Onko punkeista jotain hyötyä luonnolle
vai ovatko luonnon kannalta yhtä hyödyttömiä ja suorastaan haitallisia kuin ihminen?
Kommentit (12)
Mä vihaan punkkeja. Niitä on nykyään kaikkialla. Aina vaan kavalampia tauteja levittäviä punkkeja tulee tänne pohjolan perukoille etelästä, kun ilmasto lämpenee ja sitten vielä perhanan peuroja on joka nurkka notkollaan levittelemässä niitä kammojaisia.
Ne punkit tykkää imeä aijjai imaista maiskutella
Ovat turhia, näin muistan lukeneeni.
Turhia ovat. Täysin hyödyttömiä.
Mikään eläinlaji tai luonto ei hyödy punkista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täysin hyödyttömiä. Minä fantasioin sex punkkien kanssa kun ne imaisee ihanasti aijjai ihhuuh
Hyvä kysymys jotenka miten on, onko vaan pahimassa tapauksessa tappava `?
Vierailija kirjoitti:
Eli, ovat Persuja. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Punkki hyötyy ja virukset ja bakteerit. Nehän ovat luontoa.
Enään EI voi marjastaa yms... ### punkit !!
Vierailija kirjoitti:
Mä vihaan punkkeja. Niitä on nykyään kaikkialla. Aina vaan kavalampia tauteja levittäviä punkkeja tulee tänne pohjolan perukoille etelästä, kun ilmasto lämpenee ja sitten vielä perhanan peuroja on joka nurkka notkollaan levittelemässä niitä kammojaisia.
Vihasi kohde on väärä. Niitä samoja punkkeja on ollut Suomessa "aina", ja havaintoja on vuosisatojen takaa. Ne "kuuluvat " suomalaiseen luontoon siinä kuin kekomuurahaisetkin.
Se, mikä on uutta ja nyt leviää, eivät ole punkit, vaan ne taudit, joita yhä useammat punkit yhä laajemmilla alueilla nykyään kantavat ja levittävät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole kaikki kuolleet sielläkään mistä ne tulee. Ei ne itse tänne kävele vaan jonkun matkassa pääsee, ellei suorastaan tahallisesti tuoda. Sodat sekoittaa sekä eläin- että ihmiskuntaa.
On, auttavat viruksia ja bakteereita leviämään sekä toimivat ravintona toisille eläimille.