Mitä muistat kesästä 1986?
Kommentit (29)
Kiljavan Ammattiyhdistysopisto. Taide- sekä Miralan puhetaidon kurssit.
Olin töissä kirjastossa, mies oli kesätöissä koululaisten kesäleirillä, mentiin naimisiin, käytiin Kreikassa häämatkalla.
Olin keväällä päässyt eskarista ja odotin kouluun menoa. En kyllä kamalasti muista mitään yksityiskohtia, futiksestakaan en silloin ymmärtänyt yhtään mitään.
En juuri mitään, mutta oletan, että kävin uimassa, tein voikukista kukkaseppeleitä ja sotkin vaatteeni ruohonvihreällä. Tökin tikuilla ja sormilla sulanutta pikeä asfaltista (oli yksi mun lempipuuhia kesäisin, olin omituinen lapsi). En tiedä opettelinko silloin vielä tekemään kärrynpyörää. Ajoin pyörällä ilman apupyöriä, mutta en uskaltanut mennä alas jyrkkiä alamäkiä vielä. Ei ollut kovin isoja huolia silloin.
Olin 8-vuotias, ja sitä kesänä tehtiin toinen perheen yhteinen pitkä lomamatka Suomessa. Lensimme äidin ja pikkuveljeni kanssa Rovaniemelle, jossa isä jo odotti auton kanssa. Sen jälkeen muistaakseni vietimme pari viikkoa erämaassa joltain harrastajakullankaivajalta vuokratulla valtauksella, kävimme pikaisesti Norjassa Jäämeren rannalla ja ajelimme hiljalleen takaisin Etelä-Suomeen monien kaupunkien ja leirintäalueiden kautta. Muistan ainakin Juku-juku-maan, Vuorenpeikon maan Outokummussa ja Hailuodon. Nukuimme teltassa joka yö, ja muun kuin itse tehdyn ruoan syöminen oli harvinaista luksusta, mutta tuo oli yksi parhaita kesälomia koko elämäni aikana.
Synnyin. Tuntui ahtaalta puskea päätä ulos. Ulkona oli helle ja äitikin oli hikinen.
Olin tuolloin 12 v, täytin syksyllä 13. Vietin kesää mummolassa ja kävin koirani kanssa lenkillä metsäpolulla. Lenkin jälkeen järveen uimaan. Katsoin töllöstä tv-sarjoja, mm. Pimeyden ytimessä ja jotain saksalaista poliisisarjaa, ehkä Kahden keikkaa. Uin muutenkin paljon ja sain mahdollisesti sinilevämyrkytyksen, kun leikin jotain valasta ja purskuttelin järvivettä - mulla oli pari päivää ihan järkyttävät vatsakivut, joita käytiin tuloksetta päivystyksessäkin selvittämässä. Siellä arvioitiin, että menkat ovat ehkä alkamassa. Eivät olleet vielä silloin. Muutimme uudelle paikkakunnalle. Olin Mikkelin torilla sitä räjähdystä edeltävänä päivänä.
olin vain pilkkeenä silmäkulmassa
Menin naimisiin.