Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joita ahistaa etukäteen sovitut tapaamiset ja menot, jopa hyvien ystävien kanssa

Vierailija
12.08.2026 |

Aina, kun mulla on joku sovittu meno tai tapaaminen kalenterissa jonkun kanssa (omaa perhettä lukuunottamatta) niin mua stressaa ja ahdistaa jo vähintään viikko etukäteen, ennen kyseistä tapahtumaa. 

Ja tää ei helpota yhtään ajan myötä, tai vaikka ikää on tullut (olen jo kohta 50). Ja vaikka tapaamisia on suht usein (eli ei ole ns. harjoituksen puutetta) ja monesti/enimmäkseen olen saanut todeta että oli ihan mukavaakin, niin silti vaan ne etukäteen kalenteriin merkatut tapaamiset ärsyttää, masentaa ja ahdistaa. 

Nytkin mulla on perjantaille sovittu sinänsä mukava meno erään ihan mukavan ihmisen kanssa, jota en ole nähnyt aikoihin, mutta jo viime lauantaista asti mielialani on ollut tosi matala, kun tiedän että se perjantai tulee ja lähestyy koko ajan. 

Kaikista helpottunein ja vapautunein fiilis mulla on, kun kalenterissa ei ole mitään menoja kenenkään kanssa, mutta harvoinps sellaista tilannetta tulee...

Muita joilla sama vaiva? 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tämä on syynä sille ettei eräs ystäväni halua ikinä lyödä tapaamisia lukkoon vaan jättää kaiken aina auki. Olen miettinyt kovasti mistä se johtuu. En yleensä tiedä edes saman päivän aikana olemmeko tapaamassa vai emme, ja se on aiheuttanut paljon ajantuhlausta kun päivä on varattuna ja tapaaminen ei välttämättä onnistukaan kun hänellä onkin muuta menoa.

Sitten taas toisaalta hän tuntuu valitsevan viime hetkellä aina mieluisimman menon joten kyse ei kai ole pelkästään siitä että asioiden sopiminen ahdistaa, vaan siinä on jotain muutakin. Jotain sellaista ettei halua sitoutua mihinkään jos tuleekin muuta. Tilanne on mennyt jo siihen pisteeseen etten enää aina edes yritä  sopia tapaamisia kun se jättää minut lähes aina roikkumaan epätietoisuudessa vähintään loppupäiväksi. Hän kun ei välttämättä tule paikalle edes sovittuihin menoihin.

Miksi olet missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa?

Vierailija
22/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kykene sopimaan mitään, niin sellaisten kanssa välit poikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista. Olen miettinyt että miksi, ja huomaan että on jokunen ihminen joiden tapaamista en "pelkää", ja ne ovat sellaisia ihmisiä joiden kanssa voin olla ihan oma itseni. Perheenjäsenten tapaamiseen liittyy aina jotain lapsuuden kuormaa sekoittuneena velvollisuudentunteeseen, minusta se on erityisen raskasta. Eli kai se liittyy siihen, miten alitajuisesti tai ihan tietoisesti tuntee että jonkun ihmisen seurassa pitää olla. Minulla ainakin se liittyy siihen. Olen todella kova tai hyvä tai herkkä aistimaan muiden ihmisten tunnetiloja, ja se on tietysti raskasta ja tekee ajatuksen toisten tapaamisesta hankalan, vaikka se ei sitten yhtään olisikaan. Ajattelen jotenkin liikaa sitä että minä kannattelen ja olen vastuussa siitä miten ihmisten kanssa olo sujuu. Ja sitten tosiaan jälkeenpäin huomaan yleensä aina että turhaa oli, ja oli kivaa. 

Vierailija
24/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On samaa. Spontaanit menot ei ahdista niin paljon kuin viikkoja etukäteen sovitut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi