Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luuleeko ihmiset olevansa helppoja ja vaivattomia olemalla vaatimattomia?

Vierailija
19.08.2026 |

Minusta kaikki "ei mua varten tarvii keittää", "menkää te muut vain ensin" ja kaikenlainen kursailu aiheuttaa vaan lisävaivaa ja hämmennystä.

Miksi on niin vaikea sanoa "kiitos, kahvi kyllä maistuu" tai mennä rohkeasti omalla vuorollaan viivyttelemättä kahvipöydässä ja liikenteessä?

Joku varmaan selittelee tuota kohteliaisuudella, mutta tuo ei ole minusta kohteliaisuutta vaan numeron tekemistä itsestään jollain oudolla käänteisellä tavalla.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on kasvatettu niin. Eli ole huomaamaton, älä häiritse, muut ensin. 

Jep. 40-60-luvulla syntyneet ovat pahimpia. Onneksi nykynuorilla on omanarvontuntoa. 

Yrittäkää nyt päättää. Toisaalla haukutte boomereita ylimielisiksi ja nyt he ovatkin omanarvontunnottomia.

Boomereissa on molempia ääripäitä, niitä jotka etuilevat kassajonossa ja niitä, jotka päästävät kassajonossa kaikki edelleen.

Vierailija
22/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin samaa mieltä. Toisi niin paljon enemmän joustavuutta asioihin, kun ei tarvitsisi joka asiassa esittää vaatimatonta ja halua olla olematta ”muille vaivaksi”. Tietenkin eri asia, jos ei oikeasti halua sitä kahvia yms, mutta se on sitten asia erikseen.

Hämmentävän moni jalankulkija tekee myös tätä. Ei haluta olla muille vaivaksi eikä millään kehdata pysäyttää liikennettä sen takia, että itse pääsisi suojatien yli ja viittoillaan vaan autoilijoille, että "mene sinä vaan ensin". Tuo vaan ei sujuvoita eikä helpota kenenkään kulkua.

Tämä on kyllä äärimmäisen raivostuttavaa. Suojatielle pitäisi asua selkeästi ja reippaasti, eikä jäädä nyhvertämään tien poskeen. 

Jos ei halua jäädä auton töytäisemäksi?

On aika uusi ilmiö Suomessa, että autoilija pysähtyy vapaaehtoisesti antamaan tietä jalankulkijalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kursailua

Ei ole, minua oikeasti häiritsee se, että alkavat kyselemään haluanko kahvia vai mitä haluaisin, kun olen vain tullut juttelemaan. Jos on kutsuttu, niin sitten tarjoilut ovat jo valmiina ja kupillisesta voi kyllä kieltäytyäkin.

Silloin vastataan "EI KIITOS, EN JUO KAHVIA, mutta lasillisen vettä voisin ottaa".

Vierailija
24/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin samaa mieltä. Toisi niin paljon enemmän joustavuutta asioihin, kun ei tarvitsisi joka asiassa esittää vaatimatonta ja halua olla olematta ”muille vaivaksi”. Tietenkin eri asia, jos ei oikeasti halua sitä kahvia yms, mutta se on sitten asia erikseen.

Hämmentävän moni jalankulkija tekee myös tätä. Ei haluta olla muille vaivaksi eikä millään kehdata pysäyttää liikennettä sen takia, että itse pääsisi suojatien yli ja viittoillaan vaan autoilijoille, että "mene sinä vaan ensin". Tuo vaan ei sujuvoita eikä helpota kenenkään kulkua.

Tämä on kyllä äärimmäisen raivostuttavaa. Suojatielle pitäisi asua selkeästi ja reippaasti, eikä jäädä nyhvertämään tien poskeen. 

On aika uusi ilmiö Suomessa, että autoilija pysähtyy vapaaehtoisesti antamaan tietä jalankulkijalle. 

Tuossa puhuttiin tilanteesta, jossa auto on jo pysähtynyt. Jos vielä siinä vaiheessa pelkää töytäisyä, niin ei kannata liikkua jalkaisin ollenkaan.

Vierailija
25/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ylikohtelias sosiaalinen naamoi julkisissa tilanteissa. En tokikaan ajattele niin, vaan pidän useasti muita ihmisiä äälíöinä, mutta käyttäydyn hienosti ja vaatimattomasti, jotta saan etuja itselleni.

Onneksi tuollainen paistaa läpi, ja sinua pidetään vain idioottina. 

Vierailija
26/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin kerran kaverilleni ruokaa, kun oli vähän pitemmällä kyläilyllä luonani, mutta ei halunnut kuulemma tulla minun ruokiani viemään. Siinä sitten monen tunnin päästä valitteli nälkäänsä, mutta ei edelleenkään kelvannut. Ei voi ymmärtää.

Vierailija
27/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kursailua

Ei ole, minua oikeasti häiritsee se, että alkavat kyselemään haluanko kahvia vai mitä haluaisin, kun olen vain tullut juttelemaan. Jos on kutsuttu, niin sitten tarjoilut ovat jo valmiina ja kupillisesta voi kyllä kieltäytyäkin.

Silloin vastataan "EI KIITOS, EN JUO KAHVIA, mutta lasillisen vettä voisin ottaa".

