Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sairastui vakavasti ja soitin hänen exälleen asiasta

Vierailija
17.08.2026 |

Ja sanoin että lapset eivät voi nyt tulla (heillä on viikko-viikko huoltajuus)

Ex vasta vain että ei ole hänen ongelma ja palkkaa hoitaja.

Soitin siskoni täksi päiväksi meille mutta en tosiaan tiedä mitä tehdä.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vastuu lapsista on äidillä jos isä on kylyenemätön lapsista huolehtimaan. Kuitenkin minulta riittää ymmärrystä myös äidille, mikäli isä on tehnyt aiemmin ohareita muista syistä tai on esim. itse edesauttanut sairastumistaan esim.ryyppäämisellä. Vaikea ottaa enempää kantaa kun ap ei kerro enempää

Vierailija
82/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö saa kahdestaan siskon kanssa lapsia hoidettua? Lopeta palstailu ainakin.

Ei ap ole yhteishuoltaja niille lapsille.

Vakiintuneessa parisuhteessa ollaan tietyllä tavalla vastuussa myös puolison lapsista. Ainakin itse koen näin. Hätätilanteessa ottaisin paikkani puolison apurina. Itsestäänselvästi.  Tosin jos olisin vaikka pidemmällä työmatkalla saman aikaan, olisi pakko delegoida asia jollekin toiselle. Mutta periaatteessa ottaisin vastuun oma kumppanini lapsista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis et ole ollenkaan kotona tai et pysty (tai halua, sekin on ihan ok) lapsia hoitamaan miehen ollessa sairaalassa, ota uudestaan yhteys lasten äitiin. Sanot, että tässä ei ole mitään muita vaihtoehtoja kuin, että hän hoitaa lapset itse tai hankkii heille hoitajan. Tuo vastuu ei kuulu sinulle.

Missä kunnossa se mies on? Mitä hän on sanonut asiaan vai eikö pysty kommunikoimaan?

Onhan se p*ska homma myös isälle, jos ajaudut riitoihin lasten äidin kanssa tai jos joudut ottamaan yhteyttä sosiaaliviranomaisiin. Jotkut asiat eivät vaan silti ole vältettävissä.

Miesflunssa pahana.

Ääni käheenä. Voivottelee. Juo tsaikkaa. Desinfioi nieluu nääs.

Vierailija
84/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vastuu lapsista on äidillä jos isä on kylyenemätön lapsista huolehtimaan. Kuitenkin minulta riittää ymmärrystä myös äidille, mikäli isä on tehnyt aiemmin ohareita muista syistä tai on esim. itse edesauttanut sairastumistaan esim.ryyppäämisellä. Vaikea ottaa enempää kantaa kun ap ei kerro enempää

Jos mies on itse aiheuttanut tilanteen, vastuun voit siirtää omista lapsistsi hänen nyksälle? Tottakai.

Vierailija
85/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten äiti pääsee nyt sittenkin hakemaan lapset tänään illalla, kun sanoin että minä en tiedä miten asian hoitaisin. Sen puoleen asia on nyt hoidossa. 

Ap

Vierailija
86/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10- ja 13-vuotiaat eivät tarvitse hoitajaa. Jos kyse on vain muutamista päivistä, voivat olla tutussa isän kodissa keskenään, pyytää kavereita sinne tai sopia itse menevänsä kavereiden luokse. Ei tästä tarvi tehdä numeroa, ellei lapsilla ole säännöllistä hoitoa vaativa sairaus (diabetes), kehitysvamma tai vaikea nepsyys. 

Ennen muinoin 13-vuotias oli jo vastuussa monesta asiasta, ml. pienemmät sisarukset.

Ja vaikka ap "ei ole paikalla", hän voi silti pitää yhteyttä lapsiin videopuheluin tms. Sama koskee lasten äitiä, jos mahdollista.

Mihin niitä kavereita nyt tarvitaan tässä hötäkässä?

Vierailija
87/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siskollasi ole omia duuneja/opiskeluja/perhettä?

Mistä kaukaa sisko tuli? Paljonko se saa palkkaa hoitamisesta?

Vierailija
88/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakiintuneessa parisuhteessa ollaan tietyllä tavalla vastuussa myös puolison lapsista. Ainakin itse koen näin. Hätätilanteessa ottaisin paikkani puolison apurina. Itsestäänselvästi.  Tosin jos olisin vaikka pidemmällä työmatkalla saman aikaan, olisi pakko delegoida asia jollekin toiselle. Mutta periaatteessa ottaisin vastuun oma kumppanini lapsista

Miksi äiti ei etsi toista hoitajaa? 

Vierailija
89/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei älkää ottako ikinä miestä joka on tehnyt lapsia, siinä voi joutua leikkimään kotia vaikkei haluaisi!

Miksi äiti laistaa velvollisuudesta hoitaa omia lapsiaan?

Isällä on yhtä suuri velvollisuus, jos kerran on tehty vuoroviikkosopimus. Usein isät haluavat tämän siksi, ettei silloin tarvi maksaa elareita. Ajattelevat pääsevänsä helpommalla.

Äidillä voi olla mitä tahansa tärkeää työmenoa ja muuta tekemistä varattu lapsivapaalle viikolle. Entä, jos äidin pitkään jonotettu leikkausaika on juuri silloin? Itse pyytäisin sossulta apua tilanteessa, jos yhteishuollon toinen osapuoli ei pysty hoitamaan osuuttaan, enkä voi itsekään joustaa, hyvästä syystä. Miehen, eli lasten isän vastuulla on lasten hoidon järjestäminen, kun on hänen vuoroviikkon

Ap saattaa kumminkin olla kohta myös exä, jos ei suostu ottamaan vastuuta lasten hoidosta. Toki, jos miehen tauti on tarttuvaa, ei lasten ole hyvä olla samassa tilassa.

Vastuu lasten hyvinvoinnista on tässä tapauksessa 100% äidillä. Asia ei ole edes mitenkään epäselvä. Kun toinen huoltaja ei (tilapäisesti, toivottavasti) kykene huolehtimaan lapsista, silloin toinen on yksin vastuussa. 

Äidin loma-, pano-, viini- tms. viikot eivät ole samanlainen pakottava syy kuin sairaalahoitoa vaativa sairaus.

Soittoa vaan viranomaisille, äiti on hylännyt lapsensa. Ja kun lasten isä kuntoutuu, olisi syytä miettiä uudelleen koko kuvio. Olisiko lasten parempi olla kokoaikaisesti isällä, kun äiti on noin epäluotettava?

Älä uhoa. Tekoälykin ehdottaa vaihtoehtona hoitajan palkkaamista. Jos isä ei ole työtön, köyhä kirkonrotta, tämä kannattaa tehdä. 

Ap nyt vain etsimään luotettavaa hoitajaa lapsille isän hoitoviikon ajaksi!

Vierailija
90/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten äiti pääsee nyt sittenkin hakemaan lapset tänään illalla, kun sanoin että minä en tiedä miten asian hoitaisin. Sen puoleen asia on nyt hoidossa. 

Ap

Aloitukseen kirjoitit, että lapset ei voi tulla.

Mites se kääntyi noin, että ne onkin teillä

Vierailija
91/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuskin ottaisitte lapsia myöskään 100 %, jos lasten äiti sairastuisi.

No kyllä ottaisimme. Toimisitko sinä samoin kuin tuo ex vai?

Ap

Lapset on rasite.

Heittopusseja.

Kukaan ei haluu.

Paitsi lapsenlapset, ovat aina tervetulleita minun luo. Olen eläköitymässä oleva ukki ja vaikka lastenlasten kanssa aika on voimia vievä ja on kiva kun lähtevät välillä kotiin niin silti ne hetket ovat arvokkaita. Sen ymmärtää vasta sitten kun lapsenlapsia ei näy edes pitkällä suoralla.

Vierailija
92/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska isän kuuluu etsiä se hoitaja. Tai sen, jonka isä valtuuttaa, esim. puolisonsa eli ap:n.

Vierailija
93/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jeeee.

Ihäänää.

Nyt ne kersat lähtee. Ei tarvi katella. Yäks.

Kun pääset makuun vapaudesta, haluut vaihtaa miestä.

Vapaus. Oma tupa, oma lupa.

Ikuinen Tinder. 

Vierailija
94/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska tämä on provo, jota ap ei enää viitsi jatkaa. 

Case closed.

Vierailija
95/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin sanoin lasten äidille että lapset eivät voi tulla koska meillä ei ole ketään kotona koska mies sairaalassa.

Käski kuitenkin hommata lapsenvahdin niin soitin siskolleni joka lupasi mennä meille ettei lasten tarvitse siellä yksin olla ja saavat ruokaa.

Ap

Vierailija
96/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska isän kuuluu etsiä se hoitaja. Tai sen, jonka isä valtuuttaa, esim. puolisonsa eli ap:n.

Ei lapsiaan rakastava äiti noin tee. Hän itse huolehtii, että lapsilla kaikki hyvin, jos eksä sairaalassa.

Vierailija
97/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sossuun ja sano että äiti jätti lapset heitteille kun isä on sairaalassa. Ei niiden paapominen sinulle kuulu, kun et ole huoltajakaan.

Vierailija
98/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Heh.  Olethan sinä saanut paljon vinkkejä, miten toimia.

Kysypä illalla äidiltä, onko lukenut tätä ketjua!

😏

Vierailija
99/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuskin ottaisitte lapsia myöskään 100 %, jos lasten äiti sairastuisi.

No kyllä ottaisimme. Toimisitko sinä samoin kuin tuo ex vai?

Ap

Lapset on rasite.

Heittopusseja.

Kukaan ei haluu.

Paitsi lapsenlapset, ovat aina tervetulleita minun luo. Olen eläköitymässä oleva ukki ja vaikka lastenlasten kanssa aika on voimia vievä ja on kiva kun lähtevät välillä kotiin niin silti ne hetket ovat arvokkaita. Sen ymmärtää vasta sitten kun lapsenlapsia ei näy edes pitkällä suoralla.

Niin, sinun lapsenlapsiasi.

Et taida kuitenkaan hoitaa esimerkiksi naapurin lapsenlapsia viikkoa palkatta.

Normaali ihminen rakastaa ja haluaa hoitaa omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Hyvin harva jonkun toisen jälkeläisiä.

Aloituksessa mainitut lapset eivät ole ap:n lapsia.

Vierailija
100/106 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä isä etsii hoitajan jos vaikka on tajuton tms. 
Jos lapsen toiselle huoltajalle sattuu joku äkillinen sairastuminen/sairaskohtaus niin kyllä se on se toinen huoltaja joka pitää huolta omista lapsistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä