Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen kirjakauppa on kohta konkurssissa

Vierailija
15.08.2026 |

Perusteluni:   Ensinnäkin Akateemisen  kirjakaupan nettikauppa  on suljettu.  

Lisäksi kirjakaupan viralliset nettisivut on riisuttu täysin. Sivuilla ei voi enää tehdä hakuja kirjakaupan valikoimaan, joten ei voi katso onko jotakin kirjaa saatavilla (edes) Helsingin keskustan myymälässä. Jos siis haluaa tietää, löytyykö kirjaa, pitää matkata fyysiseen myymälään.

No, itse toimin näin. Etsimääni  kirjaa ei ollut  saatavilla. Lisäksi myymälää kiertäessä kävi ilmi ettei siellä ole kuin murto-osa siitä kirjamäärästä mitä esim. vielä ennen koronaa oli.

Myymälän rakenne on myös vähintäänkin... surkealla tolalla. Pohjakerros on täysin tyhjä ja autio, yhteys   Stockmann tavarataloon on omituisen suljetun valkoisen oven takana. Minulla on vaatekomerossa samanlainen ovi.

Yläkerrassa ylintä kerrosta ei enää ole, eli sinne ei pääse. Toiseksi ylimmässä kerroksessa taas valtava osa kerroksesta on suljettu pois käytöstä ja siellä menossa joku remontti jossa rakennetaan jonkinlaista toimistoa ?! En tiedä miksi tälläinen viritys on keskellä kirjakauppaa. Kirjakaupan kannalta merkittävintä kuitenkin on, että suljettu alue on todella suuri. 

Minun on vaikea nähdä miten tästä on enää ylöspääsyä. Tunnelma  on kuin se että kirjakaupan omistajat (?) haluaisivat vain päästä siitä eroon.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja voi lainata ilmaiseksi kirjastoista joten miksi kukaan ostaisi kirjaa jos rahat on vähissä (?)

Julkisessa kirjastojärjestelmässä on todella huonosti esim. modernia teknologiaa käsittelevää kirjallisuutta. 

Helsingin Oodissa, tuossa KIRJASTON irvikuvassa esim. tietotekniikkaa käsittelevää kirjallisuutta on hyllyssä vajaa metrin verran. Kyseinen pytinki maksoi yli 200 miljoonaa. 

Minä olen tavallinen tallukka ja minulla on tietotekniikkaa (ja hiukan matematiikkaaa yms.) käsittelevää kirjallisuutta yhteensä 6 hyllymetriä.

Eli joku vähän päälle  200 kirjaa aiheesta. 

Eihän Oodi olekaan oikea kirjasto. Niteiden lukumäärä on pienempi kuin joissain maalaiskylien kirjastoissa. 

Se on oleskelupaikka.  

Tässä mielenkiintoinen fakta Oodin sisäpiiristä; Oodin 3. kerroksessa ovat kirjahylllyt.  Aikoinaan kun hommaa suunniteltiin, niin kirjastolaiset halusivat sinne normaalit kirjahyllyt. Tämä ESTETTIIN ja tilalle pistettiin matalat hyllyt joihin mahtuu selvästi vähemmän kirjoja. Perusteluna oli mm. "rakennuksen sisätilojen estetiikka".

Samoin esteettömyys. Eli kun Metsässä halvaantuneet partiolaiset ry. tekee syysretken Oodiin, niin normatiiviset valtaväestön kirjahyllyt eivät ole estämässä heitä toteuttamasta liikuntarajoitteista toiseuttaan.

Vakavasti puhuen, minusta meidän kirjaston käyttäjien pitäisi oikeasti antaa palautetta siitä että Oodin kääpiöhyllyjä korotetaan edes yhden  hyllytason verran ylemmäs.

Kyllä kirjastossa pitää olla kirjoja.

Pyörätuolissa oleminen on vaan tapa ilmaista itseään? No tiedänpä tämänkin.

Vierailija
62/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin lukemaan kolmevuotiaana. Sen jälkeen olen aina halunnut nähdä tekstin omin silmin, en kuunnella toisten papatusta siitä. Jossain vaiheessa lähiaikoina minun on kuitenkin siitä luovuttava, koska oikeaa silmääni on kaihi alkanut kiusata eikä silmälääkärin mielestä kannata leikata, ennen kuin molemmat silmät ovat leikkauskunnossa. Saattaa mennä vaikka pari-kolme vuotta siinä kun olen enemmän kuin puolisokea. Silloin voin kuvitella kuuntelevani jonkun toisen lukemaa tekstiä, mutta jääkö mieleeni siitä sitten puoltakaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri Stockan Akateemisessa ja yritin ostaa kalebänteron, jossa olisi pystysarake-päivinä tämä loppuvuosi ja koko ensi vuosi. Ei ollut (enkä ole löytänyt mistään muualtakaan). Kirjakaupan yhteys tavarataloon oli suljettu. Tuli vaikutelma, että jotain on tapahtunut, kun ennen siellä oli minusta mitä vain tarvitsi.

Vierailija
64/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja voi lainata ilmaiseksi kirjastoista joten miksi kukaan ostaisi kirjaa jos rahat on vähissä (?)

Minun tarvitsemiani kirjoja ei saa kirjastosta. Mutta ei niitä saa Akateemisesta kirjakaupastakaan, joten hankin niitä Adlibriksestä, Amazonista ja AbeBooksista.

Akateemisen alasajo on surkeaa nähtävää. Yläkerrassa olisi kuitenkin Café Aalto, Helsingin ainoita kahviloita joissa on pöytiintarjoilu.

Kahvila on edelleen hieno ja nahkatuolien säilyttämisestä pitäisi antaa mitali. Parhaat kahvila/ravintolatuolit ikinä. Kahvila on myös täynnä asiakkaita joka vuorokaudenaikaan kesät talvet.

Vierailija
65/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tarvitsemiani kirjoja ei saa kirjastosta. Mutta ei niitä saa Akateemisesta kirjakaupastakaan, joten hankin niitä Adlibriksestä, Amazonista ja AbeBooksista.

Akateemisen alasajo on surkeaa nähtävää. Yläkerrassa olisi kuitenkin Café Aalto, Helsingin ainoita kahviloita joissa on pöytiintarjoilu.

Kahvila on edelleen hieno ja nahkatuolien säilyttämisestä pitäisi antaa mitali. Parhaat kahvila/ravintolatuolit ikinä. Kahvila on myös täynnä asiakkaita joka vuorokaudenaikaan kesät talvet.

Tuohan on hyvällä sijainnilla oleva kiinteistö. Alakertaan RAX ja joku sushibuffet, yläkerran kahvilaa voisi laajentaa kun on kuitenkin perinteikäs Aalto-cafe, turistit tykkää lorvailla siellä 10 euron kakkupalan ja haudutetun teen kera.

Vierailija
66/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään väliä. Helsingissä on yksi oikea kirjakauppa ja se on
https://rosebud.fi/2024/

Loistava vierailupaikka.

Ostan uudet kirjat kirjamessuilta tai Prismasta. Syy on ihan se, että voin käydä ruokakaupassa ja ostaa vaikka sukat samalla. Olen alkanut asioimaan kirjakaupassa enemmän, mutta silti uudet kirjat tarttuu mukaan ruokakauppa-reissulta. 

Niistä saa myös boonukset!

Vierailija
67/67 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

APlle ihan vaan vinkkinä: ne nettisivut kannattaa lukaista läpi niin ei tarvitse ihmetellä! Siellä etusivullahan lukee ihan selkosuomella että Akateemisen verkkokauppa on suljettu ja myynti siirtynyt Adlibrikselle. Tuskin ketjua ollaan lakkauttamassa kun loppuvuodesta ollaan avaamassa Kalasataman myymälää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi