Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vääristelee tapahtumia ja puheita koko ajan. Miksi?

Vierailija
04.08.2026 |

Olen ehkä parin vuoden aikana huomannut, että miehellä on tapana vääristellä sanomisia ja tapahtumia, mun kohdalla huomasin sen silloin ja on lisääntynyt ajan mittaan. Tää on mielestäni uusi juttu, ollaan oltu pitkään yhdessä eikä ole ollut samanlaista aina. Minulla on ollut muutaman vuoden ajan tosi paljon stressiä töiden ja muun elämäntilanteen vuoksi ja aloin jotenkin vaan epäillä, että olen itse ymmärtänyt jotain väärin tai sitten muistanut jotain väärin, kun näitä tilanteita alkoi tulla. Arkisimmillaan ne on sitä, että hän väittää, että en ole esimerkiksi vaikka pyytänyt tuomaan jotain tai että hän on kertonut  menemisistään, mutta minä en vaan muista. Nyt olen viimeisen ehkä vuoden tai puolen vuoden aikana huomannut tosi monta tilannetta, jossa mies kirkkain silmin väittää jollekin ihmiselle, että vaikka eilen käydyt keskustelun sisältö on A, vaikka sekä se toinen ihminen että paikalla ollut minä ollaan molemmat sitä mieltä, että keskustelun sisältö on B. Saattaa maanantaina sanoa yhtä, ja kun sitten seuraavana päivänä on puhe samasta asiasta, kirkkain silmin väittää päinvastaista, eikä suostu perääntymään ollenkaan. Viime viikolla esimerkiksi sadatteli työntekijänsä toimia, kun soitti tälle ja väitti, että edellisenä päivänä on sovittu että sillä on työvuoro. Minä olin paikalla kun puhuivat asiasta edellisenä päivänä, eikä ollut mitään puhetta siitä, että työntekijällä olisi työvuoro. Miehen mielestä oli käyty läpi, että koska tulee töihin ja mitä kaikkea pitää tehdä. Olin koko ajan paikalla, kun tämän työntekijän kanssa juteltiin, eikä mies todellakaan puhunut sanallakaan mistään seuraavan päivän tunneista tai tehtävistä. Tekee samaa myös lapsille, eli väittää että ovat sanoneet tai luvanneet jotain, vaikka eivät olekaan. Vierailulla ollut kuopus sanoi esimerkiksi ihan selvästi, että lähtee omaan kotiinsa tiettynä päivänä. Mies alkaa sinä päivänä inttää, että on kyllä puhunut seuraavasta viikosta. 

On vielä alle 50, en usko että liittyy muistihäiriöön tai mihinkään.  Osittain tuntuu siltä, että siitä on tulossa samanlainen kuin isästään, täysin joustamaton ja ehdoton ja kaikki pitää mennä oman pään mukaan, ja vaikka sitten kirkkain silmin valehdellen. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa. Mun äiti tekee myös, se ei itse muista mitä sanonut. Sekoilee. Miehellä joku häiriö?

Vierailija
2/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö paljon alkoholia? Sekin aiheuttaa dementiaa. Toiseksi dementoivia sairauksia tai aivovammoja voi olla hyvinkin nuorilla.

Tai ehkä hän on vain tavallinen m*lkku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuvalotusta. Yrittää hämärtää toisen ihmisen todellisuudentajua. Ei ole tervettä seuraa.

Vierailija
4/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö tietoisesti? Kuulostaa narsistiselta.

Vierailija
5/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä miksi? Ei tuollaisen kanssa kannata olla, oli syy mikä tahansa.

Vierailija
6/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan te olette olleet yhdessä?

Vierailija
7/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäyttöä jonka sinä mahdollistat, koska erotahan ei tuollaisesta kultakimpaleesta voi.

Vierailija
8/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä muistisairauden alkuoireilta. Varsinkin jos yhtään äksyää.

Onko sukurasitusta? Käykää muistihoitajan testeissä, jos jo jotakin aivorappeumaa, niin kuntouttaminen nuorempana voi hidastaa tautia. 

Meillä siis suvussa jo neljävitosena jollakin alkanut dementiaoireet mut useimmilla kuudenkympin hujakoilla. 

Kova stressikin heikentää lähimuistia. Ja alko.

Vierailija
9/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienimunaisella on aina suuret puheet. Valehtelu parisuhteessa oomaksi eduksi on narsismia ja se yrittää hallita sinua narsimin takia. Pienestä valeesta se lähtee aina ja kasvaa.

Vierailija
10/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ns. kaasuvaloitukselta eli koettaa sotkea pääsi ja viedä itseluottamuksesi.

Vierailija
11/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä kysymys. Kysy mieluummin itseltäsi, mikä itseäsi vaivaa kun katselet jotain luuseria

Vierailija
12/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologinen valehtelija tulee aina olemaan patologinen valehtelija.

Vierailija
13/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä miehen kanssa vakava keskustelu nyt kun tuo käytös kerran ulottuu myös työelämään. Keskustelu kannattaa käydä silloin kun ei ole ollut mitään tällaista tilannetta päällä. Kertoisin miehelle suoraan havainnoista ja kysyisin mistä on kyse. Muistaako hän sanomisensa väärin vai valehteleeko hän omaksi edukseen. Kertoisin hänelle myös että tämä ei ole vain sinun havainto vaan muutkin ovat huomanneet saman ja tilanteelle pitäisi tehdä jotain.

Vierailija
14/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa. Mun äiti tekee myös, se ei itse muista mitä sanonut. Sekoilee. Miehellä joku häiriö?

Sinulla se häiriö on kun sokeasti kannustat tuntematonta ihmistä paskomaan parisuhteensa ja perheensä yksipuolisen tarinan pohjalta.

Vierailija
15/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hänellä on stressiä eikä itse pysy perässä ajatuksistaan ja sanomisistaan? Olen tavannut kyseisellä tavalla toimivia ihmisiä. Yksi oli palamassa loppuun , yhdellä oli diagnosoimaton adhd ja yksi oli myös stressaantunut ja nukkui huonosti. 
Auttaisi, että kysyt mieheltä, onko tietoinen käytöksestään. Suosittelen jatkossa sopimaan asiat kirjallisesti. Esim lähettämällä viestillä sovitun asian välittömästi hänelle, niin on mustaa valkoisella. Voit sanoa vaikka että itseäsi varten laitat, että voit tarkistaa sovitun. 

Vierailija
16/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on samanlainen. Todella ikävää, kun puhuu yhdelle toista ja toiselle toista.

Vierailija
17/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytä alkoholia juuri lainkaan. 

Vierailija
18/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu yhdessä jo parikymmentä vuotta. Siksikin tuntuu oudolta, kun tämä ei ole ollut mikään alusta lähtien ollut tapa mielestäni. Ei kai kukaan voi muuttua narsistiksi, on tosi vaikea uskoa, että voisi peitellä sitä jotain 15 vuotta ja sitten vasta alkaa toimimaan tällä tavalla. 

Vierailija
19/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksän kohdalla kyse oli alkoholismista. Teillä varmaan jotain muuta sitten.

Ainakin riippuvuuksiin liittyy tuollaista käytöstä. Riippuvainen valehtelee itselleen ja muille, ettei ole riippuvainen, ja siinä sivussa valehtelusta tulee elämäntapa.

Vierailija
20/39 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä muistisairauden alkuoireilta. Varsinkin jos yhtään äksyää.

Onko sukurasitusta? Käykää muistihoitajan testeissä, jos jo jotakin aivorappeumaa, niin kuntouttaminen nuorempana voi hidastaa tautia. 

Meillä siis suvussa jo neljävitosena jollakin alkanut dementiaoireet mut useimmilla kuudenkympin hujakoilla. 

Kova stressikin heikentää lähimuistia. Ja alko.

Hänellä on yksi varhaisempi, noin 60-vuotiaana dementiaan sairastunut sukulainen. 

Ja niin kuin moni on täällä kirjoittanut, kyllä se minustakin kuulostaa kaasuvalotukselta ja narsistiselta käytökseltä, minkä ymmärtäisin, jos se olisi ollut edes jollain tasolla näkyvillä aiemmin. Tai siis hän on kyllä aina ollut tietyllä tavalla jääräpäinen ja halunnut tehdä just oman mielensä mukaan, mutta tässä nykyisessä on jotain ihan muuta, sellainen manipuloinnin ja kirkkain silmin valehtelun fiilis, joka on uutta, samoin se täysin ehdoton jyrkkyys. On muuttunut tosi paljon isänsä kaltaiseksi, mutta tuntuu oudolta että joku voisi esittää olevansa jotain  muuta melkein 20 vuotta ja sitten muuttua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän