Sähköauton lataaminen kylässä
Varmaan ollut keskusteluja tästäkin aiheesta, mutta mulla nyt tuli tämäkin sitten ajankohtaiseksi kun muutin vähän lähemmäs sisaruksiani ja ok-taloon.
Isäni asensi latauspistokkeen juuri sitä varten että siskoni voi ladata autoaan mun luona.
Seurailen vasta tuota sähkönkulutustua, enkä osaa hahmottaa paljonko auton lataaminen tuo lisää sähkölaskua.
Yhtenä päivånä siskoni latasi noin 9 tuntia autoaan mun luona.
Onko odotettavissa että lasku.pomppaa reilusti ylöspäin? Joku 6 senttiä olisi sähkösopimus, sen on hoitanut va, mutta sähkölaskun maksan kuitenkin itse.
En nyt ensimmäisenä valita lataamisesta tai sen korvauksesta.
Kommentit (83)
Onko tää ketju täynnä keskenkasvuisia pentuja kun hirveetä nimittelyä, vammaiseksi, tyhmäksi ym?
Ei uskois ainakaan aikuiseksi tälläisestä kirjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Oman maakunnan alueella sähkölaskusta 1/3 on sähkön osuus, 2/3 on sähkönsiirtoa. Kyllä siinä hintaa tulee.
Viime kuun sähkönkulutuslaskuni oli 12-13 euroa ja siirtomaksu noin 67 euroa. Siirtomaksu on mielestäni jopa pahempi ongelma kuin itse sähkön hinta mutta se hyvin usein sivuutetaan täysin kun keskustellaan ja kinataan sähkön hinnasta.
Siskosi voi käydä lataamassa autonsa huoltoaseman pikalaturilla ennen tuloaan. Ei ole mitään järkeä, että sinä maksat hänen "tankkauksensa". Tai sanot siskollesi että veloitat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi voi käydä lataamassa autonsa huoltoaseman pikalaturilla ennen tuloaan. Ei ole mitään järkeä, että sinä maksat hänen "tankkauksensa". Tai sanot siskollesi että veloitat siitä.
Niin, en ole nyt raaskinut vielä valittaa kun hän aina puhuu miten tiukkaa hänellä on. Mutta toki jos itsellä lasku nousee huomattavasti latausten takia niin eri asia.
Onko ap kehitysvammainen ja tuetun asumisen piirissä? Kuulostaa ainakin ihan siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman maakunnan alueella sähkölaskusta 1/3 on sähkön osuus, 2/3 on sähkönsiirtoa. Kyllä siinä hintaa tulee.
Viime kuun sähkönkulutuslaskuni oli 12-13 euroa ja siirtomaksu noin 67 euroa. Siirtomaksu on mielestäni jopa pahempi ongelma kuin itse sähkön hinta mutta se hyvin usein sivuutetaan täysin kun keskustellaan ja kinataan sähkön hinnasta.
Siirtolaskun suurin osuus koostuu yleensä perusmaksusta joka menee aina saman suuruisena, oli kulutusta kuinka paljon tai vähän tahansa.
Esimerkiksi mökillämme Järvi-Suomen Energian alueella siirron perusmaksu on melkein 50 euroa kuussa. Siirto per kWh on ihan maltillinen n. 5 senttiä plus verot on sen jotain 2,xx senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi asensi latauspistokkeen sun luokse? Kuka sen maksoi? Isäsi on sähkömies? Millainen on tämä "latauspistoke"?
Ootko nyt ihan varma että puhutaan samoista asioista?
Hinnan voi helposti laskea siitä mitä sun sähkösopimus näyttää ja kuinka monta kwh on ladattu. Eli kuinka iso akku sun siskon autossa on?
On sähkömies, isäni sen myös maksoi. Ja en halua valittaa kun hän on aatellut että siskoni tai tietty kuka tahansa muukin voi latailla autoaan. Mulla on bensa.
Aika kiltisti tehty isältä, nuo laturit maksavat kuitenkin luokkaa 1500 euroa.
Melko kallis laturi. Mulla maksoi vuosi sitten 11kw DEFA dynaamisella kuormanhallinnalla, asennettuna virallisella asentajalla, 1500€
Vierailija kirjoitti:
Onko ap kehitysvammainen ja tuetun asumisen piirissä? Kuulostaa ainakin ihan siltä.
Miksi nimittelet tuntematonta ihmistä? Et osaa edes hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sähköauton lataaminen näkyy selvänä piikkinä sähkönkulutuksessa. Erityisesti talvikuukausina yksikin lataus näkyy todella selvästi myös laskussa.
Eikä unohdeta sähkönsiirtomaksua joka on kesät talvet todella kallis.
0,0175 €/kwh ei kyllä ole mielestäni mitenkään kallista.
Meilläpäin kun ottaa kuukausimaksut siirtolaskuun mukaan, niin keskimääräinen siirron osuus on noin 0,08€/kwh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi asensi latauspistokkeen sun luokse? Kuka sen maksoi? Isäsi on sähkömies? Millainen on tämä "latauspistoke"?
Hinnan voi helposti laskea siitä mitä sun sähkösopimus näyttää ja kuinka monta kwh on ladattu. Eli kuinka iso akku sun siskon autossa on?
On sähkömies, isäni sen myös maksoi. Ja en halua valittaa kun hän on aatellut että siskoni tai tietty kuka tahansa muukin voi latailla autoaan. Mulla on bensa.
Aika kiltisti tehty isältä, nuo laturit maksavat kuitenkin luokkaa 1500 euroa.
Niin, asennettuna. Mutta kun ap:n "isä on sähkömies" niin maksoi vain laitteen, joitain satasia. Kiltisti tehty silti sarkasmia jos olisi latausasema kyseessä, mutta ap puhuu jatkuvasti pistokkeesta.
Hänen kodissaan ei siis ollut pistokkeita ennestään, onpa kilttiä että isä tuli ja laittoi pistokkeen.
Jos joku vierailija joskus lataa autoaan tavallisesta sähköpistokkeesta niin lisäys sähkölaskuun on lähes olematon. Harva edes lataa, sen auton mukana tulevan laturin nimikin on hätälaturi, ei sitä ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
Hätälaturi? Ensimmäisen kerran tuon kuulin. Kyllä se on "asiointilaturi".
Asiointilaturi on se kaupan parkkipaikalla oleva laturi, tyypillisesti 22 kW tai alle. Erotuksena pikalatureista jotka nykyään ovatkin tosi tehokkaita. Sitä hätälaturia kutsutaan myös matkalaturiksi, mutta se ei tosiaan ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
Ei se sun matkalaturi mikään laturi ole, se on pelkkä kaapeli. Laturi on siellä sun autossa sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sähköauton lataaminen näkyy selvänä piikkinä sähkönkulutuksessa. Erityisesti talvikuukausina yksikin lataus näkyy todella selvästi myös laskussa.
Eikä unohdeta sähkönsiirtomaksua joka on kesät talvet todella kallis.
0,0175 €/kwh ei kyllä ole mielestäni mitenkään kallista.
Meilläpäin kun ottaa kuukausimaksut siirtolaskuun mukaan, niin keskimääräinen siirron osuus on noin 0,08€/kwh
Sillä ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä koska aloittaja joutuu kyllä maksamaan perusmaksun joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi vttuun nysvä. Tämä koko aloitus on paskanjauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aihe, mikä minua ärsyttää. Meillä ei ole latauspistoketta, mutta kaikki sähköauton omistajat ovat aina ensimmäisenä kylään tullessaan kaivamassa kaapeleita autostaan. Sitten ladataan tavallisesta ulkopistorasiasta. Kukaan bensa-auton omistaja ei ole koskaan alkanut ruikuttaa bensaa autoonsa kylään tullessaan, mutta sähköauton omistajat ovat heti lataamassa vaikka tulisivat 20 kilometrin päästä.
No ei varmasti ole, tunnen vain yhden sähköautoilijan, jolla edes on tuo sukoliitin normaaliin pistorasiaan. Kukaan ei kaivele kyläpaikassa ensimmäiseksi kaapeleita esille ladatakseen autoa.
Nämä tarinat ovat puhtaita paskatrolleja. Lisäksi aloittajankin aloitus vaikuttaa epäuskottavalta. Vuokranantajalta tulee kysyä, voiko latauspisteen asentaa ja vuokralaisen isä, joka latauspisteen asensi tulee olla luvat omaava sähköasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi vttuun nysvä. Tämä koko aloitus on paskanjauhantaa.
Enemmän kertoo ihmisestä joka nimittelee muita keskustelupalstoilla. Tuollaisiin ei kukaan normaali halua tutustuakkaan, häpeämätön huonosti kasvatettu keskenkasvuinen.
Aikuiset eivät nimittele toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aihe, mikä minua ärsyttää. Meillä ei ole latauspistoketta, mutta kaikki sähköauton omistajat ovat aina ensimmäisenä kylään tullessaan kaivamassa kaapeleita autostaan. Sitten ladataan tavallisesta ulkopistorasiasta. Kukaan bensa-auton omistaja ei ole koskaan alkanut ruikuttaa bensaa autoonsa kylään tullessaan, mutta sähköauton omistajat ovat heti lataamassa vaikka tulisivat 20 kilometrin päästä.
No ei varmasti ole, tunnen vain yhden sähköautoilijan, jolla edes on tuo sukoliitin normaaliin pistorasiaan. Kukaan ei kaivele kyläpaikassa ensimmäiseksi kaapeleita esille ladatakseen autoa.
Nämä tarinat ovat puhtaita paskatrolleja. Lisäksi aloittajankin aloitus vaikuttaa epäuskottavalta. Vuokranantajalta tulee kysyä, voiko latauspisteen asentaa ja vuokralaisen isä, joka latauspisteen asensi tulee olla luvat omaava sähköasentaja.
Tässä aika vankat perustelut näille provosointia yrittäville trolleille. Yläpeukku kommentille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antoiko hän kuitin asennuksesta vai tekikö hän sen pimeänä? Jos pimeänä niin sitten kannattaa hartaasti toivoa, että asennus meni oikein eikä mitään isompia vikoja tule. Meinaan vain, että ongelmien sattuessa olet asian kanssa täysin yksin. Isäsikään ei takuulla myönnä siinä vaiheessa kellekään tehneensä asennuksen.
Isäsi asensi latauspistokkeen sinun kiinteistöösi? Ilmeisesti kuitenkin sinun luvallasi? Jälkikäteen tämän asian ihmettely on turhaa. Sähkönkulutuksesta ja kuluista olisi pitänyt keskustella siinä kohtaan, kun tästä asennuksesta keskusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten köyhiä oikein olette? Varaa rakentaa okt, mutta pari hassua euroa sähkölaskussa kaataa talouden? Itse annan kaikkien kyläilijöiden ladata vapaasti. Ei ole elämä kiinni vitosesta tai kympistä kuukaudessa. Miksi edes kutsutte sukulaisia ja ystäviä kylään, kun on niin köyhää?
En ole köyhä, mutten myöskään sosiaalitoimisto. Siksi varmaan en köyhä olekkaan 😂 Tossa on latausasema 100m päässä. Sieltä saa jokainen rahalla sähköä autoonsa, kuten minäkin saan bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka tahansa muukin voi laitailla" Kiitos kutsusta, kerropa osoite!
Joo ja alunperinkin se latauspiste sen kotiin, jolla se sähköautokin on. Ihan vammaista sakkia.