Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loma rahana äitiysloman jälkeen?!

24.05.2007 |

Hei!

Kertokaapas te joilla jo kokemusta paluusta työelämään: Jos jatkaa äitiysloman jälkeen hoitovapaalla jonkin aikaa, miten tehdään kertyneen loman kanssa? " Pidänkö" sen ekaks äitiysloman perään ja saan palkan + lomarahan (?) vai voinko jättää loman pitämättä ja aloittaa suoraan hoitovapaan ja ottaa lomat rahana, jolloin mitä, saan kaksinkertaisen palkan + lomarahan sekä myös ekan suuren suuren hoitovapaarahan..? Ei kai nyt niin sentään, vai? Kokemuksia kiitos!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tein!

Mutta en ymmärrä miten saisit kaksi palkkaa?Eli jäät heti äitiysloman jälkeen hoitovapaalle ja saat Kelalta ihan normaalisti hoitorahan heti vanhempainrahakauden päätyttyä. Sitten vain nostat työpaikalta lomat rahana, ei siinä sen kummempaa. Kivat tulot yhdeltä kuulta. Hoitolisäänhän tämä kyllä vaikuttaa joten JOS saat hoitolisää, jätä se ekalta kuulta nostamatta (nostat silloin lomarahan). Ja sitten voit nostaa huoletta hoitolisää jatkossa....

Mä en sitä hoitorahaa edes hakenut (en saisi muutenkaa) sillä aion itse tehdä keikkatöitä (ja teenkin koko ajan) ja työt vaikuttavat suoraan hoitolisään.

Toivottavasti en selittänyt liian sekavasti!?!

S

Vierailija
2/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ihmettelen itsekin tuota kahta palkkaa :)

Mutta siis, kysymykseni lähti siitä, että jos normaalisti töissä käydessä jää lomalle, saa silti normaali palkan ja lisäksi lomarahan siltä kuukaudelta. Jos nyt siis en pitäisikään lomaa lainkaan, vaan ottaisin sen rahana, niin...?? Onko sekavaa..?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota loman pitämisen ja rahana nostamisen eroa??

Tässä esimerkkinä oma tilanteeni. Äitiyslomani loppui 10.5. ja ilmoitin työnantajalleni, että pidän kaikki kertyneet lomapäiväni (minulla niitä on 50) heti ä-loman jälkeen. Olen siis nyt vuosilomalla ja saan tältä ajalta ihan normaalia palkkaa (loma-ajanpalkkaa) + luonnollisesti lomarahat (joka on noin 50 % kuukausipalkasta). Olen siis vuosilomalla heinäkuun puoliväliin saakka. Saan tältä ajalta myös kotihoidontukea Kelalta, sillä kotihoidontuen saamisen edellytyksenähän on, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa ja on alle 3-vuotias. Se, että olen vuosilomalla ei vaikuta siihen, ettenkö saisi kotihoidontukea. Eli tosiaan, saan aika hulppeat rahat nyt touko-heinäkuussa (1,5-kertaisen palkan + kotihoidontuen kuntalisineen).

Vierailija
4/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma minulla loppuu lokakuussa, jonka päätteeksi pidän kertyneet lomat 5vk. Olen jäämässä kuitenkin hoitovapaalle, niin haenko kodinhoidontukea ensimmäisestä äitiysloman jälkeisestä päivästä alkaen vaiko vasta loman jälkeen alkavaksi?

Vierailija
5/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haet kotihoidontukea ensimmäisestä äitiysloman jälkeisestä päivästä (kts. aikaisempi vastaukseni). Eli kotihoidontukeen olet oikeutettu, jos lapsellasi ei ole kunnallisesta päivähoitopaikkaa ja lapsesi on alle 3-vuotias. Se, että olet itse kotona vuosilomalla ei evää sinulta oikeutta kotihoidontukeen.

alwar:

Äitiysloma minulla loppuu lokakuussa, jonka päätteeksi pidän kertyneet lomat 5vk. Olen jäämässä kuitenkin hoitovapaalle, niin haenko kodinhoidontukea ensimmäisestä äitiysloman jälkeisestä päivästä alkaen vaiko vasta loman jälkeen alkavaksi?

Vierailija
6/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos loman pitää lomana, kerryttää se myös uutta lomaa. Jos lomat ottaa rahana, ei uutta lomaa kerry. Kannattaa kysyä työnantajan palkanlaskennasta, kummin kannattaa tehdä.

Vanhan eläkelain aikaan loman pitäminen vaikutti myös eläkkeiden kertymiseen, mutta en tiedä onko sillä enää vaikutusta. Tietäisikö joku muu uudesta eläkelaista?

Itse pidän lomat lomana äitiysloman ja hoitovapaan välissä ja lomarahat otin vapaaksi hoitovapaan jälkeistä kesää ajatellen.

Vierailija
7/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en asiaa ymmärrä / tiedä, siksi kyselinkin... Ilmeisesti siis lomaa ei varsinaisesti voi ottaa rahana, vaan se " pidetään" (jolloin saada palkka + lomaraha kuten normaalistikin) ja siltä ajalta saa myös jo kotihoidontukea, kuten Pepper esimerkissään kuvasi. Kiitos Pepper esimerkistä!! Näin se varmaankin menee. Hyvä että asia selkeytyi :)

Vierailija
8/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä loman ja lomarahan voi ottaa myös rahana. Se on käsittääkseni nimeltään lomakorvaus ja se lasketaan jollain prosentilla. Kannattaa kysyä palkanlaskennasta tai katsoa oman alan työehtosopimuksesta. Sitä en tiedä voiko työnantaja päättää kumman se maksaa. Yleensä lomakorvaus maksetaan silloin, jos lomia ei ole mahdollisuutta pitää lomana.

Vierailija
9/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan lomat on pidettävä lomana työsuhteessa. Eli jos lomapalkka maksetaan rahana, niin silloin rikotaan lakia. Joo, joo, tiedän, että näin tapahtuu monessa firmassa, mutta vuosilomalaki ei ymmärrä muuta vaihtoehtoa. Myöskin lomaraha on sidottu vuosiloman pitämiseen. Eli jos ei pidä lomaa lomana, niin silloin ei kuulu maksaa lomarahaa, ainakin useimpien työehtosopimusten mukaan.

Kun työsuhde päättyy, niin silloin maksetaan pitämättömät lomat (ei lomarahat) lomakorvauksena.

Sitäpaitsi kannattaa pitää lomat lomana, niin silloin ei mene niin paljon veroa (veropäivien takia), kuin jos kaikki maksettaisiin yhtenä könttänä yhdessä tilissä. Tietty lopullinen verotus aina tasaa mahdolliset virheet, mutta se tapahtuu vasta seuraavan vuoden lopussa.

Vierailija
10/11 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi hoksannut hakea kotihoidontukea lomakuukaudelle! Olen muutaman kk:n hoitovapaalla ja sitten kuukauden lomalla, kunnes palaan töihin! Olisin kyllä jäänyt yhden kuukauden suuren suurelta hoitotuelta paitsi!

Kiitos neuvoista!

Vierailija
11/11 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat lomapäivistä lomakorvauksen, ja lisäksi lomarahat (jotka kuuluu saada otat sitten loman rahana tai vapaana), jos otatkin lomapäivät rahana.

Kannattaa tutustua oman alan työehtospimukseen, sieltä löytyy tieto kaikesta tarvittavasta. Hyvä vaihtoehto on myös ottaa yhteyttä omaan ammattiliittoon tai vaikka palkanlaskijaan.