Parhaat kodin säilytys- ja järjestelyvinkit
Kerro paras vinkkisi toimivan kodin järjestelyä ja säilytystä varten.
Minä laitoin ison lasipurkin elintarvikepakkauksien metallijätettä varten. Nehän pystyy taivuttelemaan pieneen tilaan ja viemään sitten kerralla purkillisen niitä pieniksi taivuteltuja metallijätteitä vaikka käytettyyn mutta suhtkoht puhtaaseen alufoliopalaan kääräistynä. Suomessahan optinen lukija poimii kierrätyksessä eri laadut ja lajittelee ne sen perusteella. Siksi siitä foliokäärestä ei kannata tehdä mitenkään ylitiukasti pakattua pakettia.
Heikkoitenani on ostaa kalakeittoa valmisannoksena. Olen ratkaissut niiden haiskahtavan muovinkierrätysongelman siten, että pidän parvekkeella irtokarkkirasiaa ja laitan ne lautaset huuhtaisun ja kuivaamisen jälkeen sinne odottamaan kierrätysroskiin viemistään.
Kommentit (23)
Kahvin suodatinpussit ovat käteviä eväsleipien kääreinä.
Paras järjestelyvinkki on se, ettet haali sitä ylimääräistä tavaraa kotiisi. Kun asuin puolisoni ja vauvamme kanssa kolmistaan 27m2 yksiössä, tilanne oli mielestäni kaikista paras. Kun kämppä oli pieni, sinne ei voinut hankkia mitään ylimääräistä krääsää vaan kaikki oli tarpeellista ja toimivaa.
Nyt meillä on 5h, 135m2 okt ja hemmetti kaikenmaailman romua puoliso haalii niin että pihakin alkavaa täyttymään...
Metalleja ei ensisijaisesti erotella optisella lukijalla. Tarkoitat varmaan muoveja?
Suihkuverhon renkaat poikkipuisen henkarin poikkipuuhun huivien säilytystä varten.
Yli 200 neliön koti maaseudulla. Jätteet voi säilöä maakuoppiin tai polttaa. Tilaa on.
Onneksi ei ole luin palava ja sekajäteastiat tuolla taloyhtiön pihassa. Ei tarvi lajitella.
Hyi vttu. Saisit astalosta, jos olisit naapurini.
No en ainakaan täytä kotiani jäteastioilla, kerätäkseni joka tilaan roskia. Sen on järjestelyvinkkini numero yksi: eroon roskista nopeasti. Se tapahtuu siten, että vie jatkuvasti jotain ulos, eikä säilö niitä jonnekin. Sama vinkki muissakin tavaroissa; älä säilö mitään, mitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kuivaan käytetyt kahvinporot lautasella ja käytän niitä kosteusvoiteeseen tai saippuaan sekoitettuna jalkojenkuorinta-aineena. Osan kuivatetuista kahvinporoista laitan ruusupuskien juurelle. Kuljen yhden ruusupuskarivin ohi ja en usko, että kaupunki mitenkään pahastuu siitä kun lannoitan ruusuja kahvinporoilla.
Oon kuullut hyvää tuosta kahvikuorinnasta. En ole vain koskaan testannut, koska ajatus niiden huuhtelemisesta suihkun viemäriin on outo. Eikö se mene tukkuun.
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan täytä kotiani jäteastioilla, kerätäkseni joka tilaan roskia. Sen on järjestelyvinkkini numero yksi: eroon roskista nopeasti. Se tapahtuu siten, että vie jatkuvasti jotain ulos, eikä säilö niitä jonnekin. Sama vinkki muissakin tavaroissa; älä säilö mitään, mitä ei tarvita.
Ei kaikilla ne roska-astiat ole jossain ohikulkumatkalla. Esim. meillä ne on kaupan pihassa, ja sinne on 10 km matkaa. Eli en ole jatkuvasti viemässä.
Kokemyksen syvällä rintaäänellä: älä osta mitään, äläkä vastaanota mitään perintökamaa.
Jos jätepiste olisi 10 km päässä, niin sitten lajittelisin ne jätteet, jotka ei enää mahdu keittiön normiroskiksiin, johonkin ulkovarastoon tehtyyn lajittelupisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos jätepiste olisi 10 km päässä, niin sitten lajittelisin ne jätteet, jotka ei enää mahdu keittiön normiroskiksiin, johonkin ulkovarastoon tehtyyn lajittelupisteeseen.
No en minä kyllä ulkorakennukseen lähde kävelemään jokaisen maitopurkin ja viilinkannen kanssa, enkä usko, että moni muukaan. Kyllä ne astiat on käden ulottuvilla oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivaan käytetyt kahvinporot lautasella ja käytän niitä kosteusvoiteeseen tai saippuaan sekoitettuna jalkojenkuorinta-aineena. Osan kuivatetuista kahvinporoista laitan ruusupuskien juurelle. Kuljen yhden ruusupuskarivin ohi ja en usko, että kaupunki mitenkään pahastuu siitä kun lannoitan ruusuja kahvinporoilla.
Oon kuullut hyvää tuosta kahvikuorinnasta. En ole vain koskaan testannut, koska ajatus niiden huuhtelemisesta suihkun viemäriin on outo. Eikö se mene tukkuun.
Suihku menee tukkoon kahvikuorinnasta. Kesällä pihalla voi tehdä kahvikuorintaa jalkahoitoa tehdessä. Suihkussa en missään nimessä sitä tekisi, koska kahvissa on rasvaa ja rasva tukkii putket. Siitä tulee todella kallis paukku lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Osa laittaa painavat kivet tavallisten kannellisten ämpärien pohjalle ja ämpärit parvekkeelle. Vievät sinne kierrätysroskansa ja nappaavat ulos lähtiessään sieltä mukaansa. Muoviroskaa tulee niin paljon, että jopa pyykkikorin kokoinen astia voi olla ihan järkevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihku menee tukkoon kahvikuorinnasta. Kesällä pihalla voi tehdä kahvikuorintaa jalkahoitoa tehdessä. Suihkussa en missään nimessä sitä tekisi, koska kahvissa on rasvaa ja rasva tukkii putket. Siitä tulee todella kallis paukku lopulta.
Niitä kahvikuorintoja on ihan myytävänäkin. Olen vuosia käyttänyt ja tehnyt itse. Jos ei laita kookosrasvaa/öljyä joukkoon, niin ei mene putket tukkoon.
Muutin 16m2 yksiöön kantastadiin. Ei omista enää mitään turhaa. Tämä toimi ainakin itselleni loistavasti. Vuokra 550e. Rahaakin säästyy ihan eri malliin.
- keskituloinen