Aava Hörkkö, 20, ihmettelee, miksi niin moni vain valittaa töitä vaille jäämistä eikä lähde metsään. Hän on tienannut sienillä ja marjoilla
Aava Hörkkö, 20, ihmettelee, miksi niin moni vain valittaa töitä vaille jäämistä eikä lähde metsään. Hän on tienannut sienillä ja marjoilla jo kolmena kesänä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012198043.html?utm_source=amppa…
Yhteensä pari on kerännyt mustikoita tänä kesänä 145 litraa ja saanut saalistaan 1 160 euron tilin. Kantarelleja he ovat keränneet 66 litraa ja saaneet niistä 462 euroa. Tavoitteena on yhteensä reilun 2 500 euron potti.
Hörkkö on työskennellyt kesällä seurakuntayhtymällä lasten ja nuorten leirien ohjaajana. Poikaystävälle poiminta on ollut vielä tärkeämpi tienesti, sillä hän ei useista yrityksistä huolimatta saanut kesätöitä.
Hörköllä on yksiselitteinen viesti heille, jotka valittavat siitä, että työttömiä nuoria ei pitäisi kehottaa poimimaan marjoja ja sieniä.
– Jos sulla ei ole töitä, ei se parane sillä, ettei tee mitään. Pitää ottaa luovuus kehiin ja kehittää jotain, mitä voi tehdä.
---
Onko varmistettu ettei vaikuta tukiin jos ovat työttömiä. Mikähän Kelan neuvo tälläisessä tilanteessa?
Voivatko joutua IS jutun perusteella takaisin perintään jos on aiemmin tukia nostettu ja mustikkarahoilla todellisuudessa eletty?
Onneksi kelalla nykyään ammattilaiset näitä metsästämässä ja varmasti jutun lukeneet myös kelalaisetkin ja noussee siellä aamupala Erin puheenaiheeksi tämä pariskunta!
Itse rakastan mustikoita ja nuoria mutta vilppiä vihaan ja valhetta!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on rahat niin tiukilla, ettei ole varaa polkupyörään, poimuriin tai useampiin ämpäreihin. Lisäksi pitäisi tietää näitä hyviä marjapaikkoja. Moneen paikkaan ei polkupyörä taida ihan riittää. vaan pitäisi mennä autolla jonnekin, jonne eivät edes bussit kulje.
Ainahan niitä syitä löytyy, ettei vaan tarvitsisi tehdä itse mitään oman elantonsa eteen.
Mitä itse teet elantosi eteen, siis muuta kuin trollaat AVeella aamusta alkaen?
Menen yövuoroon tänään. Viisi yövuoroa edessä.
Vierailija kirjoitti:
Aava Hörkkö, melkein teini vielä joka VARMASTI saa avusta vielä kotoaankin ei oikein vielä ymmärrä miten aikuisten elämä toimii..
Todennäköisesti on myös säästössä lapsilisiä, ylioppilaslahjarahoja, kesätyörahoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varmistettu ettei vaikuta tukiin?! Mikä tämä juttu on, että pitää erikseen varmistaa, että kaikki tuet jatkuu normaalisti vaikka ihminen tekee töitä? Jutun nuori kuulosti sen verran reippaalta, eikä ollut edes työtön, että tuskin koskee häntä, mutta te muut. Usein marjan poiminnasta puhuttaessa tulee tuo sama juttu. Tuet menee? Totta hitossa ne menee jos on palkkatuloja! Mä saan ton saman n.2500e, missä ne tuet on mitä voin nostaa sen lisäksi?!
Niin tämä! Muistan kun aikoinaan tein osa-aikatyötä ja eräs kaveri valitteli kun ei saa mitään töitä. Sanoin sitten, että voisin kysyä hänellekin hommia, mutta todennäköisesti olisi myös osa-aikaista, mutta töitä kuitenkin. Saisi jotain täytettä ansioluetteloonsa, jossa sitä nyt ei niin hirveästi ollut. No, siinäpä tuli juuri tämä virsi, että kun tuet menee tai pienenee.
Kyllä siinä kohtaa mietin, että ihan vıttu oikeasti...
Oletteko oikeasti näin yksinkertaisia? Myös osa-aika työläiset joutuvat maksamaan täydet kulut ja ilman esim asumistukea voi jäädä sillä minipalkalla asunnottomaksi. Ihan oikeasti, lukekaa noita tiedotteita ja uutisia miten tuet toimivat ja kuinka pitkään kestää saada homma pyörimään. KUKAAN täyspäinen ei sotke koko ajan epävakaata tuki-tilannetta muutaman kuukauden marjojen takia. (joita voi olla tai voi olla olematta)
Sellainen suomityöttömän-vihaketju taas tänään.
Somppuketjut häviävät minuutissa mutta suomalaisten haukkumisketjut saavat jäädä ja koneisto oikein puhkuu uutta vihaa viesteillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on rahat niin tiukilla, ettei ole varaa polkupyörään, poimuriin tai useampiin ämpäreihin. Lisäksi pitäisi tietää näitä hyviä marjapaikkoja. Moneen paikkaan ei polkupyörä taida ihan riittää. vaan pitäisi mennä autolla jonnekin, jonne eivät edes bussit kulje.
Ainahan niitä syitä löytyy, ettei vaan tarvitsisi tehdä itse mitään oman elantonsa eteen.
Aivan varmasti. Jos olisit oikeasti töissä et pilkkaisi työttömiä koska tietäisit että potkut saattavat tuntua omassakin persuksessa milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mustikoita on runsaasti Hörkön kotiseudulla Turun saaristossa, eikä koskaan ole käynyt niin, että metsästä olisivat marjat loppuneet."
Siellä marjamaiden naapurissa on hyvä valittaa siitä, miksi vaikka Helsingin tai Vantaan nuoret käy omilla autoillaan lähiseudun marjametsissä.
Sitä mustikkaa on metsät pullollaan aivan bussireittien varrella pääkaupunkiseudulla. Keksi joku muu tekosyy.
En keksi. Poimi keskenäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varmistettu ettei vaikuta tukiin?! Mikä tämä juttu on, että pitää erikseen varmistaa, että kaikki tuet jatkuu normaalisti vaikka ihminen tekee töitä? Jutun nuori kuulosti sen verran reippaalta, eikä ollut edes työtön, että tuskin koskee häntä, mutta te muut. Usein marjan poiminnasta puhuttaessa tulee tuo sama juttu. Tuet menee? Totta hitossa ne menee jos on palkkatuloja! Mä saan ton saman n.2500e, missä ne tuet on mitä voin nostaa sen lisäksi?!
Niin tämä! Muistan kun aikoinaan tein osa-aikatyötä ja eräs kaveri valitteli kun ei saa mitään töitä. Sanoin sitten, että voisin kysyä hänellekin hommia, mutta todennäköisesti olisi myös osa-aikaista, mutta töitä kuitenkin. Saisi jotain täytettä ansioluetteloonsa, jossa sitä nyt ei niin hirveästi ollut. No, siinäpä tuli juuri tämä virsi, että kun tuet menee tai pienenee.
Kyllä siinä kohtaa mietin, että ihan vıttu oikeasti...
No tekisitkö sä sitä duunias, jos palkastas viedään puolet? Ylitöitä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti. Jos olisit oikeasti töissä et pilkkaisi työttömiä koska tietäisit että potkut saattavat tuntua omassakin persuksessa milloin vain.
Soo soo, älähän uhmaile siellä kun mun palkasta osa (liian suuri) kuitenkin kilahtaa tukina sun tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soo soo, älähän uhmaile siellä kun mun palkasta osa (liian suuri) kuitenkin kilahtaa tukina sun tilille.
Työttömät kyllä ymmärrän mutta kun työssä käyvällä on varaa lojua päivät mammapalstalla niin jossain on vika. 🤔
Pitäskö sun tehdä duunis tai antaa jollekin muulle kuka haluaa tehdä töitä?
Jaa nyt on ihan pikkutikka ihmettelemässä,miksi kaikki ei ole yhtä ihmeellisiä kun hän 🤦
Oon vuosia kerännyt ja myynyt enkä ihmettele yhtään, miten kaikki ei kykene.
Tuollakin likalla varmaan iskä vielä maksaa elämisen, ei ole terveysongelmia ja joku kuskaa sinne metsään.
Ai että, sillä on kädetkin mustikassa ja on siitä someen ottanut kuvan kun on niin ahkera toisin kuin kaikki muut, onpa upeaa!
Semmonen +20 vuotta niin ehkä alkaa ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mustikoita on runsaasti Hörkön kotiseudulla Turun saaristossa, eikä koskaan ole käynyt niin, että metsästä olisivat marjat loppuneet."
Siellä marjamaiden naapurissa on hyvä valittaa siitä, miksi vaikka Helsingin tai Vantaan nuoret käy omilla autoillaan lähiseudun marjametsissä.
Sitä mustikkaa on metsät pullollaan aivan bussireittien varrella pääkaupunkiseudulla. Keksi joku muu tekosyy.
No eihän marjoja tienvierestä nyt suositella keräävän, varsinkin, kun on paljon liikennettä! 😳
No hän ei varmaan tarkoittanut, että astut bussista ulos ja alat kerätä ojanpientareelta. 🙄 Tarkoitus oli varmaan vinkata, että metsään pääsee bussireittien varrelta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa nyt on ihan pikkutikka ihmettelemässä,miksi kaikki ei ole yhtä ihmeellisiä kun hän 🤦
Oon vuosia kerännyt ja myynyt enkä ihmettele yhtään, miten kaikki ei kykene.
Tuollakin likalla varmaan iskä vielä maksaa elämisen, ei ole terveysongelmia ja joku kuskaa sinne metsään.
Ai että, sillä on kädetkin mustikassa ja on siitä someen ottanut kuvan kun on niin ahkera toisin kuin kaikki muut, onpa upeaa!
Semmonen +20 vuotta niin ehkä alkaa ymmärtämään.
Ootpa katkera. Lue juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjatulot vaikuttaa vain toimeentulotukeen. Opintorahaa ja työttömyyskorvausta nostava voi poimia ja myydä pelkkiä marjoja verottomasti. Tuo nuori on ikänsä puolesta opiskelija.
Kuka idiootti myy marjat verottajan kautta, se on manit kouraan ja ilman kuittia.
Näin arvelinkin. Kannustat siis palstalla työttömiä laittomaan tekoon.
Mä kyllä ihan soisin, että toimeentulotuella oleville ei huomioitaisi marjoista ja sienistä saatavia tuloja. Sen verran rankkaa puuhaa, että pidän ihan kohtuullisena ottaa rahat käteisenä.
T:kokoaikatyöntekijä (vielä kesälomalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se terveellistä marjaa, jos on ihan autotien vieressä kasvanut?
On on. Pakokaasut ja koirankusi tuo vain pikantin sivumaun 😋
Vierailija kirjoitti:
Aava Hörkkö, melkein teini vielä joka VARMASTI saa avusta vielä kotoaankin ei oikein vielä ymmärrä miten aikuisten elämä toimii..
Vaikutti harvinaisen elämää ymmärtävältä. Yhteinen koti poikakaverin kanssa, joten rahalle tarvetta. Itse on ollut töissä ja aloittamassa opiskeluja, mutta poikakaveri ei ole saanut töitä vaikka hakenut kovasti ja siksikin lisätuloille tarvetta. Eivät siis ole vaan jääneet makoilemaan ja valittamaan, tai odottamaa elatusta yhteiskunnalta ja vanhemmilta, vaan toimivat itse. Ovat hankkineet asiakaskunnan, joille keräävät tilauksesta. Keksineet idean, jolla erottuvat muista mustikan myyjistä: putsaavat ja pakkaavat mustikat pakastusvalmiiksi. Kommenteista päätellen monella olisi heiltä oppimista. Hyvä te jutun nuoret!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti harvinaisen elämää ymmärtävältä. Yhteinen koti poikakaverin kanssa, joten rahalle tarvetta. Itse on ollut töissä ja aloittamassa opiskeluja, mutta poikakaveri ei ole saanut töitä vaikka hakenut kovasti ja siksikin lisätuloille tarvetta. Eivät siis ole vaan jääneet makoilemaan ja valittamaan, tai odottamaa elatusta yhteiskunnalta ja vanhemmilta, vaan toimivat itse. Ovat hankkineet asiakaskunnan, joille keräävät tilauksesta. Keksineet idean, jolla erottuvat muista mustikan myyjistä: putsaavat ja pakkaavat mustikat pakastusvalmiiksi. Kommenteista päätellen monella olisi heiltä oppimista. Hyvä te jutun nuoret!
Ovat onnellisessa asemassa, kun eivät ole joutuneet hakemaan toimeentulotukea. Toimeentulotuen asiakkuus estää kaikki pyrkimykset parantaa omaa taloustilannetta.
Jos olisin marjanpoimintakunnossa, niin en olisi työtön. Siinäpä ihmeteltävää Aadalle ja teille muillekin, joiden ymmärrykseen ei mahdu se, että iso osa työttömistä on jollain tavalla sairaita.