Antakaa hyviä vinkkejä alun helpottamiseen...(kaksoset syntyvät reilun kuukauden päästä)
Hei!
Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit - eli kaksoset ovat tulossa kuukauden kuluttua ja esikoinen täyttää juuri kaksi vuotta. Olemme optimoineet alun niin, että sekä minä että mies olemme kotona koko heinä-, elo- ja syyskuun, mutta sen jälkeen hoitovastuun otan minä (esikoinen on silloin onneksi päiväkodissa). Löytyisikö kokeneemmilta vinkkiä siihen, miten saada arki mahdollisimman vaivattomasti sujumaan? Onko esim. babysitterit ostettava, jotta kaksoset voi tökätä johonkin odottamaan (niin ettei esikoinen tallo päälle)? Miten ja mihin kannattaa varautua? Mikä teille tuli yllätyksenä kaksosvanhemmuudessa?
Terkuin, kunpavauva
Kommentit (18)
Hei!
Meillä oli baby sitterit ahkerassa käytössä. Toinen sylissä tai hoidettavana ja varpaalla kiikuttaa sitten sitä toista sankaria baby sitterissä.
Ja arvaa vaan miten monta kertaa tuli kiikutettua tyhjää sitteriä, kun se vaan sattui olemaan sopivalla etäisyydellä.
Mobile on myös toinen hyvä hankinta. Toinen sankari pinnasänkyyn tuijottamaan ja kuuntelemaan mobilea kun hoitaa toista.
Sitterit oli meillä kovassa käytössä, joten hyvät sitterit joita voi myös keinuttaa ovat kullanarvoiset (joskus syöttelin vanhempia lapsia, pitelin toista vauvaa sylissä ja toista keinuttelin sitterissä). Meilläkin oli välillä tuplarattaat myös sisäkäytössä. Käytin lisäksi joskus kantoliinaa, koska siten sain toisen käden vapaaksi ja saatoin liikkua samaan aikaan kun imetin. Imetystyyny oli myös ehdoton.
Itselleni henkilökohtaisesti levennetty versio parisängystä oli myös ehdoton, koska siten ei tarvinnut öisin nousta vauvoja syöttelemään vaan molemmat mahtuivat nukkumaan siinä lähellä samassa sängyssä ja syötöt olivat vähemmän voimia vievää touhua. Tämä ei sovi kaikille, mutta meille se oli välttämätöntä. Ei olla raaskittu leveästä sängystä luopua vieläkään vaikka nuorimmat ovat jo pian 3-vuotiaita ja nukkuvat suurimmaksi osaksi omassa sängyssään :).
Tässäpä ne mitä tuli mieleen äkkiseltään.
ton " lista tupla-arkea helpottavista asioista" -pinon, jos et ole huomannut sitä vielä. Siellä on tosi hyviä vinkkejä :)!
Ryhdyin ohjeittenne pohjalta tuumasta toimeen heti ja hankin jo ekan babysitterin käytettynä. Toisen hankin todennäköisesti tänään illalla, kun pääsen sitä katsomaan! Mies on skeptinen, mutta minä yritän sanoa, että KAIKKI tuplaäidit vannoo sittereiden nimiin. No, miehen skeptisyyttä selittää hänen pohjakoulutuksensa (liikunnan maikka). Esikoista harjoitettiin ja harjoiteltiin niin paljon motorisesti - ja sitterit ovat hyi, hyi motoriselle kehitykselle. Mutta nyt on eri tilanne. Tärkeintä on saada arki sujumaan, ei suinkaan se, miten liikunnallisesti lahjakkaita yksivuotiaita kaksosista tulee.
Vaan loppuisipa jo tämä odotus!
Hei!
Edellä tulikin jo pitkä lista juttuja, joita meilläkin on harrastettu. Mutta vielä kerran, KYLLÄ sitterit ovat ehdottomat!!! Meillä oli myös kantoliina, rattaat ja huom! KAKSOSTEN imetystyyny säännöllisessä käytössä.
Itse koin, että alkuajan kaoottisuuteen suuri apu oli myös se asenne, että tää on nyt tätä, aikanaan helpottaa. Kun perheeseen humpsahtaa kaksi pientä pakettia, kyllä siinä pakka sekoaa, kunnes kaikki tottuvat toisiinsa. Mutta se menee ohi... Ja on tosi hyvä, että miehesi on pitkään kotona. Sitten 3 kuukauden paikkeilla elämä vauvojen kanssa helpottuukin.
Ja yksi käytännön vinkki mahdollisten yöimetysten varalle: mä imetin kaksosia imetystyynyn päällä ja otin öiksi sohvan selkätyynyn sängyn viereen valmiiksi. Laitoin sen imetyksen ajaksi selän taakse, että sain itselle hyvän asennon.
Kaikki menee varmasti hyvin ja pikkuhiljaa elämä uusien perheenjäsenien kanssa löytää omat uomansa. Ja pian ette osaa enää muunlaista elämää kuvitellakaan...
Meillä esikoinen oli 3 v kaksosten syntyessä ja oli tärkeää, että hänellä oli alkuviikkoina käytettävissä joku muukin aikuinen kuin äiti. Eli siltäkin kannalta on tosi hienoa, että miehesi voi olla apuna. Vaikka esikoinen osaakin jo monta asiaa, niin joissain hommissa taantuu varmasti ja tarvitseehan tuon ikäinen vielä apua monessa asiassa muutenkin.
Meillä esim. aiemmin jo pitkään ihan hyvin päiväkuiva esikoinen alkoi kastella housunsa taas ja siihen lisäksi sitten vielä kaikenlaista mustasukkaisuustemppuilua, niin lisäkädet ja jonkun vähemmän väsyneen aikuisen " pitempi pinna" olivat enemmän kuin tarpeen.
JOS imetät kaksosia, niin varaudu siihen, että varsinkin illat olet luultavasti kiinni siinä hommassa aika lailla kokonaan. Eli laatikaa miehesi kanssa suunnitelma, miten esikoisen iltatoimet ym päivärutiinit hoidetaan, jos kaksosten syöttömaraton osuu juuri samaan aikaan.
Meillä esikoinen ainakin tuskastui odottamaan iltapalaansa ym ja joskus alkuviikkoina tokaisikin, että " ota ne tissit irti ja jätä ne vauvat siihen imemään" ;-) Kokemuksesta voin sanoa, että täysimetyskin on mahdollista, vaikka alkuviikkoina usko meinasi kyllä loppua.
Meillä kaksospojat nyt 10 viikkoisia ja nyt on jo ehkä 3-4 viikon ajan ollut elämässä sen verran jonkinlaista rutiinia, että pärjään kaikkien kolmen kanssa yksinkin, mutta varsinkin ekoille 5-6 viikolle kannattaa varmistaa jonkinlaista lisäapua, jos/kun miehelläsi on menoja.
Ja ne sitterit ovat kyllä verraton apu, meillä käytetään esim. siihen, että kaksoset viihtyvät niissä keittiössä muiden ruokailun ajan.
Edellyttää kyllä sitä, että ovat itse juuri saaneet ruokansa...
Toinen ehdottoman hyvö hankinta ovat olleet Gracon Autobaby-turvakaukalot. Ei tarvitse pelata turvavöiden kanssa kuin esikoisen istuimen kiinnittämisessä.
Alkuviikkoina kannattaa muistaa, että palkitsevat tuplahymyt ovat sittenkin jo kovin lähellä!
Nyt on toinenkin sitteri hankittu. Ne ovat erilaiset, mutta tuskin pienet vauvat vielä osaa valittaa, että siskolla/veljellä on hienompi.
Olin kyllä ajatellut imettää, jos maito vain riittää. Kuvittelen, että se on helpompaa kuin pulloshow. Eniten kyllä pelottaa, että osittaisimetän ja osittaispullotan - ja se on megaraskasta, kun on kaksi eri show' ta.
Esikoisen huomioonottaminen on varmasti haastavaa. Toisaalta esikoinen kyllä vaatimalla vaatii huomiota, eikä vapaaehtoisesti jää sivuun, mutta jännä nähdä miten kuvio lähtee pyörimään. Odotan jo oikein innolla jopa sitä alun kaaostakin.
Meillä oli vauvakiikku ja tavis sitteri,mutta eivät ne niin kauaa niissä viihdy että olisi motoriikalle jotain haittaa. ja kun on kaksi niin viihtyvät paremmin lattialla kun vähän kasvavat,meillä lähdettiin 7,5kk konttaamaan ja nyt 8kk kävellään jo tukea vasten. Ja koko ajan ovat kehittyneet jopa nopeammin kuin monet yksöset. Kannattaa kuitenkin ehkä ostaa vähän korvikkeita kaappiin (tietysti jos olet jo yhden imettänyt niin varmasti nouseekin maito paremmin) ja pari tuttipulloa. Meillä tuputettiin jo sairaalassa lisämaitoa pullolla ja tietysti sitten kotona tuputin myös ennenkuin tajusin että kyllä se oma maitokin riittää. Aluksi vauvat söivät puoli tuntia kerrallaan,joten kannattaa yhteisimettää jos mahdollista,muuten menee puolet päivästä pelkkään tissittelyyn. Meillä vauvat kylvetettiin " sarjatuotantona" niin että toinen kylvetti ja toinen kuivasi ja puki,aluksi vaihdoin kylpyveden välissä mutta nykyään jo samassa vedessä kunhan eivät mitään tosi likaisia ole. Ja tuttipulloistakin kun syötin ja jos toiselta jäi ja toinen vielä nälkäinen niin toisen pullo vaan toiselle,syöväthän ne samoista tisseistä ja samoja leluja laittavat suuhun. Mies oli isyyslomalla 2 viikkoa ja kun meni takaisin töihin niin yritin aina illalla laittaa kaikki valmiiksi seuraavaa päivää varten että olisi mahdollisimman yksinkertaista. Ja ruokaa niin että riittää suraavaksikin päiväksi. Ja kuivausrumpu oli talvella ykkönen ja muutenkin kun pyykkiä tulee paljon ja kuivatustilaa ei aina tarpeeksi. Niin ja kannattaa yrittää kokoajan vähän pitää kotia siistinä,itseä ainakin stressaa enemmän jos villakoiria juoksee ympäriinsä kuin se että sitä omaa aikaa jää vähemmän. En nyt muista tuliko teille identtiset vai ei mutta meille tuli identtiset ja olivat vauvanakin niin saman näköisiä että oli ongelma erottaa,laitettiin vaaleaa kynsilakkaa toisen varpaankynteen ja sillä sitten tiesi aluksi kumpi oli kyseessä. Olipa sekava sepustus,no toivottavasti edes jotain apua.
Memmi ja tytöt 8kk
ja samaa miltä olen edellisten kanssa, sitterit on todella hyvät " odotustuolit" ja turvapaikat! Meillä esikoinen oli 1v8kk kaksosten syntyessä ja tyypillisenä poikana, periaatteella: kaikella voi ajaa! oli se sitten potta tms. oli ihan kiva saada pienet turvaan ajoreiteiltä... ;-) ja tietty näkivät niistä paremmin isoveljen touhuja. Ja ne rätit, siis harsot, niitä kannattaa olla paljon, jos vauvat sattuu olemaan kovia puklailemaan, niin äkkiä huomaa et kaikki onkin pyykissä jos on vaan ne ä-pakkauksen harsot. Meillä toteutui just se kaksinkertainen maitoshow eli osittain imetin ja osan saivat pullosta, ja muutaman viikon alusta vielä lypsin imetyksen jälkeen, kun vauvat todella helposti nukahtivat tissille, eivätkä ehtineet saada tarpeeks maitoa. Meiän kaksoset oli pieniä kesällä ja keitin kaikki pullot, tutit ja rintapumpun osat. Toivottavasti et joudu pulloshowhun, mut jos joudut, niin mieti kannattaako hankkia tuttipullosterilaattori, meidän arkea se helpotti alkuun, eihän kaikki keitä ollenkaan tutteja ja pulloja, eli ei kai se välttämätöntä ole. Ja kuten joku edellinen jo kirjoitti, ei kannata ottaa stressiä et aina osuu just vauvan oma tutti suuhun, kaikki vaan yhteiseks, niin tutit ja tuttipullot kun myöhemmin soseitten alkuaikoina lautanen ja lusikka, ei niitä kuitenkaan pysty erillään pitämään. Esikoisen kanssa on hyvä välillä lähteä johonkin ihan kahdestaan, niin isän kuin äidinkin. On se sitten uimaan tai leikkikentälle tai vaikka kauppaan, pienelle onneks usein riittää pienet huvit! Ja jos oma kasvatustapa antaa myöten, niin videot on loistava keksintö!
Minä vannon kyllä kantoliinan nimeen. Ilman sitä en olisi mitenkään pärjännyt. Meillä kävi kaverilta lainattu sitteri vain kääntymässä, kun tytöt ei yhtään viihtyneet siinä.
Kyllä minäkin ehdottomasti liputan sittereiden puolesta! Meillä molemmat ovat kehittyneet motorisesti todella hyvin (ehkä vähän liiankin nopeasti :) vaikka pidimme vauvoja todella paljon, jopa yöllä (kun ei muualla nukuttanut) sittereissä.
Kaikki keinot sallittakoon kaksosten kanssa, ja etenkin sinulle, kun on vielä se esikoinenkin.
On tietysti hieno juttu, jos saat imetyksen onnistumaan, mutta siitäkään ei kannata ottaa stressiä. Tuttipulloissa on kyllä se hyvä puoli, että ne antavat äidille pikkuisen vapautta, joten kannattaa miettiä pitäisikö pulloruokinnan kuitenkin siinä rinnalla ihan oman jaksamisen vuoksi. Itselleni oli todella tärkeää aina välillä päästä hetkeksi johonkin hengähtämään , joten sen ajan mies pärjäsi oikein hyvin pullojen kanssa. Meillä oli käytössä korvike lisänä, joten maidon riittävyydestäkään ei tarvinnut niin steressata. Minulla ei ainakaan olisi siinä alkuvaiheessa ollut edes kauheasti aikaa pumppaamiseen, vaikka sitäkin kyllä tein.
Yksi ehdottomasti parhaista hankinnoista oli mikroon laitettava tuttipullojen höyrysterilointi-laite (Avent-merkkinen). Tätä on kovasti myös muut kaksosäidit kiitelleet.
Yksi vinkki alkuun. Jos ehdit, tee pakkaseen valmiiksi helposti lämmitettäviä kotiruokia. Ihan alussa ruokaa ei juurikaan ehdi valmistaa, ja toisaalta kaupan einekset alkaa aika nopasti kyllästyttämään. Tärkeää on kuitenkin, että saatte koko muu perhe myös ruokaa.
Tsemppiä teille!
On tosiaan hyvä idea että miehesi on teidän kanssa kotona alussa noinkin pitkään. Meillä kans mies oli 3kk himassa ja olisi voinut viipyä pidempäänkin...
Sittereitä meillä on tarvittu 2kpl, samoin pinniksiä ja vaunuja.
Sitterit on kätevät jos pullolla ruokkii. Silloin voi kätevästi syöttää vaaveja yht´aikaa. Tai toista voi sitterissä istuttaa sillä aikaa kun toinen syö. Jonkunlainen kantoliina tai rintareppu myös hyvä vaihtoehto. Jos molemmat vaativat kanniskelua yht´aikaa ja käsiä vain kaksi, niin toinen voi lötkötellä liinassa ja toinen mahtuu siihen käsivarsille kuitenkin.
Meidän kaksoset ovat herkkäunisia ja mikään ei ole turhauttavampaa kuin se että toinen herättää toisen. Siksi tytöt nukkuvat eri huoneissa eri sängyissä kunnes nukkuvat yönsä heräämättä jolloin siirretään samaan huoneeseen.
On ollut myös tärkeää meille että esikoisella on ollut oma huone. On nimittäin myös aika herkkäuninen, eli heräisi vauvan itkuihin pitkin yötä jos joutuisi nukkumaan meidän kanssa samassa tilassa.
Ulkona nukutetaan vauvoja päikkäreille niin, että toinen nukkuu kaksosvaunuissa ja toinen esikoisen vanhoissa pihavaunuissa. Näin eivät herätä toisiaan, eikä tule turhan kuuma näin kesällä. Lenkille lähdettäessä tuplat on tietty välttämättömyys.
Sitten jos pulloruokkii ja käyttää tutteja, niin katsii hankkia pulloja ja tutteja PALJON! Kiirettä voi piisata sen verran, ettei välillä kerkeä pesemään keittämään ennenkuin jo tarvii uutta pulloa. Kaikessa hässäkässä voivat tutitkin kadota jäljettömiin, joten niitä on hyvä sijoittaa sinne sun tänne ympäri kämppää.
Rättejä myös PALJON!
Tsemppiä!
Itse luin odotusaikana artikkelin eräästä monikkopereheestä, jossa oli kolmoset ja heillä tehtiin niin, että yösyötöllä ei seurusteltu, ei vaihdettu vaippaa, jos ei ihan pakko eikä valoja laitettu päälle kuin ihan himmeälle. Näin olen itsekin tehnyt ja se toimii. Joillekin voi olla itsestään selvää, mutta olisin ehkä toiminut toisin tuplaesikoisteni kanssa, ellen olisi tuota juttu lukenu. Lapset on alusta asti ikään kuin tajunneet, että yöllä nukutaan ja that' s it. Yösyötöllä menee max 30min, ja sitte vedellään taas sikeitä muutama tunti.
Sit kannattaa totuttaa heti pienestä vauvat nukkumaan niin että on ääniä ympärillä, musiikkia, puhetta tms. Se auttaa niin nukkuvat paremmin, eikä itse tarvi olla koko ajan ihan paineessa, vaan voi mm. imuroida kun lapset nukkuu, eivätkä sitte myöskään herää toisensa itkuunkaan.
Itse oon sitte koittanu välttää sitä hyssyttelemistä, en tiedä onko siinä perää, mutta ei kannata totuuttaa lapsia heiluttamiseen, jos ei oo pakko. säästyy itte, jos huutavat niin yrittää rauhoittaa niitä muuten, esim. juttelemalla ja silittämällä. Meillä on oikeestaan niin että sillon harvoin ku suuttuvat niin ei siinä sit enää auta vaikka kuin heiluttaa, ku se ei niihin tepsi.
ja tosiaan, sitterit on hyvät. Niissä on hyvä köllötellä esim. syönnin jälkeen, ei tuu heti pukluja, kun ovat vähä pystymmässä asennossa, tai ei niin herkästi kuin mitä selällään ollessa. sitte meillä ainakin tykkäävät olla sittereissä katselemassa jos ite vaikka touhuan keittiössä ja laitan ruokaa, niin siinä ne seuraa sivussa.
Sitterit vielä aika vähäisessä käytössä, eivät viihdy ja ruokkiminen ei oikein meillä onnistu niissä. Pulloruokinta siis.
Sain tältä palstalta parhaan vinkin meille tuohon yhtäaikaa syöttämiseen. Itse istumaan sohvalle ja vauvat molempia reisiä vasten vierelle ja pullot suuhun. Toimii myös jos imettää toista niin laittaa toisen reittä vasten ja pullon suuhun.
Ja vielä jos pulloruokintaan päädyt niin minä sain sairaalasta (jossa oli myös tämä käytäntö) ohjeen että ei tarvi joka välissä steriloida, vuorokauden menee sama pullo viruttaa vaan välissä. Näin on meillä tehty ja hengissä ollaan vielä. Tämän takia meillä ei ole kuin 4 pulloa käytössä.
kun varsinkin öisin kirjoitin ylös monelta vauvat olivat syöneet. Näin aamuisin ei tuntunut läheskään yhtä väsyneeltä, kun näki, että vauvat olivat heränneet vain 1-2 kertaa/vauva. Jos en yöllä jaksanut laittaa heräilyjä ylös, niin aamulla oli paljon väsyneempi olo.
Niin, meille annettiin n. 3v sitten Hyvinkään sairaalasta ohjeeksi ettei pulloja tarvitse keittää, jos ne vaikka astianpesukoneessa pesee ja näin tehtiin! Työn määrä väheni huomattavasti!
Mä imetin tyttöjä 8-9kk ikään asti, mutta alusta asti söivät myös pumpattua maitoa jonkin verran pullosta, myös välillä korviketta. Mies hoiti alusta asti yhden yösyötön, niin sain nukkua yhden vähän pitemmän pätkän, alussa kun tytöt söivät vähintään sen 3 tunnin välein. Mies olisi kotona 3.5 kuukautta, mikä oli tosi iso apu! Esikoinen aloitti eskarin pian kaksosten syntymän jälkeen.
Vauva-aika oli yhtä imetystä, mutta kun isälle antaa paljon vastuuta, niin pääsee kyllä itsekin välillä vaikka kauppaan hengähtämään! Mä en ressannut siivouksesta, ruoasta tai pyykinpesusta alussa ollenkaan, mies taisi vaihtaa suurimman osan vaipoistakin. Mä vaan imetin ja imetin ja koitin ollaa ressaamatta :-)
Joku mainitsikin tuosta alusta kaksosten kanssa - illat mä olen istunut ja syöttänyt - täysimetän vielä kohta kaksoset 2 kk. Alku oli tosi rankkaa, kun oli helteitäkin, söivät vielä enempi. Imetystä vaan, monta kerta esikoinenjoutui iltapln syömään yksin ja iltarutiinit meni miten meni - joten kannattaa hieman suunnitella sitäkin.
Sitterit ovat olleet tosi käytännölliset, voisin sanoa myös, että nuo äitiyspakkauksen pehmusteet myös - ne lattialle ja lakana päälle niin avot - pötköttelee siinä hyvin mahallaan - aluksi toki van vähän aikaa. Loistojuttu ollut meillä. Sitterissä se hyvä puoli, että esikoinen ei astu päälle vahingossakaan. Kerkee hyvin käymään vessassa silloin.
Työtä tässä on, mutta kyllä se hyvin menee, teillähän on niin hienosti, että isäntä pystyy olemaan noinkin pitkään kotona.
Kaikkea Hyvää!
Meille tärkeitä oli juuri sitterit ja kaksosten matkarattaat. Ja läjäpäin harsoja. Matkarattaat meillä oli sisäkäytössä - jos kaksi huutaa väsyä yhtä aikaa, niissä oli helppo nukuttaa, ja ketterät sisällä, eikä tarvinnut ulkorattaita sisäkäyttöön putsailla. Tuttipulloja myös niin paljon (meillä 11-12kpl), että kerta pesu päivässä riittää (osaimetän poikia).
Alia ja pojat 7kk