Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketoilijat: mitä, milloin ja miten paljon syötte?

Vierailija
11.08.2026 |

Moi. 

Kaipaisin tukea ja esimerkkejä. Ikää on 55+ ja vyötärö on muisto vain. Aivan hirveä maha - kohta olen täysi pötkylä, josta ei erotu enää mitään naisen muotoa. Olen nuoresta asti kokeillut elämäntaparemontteja, aivan nuorena joskus dieettejäkin, ja kaikki on aina tullut lisineen jojoilemalla takaisin. Nyt, kun ikää on tullut mittariin, painoa on totisesti liikaa, ja kilot eivät enää tipu entiseen tahtiin.

Ketoilija: kerrotko konkreettisia esimerkkejä, miten syöt? Aamiainen, lounas jne? Lasketko proteiineja vai kaloreita? Miten liikut lisäksi? Tahtoisin tietää vielä, teettekö istumatyötä vai ruumiillista työtä. Mulla on epäonnistuneita kokemuksia ketosta migreenin vuoksi. Syön paljon ruisleipää ja kun sen lopetan, päänsäryt ovat aivan hirveitä. Siksi olen vältellyt. 

Toivoisin, että "olen aina ollut hoikka ja syönyt mitä tahdon"-kehuskelijat eivät täyttäisi ketjua, vaan ihmiset, jotka ovat oikeasti joutuneet taistelemaan ja paiskomaan töitä pysyäkseen edes lievästi liikalihavina.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiä hiilarimässyä vetäviä linjoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään poppaskonsteja naisille kun vaihdevuodet tulee ja estrogeenit laskee, mitä joku syö/ei syö tuskin Juuri sinua auttaa

Katso you tube menopause woman ohjeita ruokailuusi, samalla opit MITÄ kropassasi tapahtuu. Sieltä löytyy treeni ja ruoka ohjeet 

Esim dr Stacey sims kertoo treenistä 

AI tietää myöskin paljon 

🍀 tsemppiä🍀

Vierailija
4/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puuro ja marjoja

Kello 14.00 kahvi, isovoileipä rukiista,päälle kalaa vihanneksia,pieni pala pullaa

Ruoka pitää klo17.00: perunaa, vihanneksia, lihaa tai kalaa n 100 gr

Iltapala esim ruisleipä,munaa tai juustoa, hedelmiä

Ruokajuomana vesi. Ikä 83 v. Yritän laihtua, mutta ei onnistu

Vierailija
5/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda keto ! 

Keskity treeniin painoilla, liiku paljon lisää proteiinia 

Vierailija
6/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön noin 1600 kcal päivässä. 4 ateriaa. Ei välipaloja. Hyvää perusruokaa kuten leipää, juustoa, maitoa. Pastaa tai perunaa lämpimällä aterialla sekä usein keitettyjä vihanneksia. Jälkiruoaksi tai makeannälkään hedelmiä tai marjoja. Pidän huolen että kasviksia/hedelmiä/marjoja tulee ainakin 500g päivässä. Proteiinia riittää 0,8g/kg päivässä, ylimääräinen proteiinikin varastoituu rasvana. Kuidun määrä ainakin 25g/vrk. Kuitu pitää olon kylläisenä ja mahan tyytyväisenä.

Vierailija
7/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön noin 1600 kcal päivässä. 4 ateriaa. Ei välipaloja. Hyvää perusruokaa kuten leipää, juustoa, maitoa. Pastaa tai perunaa lämpimällä aterialla sekä usein keitettyjä vihanneksia. Jälkiruoaksi tai makeannälkään hedelmiä tai marjoja. Pidän huolen että kasviksia/hedelmiä/marjoja tulee ainakin 500g päivässä. Proteiinia riittää 0,8g/kg päivässä, ylimääräinen proteiinikin varastoituu rasvana. Kuidun määrä ainakin 25g/vrk. Kuitu pitää olon kylläisenä ja mahan tyytyväisenä.

Ei tuo ole ketoa nähnytkään. Sen täysi vastakohta.

Vierailija
8/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen aloitus, kiinnostaisi itseänikin. Kysyn kuitenkin ChatGPT tekemään minulle viikon ruokalistan keto-ruokavaliolla. 

Vierailija
9/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten löydät näitä esimerkkipäiviä ja opetusvideoita you tubesta. Täällä näyttää joitakin ärsyttävän tämä aihe, ylläri pylläri.

Vierailija
10/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielenkiintoinen aloitus, kiinnostaisi itseänikin. Kysyn kuitenkin ChatGPT tekemään minulle viikon ruokalistan keto-ruokavaliolla. 

Ai on parempi kuin AV 

Vierailija
11/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, en tajunnut että kysymys oli vain ketoilijoille. Olen silti laihduttanut normaalipainoon (bmi 20) ja pysynyt siinä ilman nälkää tai kitumista.

Vierailija
12/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta tutustua ensin vhh:n kautta hiilarien vähennykseen. Tai noin itse teen. Ketossa hiilarit ovat alle 20g/vrk ja jos tämän yhdistää yhden aterian päivään niin vihannesta ja muuta voin syödä rennommin. Nesteytys ja elektrolyyttijuoma lisäksi ovat tärkeitä palikoita.

Vierailija
13/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai on parempi kuin AV 

Varmaan aiheesta löytyy omia foorumeita, nämä kiinnostaisi löytää.

Vierailija
14/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös toivon ketoilijoilta vinkkejä. Aloitin eilen ketodieetin. Aikaisemmin olen myös yrittänyt ketoilla, ja ongelma on ollu se, että en vain ole jaksanut tehdä mitään. Tiedän, että se todennäköisesti on johtunut siitä, että en ole syönyt rasvaa tarpeeksi. 

Nyt sitten tarkoitus on aloittaa aamu rasvakahvilla, josta tulee jo kunnon energiapaukku. Nämä kaksi päivää ovatkin olleet helppoja ja makrot on hyvät. Hiilihydraatit ovat jääneet selvästi alle 20g ja rasvaa on tullut reilusti.  

Tuon antaisin ap:lle ainakin vinkiksi, että syö hyvin ja rasvaa tarpeeksi. Sitten voi alkaa ateriavälejä kasvattaa, kun nälkä pysyy poissa. 

Vierailija
15/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähähiilarisesti. Joinain päivinä tulee vain 20 - 30 g hiilareita, joinain lähemmäs 100. Keskimäärin alle 50 g kuitenkin. Syön yleensä yhden tai kaksi ateriaa. 

Eniten menee broilerin reisikoipia nahkoineen tai porsaan grillikylkeä, jauhelihaa (sika-nauta), kanamunia ja leipäjuustoa. Juustoa voisin syödä vaikka kuinka paljon, joten ostan vain harkiten. Makeannälkään syön proteiinivanukasta (tiedetään, turhake), ja kesällä on mennyt proteiinijäätelöä. Kasviksia syön hyvin harvoin, lähinnä ravintolassa tai kyläillessä. 

Seuraan kalorimäärää ja pyrin pitämään sen keskimäärin 1200 - 1600. Välillä menee 2000 kcal päivässä, välillä 1000 kcal, välillä pidän paastopäivän. En harrasta raskasta liikuntaa, mutta kävelen 3 - 8 km päivässä. BMI on jotain 18.

Vierailija
16/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi neuvoa ketoilijoilta, vastaajat ovat hiilarinsyöjiä. 

Keto on monelle liian rankka ruokavalio, eikä sitä ole alunperinkään tarkoitettu koko elämän pituiseksi dieetiksi, vaan yleensä alkuvaiheeksi, jossa vierottauduaan liiasta hiilarista. Varsinkaan jos on migreeniä, ei kannata alkaa leikkiä.

Itse olen ollut vhh:lla 25 vuotta, hiilarit on päivässä noin 70-80g. 

Aamupala; 1 munan munakas, 1,5 dl maustamatonta jugurttia tai rahkaa, marjoja tai omenanpaloja desin verran, joskus kaurahiutalesta ja pähkinöistä tehtyä kotitekoista mysliä, kuiduksi kaurakuitusta, psylliumia tai pellavansiemenrouhetta.

Lounas: 150g kalaa tai 100g lihaa, höyrytettyjä tai pannulla kypsennettyjä kasviksia ja/tai tuoresalaattia loput lautasesta (kaalia, paprikaa, sipulia, purjoa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, naurista, pinaattia, talvella tärkkkelyksettömiä pakastevihanneksia jne) 

Päivällinen on samantyylinen kuin lounas. Nyt satokautena myös kasviskeittoja oliiviöljyllä ja jollain proteiinilla höystettynä (kananmuna, kidneypavut)

En siis syö viljaa juurikaan, mutta en myöskään laske kaloreita tai hiilareita. En siis syö perunaa, pastaa enkä riisiä. Paisto- ja salaattirasvana mulla on oliiviöljy, voita käytän vain mausteenomaisesti. En läträä rasvalla, kokonaispäiväannos on maksimissaan pari ruokalusikallista.

Jokainen joutuu etsimään sen oman hiilaritasonsa itse, siihen ei voi muiden syömisistä oikein ottaa mallia. Atkinsissa ja South Beach dieetissä kummassakin lisätään 2 viikon alkuvaiheen niukkojen hiilareiden määrää vähitellen, kunnes painonlasku pysähtyy. Mutta voi sen tehdä myös niin päin, että alkaa vähentää niitä pikkuhiljaa omaa oloa kuunnellen. Mulla syvä ketoosi vie yöunet, joten siihen en edes pyri.

Vierailija
17/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus kokeilin ketoilua ja olin 3 päivää sängyn pohjalla. Ajattelin, ettei ikinä enää. Mutta nyt 58 v vyötärö alkoi häviämään, oli pakko ruveta taas. 

Mutta tein sen hitaasti. Aloin ensin vähentämällä hiilareita. Pyrin max 100 alkuun, kun totuin, vähensin max 70. Kun tuli huono päivä, niin söin banaanin tms. Nyt olen tehnyt tätä 4 kk ja ihan sama, onko hiilareita vähän tai paljon. Ei vaikuta oloon. 

Tänään:

Aamiainen: 2 dl kreikkalaista jugurttia, joitain marjoja aika paljon, 1 rkl pellavansiemeniä, 1 rkl auringonkukansiemeniä tai manteleita tai jotain.

Lounas: iso annos jotain vhh. Tänään oli kanaa, parsakaalia, kukkakaalia juustogratiinilla.

Välipala:  2 dl raejuustoa + 2mdl juustoportin mustikkakeittoa, sokeroimatonta.

päivällinen: iso annos kaalilaatikkoa. 
Iltapalaa en ole ikinä syönyt.

Eilen:

Aamiainen aina sama. Marjat ja siemenet vaihtelevat

Lounas: 3 paistettua kananmunaa ja 1 proteiinipitoinen ja vähävhh siemennäkkäri, 2 palaa 85 % suklaata + 6 pähkinää.

Päivällinen: iso annos kaalilaatikkoa. 
Ei muuta, ei ollut nälkä.

En laske kaloreita. Proteiinia tulee pakostakin, koska en voi pelkillä kasviksilla elää.

Tällä tavalla olen saanut laihdutettua 4 kiloa.  Pituutta minulla on 176 cm. En liiku erityisen paljon. Teen lähinnä kotijumpaa ja mökkeileyssä tulee askelia.

Vierailija
18/18 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös toivon ketoilijoilta vinkkejä. Aloitin eilen ketodieetin. Aikaisemmin olen myös yrittänyt ketoilla, ja ongelma on ollu se, että en vain ole jaksanut tehdä mitään. Tiedän, että se todennäköisesti on johtunut siitä, että en ole syönyt rasvaa tarpeeksi. 

Nyt sitten tarkoitus on aloittaa aamu rasvakahvilla, josta tulee jo kunnon energiapaukku. Nämä kaksi päivää ovatkin olleet helppoja ja makrot on hyvät. Hiilihydraatit ovat jääneet selvästi alle 20g ja rasvaa on tullut reilusti.  

Tuon antaisin ap:lle ainakin vinkiksi, että syö hyvin ja rasvaa tarpeeksi. Sitten voi alkaa ateriavälejä kasvattaa, kun nälkä pysyy poissa. 

Kuuluu alkuun että on vetämätön. Itse koin jonkinlaista lihasten raskautta, ehkä hienoista kipeyttä. Puhutaan ketoflunssasta mikä liittyy hiilarien vähennykseen ja on täysin luonnollinen reaktio.

Varminta aloittaa keto lomalla tai olosuhteissa missä ei tarvitse olla tehokas ja vauhdissa. Myös uni on ollut vähän katkonaista itsellä.