Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesithän, että kun myyt marjoja kotisi pihasta, se ei ole verotonta toimintaa?

Vierailija
03.08.2026 |

En viitsi alkaa tästä puskaradiossa nillittää, sillä aina syytetään kateudesta. Minä voisin veljeni kanssa myydä lapsuudenkotini pihasta herukoita, omenia, vadelmia ja karviaisia, mutta emme myy, koska tiedämme että se olisi verollista tuloa. Otamme itse minkä otamme ja loput ilmoitetaan lähinaapureille, että poimikaa omaan käyttöön minkä haluatte, myydä ette saa.  

No raja menee siinä, onko marjat istutettuja. Jos me poimimme pellon laidalta vadelmia, ne on villiintyneitä ja jos möisimme ne itse, sitten se olisi ehkä verotonta. Mutta karviaiset, omenat ja osa vadelmista on istutettuja.  

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omasta pihasta myydyistä puutarhamarjoista ei tarvitse maksaa veroja, jos kyseessä on satunnainen ja pienimuotoinen kotipuutarhan tuotteiden myynti eikä toimintaa pidetä laajana elinkeinotoimintana. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan puutarhamarjojen myynti lasketaan tavanomaiseksi omien aineellisten hyödykkeiden luovuttamiseksi, josta ei synny veronalaista tuloa, kun summat ovat näin pieniä."

Verotuksessa tai verolainsäädännössä ei ole erityissäännöksiä vähäisille tuloille, vaan kaikki tulot verotetaan ja vähennykset tehdään yleisten sääntöjen mukaan.

Tietenkin on. Mistä ihmeestä olet muuta saanut päähäsi? 

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/a…

Vierailija
42/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa niistä marjoista on vielä varastettuja, joten hyvä on ilmoittaa.

Totta. Esimerkiksi autiotalon pihassa ei marjoja saa mennä poimimaan ilman omistajan lupaa. Vaikka talo olisi kuinka ränsistynyt, niin ne marjat voi käydä omistaja itse poimimassa. Ne eivät ole villimarjoja, vaikka olisi hoitamattomia. Meilläkin talo on asumaton, mutta koetetaan pitää asutun näköisenä ja ollaan siellä kesällä välillä, veli oli lomalla pari viikkoa ja minä viikon.  Lisäksi meillä on kamerat, tosin eivät kuvaa piha-aluetta kovin pitkälle.  

Meillä on vastaavanlainen talo, vastaostettu ja remppa tulossa, kunhan saadaan luvat kuntoon. Menin eilen poimimaan omia marjoja, nurmikko muuten leikattu, joten ei piha edes näytä autiotalon pihalta, mutta niin vain paikalle tuli joku, joka huuteli, että pois sieltä pensaasta, me löydettiin nää marjat ensin ja on käyty poimimassa jo kolmena kesänä. Vastasin, että omassa pihassa määrään minä ja tää tyyppi ryhtyi kysymään lainhuudatustodistusta! Lähti sentään pois, kun aikani asiaa perustelin.

Minä tekisin noin härskistä tyypistä rikosilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omasta pihasta myydyistä puutarhamarjoista ei tarvitse maksaa veroja, jos kyseessä on satunnainen ja pienimuotoinen kotipuutarhan tuotteiden myynti eikä toimintaa pidetä laajana elinkeinotoimintana. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan puutarhamarjojen myynti lasketaan tavanomaiseksi omien aineellisten hyödykkeiden luovuttamiseksi, josta ei synny veronalaista tuloa, kun summat ovat näin pieniä."

Verotuksessa tai verolainsäädännössä ei ole erityissäännöksiä vähäisille tuloille, vaan kaikki tulot verotetaan ja vähennykset tehdään yleisten sääntöjen mukaan.

Ihan on suora lainaus verottajalta.

Vierailija
44/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naapurien pyörät voi myös myydä kotipihasta ja ihan verovapaasti

Vierailija
45/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tiesithän, että olet ääliö?

Turha nyt alkaa ketään haukkumaan.  Voit edelleen myydä marjasi miten haluat, tuskin kukaan tulee perään kyselemään. 

Vierailija
46/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet väärässä. Tarkistapa verohallinnon kanta kotipuutarhan marjojen myyntiin. 

Laitapa linkki.

Kysy sieltä verohallinnosta. 

Vierailija
47/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Esimerkiksi autiotalon pihassa ei marjoja saa mennä poimimaan ilman omistajan lupaa. Vaikka talo olisi kuinka ränsistynyt, niin ne marjat voi käydä omistaja itse poimimassa. Ne eivät ole villimarjoja, vaikka olisi hoitamattomia. Meilläkin talo on asumaton, mutta koetetaan pitää asutun näköisenä ja ollaan siellä kesällä välillä, veli oli lomalla pari viikkoa ja minä viikon.  Lisäksi meillä on kamerat, tosin eivät kuvaa piha-aluetta kovin pitkälle.  

Meillä on vastaavanlainen talo, vastaostettu ja remppa tulossa, kunhan saadaan luvat kuntoon. Menin eilen poimimaan omia marjoja, nurmikko muuten leikattu, joten ei piha edes näytä autiotalon pihalta, mutta niin vain paikalle tuli joku, joka huuteli, että pois sieltä pensaasta, me löydettiin nää marjat ensin ja on käyty poimimassa jo kolmena kesänä. Vastasin, että omassa pihassa määrään minä ja tää tyyppi ryhtyi kysymään lainhuudatustodistusta! Lähti sentään pois, kun aikani asiaa perustelin.

Aika härski tyyppi, kun alkaa omia luvatonta marjapaikkaa ja ajaa muut pois sieltä. Joku omituinen varkaan logiikka tai oikeuskäsitys tolla tyypillä. Olisin nauranut päin naamaa.

Tuo on aika normaali logiikka kaupunkilaisilla maalla. Oletusarvona on, että jos pihassa ei ole autoa, on alue jokaisenoikeudella käytettävissä. Tuon talon pihassa on edellisen omistajan aikana pidetty laitonta puskaparkkia ja leiriydytty, koska pihaan on helppo ajaa ja paikka on mainio. Naapuri kävi häätämässä, jos huomasi, mutta ei hänkään kaikkia ennättänyt sieltä pois ajamaan. Paikalliset ei koskaan mene toisten pihoihin luvatta.

Vierailija
48/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet väärässä. Tarkistapa verohallinnon kanta kotipuutarhan marjojen myyntiin. 

Laitapa linkki.

Eli et itsekään löytänyt sellaista tietoa. Niin vähän ajattelinkin. Ei muuta kysyttävää.

Vierailija
49/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin noin härskistä tyypistä rikosilmoituksen.

Mihin se johtaisi, ei mihinkään. Ympäristöministeriön ohje on aika yksiseliteinen: jos ei aiheuta vähäistä suurempaa haittaa, niin asemakaava-alueen ulkopuolella kaikkea saa tehdä.

Vierailija
50/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan on suora lainaus verottajalta.

Kuten huomaat, tuossa aiemmassa linkissä koskien kirpputorimyyntiä käy hyvin selvästi ilmi, että todellakin on erityissäännöksiä vähäisille tuloille, kun ne kirpparimyyntitulot on veronalaisia vasta jos myynti on yli 5000 e vuodessa. 

Vierailija
51/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitapa linkki.

Eli et itsekään löytänyt sellaista tietoa. Niin vähän ajattelinkin. Ei muuta kysyttävää.

Ei, vaan olen kysynyt sitä asiaa sieltä suoraan. Mulla ei ole linkkiä siihen. 

Vierailija
52/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat saa kiertää veroja miljardeilla ja suomalaiset nillittää 10 € myyntituloista.

Työväki pidetään köyhänä jotta työintoa säilyy työpaikalle.

Vierailija
53/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat, sienet ja muut luonnontuotteet
Itse kerättyjen marjojen, sienten ja muiden luonnontuotteiden myynnistä saadut tulot ovat verovapaita, joten niitä ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksella. Myös luonnonvaraisten käpyjen sekä ihmisravintona tai lääkeaineen valmistuksessa käytettävien kasvien keräystulo on verotonta.

Verovapaus koskee sellaisenaan jalostamatta myytyjä tuotteita. Tuotteiden puhdistus ja pakkaaminen rasioihin ei ole vielä jalostamista.

Vierailija
54/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosialistien syytä !

Suami nousuu. Riikka Halliahosta resitentti !

Vierailija
55/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat, sienet ja muut luonnontuotteet
Itse kerättyjen marjojen, sienten ja muiden luonnontuotteiden myynnistä saadut tulot ovat verovapaita, joten niitä ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksella. Myös luonnonvaraisten käpyjen sekä ihmisravintona tai lääkeaineen valmistuksessa käytettävien kasvien keräystulo on verotonta.

Verovapaus koskee sellaisenaan jalostamatta myytyjä tuotteita. Tuotteiden puhdistus ja pakkaaminen rasioihin ei ole vielä jalostamista.

https://www.edilex.fi/verohallinnon_ohjeet/2025_01143.html 

Täältä voitte aivan omin silmin lukea luonnontuotteitten verotuksen yksityiskohtaisesti.

Ensimmäinen lause on tämä:

"Luonnollinen henkilö voi saada niin sanottuja luonnontuotetuloja luonnonvaraisten kasvien, marjojen, sienien tai käpyjen taikka muiden vastaavien luonnonantimien keräämisestä ja myymisestä. "

Jatketaanko keskustelua kohdasta TAIKKA MUIDEN VASTAAVIEN, eli ovatko omassa pihassa kasvavat marjat ym. niitä muita vastaavia. Ohjeessa ei käsitellä maa-, metsä- ja muun alkutuotannon verotusta eli sitä, kun mansikkaa, sieniä tai vaikka heinää kasvatetaan maataloudessa tai muussa alkutuotannossa.

Ette kuitenkaan jaksa sitä lukea, joten tässä muutama olennainen kohta lainattuna:

"Tuloverolain 89 :ssä mainitut luonnontuotteet ovat pääosin sellaisia, että niiden kerääminen on sallittua niin sanotulla jokamiehenoikeudella eli ilman maanomistajan lupaa tai maanomistajalle maksettavaa korvausta. Säännöksessä tarkoitettu verovapaus ei kuitenkaan rajoitu yksinomaan jokamiehenoikeudella kerättäviin luonnontuotteisiin. Esimerkiksi kuusenkerkkää ja pakuria ei saa kerätä jokamiehenoikeudella, mutta niiden keräämisestä saatu tulo voi jäljempänä käsitellyin edellytyksin olla verovapaata luonnontuotetuloa. Myös mahla ja pettu on katsottu oikeus- ja verotuskäytännössä verovapauden piiriin kuuluviksi luonnontuotteiksi (KVL 107/1999).

...

Esimerkiksi viljeltyjen mansikoiden tai vadelmien myynnistä saatu tulo on siten veronalaista ansiotuloa. Samoin veronalaista tuloa on esimerkiksi viljeltyjen käpyjen tai sienien myynnistä saatu tulo.

...

Maanomistajan omalta kiinteistöltään keräämän jäkälän tai muun sellaisen kuten sammalen myynnistä saatu tulo on maatilatalouden tuloverolain (543/1967, MVL) 5 :n 1 momentin 5 kohdan perusteella käyttötarkoituksesta riippumatta maatalouden sivuelinkeinona pidettävää veronalaista tuloa, jota verotetaan mainitun lain säännösten mukaisesti (KVL 129/1993 ja KHO 1983-B-II-545)."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi