Mies vääristelee tapahtumia ja puheita koko ajan. Miksi?
Olen ehkä parin vuoden aikana huomannut, että miehellä on tapana vääristellä sanomisia ja tapahtumia, mun kohdalla huomasin sen silloin ja on lisääntynyt ajan mittaan. Tää on mielestäni uusi juttu, ollaan oltu pitkään yhdessä eikä ole ollut samanlaista aina. Minulla on ollut muutaman vuoden ajan tosi paljon stressiä töiden ja muun elämäntilanteen vuoksi ja aloin jotenkin vaan epäillä, että olen itse ymmärtänyt jotain väärin tai sitten muistanut jotain väärin, kun näitä tilanteita alkoi tulla. Arkisimmillaan ne on sitä, että hän väittää, että en ole esimerkiksi vaikka pyytänyt tuomaan jotain tai että hän on kertonut menemisistään, mutta minä en vaan muista. Nyt olen viimeisen ehkä vuoden tai puolen vuoden aikana huomannut tosi monta tilannetta, jossa mies kirkkain silmin väittää jollekin ihmiselle, että vaikka eilen käydyt keskustelun sisältö on A, vaikka sekä se toinen ihminen että paikalla ollut minä ollaan molemmat sitä mieltä, että keskustelun sisältö on B. Saattaa maanantaina sanoa yhtä, ja kun sitten seuraavana päivänä on puhe samasta asiasta, kirkkain silmin väittää päinvastaista, eikä suostu perääntymään ollenkaan. Viime viikolla esimerkiksi sadatteli työntekijänsä toimia, kun soitti tälle ja väitti, että edellisenä päivänä on sovittu että sillä on työvuoro. Minä olin paikalla kun puhuivat asiasta edellisenä päivänä, eikä ollut mitään puhetta siitä, että työntekijällä olisi työvuoro. Miehen mielestä oli käyty läpi, että koska tulee töihin ja mitä kaikkea pitää tehdä. Olin koko ajan paikalla, kun tämän työntekijän kanssa juteltiin, eikä mies todellakaan puhunut sanallakaan mistään seuraavan päivän tunneista tai tehtävistä. Tekee samaa myös lapsille, eli väittää että ovat sanoneet tai luvanneet jotain, vaikka eivät olekaan. Vierailulla ollut kuopus sanoi esimerkiksi ihan selvästi, että lähtee omaan kotiinsa tiettynä päivänä. Mies alkaa sinä päivänä inttää, että on kyllä puhunut seuraavasta viikosta.
On vielä alle 50, en usko että liittyy muistihäiriöön tai mihinkään. Osittain tuntuu siltä, että siitä on tulossa samanlainen kuin isästään, täysin joustamaton ja ehdoton ja kaikki pitää mennä oman pään mukaan, ja vaikka sitten kirkkain silmin valehdellen.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Jospa hänellä on stressiä eikä itse pysy perässä ajatuksistaan ja sanomisistaan? Olen tavannut kyseisellä tavalla toimivia ihmisiä. Yksi oli palamassa loppuun , yhdellä oli diagnosoimaton adhd ja yksi oli myös stressaantunut ja nukkui huonosti.
Auttaisi, että kysyt mieheltä, onko tietoinen käytöksestään. Suosittelen jatkossa sopimaan asiat kirjallisesti. Esim lähettämällä viestillä sovitun asian välittömästi hänelle, niin on mustaa valkoisella. Voit sanoa vaikka että itseäsi varten laitat, että voit tarkistaa sovitun.
Viimeksi puhuin hänen kanssaan yhdestä tilanteesta, jossa hänen mukaansa oli lapsen kanssa sovittu jotain selvästi. Olin itse paikalla, kun keskustelu lapsen kanssa käytiin, eikä siinä sovittu ollenkaan mitään tästä asiasta. Puhuttiin hieman siihen liittyvästä toisesta asiasta. Mies ei kuitenkaan voi myöntää, että keskustelu olisi käyty toisella tavalla, tai että hän muistaisi tai ymmärtäisi väärin, vaan alkaa jankata ja useimmiten siihen liittyy se, että ei voi myöntää olevansa väärässä yhtään, vaan syyn pitää löytyä muista. En tiedä auttaisiko kirjoittaminen, koska saattaa inttää moneen kertaan jotain sen tyylistä, että ei tuonut maitoa kaupasta, koska minä en ollut kirjoittanut sitä kauppalistaan, ja kun vastaan, että olen kirjoittanut sen, inttää edelleen moneen kertaan, että en kyllä ole kirjoittanut siihen listaan maitoa, vaikka me molemmat voidaan mennä katsomaan se viesti, josta voidaan molemmat lukea, että siellä lukee se maito ihan selvästi. Näiden jälkeen ei reagoi, että anteeksi olit oikeassa, jäi huomaamatta, vaan alkaa tulla selitys jostain, että no ei kai voi huomata sitä, kun minä kirjoitin niin monta muutakin asiaa ja kaupassa joku puhui hänelle ja sitä paitsi joku sähläsi koko ajan. Keskustelu tästä on tosi vaikeaa, kun hän ottaa kaiken syytöksenä eikä suostu myöntämään yhtään, että voisi olla väärässä tai tehnyt ihan tavallisen pienen erehdyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa hänellä on stressiä eikä itse pysy perässä ajatuksistaan ja sanomisistaan? Olen tavannut kyseisellä tavalla toimivia ihmisiä. Yksi oli palamassa loppuun , yhdellä oli diagnosoimaton adhd ja yksi oli myös stressaantunut ja nukkui huonosti.
Auttaisi, että kysyt mieheltä, onko tietoinen käytöksestään. Suosittelen jatkossa sopimaan asiat kirjallisesti. Esim lähettämällä viestillä sovitun asian välittömästi hänelle, niin on mustaa valkoisella. Voit sanoa vaikka että itseäsi varten laitat, että voit tarkistaa sovitun.Viimeksi puhuin hänen kanssaan yhdestä tilanteesta, jossa hänen mukaansa oli lapsen kanssa sovittu jotain selvästi. Olin itse paikalla, kun keskustelu lapsen kanssa käytiin, eikä siinä sovittu ollenkaan mitään tästä asiasta. Puhuttiin hieman siihen liittyvästä toisesta asiasta. Mies ei kuitenkaan voi myöntää, että keskustelu olisi käyty toisella tavalla, tai että hän muistaisi tai ymmärtäisi väärin, vaan alkaa jankata ja useimmiten siihen liittyy se, että ei voi myöntää olevansa väärässä yhtään, vaan syyn pitää löytyä muista. En tiedä auttaisiko kirjoittaminen, koska saattaa inttää moneen kertaan jotain sen tyylistä, että ei tuonut maitoa kaupasta, koska minä en ollut kirjoittanut sitä kauppalistaan, ja kun vastaan, että olen kirjoittanut sen, inttää edelleen moneen kertaan, että en kyllä ole kirjoittanut siihen listaan maitoa, vaikka me molemmat voidaan mennä katsomaan se viesti, josta voidaan molemmat lukea, että siellä lukee se maito ihan selvästi. Näiden jälkeen ei reagoi, että anteeksi olit oikeassa, jäi huomaamatta, vaan alkaa tulla selitys jostain, että no ei kai voi huomata sitä, kun minä kirjoitin niin monta muutakin asiaa ja kaupassa joku puhui hänelle ja sitä paitsi joku sähläsi koko ajan. Keskustelu tästä on tosi vaikeaa, kun hän ottaa kaiken syytöksenä eikä suostu myöntämään yhtään, että voisi olla väärässä tai tehnyt ihan tavallisen pienen erehdyksen.
Hyi, ällöttävää. Miten jaksat olla tuollaisen kanssa? Itsellä ei menisi kauaa kun kunnolla suuttuisin. Munattoman oloinen, ilkeä pikkumies.
Kyllä tuo käytöksen selkeä muuttuminen saa entistä enemmän kuulostamaan siltä, että aivoissa saattaa olla jotain häikkää. Ehkä itsekin jollain tasolla tajuaa, että jotain on pielessä, ja siitä johtuu tuo vimmattu asian kieltäminen ja joustamattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi, että kysyt mieheltä, onko tietoinen käytöksestään. Suosittelen jatkossa sopimaan asiat kirjallisesti. Esim lähettämällä viestillä sovitun asian välittömästi hänelle, niin on mustaa valkoisella. Voit sanoa vaikka että itseäsi varten laitat, että voit tarkistaa sovitun.Viimeksi puhuin hänen kanssaan yhdestä tilanteesta, jossa hänen mukaansa oli lapsen kanssa sovittu jotain selvästi. Olin itse paikalla, kun keskustelu lapsen kanssa käytiin, eikä siinä sovittu ollenkaan mitään tästä asiasta. Puhuttiin hieman siihen liittyvästä toisesta asiasta. Mies ei kuitenkaan voi myöntää, että keskustelu olisi käyty toisella tavalla, tai että hän muistaisi tai ymmärtäisi väärin, vaan alkaa jankata ja useimmiten siihen liittyy se, että ei voi myöntää olevansa väärässä yhtään, vaan syyn pitää löytyä muista. En tiedä auttaisiko kirjoittaminen, koska saattaa inttää moneen kertaan jotain sen tyylistä, että ei tuonut maitoa kaupasta, koska minä en ollut kirjoittanut sitä kauppalistaan, ja kun vastaan, että olen kirjoittanut sen, inttää edelleen moneen kertaan, että en kyllä ole kirjoittanut siihen listaan maitoa, vaikka me molemmat voidaan mennä katsomaan se viesti, josta voidaan molemmat lukea, että siellä lukee se maito ihan selvästi. Näiden jälkeen ei reagoi, että anteeksi olit oikeassa, jäi huomaamatta, vaan alkaa tulla selitys jostain, että no ei kai voi huomata sitä, kun minä kirjoitin niin monta muutakin asiaa ja kaupassa joku puhui hänelle ja sitä paitsi joku sähläsi koko ajan. Keskustelu tästä on tosi vaikeaa, kun hän ottaa kaiken syytöksenä eikä suostu myöntämään yhtään, että voisi olla väärässä tai tehnyt ihan tavallisen pienen erehdyksen.
Hyi, ällöttävää. Miten jaksat olla tuollaisen kanssa? Itsellä ei menisi kauaa kun kunnolla suuttuisin. Munattoman oloinen, ilkeä pikkumies.
No varmaan siksi, että ei ole kahtakymmentä vuotta käyttäytynyt näin, vaan käytös on muuttunut parin vuoden sisällä...
Tosi raskasta ja varmaan pahenee koko ajan. Voihan tuo olla stressiä tai alkavaa muistisairautta. Mutta tutkimuksiin lienee mahdoton saada houkuteltua?
Alkava muistisairaus tai aivoissa muuta vauriota päihteistä tai tapaturmasta johtuen.
Olet ollut stressaanutunut ja todennäköisesti se oletkin sinä joka vääristelet, koska stressi on sekoittanut sinut. Hyvin tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Kauan te olette olleet yhdessä?
Se on yhä vaan KAUANKO! Miten voi olla noin vaikeeta?
Kunhan et nyt vaan vääristelisi ja liiottelisi miehesi tekemisiä.
Mies on selvästi vasuriaktivisti tai mediassa tai punapuolueissa töissä. Noillahan totuus on se, mitä itse päättää sellaiseksi valita ja vastaanväittäminen on turhaa.
Perusnarsistihan se siellä. Totuuskin on olemassa vain heitä varten ja muunneltavissa tarpeen mukaan. Haluatko lapsillesi tuollaisen esimerkin perheestä että muut joustaa ja yksi saa sekoilla mielensä mukaan ja muiden pitää vain ymmärtää? Viikonloppuisäksi tuollainen sopii aivan korkeintaan. Toivon ettei piirre ole siirtynyt yhteenkään lapseenne, koska tämä soturigeeni on vahvasti perinnöllinen. Toisaalta on tutkittu että poikkeuksellisen rakastavalla varhaiskasvatuksella sen saa laitettua ikään kuin nukkumaan. Mutta aikuiselta piirre on mahdoton poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et nyt vaan vääristelisi ja liiottelisi miehesi tekemisiä.
Sinä se vääristelet, painu muualle jauhamaan miesasiaasi.
Noissa tilanteissa on kyllä itse täysin aseeton. Jos alkaa pitämään puoliaan, niin toinen vaan 'sylkee' lujempaa päälle. Ei voi oikein muuta kuin antaa toisen voittaa. Hoen aina itselleni sen jälkeen, etten alkaisi epäillä omaa mielenterveyttäni, että "älä välitä, minä en ollut väärässä, minä tiedän miten tämä oikeasti meni".
Luultavasti ei itse muista mitä oli viisi minuuttia sitten puhunut tai mitä oli sovittu eilen. Mutta eihän sitä tietenkään voi myöntää koska koko minäkuva romahtaisi ja menettäisi kasvonsa. Helpompi syyllistää kaikki ympärillä olevat ihmiset sen sijaan. Aika monen miehen perussettiä siis mutta tässä tapauksessa uusi juttu sinun miehellesi.
Sinä olet huomannut tämän, lapsesi ovat huomanneet tämän ja miehen työntekijät ovat varmasti huomanneet tämän. Mies silti yrittää epätoivoisesti vierittää syytä kaikkien muiden niskoille.
Voisitte muun perheen kesken ottaa asian puheeksi ja ehkä kokeilla porukalla istuttaa mies alas ja kertoa että kaasuvalotus ei nyt mene läpi ja syy muuttuneen käytöksen taustalla pitää selvittää. Jokin sairaus saattaa olla jos mies on aikaisemmin ollut ihan asiallinen.
Erotkaa. Älkää jääkö tappelemaan tai miettimään toisen häiriövaivoja. Elämä menee hukkaan änkyrän kanssa. Ellei ole joku vakava aivojuttu, eri asia, mutta ei kaikkea tarvii kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kirjoittaminen varmasti auta, ei tuollainen suostu sittenkään myöntämään mitään, siltä vaikuttaa.
On vain sitten väärin kirjoitettu.😂
Palstalla tarjotaan aina nopeita ratkaisuja..
Ikävää, jos käyttäytyy noin lapsiakin kohtaan.🤔
Jotkut tekee tuota oman etunsa vuoksi, toisilla se on tapa, kun ei voi olla väärässä.