ollaan eroamassa mieheni kanssa, avoliitto. osaatko neuvoa alkuun?
eli omistusasunto, johon jään lastemme kanssa, to menen pankkiin, mut kertokaa vähän jos kokemusta.
eli me maksettiin tästä noin 110 000e ja maksettu 2vuotta. voiko mieheni halutessaan myydä tän mulle tolla samalla hinnalla?
eli otan lainan itelleni, mitä mun pitää maksaa miehelleni kun ns maksan mieheni ulos??
Kommentit (5)
eli siis tähän on tehty täysremppa et arvo noussut ja paljon....
mut jos mieheni suostuu tohon et otan lainan itelleni ni onko se on??
paljon sit joudun maksaa sille?? jos suostuu tällä meidän ostohinnalla myymään mulle? tosta 110 000 e puolet vai?
eli nouseeko mun lainamäärä vielä yli ton 110 000??
jotkut ovat sillä kannalla että riittää, kun ottaa toisen osapuolen velan itselleen, mutta silloin lähtevä osapuoli ei saa hyötyä kiinteistön arvonnoususta.
Voittehan te sopia asian miten vain. Mutta sopikaa paperilla, ettei tule jälkikäteen sanomista.
siitä rahasta minkä olemme lainaa maksaneet pois niin kellään ei oloe tähän mitään sanomista?
verottajalla ym?
ota lainaa kokonaan itsellesi että maksa miehelle puolia asunnon arvosta. Sen sijaan voit ostaa miehen ulos maksamalla hänelle sopimanne summan (joko sen 55 000 tai enemmän jos hän haluaa saada osansa asunnon arvonnoususta). Miehesi maksaa saamallaan summalla oman osuutensa eli puolet nykyisestä velasta pois. Sinä tietenkin otat lisää lainaa jotta saat maksettua miehelle: lopullinen velkasi määrä riippuu sitten siitä, paljonko velkaa on ennestään ja millä summalla miehesi myy sinulle puolet asunnosta.
Mikäli mies on sitä mieltä, ettei halua muuta kuin, että otat lainan nimiisi niin ok.. Lisäksihän voitte tietääkseni järjestää lasten elatuksen niin, että mies jatkaa lainan maksamista.. Mikä kuitenkin tuottaa sitten miehelle vaikeuksia..
Parasta olisi, että lunastat miehesi osuuden asuntolainasta sopimallanne hinnalla.. Ja mies maksaa sitten elatusapua..
Pankista kyllä neuvotaan..