Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linux ei yleisty niin kauan kun asennusongelmia ei saada ratkottua

Vierailija
08.08.2026 |

Minulla on vanha Intel pohjainen Macbook Air johon olen aikoinani asentanut Linuxin. Yritin asentaa sen nyt uudestaan, mutta uusimmat Ubuntu -versiot eivät tunnista verkkokorttia, eikä ssd-levyä. Tekoälyn kanssa koitin ratkaista  ongelmaa tunnin ajan ja kokeilin usieta eri distroa. Ei auttanut ja homma jäi siihen. On turhauttavaa ettei perusasioita ole vieläkään saatu korjattua, olen odottanut sitä 90-luvulta saakka. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä homma, eipä sitten ketään kiinnosta viruksia yms askarrella.

Debian

Tätä mieltä olen itsekin ollut jo vuodesta 1999.

t. SOT-Linux

Vierailija
22/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ideaa asentaa MacBookkiin Linuxia? 

Intel-macit ovat ihan normaalia pc-tekniikkaan, M1 eteenpäin ovat sitten ARM. Itse käytän macbookia, koska ovat hinta/laatusihteiltana parhaita. En pidä tosin osx käyttiksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://askubuntu.com/questions/1212573/ubuntu-installer-wont-recognize…

Tuon mukaan intel_iommu=off pitäisi laittaa bootissa, mutta miten senkin saa laitettua jää mysteeriksi.

https://askubuntu.com/questions/19486/how-do-i-add-a-kernel-boot-parameter

Sitä voi kokeilla auttaako livecd:llä

Vierailija
24/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linux ei oikeasti ole kovinkaan ystävällinen vanhaa rautaa kohtaan vaikka sille sellainen maine on saatu leivottua.

Riippuu kuule ihan versiosta... Ootko hiffannut, että niitä on joka lähtöön. Et vissiin.

Vierailija
25/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mac - ubuntu

Hahhahhaaaaa.....

Kaikkea paskaa sitä pitääkin yrittää.

Vierailija
26/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linux ei oikeasti ole kovinkaan ystävällinen vanhaa rautaa kohtaan vaikka sille sellainen maine on saatu leivottua.

Riippuu kuule ihan versiosta... Ootko hiffannut, että niitä on joka lähtöön. Et vissiin.

Kuule ihan Linux Mintin laitoin jonka pitäisi olla se pomminvarmin distro mutta niin vaan siinäkin on kuule vaikka mitä glitsejä eri koneilla ollut. Ja ne gamerdistrot nyt ei sovi kuin uusille koneille mistä kaikilla kuola roiskuu.

Vierailija
27/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://askubuntu.com/questions/1212573/ubuntu-installer-wont-recognize…

Tuon mukaan intel_iommu=off pitäisi laittaa bootissa, mutta miten senkin saa laitettua jää mysteeriksi.

https://askubuntu.com/questions/19486/how-do-i-add-a-kernel-boot-parameter

Sitä voi kokeilla auttaako livecd:llä

Kokeilen vielä Lubuntulla jos siihen saisi bootissa tuon lisättyä..

Vierailija
28/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jammut vaan ohville ja linukka konneeseen!

Vierailija
29/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki perustuu kuitenkin enempivähempi samoille kerneleille missä on ajurit laitteistolle.

Vierailija
30/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa 

Oma upposi tyyliin klik klik klik, valmis. 

Toiset osaa ja toiset ei edes yritä.

Vierailija
31/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux-käyttäjä tarvitsee linux-miehen joka ratkaisee ongelmat.

Ostin Chromebookin, ei isojen järjestelmien ongelmia.

Vierailija
32/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajankin Kali Linuxia virtuaalimoodissa, mutta siitä en turha palstalla selittää, koska on niin teknistä, että tuottaa vaikeuksia mammoille, joiden tietotekninen osaaminen ulottuu vauvapalsta avaamiseen😜😜

Vierailija
33/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut mun linuksiin horrostilan käyttöön mutten jaksanut kikkailla kun ohje oli taas kuin Olkiluodon reaktorin käynnistyssekvessikoodia

Vierailija
34/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä suositella Linuxia Windowsin korvaajaksi, kun se toimii vain harvoissa koneissa. 

Linuksi toimii PALJON useammassa koneessa kuin Windows. ja todennäköisesti sinullakin on linux taskussasi. 

Vierailija
35/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux on laitemäärän perusteella jo maailman yleisin käyttöjärjestelmä. Sen ydinohjelmisto pyörittää suuren osan maailman älylaitteista, palvelimista, supertietokoneista ja mobiililaitteista, vaikka tavallisen kotikäyttäjän P-tietokoneessa Windows ja macOS ovatkin yleisempiä

Vierailija
36/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajankin Kali Linuxia virtuaalimoodissa, mutta siitä en turha palstalla selittää, koska on niin teknistä, että tuottaa vaikeuksia mammoille, joiden tietotekninen osaaminen ulottuu vauvapalsta avaamiseen😜😜

Taidat olla perverssi..

Vierailija
37/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux ei tule koskaan yleistymään ja sen tiesi jo professori Tanenbaum kun hän piti Linus Torvaldsin tuotosta vanhentuneena jo sen ilmestyessä. ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Tanenbaum%E2%80%93Torvalds_debate

Vierailija
38/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä suositella Linuxia Windowsin korvaajaksi, kun se toimii vain harvoissa koneissa. 

Linuksi toimii PALJON useammassa koneessa kuin Windows. ja todennäköisesti sinullakin on linux taskussasi. 

Älä nyt viitsi kun tiedät kuitenkin mistä puhutaan.

Vierailija
39/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linux ei yleisty niin kauan kun kaupasta ei saa konetta, jossa se on valmiiksi asennettuna. 90% ihmisistä ei viitsi räpeltää noiden kanssa. En itsekään, ja olen sentään IT-alalla töissä.

Aivan. Menin Kansalaisopiston digitukeen asennuttamaan läppärille light-versiota jostain "helpoksi" mainostetusta Linuksesta. It-vastaava ei halunnut edes yrittää. Se siitä.

Vierailija
40/41 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux-uskovaisten ongelma on nimenomaan se usko. Ja se jotta vastaus kaikkeen on RTFM ja loputon säätäminen jotta edes perus-asiat saa toimimaan. Eikä yksikään linux-jakelu toimi kuten ne muut jakelut. Standardointi puuttuu ja uskovaiset selittävät jotta vika on aina käyttäjässä. Nope, kyllä se vika on suunnittelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän