Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte jos amisopiskelija haluaa vaihtaa alaa useita kertoja?

Vierailija
15.08.2026 |

Mietin olenko itse kohtuuttoman tiukka kun olen nyt sanonut lapselleni että joku ammatti on opiskeltava jos minun rahoillani meinaa edelleen elää. Hän aloitti juuri kolmannen alan opiskelun. On siis opiskellut ensin vuoden yhtä, sitten toisen vuoden toista ja nyt vaihtoi kolmannelle linjalle. Toisaalta on hyvä jos tiedostaa jo nyt että ei ole soveltuva alalle, toisaalta mietin että valmistuuko hän koskaan. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaa alaa? Kai se on saanut edes ytot tehtyä? Kohtahan siltä loppuu oppivelvollisuus, niin sit ei ole pakko mennä kouluun ollenkaan.

Vierailija
2/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaisin hakeutumaan ADHD-tutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaihtaa alaa? Kai se on saanut edes ytot tehtyä? Kohtahan siltä loppuu oppivelvollisuus, niin sit ei ole pakko mennä kouluun ollenkaan.

On kokenut että ala ei olekaan sellainen jolle hän soveltuisi. Ytot on saanut tehtyä eikä ole enää oppivelvollinen ollut muutamaan kuukauteen. 

Vierailija
4/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustaisin hakeutumaan ADHD-tutkimuksiin.

Neuropsykologiset testit on tehty muutama vuosi sitten. Mitään tarkkaavaisuuden diagnoosia ei saanut. Piirteisyyttä on kyllä. 

Vierailija
5/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tuo kuin mitä sukulaiseni tekee. Valmistunut jo viiteen ammattiin, mutta ei ole päivääkään tehnyt töitä kun alat ei kiinnosta.

Vierailija
6/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa oppilaitoksista ja niiden ohjelmista on kyllästyttäviä. Turhauttavia tehtäviä ja opetus on mitä on. Ja jos ei edes löydä ketään kaveria koulusta, jonka kanssa kokee yhteenkuuluvuutta. Mun mielestä hyvä, että yrittää etsiä omaa paikkaansa. Joillekin tekee hyvää, kun pääsee vaan töihin. Mutta nykyään on haastavaa saada töitä. 

Vierailija
7/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuo kuin mitä sukulaiseni tekee. Valmistunut jo viiteen ammattiin, mutta ei ole päivääkään tehnyt töitä kun alat ei kiinnosta.

Millä hän elää? 

Niin mä siis tosiaan sanoin nyt lapselleni että tämä ala on opiskeltava loppuun jos haluaa kotona asua. Jos ei tämäkään ala maistu niin hän on hyvä ja pakkaa kamansa ja alkaa elättää itse itsensä. 

Olinko ihan liian tyly? En tosin tiedä pystyisinkö tosipaikan tullen pysymään sanojeni takana. 

Vierailija
8/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena on vaikea tietää mitä haluaa opiskella, minusta ok vaihtaa alaa.

Vierailija
9/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulut sisältää myös niin paljon kaikkea turhaa ja asiaankuulumatonta p*skaa. Tuntui aikoinaan siltä, että työharjoittelujaksoilla oppi itse alasta varmaan 70% ja loput siellä koululla. Suorittavaa työtä oppii tekemällä, ei millään leikeillä, jotka kuuluvat eskariin.

Vierailija
10/10 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokenut että ala ei olekaan sellainen jolle hän soveltuisi. Ytot on saanut tehtyä eikä ole enää oppivelvollinen ollut muutamaan kuukauteen. 

Olisiko ammatinvalintapsykologi nyt oikea osoite? Jos ei millään meinaa löytyä mieleistä alaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi