Pitääkö teidän mielestänne perheenjäsenten sopia menoista keskenään?
En tarkoita sitä, että pitäisi kysyä lupia muilta. Jos perheessä on kaksi aikuista ja kotona asuvaa jälkikasvua, kuuluuko menoista jutella ja sopia, vai onko se ilmoitusasia? Vai onko tällaisen keskustelun ja sopimisen olettaminen ja vaatimine teidän mielestänne toisen kontrollointia?
Kommentit (49)
Yli 20 vuoden aikana menomme ovat jo niin rutinoituneita, ettei niistä tarvitse erikseen ilmoitella. Sama se oli jo silloin, kun lapset eivät enää tarvinneet koko aikaista vanhemman läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Suurissa asioissa kyllä, pienissä ei. Esim salille meno ei. Yön yli pois olo, kyllä.
Entä keskikokoisissa asioissa?
Meillä tuo on ilmoitusasia. Työasioihin ei voi ihmeemmin vaikuttaa, joten niistä ei kannata puolison kanssa ryhtyä sopimaan, ne on muualta määrätty. Ei meillä tarvitse pyytää lupaa vierailuun isovanhemmilla 150 km päässä tai pojan näytelmäkerholle. Ainoastaan lasten tarvitsemat kuljetukset sovitaan, mutta niitä on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron etukäteen töihin liittyvät menot, joihin en voi itse vaikuttaa ja muiden suunnitelmien osalta juttelen etukäteen, että mitä mulla olis mielessä ja sopiiko se. Kestotappelun aihe meillä kotona on se, että mies ei tee samalla tavalla, ei "muista" kertoa työmatkoistaan ja muutkin menonsa suunnittelee kokonaan valmiiksi, eikä kysele, että mitä suunnitelmia minulla tai muilla perheenjäsenillä on sille ajalle. Mekin asutaan korvessa, omakotitalo, yksi auto, kauppaan matkaa, ei busseja, koira, joten on oikeasti ihan oleellista tietää tällaiset asiat, kun toinen vaan ilmoittaa, että lähtee monen päivän reissuun auton kanssa.
Miehen ratkaisu tähän on ollut se, että se jakaa mulle sen työkalenterin, mutta siellä ei kyllä lue, että mitkä kalenteriin merkityistä tapahtumista ja matkoista on oikeasti pakollisia ja mitkä ei, ja mille aikoo osallistua, eli mun pitäisi vaan itse lukea hänen kalenteriaan ja olettaa, että ihan joka hemmetin meno siellä kalenterissa on pakollinen ja tapahtuu. Hänen mielestään asia kuitenkin ratkeaa sillä.
Hän ei kyllä esimerkiksi vaivaudu kotonakaan ilmoittelemaan, jos lähtee jonnekin, mun mielestä taas muille perheenjäsenille huikataan tai jätetään lappu, että lähdin kauppaan tai salille tai leffaan tai kävelylle tai että tuun muutaman tunnin päästä. Miehen mielestä on ok, että yhtäkkiä vaan huomaan, että auto ei olekaan pihassa ja sit pitää arpoa, että tuleeko se auto takaisin puolen tunnin tai viiden tunnin päästä.
Lupia ei tarvitse kysellä, mutta normaaliin perhe-elämään kuuluu mun mielestä keskustelu ja sopiminen, ei tulis mieleenkään vaan varata jotain reissua ja olettaa, että se sopii muille just silloin kun mä ajattelin, kysymättä muiden ohjelmaa.
Tästä purkauksesta näkyy varmaan, että tää on ihan kestoraivoaihe meillä...Toivottavasti miehesi on yksityisyrittäjä, sillä muutenhan tämä kalenterin jakaminen on tietoturvaloukkaus. Kalenterimerkinnöissä useinkin on sellaista tietoa, mikä on vain yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tai jopa salaista, eikä miehen työnantaja varmasti ilahtuisi tiedosta, että tällaista tietoa on jaettu yrityksen ulkopuolelle.
Meillä töissä on estetty ulkopuolisten pääsy kalenteriin, yhteystiedon tulee olla etunimi.sukunimi@firman nimi ja jos ei ole, niin eipä tuo onnistu. Sen sijaan voi tehdä duplikaatin omasta kalenterinäkymästään ja jakaa sitä, mutta siinä on vain termi "varattu", ei muita tietoja.
En minä näe mikä palaveri työkavereilla on vaikka ollaan samassa organisaatiossa töissä, eli siinä lukee vain tuo varattu.
Kyllä, ilmoitusasia, ei
Siinä oli vastaukset ap:n kolmeen kysymysmerkkiin
Mitä minä teen sillä tiedolla, että miehellä on sählyä torstaisin klo 17.30 ja mitä minun ja miehen pitää tuosta sopia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron etukäteen töihin liittyvät menot, joihin en voi itse vaikuttaa ja muiden suunnitelmien osalta juttelen etukäteen, että mitä mulla olis mielessä ja sopiiko se. Kestotappelun aihe meillä kotona on se, että mies ei tee samalla tavalla, ei "muista" kertoa työmatkoistaan ja muutkin menonsa suunnittelee kokonaan valmiiksi, eikä kysele, että mitä suunnitelmia minulla tai muilla perheenjäsenillä on sille ajalle. Mekin asutaan korvessa, omakotitalo, yksi auto, kauppaan matkaa, ei busseja, koira, joten on oikeasti ihan oleellista tietää tällaiset asiat, kun toinen vaan ilmoittaa, että lähtee monen päivän reissuun auton kanssa.
Miehen ratkaisu tähän on ollut se, että se jakaa mulle sen työkalenterin, mutta siellä ei kyllä lue, että mitkä kalenteriin merkityistä tapahtumista ja matkoista on oikeasti pakollisia ja mitkä ei, ja mille aikoo osallistua, eli mun pitäisi vaan itse lukea hänen kalenteriaan ja olettaa, että ihan joka hemmetin meno siellä kalenterissa on pakollinen ja tapahtuu. Hänen mielestään asia kuitenkin ratkeaa sillä.
Hän ei kyllä esimerkiksi vaivaudu kotonakaan ilmoittelemaan, jos lähtee jonnekin, mun mielestä taas muille perheenjäsenille huikataan tai jätetään lappu, että lähdin kauppaan tai salille tai leffaan tai kävelylle tai että tuun muutaman tunnin päästä. Miehen mielestä on ok, että yhtäkkiä vaan huomaan, että auto ei olekaan pihassa ja sit pitää arpoa, että tuleeko se auto takaisin puolen tunnin tai viiden tunnin päästä.
Lupia ei tarvitse kysellä, mutta normaaliin perhe-elämään kuuluu mun mielestä keskustelu ja sopiminen, ei tulis mieleenkään vaan varata jotain reissua ja olettaa, että se sopii muille just silloin kun mä ajattelin, kysymättä muiden ohjelmaa.
Tästä purkauksesta näkyy varmaan, että tää on ihan kestoraivoaihe meillä...Toivottavasti miehesi on yksityisyrittäjä, sillä muutenhan tämä kalenterin jakaminen on tietoturvaloukkaus. Kalenterimerkinnöissä useinkin on sellaista tietoa, mikä on vain yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettua tai jopa salaista, eikä miehen työnantaja varmasti ilahtuisi tiedosta, että tällaista tietoa on jaettu yrityksen ulkopuolelle.
Meillä töissä on estetty ulkopuolisten pääsy kalenteriin, yhteystiedon tulee olla etunimi.sukunimi@firman nimi ja jos ei ole, niin eipä tuo onnistu. Sen sijaan voi tehdä duplikaatin omasta kalenterinäkymästään ja jakaa sitä, mutta siinä on vain termi "varattu", ei muita tietoja.
En minä näe mikä palaveri työkavereilla on vaikka ollaan samassa organisaatiossa töissä, eli siinä lukee vain tuo varattu.
Meillä näkee "kaiken" ellei toinen sitä salaa, teillä salaus on oletusarvo.
Olemme jo joskus silloin aikoja sitten jo sopineet, että työasioissa ei tarvitse sanoa ei tai kysellä. Jos tulee päällekkäisyyksiä, asioilla on tapana järjestyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä teen sillä tiedolla, että miehellä on sählyä torstaisin klo 17.30 ja mitä minun ja miehen pitää tuosta sopia?
Mitä jos sählyvuoro vaihtuu tiistaille eikä mies kerro sitä sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurissa asioissa kyllä, pienissä ei. Esim salille meno ei. Yön yli pois olo, kyllä.
Esim?
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun ja sinun miehesi välinen asia, se ei kuulu vauva foorumille
Jokainen tekee elämälleen mitä haluaa.
Jos haluat olla vit-tumai-nen niin voit esim. olla tekemättä ruokaa miehellesi ja mies voi sählyn jälkeen syödä McDonaldsissa, mutta järkevintä olisi olla olematta akka vauva foorumissa ja tehdä torstaina vaikka lasagne päivän miehesi raskaan sählypäivän jälkeen.
Tuollaiset i-di-ootit varmasti olettavat että sillä kysytyllä tiedolla tehtäisiin lapsia toisten miesten kanssa koska "antoi" miehen syödä mcdonaldsissa
Kaikesta voi löytää negatiivistä mutta kaikki ei ole negatiivistä
Vierailija kirjoitti:
Se sählyporukkahan lopetti pelaamisen puoli vuotta sitten. Eikö miehesi ole kertonut sitä sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä, eikä minua kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt liioittele. Ei siinä mitään salassa pidettävää ole , jos kalenterissa on vain työajat ja yleiset merkinnät tyyliin "puhelinpäivystys", "asiakastapaaminen" ilman asiakkaan nimeä.
Miksi aloittaja ei hanki ajokorttia ja omaa autoa, tai ainakin muuta pois korvesta ihmisten ilmoille?
En ole aloittaja, mutta jos viittaat tuohon pitkään tekstiin niin sen kirjoittaja olen. En tiedä miksi kuvittelet, että minulla ei ole ajokorttia tai että auto olisi vain miehen. Se on ihan yhteinen auto, joka on molempien nimissä ja jonka lainaa lyhennän.
Lapsiperheissä hyvä sopia vähän. Muuten aikuiset / isot lapset osaavat sanoa tai lappu, että käyn kirjastossa Tiinan kanssa. Tai sitten ollaan liian vanhoja aikuisia joku päivä, että ehtii joka menoa kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim?
En tiedä, eikä kiinnosta muiden elämän pienet asiat, minua kiinnostaa minun elämän pienet asiat, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo on ilmoitusasia. Työasioihin ei voi ihmeemmin vaikuttaa, joten niistä ei kannata puolison kanssa ryhtyä sopimaan, ne on muualta määrätty. Ei meillä tarvitse pyytää lupaa vierailuun isovanhemmilla 150 km päässä tai pojan näytelmäkerholle. Ainoastaan lasten tarvitsemat kuljetukset sovitaan, mutta niitä on todella vähän.
Kirjaimellisesti ensimmäinen lause aloittajan tekstissä on, ettei tarkoita mitään lupien kyselemistä, vaan puhumista ja sopimista. Ettekö te ymmärrä näiden eroa?
Taannoin kävi niin että emme olleet puolison kanssa sopineet: yllätys oli että olimme molemmat menossa samalle laivalle pikkujouluja viettämään!
Sählyä pelaavat miehet ovat pettureita, sen me opittiin tänään, kiitos mahtavasta itsekurista ja lojaalisuudesta