Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko miehen työn perässä Amerikkaan? Nyt on tarjoutunut mahdollisuus.

Vierailija
07.08.2026 |

ajatuksia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama "riski" olemassa, mies on neuvotellut määräaikaisesta pestistä siellä. 
Olen aiemmin muuttanut jo useampaan maahan osittain hänen töidensä johdattamana, mutta jenkkilän kohdalla pitää tosiaan puntaroida enemmän. Arveluttaa monikin asia. En pidä poliittisesta meiningistä siellä tällä hetkellä, lisäksi pelkään olevani ainakin joillakin alueilla erittäin erilaisella aaltopituudella kuin paikalliset. Toisaalta olen myös tavannut ihan älyttömän fiksuja ja mukavia jenkkejä tässä vuosien varrella, ja L.A. jonne ehkä muuttaisimme on taatusti kyllä "vapaamielisempi" kuin joku Alabama/Texas tms.  New Yorkista myös olen pitänyt, käydessäni siellä muutaman kerran monta vuotta sitten. 
Mutta toisaalta mietityttää myös autottomuus ja yleinen turvallisuus. Olen tottunut siihen, että käyn esim klubeilla ja keikoilla itsekseni. 

Vierailija
2/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sinne? Se maa on tosi laaja. Maaseudulle voisin muuttaa lähelle Kanadan rajaa, mutta en kaupunkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä sun mielestä on siellä muuttunut? 

Vierailija
4/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa. Paikallisistakin (siihen työkulttuuriin tottuneista) moni on burn outissa ja joutuu tekemään montaa työtä.

Jos olisi yhtä pitkä tai lyhyempi työviikko  (36-37h) ja yhtä pitkät tai pidemmät lomat kuin Suomessa, ja hyvä palkka ja muuten mieluinen oman alan työ niin ehkä sitten.

Vierailija
5/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi osavaltiosta.

Vierailija
6/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi. Hyvästä työpaikasta en luovu, etäsuhde kyllä sujuu muutaman vuoden.

Vierailija
7/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa. Paikallisistakin (siihen työkulttuuriin tottuneista) moni on burn outissa ja joutuu tekemään montaa työtä.

Jos olisi yhtä pitkä tai lyhyempi työviikko  (36-37h) ja yhtä pitkät tai pidemmät lomat kuin Suomessa, ja hyvä palkka ja muuten mieluinen oman alan työ niin ehkä sitten.

+ tai sitten jos minulle ei olisi työtä siellä nii miehen työ olisi niin hyvä palkkainen että kattaisi kaikki meidän kustannukset ja meille jäisi säästöönkin saman verran tai enemmän

Vierailija
8/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vapaamielisillä" alueilla pyörii kaikki rikolliset eikä niitä vangita. Jos turvallisuutta haluaa, niin kannattaa muuttaa "ahdasmieliselle" alueelle.

Vierailija
9/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne sinne? Se maa on tosi laaja. Maaseudulle voisin muuttaa lähelle Kanadan rajaa, mutta en kaupunkiin.

Ja Amerikasta puhutaan, aika laaja käsite - Kanada, Chile....

Vierailija
10/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vapaamielisillä" alueilla pyörii kaikki rikolliset eikä niitä vangita. Jos turvallisuutta haluaa, niin kannattaa muuttaa "ahdasmieliselle" alueelle.

No enemmän mua pelottaa jotkut äärikonservatiivit ja uskonnolliset pyssynheiluttelijat, kuin vaikka pilveä kauppaavat jengiläiset, sutenöörit, narkit tai pikkuvarkaat.

Vierailija
11/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sinne? Brasiliaan? Kolumbiaan? Kanadaan? Yhdysvaltoihin? Yhdysvaltoihin en ikipäivänä muuttaisi.

Vierailija
12/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama "riski" olemassa, mies on neuvotellut määräaikaisesta pestistä siellä. 
Olen aiemmin muuttanut jo useampaan maahan osittain hänen töidensä johdattamana, mutta jenkkilän kohdalla pitää tosiaan puntaroida enemmän. Arveluttaa monikin asia. En pidä poliittisesta meiningistä siellä tällä hetkellä, lisäksi pelkään olevani ainakin joillakin alueilla erittäin erilaisella aaltopituudella kuin paikalliset. Toisaalta olen myös tavannut ihan älyttömän fiksuja ja mukavia jenkkejä tässä vuosien varrella, ja L.A. jonne ehkä muuttaisimme on taatusti kyllä "vapaamielisempi" kuin joku Alabama/Texas tms.  New Yorkista myös olen pitänyt, käydessäni siellä muutaman kerran monta vuotta sitten. 
Mutta toisaalta mietityttää myös autottomuus ja yleinen turvallisuus. Olen tottunut siihen, että käyn esim klubeilla ja keikoilla itsekseni. 

Ei siellä voi ilman autoa olla, etenkään Losissa. Jenkeissä ainoastaan köyhät ja nistit kulkee autotta.

Vierailija
13/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole jo suunnittelemassa uutta elämääsi rapakon takana tai pakkaamassa sitä varten?! Totta kai lähdet Amerikkaan, kokemaan Amerikan omakohtaisesti!!! 🏈🏈🏈

Omassakin suvussa on Amerikassa asuneita. Sinne vaan. Tulet valistuneempana, kielitaitoisempana, uutta oppineena, monta asiaa nähneenä takaisin. Jos siis tulette takaisin.

Vierailija
14/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
15/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usaan, mutta muualle ehkä.

Vierailija
16/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin. Chileen tai Kanadaan.

Vierailija
17/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne olisitte muuttamassa? Ja tilapäinen vai pysyvä muutto?

Itse olen asunut miehen työn takia useamman vuoden Usassa. Muutto oli alusta pitäen määräaikainen, joten siinä mielessä oli helppo lähteä. Poliittinen tilanne oli parempi silloin, mutta kyllähän se paheni jo sinä aikana kuin olimme. Nyt tuntuisi raskaalta lähteä. 

Usaan lähtiessä kannattaa olla selvillä, mitä kaikkea työnantaja maksaa, koska kyseessä on uskomattoman kallis maa. Isomman kaupungin hyvällä alueella talot maksavat miljoonia, ja kuuksusivuokra sähköineen ja kaasuineen voi olla $10 000 kuussa. Terveydenhuolto on todella kallista, vaikka toki kun sellaisen saa hyvän, se on sitten hyvä. Ilmainenkin koulu maksaa Usassa yllättävän paljon, koska sinne pitää ostaa kaikki opettajan taulutusseista lähtien. Ja maksullinen koulu sitten onkin kallis. 

Ihmisiä löytyy mukavia ja kiinnostavia, ja amerikkalaisiin on kiva tutustua. Kaupungeissa on hurjan fiksua porukkaa, ja sosiaalisempaa ja aktiivisempaa kuin Suomessa. Se on ehdottomasti parasta. 

Vierailija
18/18 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

New York ehkä ainut, missä jaksaisi asua. Se on eurooppalaisin jenkkiläinen kaupunki, jossa pärjää kävellen. Muualla ei taas pärjää ilman autoa, kun kaikkialle mennään vaan autoilla. Se on sitten aivan eri asia, kellä nykyään on varaa asua New Yorkissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi