Onks tää muka reilua kirkolta?
me haluttais pitää ristiäiset mutta pappi ei suostu tuleen meille kastaan koska ei kuuluta kirkkoon. mä haluan pitää ristiäiset et meidän lapsi sais nimen. kelle mä voin tehdä valituksen? kuluttaja asia miehelle vai arkki piispalle vai minne?
Kommentit (23)
Yhdys sanatkin kirjoitettu just niin kuin pitääkin :)
Hienot nimiäisjuhlat voi pitää ilman pappiakin.
eiks se oo kirkon velvollisuus kastaa lapsia? eihä niitä voi nimettömikskää jätää ja mä haluan ristiäiset kun haluun hienot juhlat
ap
Ei kai ap ihan oikeasti ajetullut kasteen olevan itsestään selvyys ja valittamisen kuluttaja-asimiehelle tai arkkipiispalle auttavan ;)
Olisi kyllä erittäin milenkiintoista kuulla mitä kuluttja-asiamisesvastaisi. ( arkkipiispan aisiallisen vasstuksen arvaisinkin ) Vieläkä ne siinä radion aamuohjelmassa soittivat pilapuheluita -- aihe olsi kyllä hyvä!
kastaa (=ottaa seurakunnan jäseneksi) vaikka vanhemmat eivät kuulukaan kirkkoon?
Minäkin olen törmännyt pappiin, joka ei kasta avoliitossa elävien vanhempien lapsia. Täysin käsittämätöntä, kun ottaa huomioon että valtaosa esikoisista syntyy avioliiton ulkopuolella. Onkohan ko. kieltäytyminen virkarike?
niin eihän se lapsi siihen syyllinen ole. Minusta on väärin.
Minäkin olen törmännyt pappiin, joka ei kasta avoliitossa elävien vanhempien lapsia. Täysin käsittämätöntä, kun ottaa huomioon että valtaosa esikoisista syntyy avioliiton ulkopuolella. Onkohan ko. kieltäytyminen virkarike?
ensimmäinen vihkipappimme ei vihkinyt meitä koska tuli ilmi, että olemme avopari
Ethän sä muistakaan yhdistyksistä mitään etuja saa jos et ole yhdistyksen jäsen. = )
Taidat olla ap aika pihalla lapsen nimiasioista.
Kastejuhla on sitä varten, että pappi kastaa lapsen kirkon yhteyteen. Usein vanhemmat pitävät nimen salaisuutena kastajuhlaan saakka ja pappi (nykykaavan mukaan usein isä tai äiti) sanoo lapsen nimen ääneen ensimmäisen kerran kastejuhlavieraitten kuullen.
Tämä on tavallinen käytäntö, mutta siitä huolimatta kastejuhlan ensisijainen tarkoitus ei ole nimenantaminen vaan lapsen saattaminen kirkon jäseneksi, kirkon yhteyteen.
Nimi lapselle annetaan täyttämällä maistraattiin toimitettava paperilappu, johon täytetään kaikki tarvittavat tiedot. Se tulee postitse suoraan kotiin vauvan syntymän jälkeen.
Nämä kaksi asiaa ovat siis täysin erillä toisistaan. Mutta ei se, ettette kuulu kirkkoon, estä teitä pitämästä juhlia. Eli pidätte nimijuhlat, jonne kutsutte haluamanne ihmiset, vauvalla voi olla vaikka kastepuku päällä niin halutessanne ja sitten kerrotte juhlakansalle vauvan nimen (vai onko se vielä salaisuus?). Nimijuhallekin on käsittääkseni jotain epävirallisia kaavoja/toimintamalleja olemassa, en niitä sen kummemmin tunne, kun itse kuulun kirkkoon.
Eli rautalangasta väännettynä: Lapselle nimi maistraatin papereilla ja nimijuhlat pidätte ilman pappia kuten parhaaksi näette. Eihän pappi voi tulla kastamaan vauvaa kirkon yhteyteen, kun vanhemmatkaan eivät kirkkoon kuulu. Eikö se olisi vähintäänkin omituista?
kun mä haluan papin kastamaan niin mistä mä sen saan?????mä en haluu mitään nimi juhlia
ap
Täytyy vielä täydentää, että toki tavallista on, että pappi hoitaa sen maistraatin paperin täyttämisen ja toimittamisen eteenpäin, kun hänellä on siihen vankka praktiikka. Se ei kuitenkaan ole mitenkään välttämätöntä. Minäkin muistan, että esikoisen syntyessä jätin kaikki paperit papin täytettäviksi, mutta neljännen kohdalla oli jo homma niin hyvin hanskassa, että täytin paprut itse heti valmiiksi.
Esim. yksi kirkkoon kuuluva ystäväni täytti maistraatin paperit heti vauvan synnyttyä, sillä heidän piti saada passihakemus vetämään (olivat aika pian lähdössä käymään vauvan toisessa mummulassa ulkomailla). Perinteinen kastejuhla oli sitten muutamaa viikkoa myöhemmin. Kaikilla oli siis jo silloin nimi tiedossa ja kastejuhlan tarkoitus oli nimenomaan kastaa vauva kirkon jäseneksi ja hän sai itsellensä kummit ihan virallisesti kirkonkirjoihin, vaikka toki kummit tiesivät kummiutensa jo vauvan syntyessä.
papin kastamaan jos liityt kirkkoon. Niin yksinkertaista se on. (PROVOOOO!!!!!)
..., sillä sää "sen papin saat". Mä en tosiaan "tajuu", miksi hitossa vongut papin perään, kun et itse kuulu kirkkoon. Miksi haluat, että pappi tulee kastamaan lapsen kirkon jäseneksi? Sitä varten se kastaminen on olemasas. Nimiasia on ihan erikseen, sulla on vähän pullat ja jauhot nyt sekaisin. Käy lukemassa kirkon sivuilta www.evl.fi kasteen merkityksestä ja kaavasta, niin ehkä alat ymmärtää, mistä siinä on kysymys.
Eri asia on sitten se, että voisit kenties pyytää papin (tai vaikka diakonin) siunaamaan lapsen ja pitämään esim. jonkun rukoushetken. Veikkaisin (ilman omaa kokemusta), että sellaisessa kirkko palvelee mielellään ja toivovat, että asiaa jää itämään ja päätätte liittyä kirkkoon koko perhe. Eivät he voi vauvaa ilman vanhempiaan kirkon jäseneksi ottaa! Sen mokan kyllä papin piikkiin pistän, että olisi voinut vääntää sulle rautalangasta t'ämän asian, että alkaisin pikkuhiljaa tajuuuuumaan!
Meillä kävi niin, että piti vaihtaa pappia tai siis pappi vaihtoi itse itsensä, kun ei suostunut kastamaan avoliittoon syntynyttä lasta. Kirkkoon kyllä kuuluttiin molemmat vanhemmat.