Kyynerpää, rönkten, jäätelötöttörö, boxerit
Mitä muita ärsyttäviä väärinkirjoituksia tulee mieleen?
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki väärät versiot aspergerista.
Asberger, aspegren, aspergeeni jne.
Assburger
No assburger on sentään tarkoituksellinen läppä, ei tahatonta väärinkirjoitusta tai väärinkäsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tehdä
Rupean laulamaan
Aloitan laulamisen
Alan laulaa
Alan sings
Liikennemerkkien lisäkilvissä näkee toisinaan kömpelyyksiä, erityisesti väliaikasen tyyppisissä tapauksissa, esim.:
Sora-ajoa (tuo mieleen ennemminkin joillain moottorivehkeillä päristelyn sorakuopalla kuin soran ajon kuorma-autoilla, jota tarkoitetaan)
Kevennyksenä ääntämis- ja murreasioihin, jotka tässä ketjussa tosin aiheen vierestä:
Kerran tv:ssä haastateltiin poliisimiestä jostain päin Suomea aiheesta, jota en muista, mutta lopuksi hän kertoi, että lisätietoja saa poliisin nettisivuilta: "... elikkä vee vee vee piste polliisi piste vi!"
Vierailija kirjoitti:
Heinolassa ei sanota: Minä kaaduin, vaan minä kaatusin. Sanotaan myös, olen kaadunnut. Tätä kyllä kuulee harvemmin, mutta kaatusin on yleinen ilmaisu.
Keskustelu Turussa:
- Jos mää ny kualisin, niin surisisiks sää?
- Surisisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tehdä
Rupean laulamaan
Aloitan laulamisen
Alan laulaa
Alan sings
Rupeen alkaa tekemään
Kärjät ja kärjätuomari.
Lauvantai
Vellollinen=velvollinen, vellollisuus...
Nämä yhden miehen sanomina.
Pari ystävääni täyttää aina dosenttinsa pillereillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia yleisiä mokia makaroonilaatikko tai sitten perunamuussi. < Kirjoitan meillä ruokalistat ja teen jatkuvasti noita virheitä, yleensä ehdin korjaamaan.
Olin lomalla, niin työkaveri oli kirjoittanut listaan perunasipuli-kinkkusuikale laatikko.
Mitä kummallista tuossa on?
Omi, oni oli, ori - loppuisiin sanoihin tulee yksi o. Siis makaroni😨 eikä mikään -rooni.
Kyllä, paitsi petroli = polttoaine, mutta petrooli = vihertävä tummansinisen sävy
Kaikki yhdyssanavirheet, joita näkee aivan käsittämättömän paljon kaikkialla nykyään. Esimerkiksi:
mopo parkki
vierailija kuittaus kaavakkeet
vaalean punainen
hätä seis nappi
Mikä voi olla syynä tällaiseen kirjoitustaidon rappeutumiseen? Itse olen miettinyt, että voiko oikoluvun huononeminen kännyköissä ja tietokoneissa johtaa siihen, että kun kone merkitsee "kuittauskaavakkeen" virheeksi, kirjoitustaidoton kirjoittaa "kuittaus kaavake," kun se on muka oikein?
Word oli ennen luotettava, mutta sekään ei osaa enää kunnolla suomea, vaan ehdottelee mitä sattuu. Myös pilkkusäännöt on Wordilla hukassa.
Joskus aikoinaan kotona oli kylpyhuoneremontti, jonka valmistuttua remppareiska jätti ystävälisesti lapun "vesaa saa kyttää".
Kesätöissä faneeritehtaalla pääsin yhdessä vaiheessa lajittelemaan 2-luokan vanerilevyjä ja nippujen kylkiin piti kirjoittaa mitä kussakin nipussa oli. Kysyin tätä vanhemmalta työntekijältä ja vastaus oli "peikki" - kysyin pariin kertaan täsmennystä ja kun vastaus oli aina sama, niin kirjoitin sitten yhden nipun kylkeen "PEIKKI" ja halusin vielä varmistuksen, että menihän se varmasti näin. Vastaus oli kiusaantuneenoloinen "juu, juu".
Joku vähän vähemmän vanhempi työntekijä sitten kertoi naureskellen, että olisi pitänyt olla "BEIGE". No, äkkiähän sitä korjasi merkinän noin tusinan faneerinipun kylkeen... Siinä oli varmaan jollakin hupia huomatessaan nippujen kyljessä kissan korkuisin kirjaimin "PEIKKI" yliruksattuna ja "BEIGE" viereen tuhrettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savon molkotus on kauheaa kuunneltavaa.
Murteet ovat se alkuperäinen suomen kieli.
Niiden pohjalta luotiin kirjakieli.
Kirjakieli tehtiin varsinaisen suomen pohjalta. Savo ym. oli silloin Novgorodin vaikutuksen alla.
Ei ole mitään "varsinaista" suomea, vaan useita eri murteita.
Katso Pähkinäsaaren rauhan raja
Vierailija kirjoitti:
Kärjät ja kärjätuomari.
Lauvantai
Vellollinen=velvollinen, vellollisuus...
Nämä yhden miehen sanomina.
perstuslaki, sanoi eräskin kansanedustaja. Jos en väärin muista, niin se, joka ratissa nukkuen törmäsi vastaantulleeseen autoon ja teki vainajan.
Murre sanat ovat ihan jees. Mihin kansankielessä tarvitaan sivistys sanoja? Hä!
Ei ole mitään "varsinaista" suomea, vaan useita eri murteita.