenut pph saa hoidettua ne neljä pientä. Monesti lapset käyttäytyvät hoidossa hiukan toisin kuin kotona. Päiväkotihoidossa on puolensa, mutta yhtä lailla pph:ssa.

Jäin miettimään sitä, että kuinkas ne äidit, joilla monta pientä... Meillä on kolme alle 4-vuotiasta... ja uskallan kyllä ulkoilla :) Yhtä lailla meillä jokainen mahtuu syliin, kaikki saavat ruokansa, vaipat ja vessakäynnit hoituvat, leikit toimivat ja virikkeitäkin saadaan. Tai ehkä pitäisi olla huolissaan, että miten tuo meidän esikoinen pärjää oppii mitään ;-P

Tutustu hoitajaan, jos se kerran mahdollista. Opit tuntemaan hänen tapansa toimia ja luottamuksesi häneen (toivottavasti) kasvaa. Ymmärrän kyllä täysin huolesi lapsestasi. Toivottavasti homma selviää teille parhain päin!

Vierailija
26/26 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kolme kaksivuotiasta ja yksi yksivuotias. Hieman aikaa oli tosiaan kolme alle kaksivuotiasta, eikä tullut mieleenikään, etteikö kokenut pph siitä olisi selvinnyt; hänen jaksamistaan tosin ihmettelen - itse sekoiaisin vähemmästäkin. Ulkoilussa tuntuu auttavan, että samalla pihalla ulkoilee toinen pph, yhteensä lapsiakin on tietysti sitten 8, mutta toisaalta onpahan kaksi silmäpariakin, eli jos yksi lähtee metsästämään karkulaista, yksi voi jäädä vahtimaan muita.

Tuntuu kyllä, etteivät lapset hoitopaikassa sillä tavalla juoksentele karkuun kuin esim. kotipihalla - yhteisistä säännöistä näytään pitävän kiinni, ja kun on leikkiseuraa (tai eihän tuon ikäiset vielä yhdessä leiki, mutta ainakin muita pieniä katseltavaksi), ei tee koko ajan mielikään lähteä yksinään vaeltamaan. Eivät nuo hoitajat todellakaan koko ajan joudu juoksemaan karkailevien vilperttien perässä. Kävelylläkin käyvät joskus etenkin, jos vaikka yksi on pois - pienin rattaissa, muut pitävät rattaista kiinni. Joskus lähtevät kävelylle metsään, mikä on vielä turvallisempaa. Poika on hoidossa oppinut hienosti pysymään rattaiden vierellä lähtemättä useinkaan omille teilleen.

Isompaa samaistumiskohdetta tarjoilevat toisen hoitajan vähän isommat lapset. Lapset tuntuvat jopa opettavan toisilleen hoitopaikan tapoja - isompi sanoo pienemmälle, mitä ei saa tehdä.

Kun kaikkein pienin on pois, hoitaja sanoo, että tänään on vain nämä isot hoidossa - eli ei pidä kaksivuotiaita mitenkään pikkuruisina. Riippuu tietysti, mihin vertaa.

En kyllä tuon takia päästäisi hyvää pph:ta käsistäni. Saat varmaan lisää varmuutta, kun juttelet reilusti ja kuulet pph:n selviytymisrutiineista.