Lastensuojeluilmoitus ja ero
Kaipailisin kokemuksia.
Tein pari päivää sitten 11kk ikäisestä lapsestani lastensuojeluilmoituksen isän holtittoman alkoholinkäytön, henkisen väkivallan ja epävakauden vuoksi. En uskalla jättää lasta isän hoivaan ja olen nyt itse palaamassa töihin, joten oli viimein pakko kerätä rohkeus ja tehdä asialle jotain. Tähän mennessä olen hoitanut lasta käytännössä kokonaan yksin. Isä lähinnä syöttänyt satunnaisesti, vaihtanut muutaman vaipan ja leikkii silloin tällöin lapsen kanssa.
Olen järjestänyt asiat niin, että lähdemme lapsen kanssa huomenna yhteisestä kodista ennen kuin ilmoitus tulee isän tietoon. Asia on sovittu lastensuojelun kanssa.
Tuntuu ihan hirveältä että olen saattanut itseni ja lapseni tähän tilanteeseen. Suhteen alussa traumaperäinen stressihäiriö vaikutti vielä voimakkaasti omaan arviointikykyyn, mutta nykyään en enää oireile muuten kuin ehkä sulkeutumalla konfliktitilanteissa.
Osaako kukaan sanoa miten tilanne käytännössä etenee? Saan varmasti pian myös tapauskohtaista tietoa, sillä ilmoitusta tehdessä minulle kerrottiin, että tähän suhtaudutaan kiireellä töihin paluuni vuoksi. Kaipailisin kuitenkin myös muiden kokemuksia.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista V I T T U!
Mikä sulla on hätänä?
Sun paska aloitus joka on täyttä valhetta ja MIESVIHAA!
AP kaipaili kokemuksia kun on todella vaikeassa tilanteessa.
Ei tuossa avauksessa ole miesvihaa millään tavalla.
Joko ap voi käydä hyvin tai huonosti. Sossu voi ottaa lapsen huostaanottobisnekseen, kun sinullakin vissiin on jotain mielenterveys diagnooseja tai he voivat tukea sua vanhemmuudessa. Se riippuu niin siitä millaisen sossun saa.
Vierailija kirjoitti:
Joko ap voi käydä hyvin tai huonosti. Sossu voi ottaa lapsen huostaanottobisnekseen, kun sinullakin vissiin on jotain mielenterveys diagnooseja tai he voivat tukea sua vanhemmuudessa. Se riippuu niin siitä millaisen sossun saa.
En pelkää, että lapsi otetaan huostaan. Vuosien takainen trauma, jota on hoidettu asianmukaisesti ei ole pätevä syy viedä lasta. Lapsi on hyvinvoiva ja minulla on hyvä työpaikka ja tukiverkosto.
Ja tuskin isäkään menettää huoltajuutta tällä perusteella, enkä sitä tavoittele. Lapsella on oikeus pitää yhteyttä myös isään, mutta ei minun arvion mukaan kykene ainakaan pitkiä aikoja huolehtimaan lapsesta yksin. Toki tässä minun arvio ei ole ratkaiseva. Ihanteellisesti tämä motivoisi isää hakemaan apua alkoholiongelmaan ja vihanhallintaan.
Mutta vaikka tämä nyt jollain ihmetellä paisuisi, niin mieluummin lähetän lapsen vaikka huostaan, kuin otan riskin, että jotain sattuu kun isä on yksin vastuussa lapsesta ja toteaa, että tarvitsee vähän nestemäistä vahvistusta, jotta hermot kestää lapsen kiukuttelua tai sitä ettei lapsi pysy vain kiltisti yhdessä paikassa.
Suurempi riski minulla olisi menettää huoltajuus, jos en puuttuisi tilanteeseen.
Ensisijaisesti kaipaan kokemuksia prosessin etenemisestä. Lopputulemaeon mitä on.
Miksi aiot palata töihin jos et ole varma lapsen hoidosta? Voivatko vanhempasi hoitaa lasta kun olet töissä?
Mikä sulla on hätänä?