Teen liikaa töitä. Miten muut ihmiset saa rahat riittämään?
Vai onko se niin, että tavoittelen asioita, jotka joillekin ovat merkityksettömiä, kuten ulkomaan matkat tai remontti kotiin tai uusi auto. Tein töitä myös kesälomalla 2 viikkoa, loman pituus oli 5 viikkoa. Ylityövapaita on noin viikon verran, ja saan pitää niitä pois syys-marraskuussa. Ajattelin tässä huvikseni varata matkan Tokioon. Viikko ylityövapaita ja pari päivää vuosilomia, niin alle saa jo irtioton. Viime joulu vietettiin Kanarialla tasokkaassa hotellissa. Oli rentoa ja ihanaa, ja koko loma oli rahoitettu täysin ylitöillä. Lieneekö elämäntapa vai ahneus. Mitenkäs muilla, onko ylitöitä, lisätöitä tai sivutöitä, joita teet rahan vuoksi?
Kommentit (42)
Miten saa rahat riittämään jatkuvaan matkusteluun?
Töitä tekemällä.
Mä tekisin mieluusti lyhyempää työviikkoa, mutta nykyinen työnantaja ei suostu siihen. Yritän etsiä oman alan osa-aikatyötä, koska pidän alastani paljon, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Mulla jää n. 3600 euron nettopalkasta se parisen tonnia käyttämättä joka kuukausi. Siirrän se kyllä johonkin sijoitusrahastoon pankkitililtä makaamasta.
Näin on jatkunut jo pitkään, eli se säästössä oleva pottikin on melko iso.
En keksi ko. rahalle muuta mielekästä käyttöä kuin lyhyemmän työpäivän tekeminen. Kohta on kai pakko irtisanoutua ja etsiä niitä osa-aikahommia vähän tylsemmästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin mieluusti lyhyempää työviikkoa, mutta nykyinen työnantaja ei suostu siihen. Yritän etsiä oman alan osa-aikatyötä, koska pidän alastani paljon, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Mulla jää n. 3600 euron nettopalkasta se parisen tonnia käyttämättä joka kuukausi. Siirrän se kyllä johonkin sijoitusrahastoon pankkitililtä makaamasta.
En keksi ko. rahalle muuta mielekästä käyttöä kuin lyhyemmän työpäivän tekeminen. Kohta on kai pakko irtisanoutua ja etsiä niitä osa-aikahommia vähän tylsemmästä työstä.
No, meillä on niin eri tilanne. Minulla ei todellakaan ole nettotulot 3600€ kuussa normaalilla työajalla. Palkkatulon saajien mediaani oli vähän alle 3500€ joulukuussa 2025, siis bruttona. Minun normaali bruttotulo jää siihen, ja verot lähtee vielä pois.
-ap
Eli kaikki menee mikä tulee? Aijaijai
Matkustelu ei juuri kiinnosta, teinin kanssa 2-3v välein käyty jossain euroopassa, silloin ei tietty säästellä.
Taloa rempattiin lainan maksun ohella jotain 10v, tiedän ettei se sovi kaikille.
Muuten sitten ne kuuluisat pienet menot ja menoja suuremmat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeethan on tunnetusti ns varmaa rahaa
😄😃😂
Aloin juuri kirjaamaan kaikki ostokset taulukkoon, jotta saan käsityksen mihin kaikki raha menee. Palkka on ihan hyvä, mutta häviää jonnekin seuraavaan palkkapäivään mennessä. En matkustele, en käy kampaajalla tai laitata ripsiä tai kynsiä. Tutut kerjää rahaa lainaan, kun tietävät että käyn kokopäivätyössä. Katsotaan mihin oikein tuhlaan.
Ei ne tulot vaan ne menot!
Ap:lla kaikki Mikä tulee menee myös samantien samalla tuntee jo tekevänsä liikaa töitä?
En saakaan rahoja riittämään, siis vastaukseni kysymykseen, miten muut saa rahat riittämään. Lasten harrastukset, kalliit asumisen kulut, kallis ruoka, työmatkat. Viime viikolla taas huolailin raskaasti. Kävimme kenköostoksilla ja vähän jotain uutta vaatetta kasvaville koululaisille. Olin arvioinut, että 200€ menee, mutta tuhlasin 340€. Siirsin autovakuutuksen maksun tälle perjantaille, koska 24.8. tulee palkka. Matkusteluun on varaa lähinnä silloin kun työnantaja maksaa lomarahat. Se voi olla mökkiviikko Tahkolla tai risteilyt ja pari yötä Tukholmassa tai muutama vuorokausi kylpylälomalla. Lapset on kysyneet joka vuosi, milloin lähdetään ulkomaille oikein kunnolla. Ei kai ikinä. Viimeksi oltiin vuonna 2018 Espanjassa 2 viikkoa. Ei riitä rahat, ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan ne menot!
