Lasten kaverit kyläilemässä
Miten suhtaudutte kyläileviin lasten kavereihin? Meillä yksi alakouluikäinen ja kaksi pienempää. Koululainen ja kaverinsa viettävät aikaa toistensa luona koulun jälkeen. Välillä jääkaappi tyhjenee ja välillä meillä ei syö edes oma lapsi päiväkausiin. Täytyy sanoa, että ehkä vähän ärsyttää kaappeja koluavat lapset ja joidenkin lasten tapa kommentoida kodin siisteyttä, sisustusta ja välipalavalikoimaa epäkohteliaasti. Tai valitusta siitä, että pienemmät sisarukset ovat kiinnostuneita koululaisten touhuista. Tapasinpa yhden lapsen kuivaamassa käsiään kylpytakkiin käsien pesun jälkeen. Näistä on ystävällisesti huomautettu. Sitten vielä se pieni huoli, osaako oma lapseni käyttäytyä kylässä olleessaan...
Kun olin itse lapsi, äitini ei antanut ikinä kavereiden syödä meillä ja en saanut itsekään syödä kavereilla. Se oli kurjaa ja olenkin ottanut aika rennosti oman lapsen kohdalla. Millaisia sääntöjä teillä on kavereiden suhteen?
Kommentit (21)
Toisten kaspeille ei mennä. Tämän sanot jokaiselle ja painotat lapsellesi myös ettei kaverit saa mennä kaapeille eikä tietenkään hän mene kavereiden luona.
Kun kyläilyt on etukäteen tiedossa niin teillä voisi olla esim joku välipalalaatikko, josta voi ottaa esim hedelmää. Muuten kyllä yleensä syödään kotona.
On hävytöntä tyhjentää muiden jääkaappeja. Pankaa siis lukot niihin ja avain piiloon. Tai älkää laittako sinne yhtään mitään. Ei mun aikanani (nyt 50-v nainen mä) ollut mitään tollasta. Koskaan.
Sinä laadit säännöt ja kerrot vierailijoille. Jos sääntösi on että teidän kaappeja ei tutkita. Sitä ei tehdä. jne. Sekin haluatko ruokkia kaikki vierailijat vai et, on päätettävissäsi.
Avaapa se leipäluukkusi kunnolla, ei mitenkään ystävällisesti. Jos et osaa, niin sitten kärsit!!! 🤭 Ihan turhaa tänne valittaa!
Ei meillä mitään erityisempiä sääntöjä ole ollut. Jossain kohtaa piti omaa lasta muistuttaa, että varalla oleviin rahoihin ja tietyllä hyllyllä oleviin herkkuihin ei saa koskea. Kaverin kanssa olivat niitä ottaneet, en tiedä kumman ehdotuksesta. Välipalat syötiin yhteen aikaan lähes poikkeuksetta meillä, ruokaa en aina tarjonnut, kun jossain välissä sen olisi saanut tarjota joka päivä ja meidän lapsi ei ikinä ollut missään syömässä.
Lukuisat vierailut ovat vähentyneet (vähän jopa hermoilen, onko lapsella kaveriasiat kunnossa) ja kyläily on vähän tasapainottunut, meidänkin lapsi on joskus kylässä.
Mistään käsipyyhejutuista tai sotkuista en ole jaksanut nipottaa, joskus on keittiö ollut pullan leipomisen jäljiltä sotkussa, juomalasi hajonnut ja pöydässä on permanenttitussin jälkiä, mutta noita nyt sattuisi omillekin lapsille
Kaverit ovat saaneet asua meillä ja syödä pöydästä ja jääkaapista mitä ovat halunneet, paitsi jollekin erikseen merkittyjä ruokia. Eivät ole siisteyttä arvostelleet, koska olisivat saaneet siinä tapauksessa ryhtyä itse siivoamaan. Välipalavalikoimaan ja ruokiin ei ollut mitään sanomista. Saivat joko syödä tai olla syömättä.
Vieraille pennuille tehdään säännöt selviksi. Eikä olla palstalla ruikuttavia mammoja.
Ihan peruskasvatusta ettei toisten kodeissa mennä huoneisiin, joissa on ovet kiinni eikä avata kaappeja.
Näitä vapaan kasvatuksen vanhempia ja lapsia on liikaa.
Osa lapsista ei oikeasti ymmärrä, että se on sinun ja lapsesi koti. Meillä oli pojalla aikoinaan kavereita, jotka saattoi sotkea koko kodin, siis sohvatyynyt eteiseen, sivouskomeron tavarat pitkin kämppää, vessapaperit levitetty ympäriinsä jne. Se touhu loppui siihen, kun tulin kotiin aikaisemmin kuin piti, koti oli hävityksen kauhistus ja minä ilmoitin pojille, että kukaan ei poistu ennen kuin jokainen tavara on paikallaan. Kuvasin kaiken ja ne 9 v ikäiset joutui 3 tuntia siivoamaan, osa itkien, että ei heidän ole pakko. Kun vanhemmat soitti ja pyysi kotiin syömään, ilmoitin, että täältä ei lähdetä ennen kuin minun kotini on siivottu ja lähetin kuvia eteisestä, jonne oli tehty pyyhkeistä ja pölynimurista maja. Yhden lapsen isä tuli noutamaan lastaan, kehotin häntäkin siivoamaan esimerkiksi sängyn alta sinne viskottuja lankakeriä ja keskeneräisen sukanalun.
Poikien mielestä kaikkea saa tehdä, jos kukaan ei kiellä! Muissa kodeissa ei ollut vastaavaa, koska muilla vanhempien työpäivä päättyi aikaisemmin. Yhdestä kerrasta nuo oppivat, mutta samalla tuli porttikielto sisätiloihin ja kotiin valvontakamera. Jos joku kaveri tuli eteiseen, soitin pojalle samantien ja muistutin, että jos ei kaveri poistu, ei ole pääsyä jääkiekkoharkkoihin.
Mun kotona on mun säännöt, ei lasten kavereiden säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Osa lapsista ei oikeasti ymmärrä, että se on sinun ja lapsesi koti. Meillä oli pojalla aikoinaan kavereita, jotka saattoi sotkea koko kodin, siis sohvatyynyt eteiseen, sivouskomeron tavarat pitkin kämppää, vessapaperit levitetty ympäriinsä jne. Se touhu loppui siihen, kun tulin kotiin aikaisemmin kuin piti, koti oli hävityksen kauhistus ja minä ilmoitin pojille, että kukaan ei poistu ennen kuin jokainen tavara on paikallaan. Kuvasin kaiken ja ne 9 v ikäiset joutui 3 tuntia siivoamaan, osa itkien, että ei heidän ole pakko. Kun vanhemmat soitti ja pyysi kotiin syömään, ilmoitin, että täältä ei lähdetä ennen kuin minun kotini on siivottu ja lähetin kuvia eteisestä, jonne oli tehty pyyhkeistä ja pölynimurista maja. Yhden lapsen isä tuli noutamaan lastaan, kehotin häntäkin siivoamaan esimerkiksi sängyn alta sinne viskottuja lankakeriä ja keskeneräisen sukanalun.
Poikien mielestä kaikkea saa tehdä, jos kukaan ei kiellä! Muissa kodeissa ei ollut vastaavaa, koska muilla vanhempien työpäivä päättyi aikaisemmin. Yhdestä kerrasta nuo oppivat, mutta samalla tuli porttikielto sisätiloihin ja kotiin valvontakamera. Jos joku kaveri tuli eteiseen, soitin pojalle samantien ja muistutin, että jos ei kaveri poistu, ei ole pääsyä jääkiekkoharkkoihin.
Oikeastiko noin?
Vierailija kirjoitti:
Sinä laadit säännöt ja kerrot vierailijoille. Jos sääntösi on että teidän kaappeja ei tutkita. Sitä ei tehdä. jne. Sekin haluatko ruokkia kaikki vierailijat vai et, on päätettävissäsi.
Nimenomaan! Muuten nurkkiisi pesiytyy/rakentuu sellainen "jengi" joka ei vielä tiedä kuinka teillä käyttäytyä. Salliessasi moisen käytöksen joudut pian ihmettelemään missä tavarasi on, kuka kuskaa mitä ja minne...PELI POIKKI JA HETI! Skidit puhutteluun, kaapeille ei mennä, tavaroita ei oteta, kyläily ajat, etc. kyllä sää tiiät! OLE POMO! Itse aina silloin tällöin pidin lapsille lettukestit, taisi pahimmillaan olla yli kakskytä ipanaa jonossa venttaamassa lettuja ja limppaa. Sillä halusin vain osoittaa että vaikka on niitä sääntöjä joiden mukaan meillä toimitaan, niin myöskin huolta pidetään ja että tulla saa...homma toimi mielestäni hyvin! Terveisin: Turun paappa, nyt kohta 63-v. nuori...
Tarkoitan kaapeilla tässä yhteydessä keittiön kuiva-ainekaappeja. Onneksi ei ole tuollaista yhden kirjoittajan kokemaa järjetöntä sotkemista. Olen toki sanonut, että meillä on välipalalla leipää, jogurttia tai hedelmiä, mutta mozzarellapallot ja mahdolliset herkut eivät ole listalla. Tästä muutama lapsi on yrittänyt väittää vastaan, joskus aika epäystävällisesti. Kyseessä on 7-9-vuotiaat. Minua siis ärsyttää se, etten kotonani saa vain olla, vaan vahdittavana on isoja lapsia, kun omat päiväkoti-ikäiset osaavat noudattaa sääntöjä. Muutama on sellaisia, jotka ovat juuri menossa suljettujen ovien taakse tai kuulen niiden availevan peilikaappeja vessassa ja näiden kyläilyjä yritän yleensä rajoittaa. Pitää nyt varmaankin ottaa tiukempi äänensävy. Mietityttää, millaista näillä muilla on kotona. Yksi lähti kerran loukkaantuneena kotiinsa syömään, kun on tottunut siihen, että perjantaisin on pizzaa odottamassa koulun jälkeen...
Ap
Rajoja lapselle. Kotona ollaan ruoka-aikana, aikaa jää silti leikkiin ja läksyt tehdään heti koulun jälkeen. Kavereille ei tarvitse tarjota ruokaa voi pyytää odottamaan lapsen huoneessa vaikka tai neuvoa käymään välillä kotona. Jos ruokaa tarjotaankin kavereille se on samaa kuin kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Kaverit ovat saaneet asua meillä ja syödä pöydästä ja jääkaapista mitä ovat halunneet, paitsi jollekin erikseen merkittyjä ruokia. Eivät ole siisteyttä arvostelleet, koska olisivat saaneet siinä tapauksessa ryhtyä itse siivoamaan. Välipalavalikoimaan ja ruokiin ei ollut mitään sanomista. Saivat joko syödä tai olla syömättä.
Oh jee! Toi on ihan totta ja samalla opettavaista, rupee mukelot ilmoittelee mielipiteitä vaikka sitten siisteydestä...lyö rätti kouraan ja ämpäri toiseen käpälään, eiköhän se siittä!
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan kaapeilla tässä yhteydessä keittiön kuiva-ainekaappeja. Onneksi ei ole tuollaista yhden kirjoittajan kokemaa järjetöntä sotkemista. Olen toki sanonut, että meillä on välipalalla leipää, jogurttia tai hedelmiä, mutta mozzarellapallot ja mahdolliset herkut eivät ole listalla. Tästä muutama lapsi on yrittänyt väittää vastaan, joskus aika epäystävällisesti. Kyseessä on 7-9-vuotiaat. Minua siis ärsyttää se, etten kotonani saa vain olla, vaan vahdittavana on isoja lapsia, kun omat päiväkoti-ikäiset osaavat noudattaa sääntöjä. Muutama on sellaisia, jotka ovat juuri menossa suljettujen ovien taakse tai kuulen niiden availevan peilikaappeja vessassa ja näiden kyläilyjä yritän yleensä rajoittaa. Pitää nyt varmaankin ottaa tiukempi äänensävy. Mietityttää, millaista näillä muilla on kotona. Yksi lähti kerran loukkaantuneena kotiinsa syömään, kun on tottunut siihen, että perjantaisin on pizzaa odottamassa koulun jälkeen...
Ap
Tuollaiset tottelemattomat lapset meillä saa leikkiä vain ulkona. Raitis ilma tekee aina hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko noin?
Haluatko kuvat todisteeksi? Tuosta on nyt kaksi vuotta. Ensin oli kertoja, jolloin oli pientä epäjärjestystä, tyynyjä lattialla jne. ja sitten mattoja kasassa ja vaikka pojalle olin sanonut, että vain 1 kaveri kerrallaan, niin jonkun toisen äiti oli luvannut, että kyllä sinne saa mennä, ei saa jättää kavereita porukasta ja niin 5 poikaa saivat kodin melko kamalaan kuntoon. Onneksi juuri sinä päivänä tulin kotiin tuntia aikaisemmin kuin tavallisesti.
Pojat eivät kuulemma koskaan unohda sitä huutoa, jolla olin heitä komentanut ja todellakin pakotin kiertämään vessapaperit takaisin rullalle siististi eikä vain keräämään roskapussiin.
Porttikielto kaikille niille joiden käytöksessä on vähäistä suurempaa ongelmaa. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo, kyllä se mulla on riittänyt kun kerran karjun et meillä ei hypitä sohvilla ja yks kaveri heitti mun lasten leluja kaaressa pitkin asfalttia ja karjuin, että mene rikkomaan omat lelusi!! Sama pätee jääkaappiin,herkkuihin,pakastimeen, ei meillä kaverit ole kun omassa kodissa. Minulta kysytään mitä saa ottaa,vai saako ottaa mitään. Ei mulla aina sitä rahaa ylenpalttisesti ole, että on varaa ruokkia muita. Nytkin loman takia ei tullu vuorolisiä ja palkkaa tuli yli tonni vähemmän käteen. Valitettavasti meille ei nyt tulla syömään, hyvä et perheen saan syötettyä. Jos mulla tuntuu olevan extraa, tarjoan limupullot kavereille helle päivänä.
Teen niistä makkaraa ja syö itsesi hengiltä