Nyt mulle riittää!!! Onko tämä muista ok???
Suurin oppositiopuolue SDP on lähtenyt rajuun hyökkäykseen hallituksen kehyspäätöstä vastaan. SDP:n mukaan merkittävä osa päivähoitoa käyttävistä perheistä joutuu vaikeaan asemaan, kun päivähoidon niin sanottu nollamaksuluokka aiotaan poistaa.
Päätös merkitsee SDP:n puoluehallituksen mukaan käytännössä sitä, että hallitus yrittää poistaa kaikkia lapsia koskevan ns. subjektiivisen oikeuden päivähoitoon. Tämä vaikeuttaa naisten työnhakua ja erityisesti osa-aikatyössä olevien naisten asemaa.
Veroalen maksajiksi
SDP huomautti, että lapsiperheiden ja myös eläkeläisten toimeentuloa rokotetaan myös nostamalla julkisten palvelujen kuten terveydenhuollon asiakasmaksuja. SDP epäili hallituksen maksattavan eläkeläisille luvatut veronalennukset näillä itsellään, kun asuminen ja liikkuminen kallistuvat.
Lisäksi hallitus parantaa opiskelijoiden asemaa väärässä järjestyksessä, kun ensin nostetaan opintotuen tulorajoja. Opintorahaa pitäisi korottaa heti ensi vuoden alusta eikä vasta seuraavana syksynä.
- Nyt yksittäinen opiskelija maksaa kukkarostaan käytännössä vajaat 40 euroa kuukaudessa vuoden 2008 alkupuoliskon ajan hallituksen priorisoiman maatalouden kehittämiseen, puoluehallitus vertasi torstaina.
Kannustinta osapäiväpaikalle
SDP otti asian entisellä ryminällä esille myös eduskunnan kyselytunnilla entisen sosiaaliministerin Tuula Haataisen johdolla.
Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) vastasi, että päätöksellä pyritään ohjaamaan päivähoitoa osapäiväpaikalle perheissä, joissa vanhemmat tai toinen vanhemmista on kotona samaan aikaan kun lapsi on hoidossa. Osapäivähoidossa nollamaksuluokka säilyy.
Vanhanen piti uudistuksen tavoitetta erittäin järkevänä, koska tällaisissa tapauksissa kannattaa hyödyntää myös kotona olevan vanhemman mahdollisuudet hoitaa lastaan.
Risikko: Hoito järjestetään tarvittaessa
Peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) selvitti, että lapsen paras arvioidaan joka tapauksessa. Jos päädytään siihen, että lapsi tarvitsee kokopäivähoitoa, eikä perheellä ole varaa sitä kustantaa vähimmäismaksullakaan, hoito kuitenkin järjestetään.
- Tämä on aina hyvin räätälöity päätös, Risikko vakuutti.
Risikon mukaan asiasta tulee tarkemmat ohjeet syksyllä, kun sosiaalipoliittinen ministerivaliokunta tekee päätöksensä. Hänen mukaansa asiassa " pelko on pahempi kuin paukahdus" .
STT
Miksei kotihodon tukea ei koroteta? Valtio säästää älyttömästi siinä kun äidit hoitavat lapsiaan kotona, pienemmällä rahalla kuin mitä työttömät saavat!!
Itse olen hoitanut lasta kotona pienemmällä rahalla kuin opiskelijat, ostaen siitäkin vähästä tuttelit ja vaipat, mitkä olivat valtava menoerä tuollaisesta summasta!! Opintotukia korotetaan, koska opiskelijat pitävät jatkuvasti itsestään meteliä, kuka puolustaa äitien oikeuksia, ellemme me itse???
Tää on niin typerää, kyllä pistää vihaksi!!
Kuka lähtee mukaan haasteeseen, " kotiäitien lakkoon?"
Laitetaan kaikki samana päivänä päivähoitohakemukset, katsotaan sitten miten suu pannaan!!!