Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pakkaisit / et pakkaisi synnytyskassiin kokemuksesta?

Vierailija
13.08.2026 |

Mikä oli tarpeellista ja mikä ei?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni sairaalassa on ihan jäätävät annokset ja kokoajan ruoka-aika. Omia naposteltavia ei tarvitse.

Teoriassa ruoka-aika on 5 kertaa päivässä, mutta ainakin minä sanon perheille, että aulan jääkaapista saa hakea omaan tahtiin ja keitellä kahveja samaten, etteivät ole vain mun tarjoilujeni varassa. Minähän sitä jääkaappia täyttelen. Käytännöt varmasti vaihtelevat paikkakunnittain. -sahu

Meillä ei ollut mitään jääkaappia, josta olisi saanut hakea jotain. Iltapala oli klo 18:30 ja sillä sai syödä yhden sämpylän. Siinä ehti tulla tosi kova nälkä ennen klo 8 aamulla olevaa aamiaista.

Vierailija
22/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon karkkia ja limua tai vichya tms. Mulla oli ihan törkeä jano koko ajan synnytyksen jälkeen seuraavina päivinä. Mulla oli myös omat paremmat naamarasvat, tuntui hyvältä käyttää niitä siellä suihkun jälkeen. Mitään meikkiä tms en kaivannut lainkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luumut auttaa parhaiten ummetukseen. Joka on tavallinen vaiva vastasynnyttäneillä.

Osaston jääkaapista saa luumumehua. 

Vierailija
24/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista syömistä, jonka säilyttämiseen ei tarvita jääkaappia. Sairaalan ruoka-annokset ovat aivan liian pieniä imettävälle äidille ja väli mitättömästä iltapalasta aamupalaan liian pitkä.

En tiedä miten muualla, mutta Taysissa oli jääkaapissa leipätarvikkeita, jugurttia, mehuja ja hedelmiä ihan vapaasti otettavissa vaikka yöllä. 

Vierailija
25/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ennen se pitää pakata?

Vierailija
26/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon karkkia ja limua tai vichya tms. Mulla oli ihan törkeä jano koko ajan synnytyksen jälkeen seuraavina päivinä. Mulla oli myös omat paremmat naamarasvat, tuntui hyvältä käyttää niitä siellä suihkun jälkeen. Mitään meikkiä tms en kaivannut lainkaan. 

Ei ihme, jos on kova jano, jos vetää karkkia ja limpparia! Sokeri janottaa. 

Vierailija
27/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos on kova jano, jos vetää karkkia ja limpparia! Sokeri janottaa. 

Kyllähän imetysaikana janottaa jatkuvasti, vaikka ei söisi makeaa lainkaan.

Eri

Vierailija
28/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkiraudan (lyön miestä) ja viinaa (sitä tarjotaan vain isälle)

Vierailija
29/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin osastolle käynnistykseen, eikä tietoa kauanko siellä menee. Mukana oli kirja ja kuulokkeet sekä tietysti puhelin latureineen. Tänä päivänä varmaan pakkaisin myös jonkun ristikkolehden. Kassissa oli lisäksi joku pähkinäsekoitus sekä pussi lakuja, kun niihin oli valtava himo eikä raskausaikana saanut niitä syödä. Sitten tuli pakattua rennot kotivaatteet, jotka ei kiristäneet tai puristaneet mistään ja aivan ehdottomat olivat kaarituettomat rintaliivit. Oli meinaan tissit arat. Ja vauvalle tietysti oli myös kotiutumisvaatteet. Kosmetiikkapuolelta oli joku hajusteeton käsirasva ja huulirasva, ilman niitä en pärjäile kovinkaan pitkään. Harja ja joku ponkkari tietysti myös. Niin ja hammaspesuvälineet.

Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ottaa joku muistikirja/päiväkirja ja kynä ja kirjoitella siihen kaikenlaisia fiiliksiä. Niitä olisi ihan kiva lukea myöhemmin. Kaikkinensa se oli aika sekavaa aikaa, eikä siitä paljon tarkkoja muistikuvia jäänyt, yksityiskohdista puhumattakaan.

Vierailija
30/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla pakkasin mukaan ristisanatehtäviä. Niitä ei tarvittu, sillä missään välissä ei ollut niihin aikaa eikä jaksamista.

Seuraavalla kerralla (neljäs) pakkaan omat lämpimät sukat öitä varten, jonkun hyvän kasvovoiteen sillä sairaalailma saattaa kuivattaa ihoa ja kotoutumisvaatteet vauvalle ja itselleni. Omat särkylääkleet ovat myös hyvä idea. Täällä saa yleensä oman huoneen johon ei paljon meteliä kuulu, mutta korvatulpat voivat olla hyvä idea jos on herkkäuninen. 

Otan myös unimaskin koska unta saattaa haluta ottaa keskellä päivää tai aamulla. 2 kertaa olen synnyttänyt läpi yön ja seuraava aamu ja päivä on mennyt maidon antamisen ja lyhyiden unipätkien parissa. 

Vierailija
31/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luumuja mukaan

Miksi? Eiköhän sairaalasta saa jauheet ummetukseen jos tarve

Ainakin Jorvissa sai molinopuuroa, jossa oli rusinoita, viikunoita, pellavansiemeniä, hyvääkin oli, ja vatsa toimi. 

Vierailija
32/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista syömistä, jonka säilyttämiseen ei tarvita jääkaappia. Sairaalan ruoka-annokset ovat aivan liian pieniä imettävälle äidille ja väli mitättömästä iltapalasta aamupalaan liian pitkä.

En tiedä miten muualla, mutta Taysissa oli jääkaapissa leipätarvikkeita, jugurttia, mehuja ja hedelmiä ihan vapaasti otettavissa vaikka yöllä. 

Minustakin ruokaa sai kyllä aivan niin paljon kuin halusi, ja onhan sairaalassa kanttiini, josta voi ostaa herkkuja, jos haluaa jotain muuta kuin mitä osastolla tarjotaan.

Vierailija
33/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon sairaalassa saa myös tarpeeksi ruokaa. Ilta ja aamupala haetaan itse kärrystä ja sitä saa ottaa niin paljon kuin tarvitsee. Ruoka on myös hyvää.

Vierailija
34/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat alusvaatteet ja sukat kannattaa ottaa, myös pari vaihtokertaa. Ei voi etukäteen tietää, kauanko siellä menee. Sairaalastakin saa jonkinlaisia, mutta on mukavampi käyttää omia. Ja vaihtovaatteet kotiutuspäiväksi. 

Normaali kosmetiikkapussi, jossa hammasharja, -tahna, kosteusvoidetta, hiustenhoitoainetta yms. itselle tärkeää. Kotiutuspäivänä voi jo kaivata vähän meikkiäkin, ehkä huulikiiltoa ainakin. 

Puhelin ja laturi.

Joillakin oli omat collegehousut ja aamutakit, itse en kaivannut, sairaalan pyjama oli oikeastaan aika mukava. Siinä pystyi myös osallistumaan jumppatuokioihin. Osastolla järjestettiin lantionpohjan jumppaa. 

Vierailija
35/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekalla kerralla pakkasin mukaan ristisanatehtäviä. Niitä ei tarvittu, sillä missään välissä ei ollut niihin aikaa eikä jaksamista.

Seuraavalla kerralla (neljäs) pakkaan omat lämpimät sukat öitä varten, jonkun hyvän kasvovoiteen sillä sairaalailma saattaa kuivattaa ihoa ja kotoutumisvaatteet vauvalle ja itselleni. Omat särkylääkleet ovat myös hyvä idea. Täällä saa yleensä oman huoneen johon ei paljon meteliä kuulu, mutta korvatulpat voivat olla hyvä idea jos on herkkäuninen. 

Otan myös unimaskin koska unta saattaa haluta ottaa keskellä päivää tai aamulla. 2 kertaa olen synnyttänyt läpi yön ja seuraava aamu ja päivä on mennyt maidon antamisen ja lyhyiden unipätkien parissa. 

Sairaalasta saa kyllä särkylääkettä, jos tarvitsee. En olisi varma, saako siellä omia lääkkeitä edes syödä. 

Vierailija
36/36 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitchen Aidiä en ehkä pakkaisi uudelleen mukaan.