Miksi pitäisi sanoa haluavansa lasin vettä? Jos ei halua mitään niin ei halua mitään ja sanoo niin.

Mutta jos joku tulisi kylään meille eikä haluaisi syödä eikä juoda täällä mitään, niin epäilisin hänen ajattelevan, että ruokamme ja juomamme on epähygienistä.

Vierailija
28/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjosin kerran kaverilleni ruokaa, kun oli vähän pitemmällä kyläilyllä luonani, mutta ei halunnut kuulemma tulla minun ruokiani viemään. Siinä sitten monen tunnin päästä valitteli nälkäänsä, mutta ei edelleenkään kelvannut. Ei voi ymmärtää.

Luuli että ruoassasi on pöpöjä.

Vierailija
29/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tarkoittavat mitä sanovat joten on äärimmäisen rasittavaa jos koko ajan epäillään ja tarjotaan apua väkisin omien vainoharhojen vuoksi. Mikä vaikeus on ymmärtää että menkää muut vain ensin ja keitän itse sitten kun keitän? 

Vierailija
30/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että toisten kunnianhimottomuus tai vaatimattomuus ärsyttää niin suunnattomasti joitain muita? 

Eri asia sitten, jos on selkeästi jotain hyväksikäyttöä tai oikeuksien polkemista,  mutta muistettakoon, että jos rikoksin. sabotoinnein tai valhein on toteutettu jotain, missä henkilö on jäänyt alakynteen, ei hän ole silloin hyväksikäytetty joka ei pidä huolta oikeuksistaan, vaan rikosten ja lavastusten uhri. 

Vierailija
31/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuli että ruoassasi on pöpöjä.

Toisi sitten edes omat eväät. Ärsyttää se, kun valitetaan ja valitetaan, mutta sitten kieltäydytään vastaanottamasta ratkaisua siihen vedoten, ettei halua olla vaivaksi. Valittamalla on suuremmin vaivaksi.

Vierailija
32/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toiset ihmiset niin kovasti ärsyttää niin kannattaisko vaan pysyä kotona?

Vierailija
33/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Helsinki on taas asteen kehityksestä edellä, kun suojateiden tuntumassa annetaan melkein aina tietä. On totta, että pikkupaikkakunnilla autoilijat ajavat kuin apinat.

Vierailija
34/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että toisten kunnianhimottomuus tai vaatimattomuus ärsyttää niin suunnattomasti joitain muita? 

Eri asia sitten, jos on selkeästi jotain hyväksikäyttöä tai oikeuksien polkemista,  mutta muistettakoon, että jos rikoksin. sabotoinnein tai valhein on toteutettu jotain, missä henkilö on jäänyt alakynteen, ei hän ole silloin hyväksikäytetty joka ei pidä huolta oikeuksistaan, vaan rikosten ja lavastusten uhri. 

Lapasia yleensä kohdellaan lapasina.

Vierailija
35/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on kasvatettu niin. Eli ole huomaamaton, älä häiritse, muut ensin. 

Kuka se "muu" sitten on, jos kukaan ei mene ensin? Ja miksi paheksutaan sitä, joka noudattaa juhlien emännän ensimmäistä kehotusta tulla kahvipöytään?

Ap

Ei sitä muuta välttämättä ole. Minutkin on kasvatettu sillä tavalla, että ei saa ikinä olla vaivaksi tai haluta mitään itselleen, ja vaikka tiedostan sen ongelmat, lapsena asiat painuvat todella tiukasti pääkoppaan ja ajatusmallia on hyvin vaikea muuttaa. Kun koko kehitysvaihe menee niin, että pitää toimia aina toisten hyväksi itsensä unohtaen, se seuraa läpi elämän.

Vierailija
36/36 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenne on sujuvaa, kun kaikki noudattaa sääntöjä ja menee omalla vuorollaan. Ei haluta olla vaivaksi, mutta sitten erikseen tehdään itsestä numero ja vaiva.

Sujuvassa liikenteessä huomaan tilanteen, hiljennän/pysähdyn ajoissa niin, että jalankulkija huomaa, että hänet on huomattu. Menee tien yli. Tarkkailen samalla mitä muuta ympärillä tapahtuu. Eikä mua haittaa vaikka kävelisi hitaasti. Saa mennä omaan tahtiin turvallisesti.

Sitten se toinen tilanne. Hiljennän, pysähdyn, jne. Kuten edellisessä. Mutta mitä, jalankulkija ei menekään. Aikooko mennä vai ei? Viittoiko jotain, katsoin just muualle? Kuka menee? Joku viittoo tässä kohtaa jo aggressiivisemmin sen sijaan, että menisi vieläkään. Jostain syystä kuitenkin on tullut siihen suojatien eteen seisomaan. Joskus kävi niinkin, että oli jo ihan hermona viittomassa eikä huomannut, että hänen takaa tuli jo toinen jalankulkija, jota toki väistin. Tulee vaaratilanteita, kun siinä huitovat ja hakevat huomiot, luulevat olevansa jotain liikenteen ohjaajia. 

En mäkään voi olla risteyksessä jumittamassa ja odottamassa, että kolmion tai stop -merkin takaa tulija menisi ensin, koska "en halua että toinen auto töytäisee autoani".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän