Ongelma perintöasunnon kanssa
Perittiin sisarukseni kanssa asunto ja nyt sen myynti on ongelmallista. Syy ei ole se että asunto ei menisi kaupaksi tai olisi huono. Useita kiinnostuneita on ollut asunnosta mutta sisarukseni haluaisi asunnosta tietyn summan, itse olisin sen jo aikaa sitten myynyt kun tarjouksia on jo tullut. Asunnosta menee koko ajan kuluja yhtiövastike, vesi ja sähkö. Myös asunnon tyhjääminen on ongelma, sisarukseni on työtön ja lupasi asuntoa siellä olleessaan tyhjätä mutta mitään ei ole tapahtunut, ehdotin että voisin auttaa niin sekään ei käy. En ole erityisen hyvissä väleissä sisarukseni kanssa kun ei olla oltu yhteydessä 20 vuoteen ja nyt asunnon vuoksi joudutaan pitämään yhteyttä kun sisarukseni sitä myy, meillä ei ole välittäjää. Sisarukseni toivoo että joku ostaisi asunnon huonekaluineen päivineen niin ei tarvisi asuntoa tyhjätä. Tällä menolla me ei ikinä saada asuntoa myytyä. Ja sisarukseni hokee kuinka kurja asunnosta on luopua kun se on niin hyvällä paikalla mutta hänellä ei ole rahaa ostaa minun osuutta asunnosta. Mitä siis tehdä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Meneekö vesimaksu oikeasti, vaikka asunnon omistaja on kuollut?
Sisarukseni viettää asunnolla aikaa välillä yksin ja välillä perheineen.
Kukaan ei osta asuntoa, johon on jätetty huonekalut. Kannattaa tilata asunnon tyhjennys, tekijöitä löytyy. Itse otin tyhjennyksen luotettavalta yritykseltä, joka myy hyvät kamat eteenpäin ja hyvittää summan loppulaskussa. Itse tyhjentäminen on paljon isompi homma, mitä itse ajattelee. Kaikki, siis ihan kaikki lähtee, pelkästään komeroiden tyhjennys on projekti sinällään, kun joka nippeli ja nappeli pitää laittaa kierräyykseen, sorttiasemalle vietäväksi, roskiin, ottaa itselleen muistoksi... Vanhat huonokuntoiset huonekalut, sängyt, patjat jne menee kaatopaikalle, järjestettävä näiden kuljetus, hyvin toimiva mutta vanha pyykkikone sorttiasemalle. Kellarin tyhjennys! Loputon show ainakin meikäläiselle. Haluaako sisaruksesi ryhtyä tähän. En suosittele. Kämppä tyhjäksi ja myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesänjakaja(lla uhkaaminen).
Ilmoitat siskollesi, että sinä haet pesänjakajaa käräjäoikeudelta, jos ei ala tapahtua heti jotain. Eli jos ei ole kauppoja tehty syyskuun viimeiseen päivään mennessä, laitat hakemuksen käräjäoikeuteen lokakuun ensimmäisenä päivänä.
Olen pesänjakajaa miettinyt mutta se tulee tosi kalliiksi ja pesässä ei ole paljon enää varoja jäljellä niin en tiedä miten rahat riittää jos pesänjakaja ottaa tuhansia euroja hänen työstä.
Haluaisiko hän siis itse muuttaa asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti vesi- ja sähkömaksut veloitetaan niin kauan kuin kyseiset sopimukset on irtisanottu vesilaitokselle ja sähköyhtiöön.
No voi apua. Nyt sisarus sohvalle istumaan. Kysy käsittääkö hän lainkaan minkälaista taloudellista aikaa eletään? Asuntoa sentään käydään katsomassa. Nyt ei saa olla liian ahne. Sinä olet enemmän oikeassa.
Kämppä tyhjäksi ja välittäjä hoitamaan myynnin.
Seuraan vierestä nimittäin vähän samanlaista tilannetta. Asunto suositulla alueella, on tyhjä, on remontoitu. Välittäjä on, mutta vasta muutamat käyneet katsomassa. Hintaakin jo kerran laskettu. Mutta ensimmäinen vastike tuli jo itselle maksuun, eikä sellainen tilanne voi jatkua kauaa. Toinen omistaja on rahoissaan, mutta tämä toinen ei ole ja jos myynti pitkittyy nämä vastikkeet alkavat olla taakaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesänjakaja(lla uhkaaminen).
Ilmoitat siskollesi, että sinä haet pesänjakajaa käräjäoikeudelta, jos ei ala tapahtua heti jotain. Eli jos ei ole kauppoja tehty syyskuun viimeiseen päivään mennessä, laitat hakemuksen käräjäoikeuteen lokakuun ensimmäisenä päivänä.
Olen pesänjakajaa miettinyt mutta se tulee tosi kalliiksi ja pesässä ei ole paljon enää varoja jäljellä niin en tiedä miten rahat riittää jos pesänjakaja ottaa tuhansia euroja hänen työstä.
Maksat itse! Miksi olet niin vaikea?
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ehdotat sisarellesi, että voisit auttaa. Ihan kaikkien tehtävä se asunnon tyhjennys on, siihen ei vaikuta se, onko töissä vai työtön, ja jos hän ei lupauksistaan huolimatta saa mitään tehdyksi, niin kääri vaan hihat ja ryhdy hommiin.
Sisarukseni ei halua minua asunnolle auttamaan/tyhjentämään, voin toki ehdottaa hänelle että jos asunto saadaan myytyä niin voin maksaa jonkun firman tyhjäämään. Ei hän halua että asuntoa nyt tyhjätään kun hän viettää siellä aikaa.
Istu alas sisaruksesi kanssa ja teette kirjallisen suunnitelman miten asunnon kanssa toimitaan. Mikä alin myyntihinta, kuka tyhjentää mihin mennessä, miten irtaimiston kanssa toimitaan jne. Tehkää se yhdessä, ei niin että ilmestyt valmiin paperin kanssa.
Sitten kumpikin tietää mitä sovittiin ja kuka tekee mitä mihin mennessä. Menee liian hähmäiseksi pelkkä suullinen sopiminen. Sitten nimet alle ja toimeen.
Niin mä tekisin.
Vierailija kirjoitti:
No voi apua. Nyt sisarus sohvalle istumaan. Kysy käsittääkö hän lainkaan minkälaista taloudellista aikaa eletään? Asuntoa sentään käydään katsomassa. Nyt ei saa olla liian ahne. Sinä olet enemmän oikeassa.
Seuraan vierestä nimittäin vähän samanlaista tilannetta. Asunto suositulla alueella, on tyhjä, on remontoitu. Välittäjä on, mutta vasta muutamat käyneet katsomassa. Hintaakin jo kerran laskettu. Mutta ensimmäinen vastike tuli jo itselle maksuun, eikä sellainen tilanne voi jatkua kauaa. Toinen omistaja on rahoissaan, mutta tämä toinen ei ole ja jos myynti pitkittyy nämä vastikkeet alkavat olla taakaksi.
Jos omistajina vaikka sisarukset joista toinen varakas niin eiköhän hän voi maksaa vastikkeet. Jos haluaa, niin saa sitten ostohinnasta vastaavasti isomman osan.
Vierailija kirjoitti:
Menee. Perustuu
lainsäädöntöön, vaikka huoneistossa ei asuta, taloyhtiöllä on oikeus periä yhden hengen vesimaksu. Onhan siellä valmius vedenkäyttöön. Sama sähkössä, perusmaksu peritään, vaikka ei sähköä käytä?
.
Itse olen juuri jäämässä työttömäksi ja aloitan mieheni perimän 100-neliöisen helsinkiläisasunnon irtaimiston myynnin. Asunto on nyt ollut tyhjillään reilun puoli vuotta. Aloitan lasiesineistä ja keramiikasta.
Kun asunto on tyhjä, otan siihen välittäjän. Stressaavaa kun asia on ollut hoitamatta näin pitkään. Onneksi siihen tulee nyt mahdollisuus.
Perikunnat .....riita on heti varmaa jos on enemmän kuin 1 jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti vesi- ja sähkömaksut veloitetaan niin kauan kuin kyseiset sopimukset on irtisanottu vesilaitokselle ja sähköyhtiöön.
Katkaise nyt ainakin sähköt ja et maksa vesiäkään. Millä oikeudella sisarus siellä majailee? Maksaako hän yksin sitten em.maksut ja vastikkeen?
Jos sisarus ei usko puhetta niin pakkohan se pesänjakaja on ottaa. Sisarukseni nyt yrittää vain loisia kustannuksellasi.
En ymmärrä mikä noissa asuntojen tyhjennyksissä on niin vaikeaa kun sellaisia firmoja on pilvin pimein jotka hoitaa asian ilmaiseksi.Ottavat työnsä hinnan myymällä irtaimiston.
Tuohan nyt vaikuttaa selvästi, että sisar majailee asunnossa ja siksi välttelee sen myyntiä. Nyt pesä jakoon, uhkaa käräjäoikeudella ja menet vain tyhjentämään asuntoa. Ei tuo muuksi muutu!
Vierailija kirjoitti:
Perusmaksu saattaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistajina vaikka sisarukset joista toinen varakas niin eiköhän hän voi maksaa vastikkeet. Jos haluaa, niin saa sitten ostohinnasta vastaavasti isomman osan.
No meidän tapauksessa minä en ole varakas olen matalapalkkaisessa työssä mutta jo korvia myöten veloissa ja on omiakin terveysongelmia eikä ole niitäkään rahaa hoitaa kuntoon niin kun pesästä loppuu varat niin ei minulla ole rahaa maksaa yksin vastikkeita.
Kuittaat sisaresi osuuven vastikkeista ja kuluista myyntihinnasta, sovitte sen erikseen ja teette tarkan päivämäärän milloin päätätte asiasta.
Aika randomi saa olla että ostaa puolikkaan asunnon jossa edellisen omistajan kamat ja toisen puolikkaan omistaja asuu.