Eikö teitä muita haittaa ollenkaan, että Suomessa näkyy englannin kieli niin isosti?
Asiaa ei välttämättä osaa huomata, jos ei ole muualla Euroopassa reissannut ja viettänyt aikaa.
Esim. mainokset voidaan Suomessa näyttää täysin englanninkielisinä. Monessa muussa maassa ihan lainsäädäntö kieltää asian, pitäisi olla vähintään tekstitykset.
Tähänkin ketjuun tulee nyt varmaan kommentoijia pauhaamaan, että olenko juntti ja enkö osaa englantia. Puhun ja kirjoitan englantia lähes yhtä hyvin kuin suomea. Kyse on siitä, että Suomen virallinen kieli ei ole englanti. Olen huolissani tästä kehityksestä.
Kommentit (46)
Ainakin Helsingin ravintoloissa voivat ruokalistatkin olla täysin englanninkielisiä, eikä henkilökunnan tarvitse osata sanaakaan suomea. Suomalaiset hyväksyvät asian.
Häiritsee, on jo pitkään häirinnyt. Aina kun olen siitä jossain sosiaalisessa mediassa maininnut, niin on teilattu juntiksi tai kielitaidottomaksi. Kuulemma se vaan on tätä päivää olla niin internäsjönäl.
Ottaa päähän se että kaikkialla ravintoloissa tarjoilijat alkavat sönköttää englantia.
Kyllä, pakko ruotsi päiväkotiin ASAP!
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee, on jo pitkään häirinnyt. Aina kun olen siitä jossain sosiaalisessa mediassa maininnut, niin on teilattu juntiksi tai kielitaidottomaksi. Kuulemma se vaan on tätä päivää olla niin internäsjönäl.
Samat intönäsjölnäälit on kyllä itse esim Ranskassa ihan oolalaa ja opastamassa ettei kahvilassa kannata tilata kuin ranskaksi jos haluaa hyvää palvelua.
Haittaa. Todellakin haittaa. Osa suomalaisista, siis ihan kantasuomalaisista on sitä mieltä että suomen kieli on niin vähäinen maailman mittakaavassa että joutaakin kadota kokonaan. Järkyttävää.
Ainakin vielä muutama vuosi sitten Helsinki-Vantaa oli Euroopan pääkaupunkien lentokentistä ainoa, missä on kylteissä ensimmäisenä JA isommalla tekstillä englanti.
Kyllä häiritsee, kun esim. ravintolassa ruokalistata on englanninkielisiä ja tarjoilijat puhuvat vain englantia. Enkä ymmärrä, että joillakin työpaikoilla saa puhua vain englantia, vaikka valtaosa työntekijöitä suomalaisia ja suomea puhuvia. Ihan kuin hävettäisiin omaa äidinkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Haittaa. Todellakin haittaa. Osa suomalaisista, siis ihan kantasuomalaisista on sitä mieltä että suomen kieli on niin vähäinen maailman mittakaavassa että joutaakin kadota kokonaan. Järkyttävää.
Niitä suomalaisia, joiden elämän kohokohta on tilata kahvi englanniksi joltain bulgarialaiselta tarjoilijalta.
Häiritsee, ja ärsyttää. Viimeksi ärsyynnyin Veikkaus Arenasta, miksi ei voitu nimetä Veikkaus Areenaksi? Kuka tahansa ulkomaalainen ymmärtäisi sen taatusti silti.
Surettaa että kaikki halpisravintolat ovat pikkuhiljaa muuttumassa karvakäsikebabbiloiksi tai vinosilmäsushipaikoiksi. Mistä saa enää ruokaa suomeksi kohta?
Ei haittaa koska en ole aivovammainen.
Välillä. Mitä jos ei mentäisi dinnerille?
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja suomenkieli on taantunut kehitysmaan tasolle. Kumarretaan vieraita kulttuureja ja annetaan oman kulttuurin ja kielemme hävitä pikkuhiljaa.
Nämä, jotka möyhäävät eniten tulijoista, käyttävät silti eniten finglishiä sekä työntävät englanninkielisiä fraaseja ja sanoja puheensa ja tekstiensä väliin. Miksiköhän? Toisaalta kuvastanee heidän aivojenkäyttönsä tasoa täydeliisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä häiritsee, kun esim. ravintolassa ruokalistata on englanninkielisiä ja tarjoilijat puhuvat vain englantia. Enkä ymmärrä, että joillakin työpaikoilla saa puhua vain englantia, vaikka valtaosa työntekijöitä suomalaisia ja suomea puhuvia. Ihan kuin hävettäisiin omaa äidinkieltä.
Siksi että kaikki pelkää kylmä rinki perseidensä ympärillä rasistin leimaa jos puhuisi suomalaiselle suomea kun ulkkis vieressä.
Minua haittaa enemmän että kaikille tulijoille maksetaan tulkit omalle kielelle
Ei englanti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat intönäsjölnäälit on kyllä itse esim Ranskassa ihan oolalaa ja opastamassa ettei kahvilassa kannata tilata kuin ranskaksi jos haluaa hyvää palvelua.
Ranska onkin aina vaalinut kieltään ja kulttuuriaan, olisipa niin Suomessakin.
Harmittaa kun kyltit, opasteet ja vaikka mitkä ovat englanniksi, eikä suomen kieltä näy ollenkaan. Se on väärin. Aina kotimaan kieli ennen muita.
Sitä sanotaan kansainvälistymiseksi. Saksa ja Ranska esimerkiksi on niin isoja kielialueita Suomeen verrattuna, että oma kieli pysyy vahvana.
Mutta ei, en ole huolestunut suomen kielen asemasta. Suurin osa puhuu sitä kuitenkin eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että jossakin palvelutilanteissa joudun puhumaan englantia.
Suomi ja suomenkieli on taantunut kehitysmaan tasolle. Kumarretaan vieraita kulttuureja ja annetaan oman kulttuurin ja kielemme hävitä pikkuhiljaa.