Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olenko ymmärtänyt oikein, ettei supistuksista, vihlaisuista yms.

24.05.2007 |

Kannata huolestua jos on jo yhden lapsen normaaliin aikaan saanut?

Eli siis toisin sanoen kun on uudelleen synnyttäjä niin on erittäin todennäköistä että toinenkin syntyy sitten 40 kieppeillä, vaikka kovasti supistelee ja puukottelee tonne kohdunkaulaan. Ainoastaan epäterveelliset elämäntavat ja mahdolliset tulehdukset voivat saada aikaan liian aikaisen synnytyksen?

Omaa epäilystäni koitan tällä nyt pönkittää, joitte joka päiväisestä hommaamisesta 2v kanssa kotona olisi huono omatunto että no jos tää nyt saa aikaan ennenaikaisen synnytyksen. Eli supistukset ovat inhottavia ja pakottavat hiljentämään vauhtia, mutta täysin vaarattomia?

Toivottavasti tulee paljon pinoon kokemuksia ja kuulemisia. Tulee ihan hulluksi kun empii että onko tää vaarallista yms. Neuvolassa niin kiire ettei haluu soittaa ja vaivata.

Kiitos Nelli rv 30

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni asia ei ole kuten kirjoitit että: " Ainoastaan epäterveelliset elämäntavat ja mahdolliset tulehdukset voivat saada aikaan liian aikaisen synnytyksen?"

Varmuuden supistusten vaikutuksista saat vain käymällä lääkärissä tarkastuksessa.

Vierailija
2/10 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ennenaikaisesti voi toinen syntyä syystä jos toisestakin vaikka esikoinen olisi syntynyt täysiaikaisena, mutta uudelleen synnyttäjillä kohtu supistelee ilmeisesti herkemmin ja paikatkin ovat " valmiimmat" ja reagoivat eri tavalla.

Itsellä takana kaksi synnytystä ja nyt kolmatta kertaa siis raskaana ja esikoisen aikoihin minulla alkoivat supistukset jo hyvissä ajoin rv:n 15 tienoilla, jolloin asiasta huolestuttiin ja olinkin liikuntakiellossa useamman viikon ja tilannetta tarkkailtiin kovastikin, kuopuksemme kohdalla supistukset alkoivat jo ennen rv 15, mutta asiaan ei enää suhtauduttu niin vakavasti vaan sain jatkaa normaaliin tapaan, paikat pysyivät kiinni eikä supistukset aiheuttaneet mitään. Kumpikin lapsemme synty viikon yli la:n. Nyt kolmannen kohdalla supistuksia on ihan samaan malliin kuin ennenkin ja niin kauan kun eivät ole säännöllisiä ja kivuliaita en oikein osaa olla huolissani, varsinkin kun kaikki paikat on kiinni ja kohdunkaulaa pitkänä jäljellä. Meno jatkuu entiseen malliin ja lenkkipolut saavat kyytiä =)

En tiedä oliko tästä sekavasta vastauksesta nyt mitään apua....

Toivottavasti sinullakin kaikki hyvin ja saat jatkaa normaalia elämää ja vauva pysyisi masussa loppuun saakka kehittyen ja kasvaen =)

Mukavaa viimeistä kolmannesta =)

Duracel rv 32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolissaan ei kannata olla niinkään.

Lääkärissä kun kävin niin sanoin kovista supistuksista ja kohdunkaulan puukoista, siinä pöydälläkin supisteli niin lääkäri puheli vain ympäri pyöreitä saa ja ei saa... kohdunkaulaa oli 2cm ja kiinni, joten ei taida olla huolta?

Lähinnä mua kiinnostaisi että onko oikeesti kukaan sitten synnyttänyt aikaisemmin pelkistä epäsäännöllisistä supistuksista yms. tavallaan johtuen?

Vierailija
4/10 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla supisteli esikoisesta jotain rv 25 alkaen, epäsäännöllisesti, ei kipeästi mutta tietysti epämukavuutta aiheuttaen, rasituksesta, kävellessä, kumarrellessa jne. Kohdunsuu oli auki rv 30 jolloin jäin saikulle ja rv:lla 33 meni lapsivesi ja vauva syntyi rv:lla 35. Kaikki meni kuitenkin hyvin, mutta ilmeisesti nuo epäsäännölliset supparit kuitenkin kypsytti kohdunsuuta ja heikensi sitä sikiöpussia ja sai aikaan ennenaikaisen synnytyksen. Eikä mulla ainakaan löytynyt mitään tulehduksia tai muuta sellaista ja elän ihan normaalia tervettä elämää. Nyt odotan toista ja rv:llä 36, saikulla olen nyt tällä kertaa ollut jo rv:lta 20 alkaen suppareiden takia, ja nyt on levon ansiosta kohdunsuun kypsyminen pysynyt aisoissa. Kaikilla on niin yksilöllistä tuo että mikä avaa paikkoja ja mikä on vaaratonta. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin.

Tuisku 74

Vierailija
5/10 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihana saada omakohtainen kokemus asiasta eli ei niiden kanssa olekkaan leikkiminen. Vähän mulla oli kiukun makua aikaisemmissa viestessä sen vuoksi koska neuvolalääkärin kanta oli sen verran kevyt mielinen ja koin ettei minua ole houdettu hlökohtaisesti vaan luikuhihnalta tyyliin.

Toivottavasti saadaan vielä lisää kokemuksia kasaan, niin jospa saisin itseni uskoteltua siihen että tilanne voi olla myös vakava.

Vierailija
6/10 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla näin.

Esikoinen syntyi siis viikolla 41+1.

Nyt odottelen toista ja viikolla 32+2 jouduin sairaalaan vuodelepoon liian aikaisten suppareiden vuoksi jotka olivat jot tehneet pahojaan kohdunkaulalla ja suulla.

Tulehduksia ei ollut ja elämän tavat minulla on aina olleet tervelliset.

Nyt mennään vikolla 37+ ja kovia supistuksia säännööllisisnä löytyy, mutta ne loppuvat taas jossain vaiheessa. Pahimmillaan on viime keskiviikkona ja viimeyönä supparit olleet. Viime ke siis supisteli n.5h säännööllisesti 5min välein ja melko kipeästi, mutta en mennyt lääkäriin kun eivät alkaneet voimistua.

Viime yönä taas kivut oli todella kovat, mutta suppareita tuli epäsäännöllisenä n. 5h 15-8min välein.

Itsekin olen ajatellut että ei kai tämä vauva voi näin paljon aikaisemmin tulla kuin esikoinen....mutta, mistä sen tietää...

Sinuna kyllä puhuisin neuvolassa asiasta ja pyytäisin tarkistamaan kohdun tilanteen.

Marikki rv 37+

Vierailija
7/10 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisen asiasta maanantaina.

Vierailija
8/10 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta suppailusta kahdesta eri raskaudesta. Ekassa odotin kaksosia ja epäsäännöllisesti suppaili noin rv 18 lähtien kivuttomasti. No, neuvolan mukaan sen piti johtua kaksosista johtuvasta kohdun nopeasta kasvusta, eikä syytä huoleen pitänyt olla. Rv 22 kuitenkin kaksoskontrollissa varmuudeksi tilanne tarkistettiin käsin ja ultralla. Käsin kaikki oli lääkärin mielestä kunnossa, mutta ultra paljasti, että kohdunsuu oli auennut ja sikiökalvot valuneet jo emättimen puolelle. Siitä ei sitten enää noustukaan istumaan vaan ambulanssilla toiseen sairaalaan ja täyslevossa yritettiin pitää vauvaa sisällä. Kaksi viikkoa tavoitteessa onnistuttiin ja rv 24 lapset syntyivät. Toinen jaksoi taistella, mutta toisen menetimme muutaman päivän ikäisenä.

Tässä uudessa (yhden vauvan) raskaudessa lääkäreillä ei ole ollut pokkaa mitätöidä oireitani ja olen ollut sairaslomalla lähes koko raskauden. Kivuttomat supparit nimittäin alkoivat rv 10. Nyt kuitenkin olen jo rv 39+3 ja vauva on edelleen masussa. Olisiko näin jos olisin elänyt normaalisti ja jatkanut työssäni, sitä en tiedä. Mutta tosiaan raskaudet voivat erota toisistaan todella paljon.

Tilanteessasi minä yrittäisin päästä kunnallista kautta ultraan ja jos se ei onnistu millään, niin yksityiselle. Tosin viikkojahan sinulla onneksi on jo 30+ eli hengenvaaraa vauvalla ei enää ole. Kuitenkin keskossynnytys tuo aina omat ongelmansa ja murheensa, joten kannattaa kuunnella omaa oloa. Tämä on se mitä itse olen oppinut edellisestä raskaudestani. Ja mielestäni kivuliaat supistukset eivät kuulu normaaliraskauteen vielä noilla viikoilla. Loppu vaiheessahan näitä jomotuksia on johtuen kohdunkaulan kypsymisestä jo viikkoja ennen synnytystä.

Hyvää loppuraskautta toivottaen,

Laru

Vierailija
9/10 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis vaikka paikat olisivat kuinka käsin kosketeltaessa kiinni,

voi kohdunsuu olla avoinna sisäpuolelta kuten tässä kaksosia odottaneellakin oli käynyt! Aina puhutaan vain ulkosuusta kun käsittääkseni on paljon vaarallisempaa tuo sisäsuun avautuminen. Olen hieman samassa tilanteessa kuin ketjun aloittaja, epämääräisiä supistuksia ollut rv 20 ja yksityisellä ultralla todettu kohdun sisäsuun olevan auki, kontrollissa yksityisellä 3 vkon päästä suu kiinni, sitten uudet supistukset ja päivystyksessä NLK todetaan että taas suu auki ja parin viikon päästä tarkistuksessa sitten taas kiinni. NLK oli sitä mieltä että koska sisäkohdunsuu oli taas mennyt kiinni mitään jatkokontrolleja ei tarvita. Rv 30 täälläkin menossa ja kyllä todella huolettaa tuo tilanne, neuvola lääkärikin on vasta vko 36 seuraavan kerran. NLK:lla sanoivat vain että ei mitään aihetta huoleen koska yksi täysiaikainen synnytys takana. Neuvolalääkäri taas sanoi että tilanne on vakava, mutta itse en nyt sitten tiedä ketä uskoa ja neuvolakin vain kehottaa menemään päivystykseen, mutta lähde nyt sitten sinne joka päivä kun supistaa tai vihlaisee. Tsemppiä siis ketjun aloittajalle ja kärrää itsesi päivystykseen jos hiukankin epäilyttää, itse en taida enää jaksaa...

Vierailija
10/10 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti. Supistukset eivät olleet varsinaisesti kipeitä mutta ikävän tuntuisia kun kaikesta fyysisestä vatsa kovettui pinkeeksi ja painon tunne alapäässä oli voimakas. pakko oli hidastaa tahtia. Supparit eivät kuitenkaan aiheuttaneet mitään muutosta kohdunsuulle ja vauva syntyikin vasta rv 41+1. Kolmatta kun odotin alkoivat supistelut suurin piirtein samoihin aikoihin kun kakkosen kohdalla. En osannut olla huolissani enkä paljon ehtinyt tahtia hidastamaan. Rv 30 oli kohdun ulkosuu kahdelle sormelle auki mutta lääkäri ei ollut huolissaan koska olin uudelleen synnyttäjä joille tuo kuulema tavallista. En saanut edes saikkua. Kipeitäkin supistuksia sitten tuli kuukauden ajan useampaan kertaan mutta vauva syntyi vasta rv 39+5. Nyt odotan neljättäni rv 28 ja supistellut on lähes alusta asti. mm. np-ultrassa kuvaa oli vaikea saada vauvasta kun kohtu supista jokaisesta kosketuksesta. Kätilö vaan totesi että toisilla on supistusherkempi kohtu mutta siitä ei välttämättä silti ole mitään haittaa vauvalle tai vaikuta siihen miten aikaiseen vauva syntyy eli eivät välttämättä kypsytä kohdun suuta. Itse en siis ole supistuksista ollut huolissani omalla kohdallani. Syytähän on kuitenkin asiaa tarkkailla että ei tule yllätyksiä ja osaa ottaa varovaisemmin jos supistukset jotain saavatkin aikaan kohdun suulla.