Olen jäämässä ensi kuussa työttömäksi. Äsken Te-palveluista soitettiin ja varmistettiin, että enhän varmasti ole kenenkään omaishoitaja
Tai opiskele. Ei pelkoa. Laitoin siis työnhaun voimaan hyvissä ajoin ja siksi kontaktoivat jo nyt.
Kovasti tuntuvat olevan huolissaan, ettei työtön varmasti tee mitään hyödyllistä, kuten auta iäkkäitä vanhempiaan 😅
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ex-kollega jäi työttömäksi viime vuoden puolella. Vein tässä yksi päivä tavaraa kierrätyskeskukseen niin näin kun se penkoi jotain isoa laatikkoa jossa oli ilmaisia vaatteita. Kyllä saa vieläkin leveän hymyn huulille.
Minä puolestani näin yhden naapuri-tiimin miehen joka taannoin sai potkut YT -neuvotteluissa niin se otti kauppakeskuksen roskiksesta tyhjän muovipullon. Meinasin käydä kysymässä että miten menee mutta olin sen verran kiireinen etten ehtinyt jäädä siihen.
Sinä voit olla seuraava. Koskaan ei tiedä mitä käy. Työterveysloppuu kun terveys loppuu ja sen myötä työ. Yksityinen sairausvakuutus kannattaa jokaisella olla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taas ymmärretä mitään. Omaishoitaja on merkitty rekistereihin ja hän saa "työstään" omaishoidon tukea. Tämä voi varmaan vaikuttaa työttömyystukeen tai työnhakuun. Sillä että käytkö auttamassa iäkkäitä sukulaisia ei ole mitään tekemistä omaishoitajuuden kanssa.
Näin on. En siltikään duosittele kertomaan asiasta työvoimaviranomaisille, sillä siitä herää kyllä harkintaa, onko asianomainen riittävällä tavalla työmarkkinoiden käytössä.
Ethän poimi marjoja, ethän hoida vanhuksia, pitääköhän lapsetkin viedä päivähoitoon, jos on työtön työnhakija?
Vierailija kirjoitti:
Eräs ex-kollega jäi työttömäksi viime vuoden puolella. Vein tässä yksi päivä tavaraa kierrätyskeskukseen niin näin kun se penkoi jotain isoa laatikkoa jossa oli ilmaisia vaatteita. Kyllä saa vieläkin leveän hymyn huulille.
Sieltä voi löytää ilmaiseksi vintagevaatteita, jotka ovat parempi laatuisia kuin mitä päälläsi on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin olenko kerännyt mustikoita työttömänä. Varmaan jos kerää yhden mustikan edes niin ne sanoo että on yrittäjä.
Jokamiehenoikeudet koskevat kylläkin myös työttömiä, ja myös työttömällä on oikeus myydä mustikoita, sieniä tai marjoja jos niitä on sen verran, ja niin haluaa tehdä.
Huhhuh. Älkää jakako numeroa, tulee vaikka mitä utelua. Kyllä ne kysyisivät vaikka kaavakkeella jos tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ajan kuva.
Kiitti vinkistä. Minulla on 83 v.äiti, jolla on jo lievää muistihäiriötä. Nyt en siis saa sanoa että hoidan äitiäni tai lähtee tuet. Sekin pitää tehdä salaa. Ei se haittaa. Työkkäri ei ole muutenkaan enää soitellut mulle. Kela voi ruveta utelemaan kun täytän hakemuksia. Nehän ovat nykyään niitä pahimpia kyttiä.
Saa olla omaishoitaja sekä työtön. Ole nimittäin itse. Työkkäri valehtelee. Yritti mullekkin. Ei mennyt lävitse. Kela tekee ne päätökset.
Saan yleistukea 515 euroa netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei taas ymmärretä mitään. Omaishoitaja on merkitty rekistereihin ja hän saa "työstään" omaishoidon tukea. Tämä voi varmaan vaikuttaa työttömyystukeen tai työnhakuun. Sillä että käytkö auttamassa iäkkäitä sukulaisia ei ole mitään tekemistä omaishoitajuuden kanssa.
Kuka sen omaishoidon tuen maksaa? Kela? HV-alue?
Eikö Työvoimaviranomainen näe tätä itse?
Hyvinvointialue.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Älkää jakako numeroa, tulee vaikka mitä utelua. Kyllä ne kysyisivät vaikka kaavakkeella jos tarvii.
Hain ansiosidonnaista lomautuksen takia.Mulle soitettiin että puutteellinen hakemus. Oli jäänyt ruksi pois kohdasta saanko kotihoidon tukea? Niin.oon 64-vuotias joten melkoisen varmaa ettei mulla oo alle kouluikäisiä lapsia
😆
On heillä porukkaa palkattuna utelemaan asioita, luottaisivat vaan hakemuksen tietoihin. Kohta maksavat ilmiantajille palkkioita, alkaa olla stasi-tyyliä.
Vain kantiksille soitellaan kelasta ja hiillostetaan !
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on yleinen ongelma että työttömät auttavat iäkkäitä omaisiaan. Näin ei saa tehdä.
Juu, ei saa työtön auttaa iäkkäitä vanhempiaan. Se on työssä käyvien homma ja vastuu.
Työttömän pitää sylkeä kattoon silloin, kun ei tee työhakemuksia tai juttele työkkärintädin kanssa puhelimessa. PISTE!
Omaishoitajana saa eri suuruisia tukia, riippuen omaisen hoidon tarpeesta, niitä on eri korvausluokkia.
Voi olla satanen tai 500. Niistä riippuu, saako yleistukea eli sillä satasen omaishoidon tuella voit olla työtön ja saada korvausta, jos haet ja pääset töihin. Eli jos omainen tarvitsee vain vähän apua esim aamulla.
Yksityistä terveysvakuutusta et saa, jos sinulla on joitain tyypillisiä sairauksia kuten verenpaine, DB ym jne.
Tai sitten ovat todella kalllita. Terveena ja nuorena saa helposti, mutta sehän on vakuutusyhtiön idea ansaita.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajana saa eri suuruisia tukia, riippuen omaisen hoidon tarpeesta, niitä on eri korvausluokkia.
Voi olla satanen tai 500. Niistä riippuu, saako yleistukea eli sillä satasen omaishoidon tuella voit olla työtön ja saada korvausta, jos haet ja pääset töihin. Eli jos omainen tarvitsee vain vähän apua esim aamulla.
Yksityistä terveysvakuutusta et saa, jos sinulla on joitain tyypillisiä sairauksia kuten verenpaine, DB ym jne.
Tai sitten ovat todella kalllita. Terveena ja nuorena saa helposti, mutta sehän on vakuutusyhtiön idea ansaita.
Alin tuki on 530 euroa brutto. Tämän alimman tuen nosti hallitus.
Omaishoitaja
Ärsyttää kun tällä jaetaan väärää tietoa.
Minä puolestani näin yhden naapuri-tiimin miehen joka taannoin sai potkut YT -neuvotteluissa niin se otti kauppakeskuksen roskiksesta tyhjän muovipullon. Meinasin käydä kysymässä että miten menee mutta olin sen verran kiireinen etten ehtinyt jäädä siihen.