Vaasassa räjähti asunnossa pontikkapannu
Paikallisten mukaan on yleisessä tiedossa mikä oli syynä.
Ote jutusta:
Poliisi epäilee Vaasassa kerrostaloasunnossa tapahtuneen räjähdyksen liittyvän mahdollisesti alkoholin tislaamiseen. Pohjanmaan poliisin mukaan tislaamiseen tarkoitettua laitteistoa löytyi asunnosta, jossa räjähti tiistain vastaisena yönä.
Jos puskaradiossa olleet tiedot osoittesta on oikein, kyseessä on As Oy, tiedän talon, vaikken alueella asukaan. Ristinummella on maineensa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kerrostaloasunnossa-rajahti-vaasass…
"Poliisi tutkii tapausta yleisvaaran tuottamuksena ja alkoholirikoksena."
Mikä tuo alkoholirikos tuossa on?
Alkoholia ei saa tislata kotioloissa.
Ymmärrettävää, koska tuolla tavalla ne riskit voivat realisoitua. Silti outoa syyttää alkoholirikoksesta. Sama alkoholi sinulla on siinä kiljussa kuin tislatussakin alkoholissa. Kuulostaa aivan 60-luvun kommarimenolta.
Ei ole. Käymisellä et saa pontikkaa aikaiseksi. Pontikka valmistetaan tislaamalla käymisreaktiossa tuotettua alkoholia. Vaarana on myös valmistusmenetelmässä sekä asetoni että metanoli.
Eihän asetoni tai metanoli siihen rankkiin synny keittämisen yhteydessä, vaan ne ovat jos siinä valmiina. Sinne kehoon ne menee juodessa viinin mukana.
Mä veikkasin pirilabraa mutta tässähän oltiin korpikuusen kyyneleitä tiputtelemassa! Korvessa ne olisikin viisainta tiputella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää, koska tuolla tavalla ne riskit voivat realisoitua. Silti outoa syyttää alkoholirikoksesta. Sama alkoholi sinulla on siinä kiljussa kuin tislatussakin alkoholissa. Kuulostaa aivan 60-luvun kommarimenolta.
Ainahan voi vaikka unohtaa viinipöntön talvella parvekkeelle pakkaseen.
Onko se sitten tislaamista että vesi jäätyy, alkoholi ei ja mitä kovempi pakkanen, sitä vahvempi viini.
Pakkastislausta, mutta toimii huonosti, koska viinissä on suurin osa vettä. Haitalliset aineet metanolia myöten tiivistyy jäljelle jäänneeseen nesteeseen samoin kuin kaikki viinihapot samoin kuin tanniinit ja muut aineet. Saat tiivisteen kaikista viinin haitallisista aineista ja maku todennäköisesti aivan kamala. Normaalissa tislauksessa nämä aineet erotellaan pois. Alkoholia jää myös vesikiteiden väliin ja suuri osa alkoholista menetetään. -18C pakkasessa saat noin 25% alkoholia, jolla takuulla saat huonon olon aikaiseksi. Halvemmaksi tulee ostaa suoraan vahvaa viiniä alkosta.
Kun minä katoan, niin vaadin myös että minua kuvaillaan sporttisena ja toki myös erittäin komeana sekä isomunaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristinummea kutsuttiin minun Vaasan opiskeluaikoina 90-luvun lopulla nimellä Slumminummi. :D
Nistislummi nimitystä siitä aika paljon nykyään käytetään.
Nykyisin Vaasan kansainvälisimmät alueet taitaa olla Ristinummi ja keskusta mutta tuo vaikuttaa kotimaan tekijältä, sillä kukaan ei ole puskaradiossa epäillyt muuta.
Entisenä paljasjalkalaisena vaasalaisena on pakko kysyä, entäs Isolahti? Aiemmin siellä oli ainoastaan, ainakin kerrostaloissa, pelkkiä vuokralaisia ja juoppoja sekä nistejä, että heidän kakaroita opettelemassa riehumisen ja päihteiden käytön saloja. Kyllä siellä silti sakemannin kanssa rauhassa sai kulkea, jos halusi. Eivät he sivullisten päälle käyneet eivätkä uhkailleet millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi vaikka unohtaa viinipöntön talvella parvekkeelle pakkaseen.
Onko se sitten tislaamista että vesi jäätyy, alkoholi ei ja mitä kovempi pakkanen, sitä vahvempi viini.
Pakkastislausta, mutta toimii huonosti, koska viinissä on suurin osa vettä. Haitalliset aineet metanolia myöten tiivistyy jäljelle jäänneeseen nesteeseen samoin kuin kaikki viinihapot samoin kuin tanniinit ja muut aineet. Saat tiivisteen kaikista viinin haitallisista aineista ja maku todennäköisesti aivan kamala. Normaalissa tislauksessa nämä aineet erotellaan pois. Alkoholia jää myös vesikiteiden väliin ja suuri osa alkoholista menetetään. -18C pakkasessa saat noin 25% alkoholia, jolla takuulla saat huonon olon aikaiseksi. Halvemmaksi tulee ostaa suoraan vahvaa viiniä alkosta.
Eikös nämä maailman vahvimmat oluet tehdä juuri noin?
Alkossakin taitaa olla muutama extra vahva olut myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkasin pirilabraa mutta tässähän oltiin korpikuusen kyyneleitä tiputtelemassa! Korvessa ne olisikin viisainta tiputella!
Mä veikkasin butaani extractiota koska lähivuosina on ollut muutama kämpän räjähtäminen kyseisen tekniikan kanssa.
Butaani, suljettu ilmatila ja kipinä...
Sitä hämäräporukkaa on joka paikassa. Olisin kuullu, jos olisin vielä siihen aikaan käyny ulkona. Mutta olin just menny nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristinummea kutsuttiin minun Vaasan opiskeluaikoina 90-luvun lopulla nimellä Slumminummi. :D
Nykyisin Vaasan kansainvälisimmät alueet taitaa olla Ristinummi ja keskusta mutta tuo vaikuttaa kotimaan tekijältä, sillä kukaan ei ole puskaradiossa epäillyt muuta.
Entisenä paljasjalkalaisena vaasalaisena on pakko kysyä, entäs Isolahti? Aiemmin siellä oli ainoastaan, ainakin kerrostaloissa, pelkkiä vuokralaisia ja juoppoja sekä nistejä, että heidän kakaroita opettelemassa riehumisen ja päihteiden käytön saloja. Kyllä siellä silti sakemannin kanssa rauhassa sai kulkea, jos halusi. Eivät he sivullisten päälle käyneet eivätkä uhkailleet millään tavalla.
Ristinummella saa olla ihan rauhassa, jos ei kuulu noihin nistiporukoihin. Ne on oma sisäpiirinsä. On pahempiaki alueita Vaasassa.
Kadunnimestä jo voi päätellä että joku vaasan ghettoalue kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nykyään rauhallinen. Tiedän yhden tavallisen perheen, joka asuu tai on asunut Pikipruukin talossa ja viihtyy. En nyt ole nähnyt niin en tiedä vieläkö ovat siinä. kun on semmoinen hyvänpäivän tuttu. En minä ainakaan ole siisti moitetta kuullut. Suvilahdella on Ilmeisesti joitakin rauhattomia taloja.
Vierailija kirjoitti:
Kadunnimestä jo voi päätellä että joku vaasan ghettoalue kyseessä
Tuolla kadulla on paljon osaketaloja. Vanhuksia asuu, mutta myös sijoitusasuntoja kun on halpa alue.
Hakusanaksi cryoconcentration alcohol. Myös sokeri laskee liuoksen jäätymispistettä.
M60+