Teen liikaa töitä. Miten muut ihmiset saa rahat riittämään?
Vai onko se niin, että tavoittelen asioita, jotka joillekin ovat merkityksettömiä, kuten ulkomaan matkat tai remontti kotiin tai uusi auto. Tein töitä myös kesälomalla 2 viikkoa, loman pituus oli 5 viikkoa. Ylityövapaita on noin viikon verran, ja saan pitää niitä pois syys-marraskuussa. Ajattelin tässä huvikseni varata matkan Tokioon. Viikko ylityövapaita ja pari päivää vuosilomia, niin alle saa jo irtioton. Viime joulu vietettiin Kanarialla tasokkaassa hotellissa. Oli rentoa ja ihanaa, ja koko loma oli rahoitettu täysin ylitöillä. Lieneekö elämäntapa vai ahneus. Mitenkäs muilla, onko ylitöitä, lisätöitä tai sivutöitä, joita teet rahan vuoksi?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
En saakaan rahoja riittämään, siis vastaukseni kysymykseen, miten muut saa rahat riittämään. Lasten harrastukset, kalliit asumisen kulut, kallis ruoka, työmatkat. Viime viikolla taas huolailin raskaasti. Kävimme kenköostoksilla ja vähän jotain uutta vaatetta kasvaville koululaisille. Olin arvioinut, että 200€ menee, mutta tuhlasin 340€. Siirsin autovakuutuksen maksun tälle perjantaille, koska 24.8. tulee palkka. Matkusteluun on varaa lähinnä silloin kun työnantaja maksaa lomarahat. Se voi olla mökkiviikko Tahkolla tai risteilyt ja pari yötä Tukholmassa tai muutama vuorokausi kylpylälomalla. Lapset on kysyneet joka vuosi, milloin lähdetään ulkomaille oikein kunnolla. Ei kai ikinä. Viimeksi oltiin vuonna 2018 Espanjassa 2 viikkoa. Ei riitä rahat, ei.
Jätät risteilyt ja tahkot välistä ja säästä siihen ulkomaanlomaan jos sellaisen haluatte. Lapsetkin ymmärtää jos kerran itse sinne haluavat.
Mulla lapsi on kärttänyt 13 vuotiaasta asti Lontoon reissua, käytiin siellä kun oli 19 eikä kuollut odottamiseen. Oltiin siinä välissä kyllä esim Islannissa mikä on ollut mun oma haave.
Tein ammatillisen opettajan töitä sivutyönä, kun olin kunnan virassa. Hain sivutoimiluvan ja opetin yhden jakson iltapäivisin ja iltaisin. Muistaakseni oli verkko-opetukset klo 13-17 jonakin viikonpäivänä ja iltaopetus klo 16-20 kerran viikossa. Se toi mukavan lisän kukkaroon. Vakituinen opettaja oli pitkällä saikulla, minkä takia sopimusta myös jatkettiin, kunnnes hän palasi. Suosittelisin muillekin, jos on tarvetta rahalle, esimerkiksi remonttiin. Kannattaa verkostoitua, ja sitä kautta voi tulla kyselyä, että nyt meillä olisi tällainen tarve, olisitko kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saakaan rahoja riittämään, siis vastaukseni kysymykseen, miten muut saa rahat riittämään. Lasten harrastukset, kalliit asumisen kulut, kallis ruoka, työmatkat. Viime viikolla taas huolailin raskaasti. Kävimme kenköostoksilla ja vähän jotain uutta vaatetta kasvaville koululaisille. Olin arvioinut, että 200€ menee, mutta tuhlasin 340€. Siirsin autovakuutuksen maksun tälle perjantaille, koska 24.8. tulee palkka. Matkusteluun on varaa lähinnä silloin kun työnantaja maksaa lomarahat. Se voi olla mökkiviikko Tahkolla tai risteilyt ja pari yötä Tukholmassa tai muutama vuorokausi kylpylälomalla. Lapset on kysyneet joka vuosi, milloin lähdetään ulkomaille oikein kunnolla. Ei kai ikinä. Viimeksi oltiin vuonna 2018 Espanjassa 2 viikkoa. Ei riitä rahat, ei.
Jätät risteilyt ja tahkot välistä ja säästä siihen ulkomaanlomaan jos sellaisen haluatte. Lapsetkin ymmärtää jos kerran itse sinne haluavat.
Mulla lapsi on kärttänyt 13 vuotiaasta asti Lontoon reissua, käytiin siellä kun oli 19 eikä kuollut odottamiseen. Oltiin siinä välissä kyllä esim Islannissa mikä on ollut mun oma haave.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta näen itse asian niin, että kyllä lasten pitäisi päästä joka vuosi jonnekin. Se on lyhyt aika lopulta, kun asuvat kotona. Yhteiset matkat on myös lapselle elämys. En ole itse mikään kultalusikka suussa syntynyt, vaan pienipalkkaisen duunariperheen tyttö lähiöstä. Meillä oli matkapurkki. Sinne jokainen laittoi rahaa säästöön ja ennen kesälomia katsottiin, paljonko on tullut. Tietty vanhemmat laittoi enemmän, mutta kyllä lapsetkin jotain kassaan laittoi. Jos tuli mummilta vaikka synttärilahjaksi rahaa, siitä osan muista laittaneeni juhlallisesti sinne matkakassaan. Joka kesä päästiin jonnekin, Kalajoen hiekkasärkille tai Tukholmaan tai lappiin tai Viroon tai Tanskaan tai Rodokselle (joka oli kauimpana ja eka kerta lentokoneessa kun olin 11v.). En säästäisi perheen yhteisestä lomasta enkä kannata sitä, että pitää säästää monta, monta vuotta päästäkseen jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Miten saa rahat riittämään jatkuvaan matkusteluun?
Töitä tekemällä.
Sitten täytyy varmaan olla palkkakin melkoinen, jos saa normaalit tulonsa riittämään jatkuvaan matkusteluun.
Ansiosidonnainen+asumistuki 1100 e/kk. Menot: vuokra+vesi 515, puhelin 35, Sähkö 20, vakuutukset 15, tilimaksu 5, ruoka+lääkkeet+kodin tarvikkeet 400, energiajuoma 24-päkki 40. Loput eli n. 60 e milloin mihinkin; vaatteet, kosmetiikka, nettikaupat yms. Säästöön 0 e.
En tee ylitöitä, hae lisätöitä tai ota lainaa arjen menoihin. Sen mukaan menot, mitä on tulot. Tämä tarkoittaa etten voi lähteä 1-2 viikon kaukomatkalle tai kuluttaa muuten huoletta.
Helpoiten lisärahaa on tullut kyllä sijoittamalla ja tekoäly on siinä hommassa hyvä työkalu - ei tule ostettua turskaa niin helposti, kun saa nopeasti perinpohjaisen analyysin ja on helpompi kartoittaa yhtiöihin liittyviä riskejä ja pyytää yhteenvetoja tylsistä tulosraporteista. Tänä vuonna olen onnistunut saamaan keskimäärin enemmän tuottoa osakkeista kuin palkkatyöstä, vaikka salkku on alle 100 k. Olen myös alkanut ottaa enemmän riskiä, sillä ymmärrän sen, etten millään muulla konstilla pääse pois työelämästä ennen eläkeikää. Pelkkä indeksituotto ei näin 40 vuotiaana tule myöskään riittämään eläköitymiseen suunnittelemassani aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen+asumistuki 1100 e/kk. Menot: vuokra+vesi 515, puhelin 35, Sähkö 20, vakuutukset 15, tilimaksu 5, ruoka+lääkkeet+kodin tarvikkeet 400, energiajuoma 24-päkki 40. Loput eli n. 60 e milloin mihinkin; vaatteet, kosmetiikka, nettikaupat yms. Säästöön 0 e.
Energiajuomat tuosta pois, niin säästöön ja 40 euroa ja terveys paranee samalla.
Ulkomaan matkat tai remontti kotiin tai uusi auto.
Siinähän se vastaus tulikin miksei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta näen itse asian niin, että kyllä lasten pitäisi päästä joka vuosi jonnekin. Se on lyhyt aika lopulta, kun asuvat kotona. Yhteiset matkat on myös lapselle elämys. En ole itse mikään kultalusikka suussa syntynyt, vaan pienipalkkaisen duunariperheen tyttö lähiöstä. Meillä oli matkapurkki. Sinne jokainen laittoi rahaa säästöön ja ennen kesälomia katsottiin, paljonko on tullut. Tietty vanhemmat laittoi enemmän, mutta kyllä lapsetkin jotain kassaan laittoi. Jos tuli mummilta vaikka synttärilahjaksi rahaa, siitä osan muista laittaneeni juhlallisesti sinne matkakassaan. Joka kesä päästiin jonnekin, Kalajoen hiekkasärkille tai Tukholmaan tai lappiin tai Viroon tai Tanskaan tai Rodokselle (joka oli kauimpana ja eka kerta lentokoneessa kun olin 11v.). En säästäisi perheen yhteisestä lomasta enkä kannata sitä, että pitää säästää monta, monta vuotta päästäkseen jonnekin.
Ehkä siinä on se ero, olen perheestä jossa talous oli ihan turvattu. Lapsuudenperheessä eikä nyt aikuisenakaan ole pakkomiellettä matkustaa jonnekin joka vuosi. Ensin pitää olla kinnostava kohde, sitten mietitään miten sinne päästään.
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten lisärahaa on tullut kyllä sijoittamalla ja tekoäly on siinä hommassa hyvä työkalu - ei tule ostettua turskaa niin helposti, kun saa nopeasti perinpohjaisen analyysin ja on helpompi kartoittaa yhtiöihin liittyviä riskejä ja pyytää yhteenvetoja tylsistä tulosraporteista. Tänä vuonna olen onnistunut saamaan keskimäärin enemmän tuottoa osakkeista kuin palkkatyöstä, vaikka salkku on alle 100 k. Olen myös alkanut ottaa enemmän riskiä, sillä ymmärrän sen, etten millään muulla konstilla pääse pois työelämästä ennen eläkeikää. Pelkkä indeksituotto ei näin 40 vuotiaana tule myöskään riittämään eläköitymiseen suunnittelemassani aikataulussa.
Ihan vaan mielenkiinnosta: miten pieni sun palkka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta: miten pieni sun palkka on?
Nettopalkka on n. 3000 euroa ja sijoitukset on verojen jälkeen tuottaneet ensimmäisen 7 kk ajalta 23 000 euroa. Nyt oli sikäli poikkeuksellisen
hyvä vuosi, kun moni biotech yhtiö on saanut onnistumisia. Loppuvuodelle on vielä pari tutkimustulosta edessä, jotka voi nostaa yhtiöiden arvoa yli 100 % jos onnistuvat. Niissä vielä isommat summat kiinni. Toki voin siinä myös menettää osan tähän asti kertyneistä voitoista, mutta siinäpähän menetän, ainakin olen yrittänyt.
Tällä hetkellä ei suomessa alle 2500€ palkalla eläkään. Yritän hakea toista duunia. Mut mitä hyötyä kun ei ehdi ikinä mihinkään missä ne rahat vois käyttää, kun aina töissä ja sit sen ulkopuolella jaksaa vaan nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Tein 2000-luvun alussa koko ajan ylitöitä hoitotyössä. Ei ollut lapsia, joten oli vapaus jäädä vaikka aamuvuoron perään iltavuoroon. Joskus tein ylimääräisen työpäivän vapaapäivänä, mutta se ei jotenkin pidemmän päälle sopinut. Mieluummin siis tein niitä tuplavuoroja tarvittaessa. Ne sai ottaa rahana, ylityökorvauksineen. Sitten kun tuli jotkin säästötoimet ja piti ottaa ylityötunnit vapaana seuraavan jakson aikana, ei se enää kiinnostanut, kun ei hyötynyt rahallisesti merkittävällä tavalla. Jos ihan todella tiukka tilanne oli, saatoin jäädä ylitöihin auttaakseni. Minusta se olisi edelleen nuorelle hoitajalle ihan toimiva sopimus, jos saa ottaa tuplavuoron ja saa rahana kokonaan ne tunnit ja ylityökorvaukset. Nythän jotkut hoitajat tekee keikkaa muualla, kun omassa työpaikassa pitää ottaa vapaana ylityöt pois. Peruspalkka ei ole mikään hyvä.
Minulla on kehno palkka, mutta otan silti kaiken mahdollisen ennemmin vapaana, kuin rahana. En törsää rahaa ja tulot riittävät vaatimattomiin menoihini.
Tykkään liikkua luonnossa, hoitaa puutarhaa ja minulla on mukavia, mutta edullisia harrastuksia, joten en halua viettää yhtään ylimääräistä tylsän työni parissa.
Mä olen tehnyt lisätöitä. Enää en viitsi paitsi jos osuvat tosi hyvin siten, että rahalle on jostain syystä isompi tarve eikä minulla ole muuta tekemistä/ruma ilma/marraskuu.. tai tuplavuorona niin, että olen valmiiksi töissä ja saan hälyrahan. Vapaapäivältä en viitsi paitsi jos on sunnuntai.
Mä sijoitan mun rahoja ja haluan jatkossa vähenää työntekoa sijoitusten turvin. Nyt vaan jatkan tasaisesti sijoittamista niin en ajatellut elämääni pelkästään työlle pyhittää.
Vierailija kirjoitti:
Aloin juuri kirjaamaan kaikki ostokset taulukkoon, jotta saan käsityksen mihin kaikki raha menee. Palkka on ihan hyvä, mutta häviää jonnekin seuraavaan palkkapäivään mennessä. En matkustele, en käy kampaajalla tai laitata ripsiä tai kynsiä. Tutut kerjää rahaa lainaan, kun tietävät että käyn kokopäivätyössä. Katsotaan mihin oikein tuhlaan.
Miten ihmeessä? Mun palkka riittää ja jääkin ennen suraavaa. Brutto kuten aplla. Säästöjä kertyy joka kk.
Sä tuhlaat. Meillä sijoitetaan ja pidetään koti ja piha kivana että viihdytään.
Olen ottanut palkankorotukset vapaana. Tällä hetkellä työaika on 26h/vko. Eli perjantaina puolipäivää ja ma vapaa.
En käytännössä harrasta mitään kallista ja kaikki on itselle jo maksettu. Joitain viikkoja lomamatkoja vuoteen. Ja kesällä purjehdin omalla (todella vaatimattomalla)purjeveneellä kesäloman.
tantaja on kyllä sanonut, että enempää ei saa vaihdettua. Vero-optimointia, vapaa-ajan saa ilman, että joku varastaa välistä. Isommalla palkalla progressio on järjetön.
ei sitä rahaa kyllä juurikaan säästöön jää, jokunen satanen kuukaudessa, mutta en rehellisesti sanoen ole kovin tarkka kulutuksen suhteen.
Matkustelevat ihmiset ovat maapallon syöpä. Ilmastonmuutos, taudit ja vieraslajien leviäminen ovat kaikki suurimpia ongelmia ja kiihtyvät matkustelusta.
Olet asian ytimessä. Kun on niitä, jotka haluaisi ja jaksaisi tehdä, niin ei, heille ei joko anneta ylitöitä tai sitten määrätään, että tunnit vapaana pois.
Minä kyllästyin myös tuohon tuntikikkailuun. Jos on tarve ja kysytään, kuka voi tulla vaikka vapaapäivällä tekemään vuoron, niin se eniten ottaa päähän, jos sitten annetaan ne tunnit toisena päivänä pois. Siis otetaan esimerkki: minulla on tällä viikolla vapaata pe, la ja su. Tein yövuorot alkuviikosta. Nyt jos tulee puutos työntekijästä vaikka huomiselle eli lauantaille ja menen sen tekemään, esihenkilö sitten ensi viikolla katsoo, missä kohtaa antaa vapaapäivän. Se saattaa olla vaikka ensi tiistai tai torstai. En hyödy siitä millään tavalla. Voin vaihtaa vuoroa, jos se hyödyttää minua, mutta en silloin jos siitä on pelkkää harmia.
Ja kyllä, tiedän, että työnantajalla on direktio-oikeus ja voi määrätä tulemaan töihin, mutta asianmukaisesti pitäisi antaa korvaus. Tai maksaa ylitöistä, kuten muillakin aloilla.
Oma into on lopahtanut myös siksi, että joskus oli töissä paha tilanne ja sairastumisia. Oma työvuoro olisi loppunut klo 14.45, mutta jäin klo 20 asti auttamaan. Olin töissä 13 tuntia. Sain klo 14.45-20 välisen ajan ottaa listalla lyhennyksinä slloin kun haluan (6 viikon jaksojärjestelmä). Mitä hyötyä siitä minulle on, että silloin tällöin pääsee tuntia aiemmin pois töistä tai tulee iltavuoroon tuntia myöhemmin? Ei mitään. Päin vastoin kun aamuvuorossa kirjataan viimeinen tunti, niin sittenhän minä joudun hiki päässä tekemään työt ja aloittamaan kirjaukset aiemmin, että pääsee lähtemään tuntia aiemmin. En syytä esihenkilöä, koska hänenkin mielestään olisi kohtuullista maksaa ne rahana. Silloin saisin tunneista palkan ja vielä ylityökorvaukset klo 14.45-20 väliseltä ajalta. Näin ei saa enää tehdä.
Sitten jos kielletään pitkien 10-tuntisten yövuorojen tekeminen (klo 21.15-07.15), niin harkitsen muita töitä. Nyt neljällä yövuorolla tulee 40 tuntia töitä, eli tulee ylimääräinen vapaapäivä listaan. Monessa paikassa näitäkin lyhennetty, ettei tarvitsisi antaa sitä ylimääräistä vapaapäivää. Muistan ajan, jolloin yövuoroon sai tulla klo 19 ja se loppui klo 07. Kolmella yövuorolla tuli lähes täyteen viikon laskennalliset tunnit. Jos teki 5 yövuoron putken, se oli 60 tuntia ja sitten sai pitkät vapaat. Ei saa enää tehdä. Hoitotyö on määräily sellaiseksi, että työntekijä häviää asiassa kuin asiassa. Palkka pienenee, kun ylitöistä ei makseta korvauksia, etkä saa edes järkevästi vapaapäiviä, jos tulet vapaapäivällä tuuraamaan.