Onko kiisselit puoli-ilmaista jälkiruokaa?
Tein kyllä lapsille, kun nämä oli alle kouluikäisiä mut sit siirryttiin muuhun.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mitä muutakaan suurustettu vesi-sokeriseos voisi ollakaan?
Tavallisesti kiisseli keitetään mehuun tai siihen jätetään marjat siivilöimättä. Erikoinen kiisseliresepti sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoremehusta vedellä jatkettuna kiisseli, sokeria vähän lisäksi ja sitten viipaloidaan banaania kiiselivadin pohjalle ja kaadetaan kuuma kiisseli jäähtymään päälle.
Onpahan varsinainen sokeripommi. :D
Tuoremehua, sokeria, banaania, viikon sokerikiintiö yhdessä kiisselissä.
Ei meillä mitään sokerikiintiöitä ole, kun ei ole minkään tyypin diabetestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiisseli on halpaa ja helppoa jälkiruokaa/välipalaa, kun tekee sen itse kerätyistä marjoista. Varsinkin tänä kesänä on niin kamalasti mustikkaa ja vattua, että molempia olen kerännyt ja tehnyt niistä myös kiisseliä. Odotan jo innolla, kun puolukat kypsyvät niin hvyin, että niistä saan tehtyä puolukkavispipuuroa. halpaa ja hyvää sekin.
Entä jos söisi ne marjat vain marjoina? Miksi tarvitaan se vesihyydyke mukaan?
Tuoreena menevät kyllä hyvin. Yllätyin, kun pöydällä kulhossa olleet puolukat menivät sellaisenaan ilman sokeria pienille lapsille kuin kuumille kiville. Pakastetut ovat sulaneina vähän ikäviä sellaisenaan. Halpa välipala on maitokiisseli, jossa on lisänä marjoja sellaisenaan.
Osa ei pysty syömään limaisia velttoja kiisseleitä. Ne syötiin joskus ennen puuron kanssa. Nykyään makeutusaineita, ei sovi kaikille.
Kiisselin päälle kermavaahtoa tai jäätelöä. Rahkaakin voi laittaa, tai paksua jugurttia.
Jos on marjoja, tosi hyvä ja ravitseva jälkiruoka. Tai sitten puuron kanssa + pari munaa. Kannattaa käyttää maissijauhoja, niin ei tule limaista tai kokkareista. Pääruoassa proteiinit ja kasvikset. En kyllä tekisi, ellei olisi itsepoimittuja marjoja. (Tai ilmaisia/halpoja muualta) Meneehän marjat tietysti ihan kaurahiutaleitten ja pähkinöiden tai rahkankin kanssa.
Ihan samalla tavalla vedellä jatkettua pula-ajan ruokaa kuin keitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä horiset, perunajauhoja, vettä, marjoja, missä sä sokeria näet?
Oletko noin tyhmä?
Kyllä meilläkin on tehty kiisselit aina ilman sokeria. Vähän ripotellaan siihen päälle tarvittaessa, mutta ei välttämättä sitäkään.
Ei marjakiisseliin mitään sokeria tarviikaan, marjoissahan sitä sokeria on jo itsessään, joten et sinä niitä kiisseleitä ilman sokeria tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoremehusta vedellä jatkettuna kiisseli, sokeria vähän lisäksi ja sitten viipaloidaan banaania kiiselivadin pohjalle ja kaadetaan kuuma kiisseli jäähtymään päälle.
Ei vielä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko mautonta on sinun kiisselisi jos siinä on vettä ja sokeria. Laitatko edes perunajauhoja suurusteeksi?
Millä tavalla se muuten muuttuisi suurustetuksi?
Maissijauholla.
Maissijauho passaa paremmin maitokiisseleihin ja perunajauho mehukiisseleihin. Sulla ei taida olla pahemmin kiisselinkeittokokemusta kommentistasi päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Osa ei pysty syömään limaisia velttoja kiisseleitä. Ne syötiin joskus ennen puuron kanssa. Nykyään makeutusaineita, ei sovi kaikille.
En minä ainakaan makeutusaineita tunge kiisseleihin. Eikä niitä syödä puuronkaan kanssa, vaan ihan pelkästään. Eikä ne ole limaisia ja velttojakaan. Sulla ei taida olla kovin kummoisia ruoan laittajia lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Kiisseliä voi tehdä mistä vaan
Minä olen tehnyt sitä kahvistakin, loraus maitoa myös sekaan. Tulee muuten hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Edullista vain jos itse marjastaa.
Kaupan mehuistakin sitä voi tehdä, jopa FunLight -tiivisteestä, jota ei tarvita kuin tilkka. Enpä sanoisi kalliiksi. Samoin hedelmäsäilykkeiden liemet voi hyödyntää tuossa viemäriin kaatamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiisseli on halpaa ja helppoa jälkiruokaa/välipalaa, kun tekee sen itse kerätyistä marjoista. Varsinkin tänä kesänä on niin kamalasti mustikkaa ja vattua, että molempia olen kerännyt ja tehnyt niistä myös kiisseliä. Odotan jo innolla, kun puolukat kypsyvät niin hvyin, että niistä saan tehtyä puolukkavispipuuroa. halpaa ja hyvää sekin.
Entä jos söisi ne marjat vain marjoina? Miksi tarvitaan se vesihyydyke mukaan?
Ne kolhuiset marjat käytetään tuollaisiin jälkiruokiin, priimat syödään suoraan.
On, paitsi jos mies syö ne. Ainakin meillä veti heti kun vanukkaat loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikkokin saa käyttää nykyisin sokeria. Se on lisäksi terveellisempi makeute kuin hedelmäsokeri, se rassaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä horiset, perunajauhoja, vettä, marjoja, missä sä sokeria näet?
Se vasta ankean makuista on, jos ei laita sokeria.
Ei siihen erikseen tarvitse sokeria laittaa, on ilmankin makeaa.
Jos tekee herukoista, raparperista tai puolukoista, niin tarvitsee sokeria. Mansikat, vadelmat tai mustikat ehkä menee ilman.
Täällä kirjoitellaan limaisista, venyvistä, ja kokkareisista kiisseleistä, ja minä olen aina luullut kiisselin tekemisen olevan paitsi nopeaa niin myös äärettömän helppoa. Nähtävästi sekin on siis taitolaiji, ettei tee siitä kokkareista tai limaista ja venyvää. Kiva huomata olla hyvä kotikokki.
Tungetaanhan nykyään kananmunat, juustot ja rahkat ym. iloisesti puuroonkin ja vatkataan sekaisin joksikin velliksi.