Kauanko viihtyisi jos jäisikin loman jälkeen mökille asumaan?
Ulkokäymälä ja sillee. Varaava takka. Kaivo vesi, hyvä kuitenkin. Tuleeko talvella kylmä ja alkasko ottaa päähän?
Kommentit (29)
Siitä on yli 6 vuotta kun korona alkoi ja muutin mökille ja jäin sinne koronan jälkeen kun työelämä muuttui ja nyt voi tehdä etätöitä. Hyvin oon viihtynyt eikä enää kaupunkiin tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Monta kysymystä. Mites työt? Itse kyllä viihtyisin jos hommat järjestyy.
Eikö tämän koko homman idea ole juuri se, että pärjää ilman niitä töitä, kun ei ole vuokria eikä vastikkeita eikä muita?
Ehkä tyhmin vastaus mitä on taas pitkään aikaan nähty?
Ensimmäiset 100 vuotta menisi ihan helposti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rantasaunassa on pesut, pysyykö putket auki pakkasella? Yleensä mökillä laitetaan vedet pois talveksi.
Kantovedellä, mutta silti nuo vesiputket tai viemärit tuppaavat helmi-maaliskuussa jäätymään...
Meillä ei kantovesi kulje putkissa 😀 ja viemärikin vain reikä lattiassa. Eipä jäädy.
Meillä vesi kannetaan lämpimästä asuinmökistä saunaan, nykyään ei rakennusluvat anna myöden.
Anna myöden mitä? Ei vanhoihin mökkeihin lupia tarvitse.
Olen asunut mökillä keväästä saakka ja asun niin pitkään kun järvi ei jäädy, ei tule kovat pakkaset ja lumisateet. Ulkohuussi, sähkötön ja vesiputketon mökki, oma kaivo, varaava takka, puu- ja kaasuhellat, sekä kaasujääkaappi. 12v valot ja kännykän latausmahdollisuus pienellä aurinkosähköpaanelilla. Asuisin ympäri vuoden, mutta mökin lämmittäminen ja pesuveden järvestä haku ei ole niin mukavaa keskellä umpitalvea. Muutoin täällä on ihan parasta olla ja elää.
En viihtynyt, en yhtään, yksikseni. Jo lokakuussa alkaa ahdistamaan pimeä kuusimetsä ja pohjoisesta puhaltava tuuli järveä pitkin. Riippuen lumitilanteesta jouduin joskus odottamaan aurausta iltaan asti, joten ei pahemmin naurattanut kahlailla polvia myöten lumessa. Rantasaunaan tulee vesi talvella kantamalla, kesällä sähköpumpulla, mutta ennen kuin pääsee kantamaan vettä piti lumisena talvena lapioida polku rantaan auki. Ja sinne saunalle on matkaa noin 200 m päätalosta, että sellainen rupeama.
Inhosin pitkästyttäviä iltoja toljottamalla pimeyteen. Kirjoja ei voi lukea loputtomiin tai seurata tv-sarjoja maksukanavilta. Ajankäsitys meni sekaisin: jos luulin soittaneeni kaverille kuukausi sitten se olisin viikko sitten. Juttuseuraa kaipaisi välillä. Se, että ns harrastaa liikuntaa ja muuta hyödyllistä ulkona ei ole hauskaa -30 asteen pakkasessa ja pirttiäkin pitää lämmitellä- muussa tapauksessa sähkölaskut ovat kalliinsiirtosähkön seudulla ihan hirveät.
Haluisin kyllä, mutta mökiltä on n. 2km maantielle, kauppaan on n. 20km, julkista liikennettä ei oo, eikä mulla ole autoo. Kesäl fillaroin kaupalle ihan mielelläin, mut talvella ehei, eihän täällä edes hevin teitä aurailla.
Ite oon viihtyny aivan mainiosti. On sähköt ja vedet kunnan verkosta, sisävessa ja sauna sekä suihku löytyy, ilp ja takka käytössä, lumityöt pukkaa puolessa tunnissa, kauppaan ajelee vartissa jos jotain tarttee, netti toimii ja telkkariakin voi kattella. Eipä tässä ole estettä miksei viihtyis yhtä hyvin kuin kotona.
Kympillä toivat viime kesänäkin ruoat ihan hevon kuuseen, todella pitkän ja pienen kärrypolun päähän, sellaiseen muutaman soutuveneen veneparkkiin, kun mökki saaressa .
Eli sinne vaan veneellä tai talvella vaikka kävellen jäiden yli, niin ei tarvitse mitään aurauksia näköjään ja uskomattoman halpa tuo kuljetuskin, että senkun tilaa vaikka 3 viikon ruoat kerralla ja jättirinkka ja ahkio mukaan :)