Ap:lla kaikki Mikä tulee menee myös samantien samalla tuntee jo tekevänsä liikaa töitä?
Ei varmaan tuo ollut pointti, että haluaa säästää menoissa. Sinä tulkitset nyt ehkä niin, että menoja pitää pienentää tai jotain. Voiko sit kukaan koskaan tehdä oikein mitään vai elääkö arkea samassa putkessa päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen?
Tein 2000-luvun alussa koko ajan ylitöitä hoitotyössä. Ei ollut lapsia, joten oli vapaus jäädä vaikka aamuvuoron perään iltavuoroon. Joskus tein ylimääräisen työpäivän vapaapäivänä, mutta se ei jotenkin pidemmän päälle sopinut. Mieluummin siis tein niitä tuplavuoroja tarvittaessa. Ne sai ottaa rahana, ylityökorvauksineen. Sitten kun tuli jotkin säästötoimet ja piti ottaa ylityötunnit vapaana seuraavan jakson aikana, ei se enää kiinnostanut, kun ei hyötynyt rahallisesti merkittävällä tavalla. Jos ihan todella tiukka tilanne oli, saatoin jäädä ylitöihin auttaakseni. Minusta se olisi edelleen nuorelle hoitajalle ihan toimiva sopimus, jos saa ottaa tuplavuoron ja saa rahana kokonaan ne tunnit ja ylityökorvaukset. Nythän jotkut hoitajat tekee keikkaa muualla, kun omassa työpaikassa pitää ottaa vapaana ylityöt pois. Peruspalkka ei ole mikään hyvä.
On sivutyö, 40% kokonaisansioistani. Työtunteja tulee viikossa n. 55.
Veroihinhan ne lisäansiot menevät, puolet pois. Suomalainen malli. Kannustimet puuttuvat. Raha ei ole ainoa tai edes päämotiivini ekstratöihin, siitä veroprogressiomme pitää huolen.
Minulla jää nettona 7500 käteen josta menee vuokra 1500 ja ruokaa ehkä 400 ja muuhun 100. Jos en tee ostoksia muuten niin tilille kertyy 5500 kuukaudessa. Olen vähän miettinyt pitempää matkaa mutta viihdyn täällä Hesassa aika hyvin ja matkustaminen on vähän rasittavaa muutenkin. Pitää sentään hommata uudet lenkkari ja televisio lähiaikoina.
Järkyttävän kallis maa ja iso veroprosentti! Meidän talous on heikolla pohjalla, kun ihmiset joutuu maksamaan liikaa veroja. Minusta ihan oikeasti pitäisi alkaa miettiä, miten veroja saadaan alemmas, että tavallisilla ihmisillä jää rahaa käyttöön. Kaikenlaiset Fortum-tappiot niellään mukisematta, valtion kassa ammottaa tyhjyyttään ja säästötoimenpiteitä kohdistetaan vain tavalliseen kansaan. Yritykset tekee miljoonatappiot, päättäjät tyhmiä takauksia, mutta meillä vaan säästetään tavallisilta ihmisiltä.
Teen kausiluonteisia sivutöitä, joilla rahoitan harrastukseni. Vakiotyön palkka menee perheen hyväksi. Elämme suht säästeliäästi, ei ole mökkiä emmekä matkustele, joten säästöjä kertyy pikkuhiljaa.
Sama juttu, että täytyy tehdä lisätöitä, jos saa. Eipä enää riitä meille se, mikä oli vanhemmille riittävä. Siis esimerkiksi loma mökillä ja puuhuussi ja kyläilyt tätien ja setien luona. Nukuttiin patjoilla lattialla tai vuodesohvalla. Minulla tuli jo nuorena vahva ajatus, että maailmaa on nähtävä, ja onhan sitä nähty. Euroopassa mm. Lontoo, Varsova, Brighton, Lissabon, Pariisi, Berliini, Nizza, Rooma, Memorcan saari, Split, Valencia, Budapest. Kauempana erityisesti mieleen jääneet New York, Philadelphia, Dar es Salaam ja Osaka. Paljon olisi vielä näkemättä, jos ikää ja terveyttä riittää.
Ikäni olen tehnyt lisähommia, jos jotain löytyy. Joskus 2000-luvun alussa oli niin satumainen diili, että edelleen muistelen. Piti laatia henkilöstölle ohjeita, ja kun ilmoittauduin työryhmään mukaan, en edes käsittänyt, että siellä työskentelee myös mm. johtavia lääkäreitä, kunnan johtoa yms. isoja virkamiehiä. Joka kerta oli tarjolla lounas ja päiväkahvit. Ja kun virkamiehet alkaa jaaritella, niin 4 tunnin mietintö venyy helposti 8 tuntiin. Mukavia muistoja. Palkkiot oli jotain sellaista, mitä normaali tallaaja ei normaalisti tienaa.
En osta mitään, kun äiti ostaa kaiken