Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut "koirakodit" päästetään niin rempalleen, vaikka koirat eivät tuhoa aiheuttaisi?

Vierailija
17.08.2026 |

Tiedän että kaikki eivät ole kiinnostuneita siitä miltä kotona näyttää, ja jokainen saa asia just siten kun haluaa. Tiedän myös ettei koti ole vieraita, vaan itseä varten.

Mutta. Välillä kuulee pahoitteluja kodin kunnosta, "tällainen tää nyt on, kun on noita koiria". Kotona ei ole mattoja, ei verhoja. Tai matot on jotain kymmeniä kynnysmattoja siellä täällä, kun ne on helppo pestä. Tapetit ovat vanhat ja ehkä likaiset. Koiraportteja repsottaa siellä täällä. Ei kasveja tai muutakaan nättiä.

En tietenkään neuvo, vaikka asuja sanoisi että harmittaa kun ei voi sisustaa, kun on nuo koirat. 

Siis miksi koirat sen estää, jos/kun kyse ei olisi siitä että ne tekisivät tarpeensa sisälle tai tuhoaisivat paikkoja? Tai että kuolaa lentäisi seinille.

On meilläkin kolme koiraa. Silti on nätit matot, on verhot, kauniit tapetit. Viherkasveja ja kauniita tavaroita, tauluja ja koristevalaisimia. Lattian pinta kun kuluu jostain kohtaa kynsien jäljistä, niin öljyvahataan uudelleen. Koirien olemassaolo näkyy meillä siinä että niille on petipaikat, luu- ja lelulaatikko (jonne kerään lelut ja luut iltaisin takaisin) ja hihnat ja valjaat eteisessä. Karvoja ja hiekkaa varten on robotti-imuri, joten aina on siistiä senkin puolesta. Ja moni on kehunut, miten kaunis koti meillä on. En edes pystyisi asumaan täysin riisutussa kodissa vain, koska koirat? Onhan tämä ihmistenkin koti.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä onko se harmaavalkoinen Live Love Laugh -koti yhtään sen parempi. Itse pidän siististä kodista, vaikka koiria onkin, mutta hassua arvostella. Monet puunatut ja viimeisen päälle sisustetut kodit eivät ole mitään kauniita, vaikka omistaja suuri sisustaja luulee olevansakin.

Miksi oletat että koti olisi viimeisen päälle puunattu harmaavalkoinen Live Love Laugh sisustuslehtikoti jos se on nätti, on verhot, matot , viherkasvit ja kaikki ja siistiäkin vielä?

Vierailija
22/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä onko se harmaavalkoinen Live Love Laugh -koti yhtään sen parempi. Itse pidän siististä kodista, vaikka koiria onkin, mutta hassua arvostella. Monet puunatut ja viimeisen päälle sisustetut kodit eivät ole mitään kauniita, vaikka omistaja suuri sisustaja luulee olevansakin.

Kahdesta ääripäästä valitsisin kyllä sen lll-kodin kuin koirilta löyhkäävän läävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näitä on. Itsekin vieraillut esim. kasvattajien luona tai joidenkin muiden hc-koiraharrastajien luona, joiden kodit näyttää koirien kodilta, ei ihmisasumukselta. Just tuon näköistä kuin AP kuvaili. Vaikea ymmärtää. Itselläni on aina ollut koiria, nytkin peräti kolme kappaletta, mutta mun koti on kyllä viihtyisä ja perussiisti, sisustettukin. Ei ne koirat oikeasti vaikuta mitenkään siihen epäjärjestykseen ja sotkuun. 

Vierailija
24/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koti oli todella nuhjuinen silloin, kun meillä oli koira. Kodin ylläpito ei kiinnostanut, kun joka paikka oli kuitenkin jatkuvasti täynnä karvaa ja matot hiekassa. Sisäilmakin haisi koiralta. Olin helpottunut, kun koirasta aika jätti, vaikka se kovin rakas olikin.

Vierailija
25/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:n kuvailema koti koirista johdu vaan ihan niiden ihmisten omasta luonteesta ja välinpitämättömyydestä estetiikan ja puhtauden suhteen.

Vierailija
26/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että koiria haittaisi yhtään jos kotona olisi verhot, matot lattialla ja muutenkin kaunista. Ei niiden takia tarvitse rumuudessa asua ja jopa niiden koirienkin kannalta on hyvä pitää edes jonkinlainen siisteystaso yllä.

Vierailija
27/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni koiraihminen ei enää haista sitä oman kodin (ja vaatteiden) koiralöyhkää. 

Eräskin sanoi että onneksi heidän koirat ei haise niin kuin "Maijan koirat". En sitten viitsinyt sanoa että kyllä haisee, et vain enää haista sitä kun kaikki oma omaisuus autoa myöten haisee siltä. 

Vierailija
28/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koirakoti" jossa on monta isoa koiraa tai pentue kasvamassa, siellähän se rupee ennenpitkää näkymään, etenkin jos kovin aktivinen rotu.  Ja ilmassa leijailee sellainen koiranruoan ja koiran pierun vieno tuoksahdus. 

Mutta kaverilla on 2 lyhytkarvaista jotain vinttikoiraa niin ne ei pompi eikä hypi eikä tee kolttosia, lähinnä nukkuu omassa bunkassaan, ja omistaja on tunnontarkka siivoaja ja tuulettaja, niin en voi sanoa että olisi mikään "koirakodin" näköinen.

Vierailija
29/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri tuollainen koirakoti, jossa ei ole mattoja tai verhoja. Huonekalut ovat eri parisia ja niitä on vähän, sisustusta ei ole. 

Olen enemmän käytännöllinen kuin esteettinen ihminen, joten sen takia on luonnollisinta tehdä kodin ratkaisut koirien ehdoilla. Haluan kotini olevan siisti ja usean koiran taloudessa siivota saa usein, joten olen halunnut tehdä sen itselleni mahdollisimman helpoksi.

Koirat ovat erilaisia ja siksi yksi koirakoti voi olla kuin sisustuslehdestä repäisty ja sitten toiset taas päinvastaisia. Oman kattoni alla majailee pääasiallisesti "ongelmakoiria", joten välillä niiden tekemä tuho sellaista, että kokemus on opettanut pitämään kotona mahdollisimman vähän tuhottavaa.

Vierailija
30/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni koiraihminen ei enää haista sitä oman kodin (ja vaatteiden) koiralöyhkää. 

Eräskin sanoi että onneksi heidän koirat ei haise niin kuin "Maijan koirat". En sitten viitsinyt sanoa että kyllä haisee, et vain enää haista sitä kun kaikki oma omaisuus autoa myöten haisee siltä. 

Sääliksi käy niitä lapsia koska usein luokkakaverit huomauttaa siitä hajusta. Eikä se lapsi voi hajulle mitään koska kaikki vaatteetkin haisee. 

Vierailija
31/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisestä jo usein näkee ja haistaa jos perheessä harrastetaan koiria tai hevosia

Vierailija
32/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteisestä jo usein näkee ja haistaa jos perheessä harrastetaan koiria tai hevosia

Ja niiden autot! Joskus on pitänyt omatkin vaatteet pestä heti kun tuollaisessa autossa on hetken matkustanut. 

Vierailija
33/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt samaa lapsiperhekotien suhteen.

Mutta eiköhän ae syy ole just se minkä itsekin kirjoitit ettei niin kiinnosta. Mielummin kuluttaa aikaa itselleen mieluisiin asioihin ja kodin puunaus ei kuulu niihin.

Ja sit selitetään niille vieraille, joiden tietää mielessään ihmettelevän tai moittivan.

Vierailija
34/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se koiralöyhkä ei välttämättä ole mikään paha haju. Itse olen kierrellyt nyt asuntonäytöissä ja kyllä sen tuoksusta huomaa, että talossa asuu lemmikkejä, vaikka mitään merkkejä niistä ei siellä olisi. Eläimistä lähtee omanlaisensa tuoksu, vaikka hygienia olisi kunnossa. Sitä ei vaan eläinihmiset tosiaan itse huomaa. 

Vierailija
35/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koiralöyhkä ei välttämättä ole mikään paha haju. Itse olen kierrellyt nyt asuntonäytöissä ja kyllä sen tuoksusta huomaa, että talossa asuu lemmikkejä, vaikka mitään merkkejä niistä ei siellä olisi. Eläimistä lähtee omanlaisensa tuoksu, vaikka hygienia olisi kunnossa. Sitä ei vaan eläinihmiset tosiaan itse huomaa. 

Kyllä se ei-koiranomistajasta on hyvinkom paha haju. Etenkin se märän turkin haju joka tuntuu pinttyvän koteihin ja autoihin. Runsaasti kuolaavilla koirilla on myös inhottava ominaishaju. 

Vierailija
36/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö kuin "mummolalöyhkässä". Talon asukas ei itse sitä haista. 

Vierailija
37/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koiran kasvattajan koti oli sellainen että se oli just sen näköinen että siellä edetään ihan 100% koirien ehdoilla, suunnilleen kuvailemasi näköinen. 

Sama. Siellä ei tehnyt mieli edes istua lattialle pentuja paijaamaan. Miten joku voi asua niin.

Pentutehtaastako ostitte koiran?

Vierailija
38/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä, jotka ottaa vapaaehtoisesti koiran riesakseen, on jotain pahasti pielessä.

Vierailija
39/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et hoksannut niin ihmettelen sitä, että asukkaat harmittelevat kotiaan, ja sanovat ettei koti voi olla tämän kummempi, kun on koiria. Että koska kodissa on koiria, niin ei voi sisustaa ja "tää nyt sitten näyttää tältä". Kun kyseessä ei ole kaiken tuhoavat koirat, niin eihän koirat ole esteenä sille, että sen kodin laittaisivat mieleisekseen, eikö niin? 

Ja eivät ole vaan höpötelläkseen sanoneet, vaan oikeasti harmitelleet kun eivät voi vaikka mattoja hankkia.

No jos ei halua laittaa valtavasti rahaa pesulapalveluihin, niin matot kannattaa olla sen kokoisia, että ne voi kätevästi pestä pesukoneessa. Ja kyllä, ne likaantuu, vaikka putsaa tassut aina sisään tullessa.

Enemmän yököttää sellaiset kodit, joissa on tekstiilejä, joita ei pestä.

Vierailija
40/52 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koiran kasvattajan koti oli sellainen että se oli just sen näköinen että siellä edetään ihan 100% koirien ehdoilla, suunnilleen kuvailemasi näköinen. 

Sama. Siellä ei tehnyt mieli edes istua lattialle pentuja paijaamaan. Miten joku voi asua niin.

Pentutehtaastako ostitte koiran?

Ei todellakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän