Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesithän, että kun myyt marjoja kotisi pihasta, se ei ole verotonta toimintaa?

Vierailija
03.08.2026 |

En viitsi alkaa tästä puskaradiossa nillittää, sillä aina syytetään kateudesta. Minä voisin veljeni kanssa myydä lapsuudenkotini pihasta herukoita, omenia, vadelmia ja karviaisia, mutta emme myy, koska tiedämme että se olisi verollista tuloa. Otamme itse minkä otamme ja loput ilmoitetaan lähinaapureille, että poimikaa omaan käyttöön minkä haluatte, myydä ette saa.  

No raja menee siinä, onko marjat istutettuja. Jos me poimimme pellon laidalta vadelmia, ne on villiintyneitä ja jos möisimme ne itse, sitten se olisi ehkä verotonta. Mutta karviaiset, omenat ja osa vadelmista on istutettuja.  

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus saa kaikkea hassua aikaan . Muutama viinimarja sankokin aiheuttaa toiselle kateuden.........

Vierailija
22/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman puutarhan tai luonnon marjojen myynti on verovapaata, kun myyt ne itse ilman kummempaa jalostusta. Voit myydä marjoja suoraan kuluttajille tai ostopisteisiin. 

Luonnontuotteen myynnistä saadun tulon verovapauden edellytyksenä on, että myyty käpy, marja, sieni tai kasvi on luonnonvarainen. Muiden kuin luonnonvaraisten käpyjen, marjojen, sienien tai kasvien myynnistä saatu tulo on veronalaista ansiotuloa. Esimerkiksi viljeltyjen mansikoiden tai vadelmien myynnistä saatu tulo on siten veronalaista ansiotuloa. Samoin veronalaista tuloa on esimerkiksi viljeltyjen käpyjen tai sienien myynnistä saatu tulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tätä marjojen verotusta vänkäät, vaikka oikeasti et asiaa tiedä? Oikeasti ketään ei kiinnosta muutaman kympin myyntitulo oman pihan tuotteista. Muistuta myös siitä, että myyntitulosta saa vähentää kaikki kulut!

Viinimarjatkin voivat olla luonnonvaraisia. Itse istutin omalle pihalle 3 pensasta, nyt niitä on 5. Jos oikein tarkka olen, syön itse kolmen istutetun pensaan marjat itse, ne niiden kahden villiintyneen ja siten luonnonvaraisiksi muuttuneen marjat myyn verottomasti.

Voivat olla, mutta nämä sun pensaat on istutettuja eikä luonnonvaraisia.

Vierailija
24/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiesithän, että olet ääliö?

Vierailija
25/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten?

Just näin, minun marjarahoja ei Urpilainen Afrikkaan lähetä. Kyllä jämpti on. 

Miten se ne muutkaan lähettäisi 🤡 

Rouva afrikan komissaari lappaa/lappasi sinne valtavat summat sinun ja minun verorahoja. 

Vierailija
26/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyistä asioista pidetään turpa kiinni. Myydään heille ketkä ostaa käteisellä ja ilman kuittia, eli yksityisille. Verottajalle ei pidä kertoa joka risausta. Kyttäysyhteiskunta on valitettavasti menossa siihen että kannattaa siirtyä pimeeseen kauppaan ja käteiseen.

Jos nyt esimerkiks mainitaan marjojen myynti kesällä tai kirpparilla satunnaiset myynnit niin näiden ei pitäisi vaikuttaa esim sostukiin! esim jos myyt pieneksi jääneitä lasten vaatteita niin fiksua ne on laittaa kiertoon. Pääosa on kuitenkin vaatteista jotain maksanut. Voisi olla vaikka luonnonmarjojen myynnillä 2000 euron suojaosuus ja kirppismyynneille toinen 2000 vuoteen

Vierailija
27/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietyistä asioista pidetään turpa kiinni. Myydään heille ketkä ostaa käteisellä ja ilman kuittia, eli yksityisille. Verottajalle ei pidä kertoa joka risausta. Kyttäysyhteiskunta on valitettavasti menossa siihen että kannattaa siirtyä pimeeseen kauppaan ja käteiseen.

Jos nyt esimerkiks mainitaan marjojen myynti kesällä tai kirpparilla satunnaiset myynnit niin näiden ei pitäisi vaikuttaa esim sostukiin! esim jos myyt pieneksi jääneitä lasten vaatteita niin fiksua ne on laittaa kiertoon. Pääosa on kuitenkin vaatteista jotain maksanut. Voisi olla vaikka luonnonmarjojen myynnillä 2000 euron suojaosuus ja kirppismyynneille toinen 2000 vuoteen

Onko myös ihan ok tehdä pimeää työtä vaikka raksalla, jos tekee ihan vaan muutaman tunnin viikossa?

Vierailija
28/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman puutarhan tai luonnon marjojen myynti on verovapaata, kun myyt ne itse ilman kummempaa jalostusta. Voit myydä marjoja suoraan kuluttajille tai ostopisteisiin. 

Luonnontuotteen myynnistä saadun tulon verovapauden edellytyksenä on, että myyty käpy, marja, sieni tai kasvi on luonnonvarainen. Muiden kuin luonnonvaraisten käpyjen, marjojen, sienien tai kasvien myynnistä saatu tulo on veronalaista ansiotuloa. Esimerkiksi viljeltyjen mansikoiden tai vadelmien myynnistä saatu tulo on siten veronalaista ansiotuloa. Samoin veronalaista tuloa on esimerkiksi viljeltyjen käpyjen tai sienien myynnistä saatu tulo.

Siitä tulosta tehdään myös vähennykset, ja vero maksetaan VOITOSTA. Mansikanmyyntitulosta vähennät mansikkamaan perustamiskulut, poiminta-astiat, punnitusvälineet, mahdolliset poimijoitten palkat ym.

Vierailija
29/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee nyt kertomaan esimerkin missä verottaja on näyttänyt myytyjen marjojen olleen istutettuja. 

Ei näistä veroja makseta ikinä.

Vierailija
30/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tätä marjojen verotusta vänkäät, vaikka oikeasti et asiaa tiedä? Oikeasti ketään ei kiinnosta muutaman kympin myyntitulo oman pihan tuotteista. Muistuta myös siitä, että myyntitulosta saa vähentää kaikki kulut!

Viinimarjatkin voivat olla luonnonvaraisia. Itse istutin omalle pihalle 3 pensasta, nyt niitä on 5. Jos oikein tarkka olen, syön itse kolmen istutetun pensaan marjat itse, ne niiden kahden villiintyneen ja siten luonnonvaraisiksi muuttuneen marjat myyn verottomasti.

Voivat olla, mutta nämä sun pensaat on istutettuja eikä luonnonvaraisia.

Eivät ole ne kaksi, jos viidestä vain kolme olen istuttanut. Sinne vaan ovat kasvimaalle karanneet siististi istutetusta pensasrivistä. Ja mansikkamaakin on levinnyt huolella matolla peitetyistä penkeistä pellolle.

Vierailija
31/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millä verottaja mitään todistaa, jos ostaja on maksanut käteisellä?

Ja verotarkastajat ei yksityishenkilöinä käytä  Facebookkia?

Vierailija
32/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omasta pihasta myydyistä puutarhamarjoista ei tarvitse maksaa veroja, jos kyseessä on satunnainen ja pienimuotoinen kotipuutarhan tuotteiden myynti eikä toimintaa pidetä laajana elinkeinotoimintana. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan puutarhamarjojen myynti lasketaan tavanomaiseksi omien aineellisten hyödykkeiden luovuttamiseksi, josta ei synny veronalaista tuloa, kun summat ovat näin pieniä."

Vierailija
33/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tulosta tehdään myös vähennykset, ja vero maksetaan VOITOSTA. Mansikanmyyntitulosta vähennät mansikkamaan perustamiskulut, poiminta-astiat, punnitusvälineet, mahdolliset poimijoitten palkat ym.

Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että nämä tulot voi vaan jättää ilmoittamatta.

Vierailija
34/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsö, tuo koskee ammattimaista mansikan tai vadelman viljelyä, ei kotipuutarhan pienten marjamäärien myyntiä. 

Vierailija
35/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jalostus ap tarkoittaa sitä, että et jalosta  marjoja / omenoita esim hilloksi, eikä sitä, ettet saisi myydä niitä omenia sellaisenaan, koska puu on jalostettu ja istutettu. 

Saat siis myydä marjat pensaista ja omenat puusta ilman, että joudut maksamaan veroa.

Vierailija
36/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että nämä tulot voi vaan jättää ilmoittamatta.

Kyllä tarkoittaa. Veronalaista tuloa on ammattipuutarhojen ja marjatilojen tuotteiden myynti, ei satunnaisten oman puutarhan herukkasankojen myynti. Jälkimmäistä ei todellakaan tarvitse verottajalle ilmoittaa. 

Vierailija
37/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet väärässä. Tarkistapa verohallinnon kanta kotipuutarhan marjojen myyntiin. 

Vierailija
38/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omasta pihasta myydyistä puutarhamarjoista ei tarvitse maksaa veroja, jos kyseessä on satunnainen ja pienimuotoinen kotipuutarhan tuotteiden myynti eikä toimintaa pidetä laajana elinkeinotoimintana. Verohallinnon ohjeistuksen mukaan puutarhamarjojen myynti lasketaan tavanomaiseksi omien aineellisten hyödykkeiden luovuttamiseksi, josta ei synny veronalaista tuloa, kun summat ovat näin pieniä."

Verotuksessa tai verolainsäädännössä ei ole erityissäännöksiä vähäisille tuloille, vaan kaikki tulot verotetaan ja vähennykset tehdään yleisten sääntöjen mukaan.

Vierailija
39/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tonttivuokra, lannoitteet, muu työ kuin poiminta (kastelu, kitkeminen).

Vierailija
40/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet väärässä. Tarkistapa verohallinnon kanta kotipuutarhan marjojen myyntiin. 

Laitapa linkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi