Rivarin pääty-asunto, naapuri oikaisee omalle takapihalle meidän pihan kautta
Mitä mieltä ootte saako tällaisesta sanoa? Välillä myös lapsi ravaa takapihalta meidän takapihan kautta leikkipihalle ja takaisin omalle takapihalleen.
Mua ärsyttää suunnattomasti tämä.
Kommentit (58)
Meillä se vihreä aita sekä pensaat edessä. Pensaat vielä aika matalia kun kasvu kesken. Kukaan ei tule kenenkään pihalle.
Aita ei ole kunnollinen koska oikaisu onnistuu.
Tuijia, ne ovat valmiiksi korkeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotkut rivaripihat on suunniteltu siten, ettei takapihalle pääse kuin menemällä naapurin taakpihan kautta. Äidilläni on tällainen, mutta ei siitä kukaan ravaa, vaan silloin menee ohi, kjn vietävä esim ruohonleikkuri omalle pihalle. Semmoinen aina turhaa ramppaamista että takapihojen kautta kulkee leikkipihalle, koska luulisi sinne pääsevän etuovenkin kautta. Voisi olla hyvä sääntö sellainen, että vain huoltokulku sallittu naapureiden pihojen kautta :)
Nuo on uskomattoman tyhmästi suunniteltu. Olisi sen metrin huoltokäytävän voinut sijoittaa tonttien väliin. No mans land.
Mukava olla vaikka aurinkoa ottamassa takapihalla, kun naapuri oikoo siitä tai kuskaa ruohonleikkuria pihalleen.
Aikanaan asuin rivarissa.
Siinä kaupungin pyörätien ja rivitaloyhtiön puisen, ehkä noin 100 cm korkean puisen aidan väliin oli jätetty ei-kenenkään maa.
Sitä pitkin roudattiin ruohonleikkuri omalle tilkulle. Portti oli jokaiselle takapihalle. Ei tarttenut oikoa toisten pihojen halki.
Naapurin pitch olisi halunnut ravata aamuun illoin meidän takapihan läpi ja vetää kastelulerkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa se yhtiöjärjestys. Onko nämä omat pihat oikeasti omia vai jakamattomia yhteisiä yhtiön alueita?
Oli miten oli. Tuo ei ole hyvää käytöstä.
Ihan samahan se olisi, jos ap menisi ottamaan vaikka aurinkoa naapurin pihalle, jos pihat ovat kerran yhteiskäytössä.
Mistä kautta muut rivarin asukkaat roudaavat ruohonleikkurit, mullat, kukat pihalleen tai talohuolto tekee katon lumityöt tai jos sattuu tulipalo, palolaitos sammutustyöt, siksi takapihan alue ja istutukset on tarkkaan määritelty. Jos muiden takapihaa ei saisi käyttää, niin se olisi vain päätyasunnoilla ja mu6t pitäisi tehdä silta talon katon kautta.
No meillä on portti takapihalla. Ei pidä olla niin kädetön. Portti, aita ja pensaat.
Oma ruohonleikkuri.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tärkeä huomio, jos olet rivarissa, että omistusoikeutesi, vaikka osakkeen omistat, loppuu kynnykselle. Takapihat ovat yleensä taloyhtiön yhteistä maata. Käy rehdisti sanomassa napurille, että ette pidä että että oikaisevat takapihalla. Jos ei lopu, yhteys isännöitsijään, ei kananta alkaa riitelemään typerysten kanssa.
Meillä on tehty selväksi, että piha-alueet on yhteisiä, kukaan ei voi sanoa, että tästä ei saa mennä. Siksi ei ole mitään aitoja tai terasseja tai varastokoppeja, vain yhtenäinen nurmikko. Harva todella huomaa, että osakkeilla yleensä hallitaan vain asuinneliöitä, ei pihoja. Toki voidaan yhdessä sopia vaikka mitä käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muusta keskimmäiset huoneistot pääsisi pihalleen kuin teidä "pihan" takakautta. Teidän "takapiha" rajoituu tiettyyn asti, jonka jälkeen huoltokaistale, jota käyttävät muut asukkaat, huoltoyhtiö, pelastslaitos jne. Katso As.Oy lainsäädäntö. periaatteessa rivitaloon ei edes kuulu pihaa, vaan osakkeita, joka oikeuttaa huoneiston hallinttaan eli ruvitalon piha ja tontti on kaikkien käytössä.
Siitä oman asuntonsa ovesta kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, laita kunnon aita siihen pihasi rajalle. Asuin itse joskus rivarin päädyssä, oli ihana asunto. Pihaa oli kolmella seinustalla ja seinänaapuri harvoin kotona. Ihan kuin omakotitalossa olisi asunut. Naapurit kulkivat toisesta päädystä omiin koteihinsa, koska se pääty oli lähempänä parkkipaikkaa. Seinänaapuri ajoi autonsa minun pihan ohi pihatietä pitkin. Kaikki toimi tosi hyvin, kunnes talon keskelle muutti itänaapurista porukkaa. Sen jälkeen minun pihan molemmista kulmista oli aina murmikon poikki oikaistu puoli metriä. Puhe ei auttanut.
Rivitalossa ei ilman lupaa tehdä yhteiselle maalle aitoja. Meillä oli kaltaisesi naapuri, joka aitasi päädyn itselleen, mutta soitto isännöitsijälle riitti ja aidat, kasvit ja terassikalusteet siirrettiin samantien pois ja naapuri sai varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se vihreä aita sekä pensaat edessä. Pensaat vielä aika matalia kun kasvu kesken. Kukaan ei tule kenenkään pihalle.
Aita ei ole kunnollinen koska oikaisu onnistuu.
Kunnon jästi kaataa aidat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lyhyt aita siinä mutta ei se auta mitään.
Ap
No laittakaa pidempi aita, verkkoaita koko teidän pihan ympäri. Tosin rivarin päätyasukkailla on usein sellainen erikoinen käsitys, että talon päätykin olisi heidän omaa pihaansa ja aitaavat myös sen. Useimmiten se on taloyhtiön yleistä piha-aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Aitaa tai pensaita kulkuesteeksi.
Pensas ei estä läpimenoa. Tarpeeksi korkea aita, oliko se nyt 120 vai 150 senttiä, kun saa olla korkea.
Siis kuka siinä päätyasunnossa asuu, ap itse vai se naapuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, laita kunnon aita siihen pihasi rajalle. Asuin itse joskus rivarin päädyssä, oli ihana asunto. Pihaa oli kolmella seinustalla ja seinänaapuri harvoin kotona. Ihan kuin omakotitalossa olisi asunut. Naapurit kulkivat toisesta päädystä omiin koteihinsa, koska se pääty oli lähempänä parkkipaikkaa. Seinänaapuri ajoi autonsa minun pihan ohi pihatietä pitkin. Kaikki toimi tosi hyvin, kunnes talon keskelle muutti itänaapurista porukkaa. Sen jälkeen minun pihan molemmista kulmista oli aina murmikon poikki oikaistu puoli metriä. Puhe ei auttanut.
Rivitalossa ei ilman lupaa tehdä yhteiselle maalle aitoja. Meillä oli kaltaisesi naapuri, joka aitasi päädyn itselleen, mutta soitto isännöitsijälle riitti ja aidat, kasvit ja terassikalusteet siirrettiin samantien pois ja naapuri sai varoituksen.
Kävelikö isännöitsijä siitä läpi koko ajan? Sitten voisin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta katselin ostosilmällä yhtä rivarihuoneistoa.
Siinä jokaisen huoneiston väliin oli rakennettu muutaman metrin lauta-aita erottamaan pihat toisistaan. Sitten tyhjää muutama metri ja nurmialue. Sitten poikittainen lauta-aita, erottamaan tontti seutaavasta.No mitä sitten? sitä sitten, että naapuri päästäkseen leikkaamaan nurmikon, olisi aina mentävä sen pienen takapihan läpi, jota katselin ostoon. Jollei olisi vienyt ruohonleikkuria tontilleen sisäkautta.
Miten typerästi voidaan suunnitella?
Miten muuten sen rivitalon voi suunnitella? Asunnot ovat rivissä, ja vaikka olisi porrastus, joutuu joko kulkemaan naapurin pihan kautta tai kuten esimerkissäsi, kunkin asukkaan käyttöoikeuden alaista pihaa on luultavastikin juuri väliaidan verran ja loppu onkin virallisesti taloyhtiön tai peräti kunnan tonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa se yhtiöjärjestys. Onko nämä omat pihat oikeasti omia vai jakamattomia yhteisiä yhtiön alueita?
Oli miten oli. Tuo ei ole hyvää käytöstä.
Ihan samahan se olisi, jos ap menisi ottamaan vaikka aurinkoa naapurin pihalle, jos pihat ovat kerran yhteiskäytössä.
Mistä kautta muut rivarin asukkaat roudaavat ruohonleikkurit, mullat, kukat pihalleen tai talohuolto tekee katon lumityöt tai jos sattuu tulipalo, palolaitos sammutustyöt, siksi takapihan alue ja istutukset on tarkkaan määritelty. Jos muiden takapihaa ei saisi käyttää, niin se olisi vain päätyasunnoilla ja mu6t pitäisi tehdä silta talon katon kautta.
Riippuu paljon taloyhtiöstä. Meillä pihat kuuluu asunnon hallintaan. Lauta- ja pensasaidoilla erotettu takapihat toisistaan ja rajaavat myös pihan takareunan. Asuntojen pihojen takana kulkee reilun metrin levyinen hiekkapolku, jota pitkin pääsee jokainen omaan pihaansa kulkemaan ruohonleikkureineen ja multasäkkeineen. Etupihat ovat myös osakkaiden hallinnassa. Useimmilla niissä on niin paljon istutuksia, ettei kenenkään mieleen tulisi siitä edes kulkea. Lisäksi jokaisella on omalla etupihalla autopaikka. Ainakaan minä en kovin hyvällä katsoisi, jos joku minun pihaani tolppapaikalleni autonsa pysäköisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lyhyt aita siinä mutta ei se auta mitään.
ApNo sitten pidempi ja korkeampi aita.
Ja meksikolaiset maksaa sen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta katselin ostosilmällä yhtä rivarihuoneistoa.
Siinä jokaisen huoneiston väliin oli rakennettu muutaman metrin lauta-aita erottamaan pihat toisistaan. Sitten tyhjää muutama metri ja nurmialue. Sitten poikittainen lauta-aita, erottamaan tontti seutaavasta.No mitä sitten? sitä sitten, että naapuri päästäkseen leikkaamaan nurmikon, olisi aina mentävä sen pienen takapihan läpi, jota katselin ostoon. Jollei olisi vienyt ruohonleikkuria tontilleen sisäkautta.
Miten typerästi voidaan suunnitella?
Miten muuten sen rivitalon voi suunnitella? Asunnot ovat rivissä, ja vaikka olisi porrastus, joutuu joko kulkemaan naapurin pihan kautta tai kuten esimerkissäsi, kunkin asukkaan käyttöoikeuden alaista pihaa on luultavastikin juuri väliaidan verran ja loppu onkin virallisesti taloyhtiön tai peräti kunnan tonttia.
Rakennussuunnitelmassa voi olla myös asuntokohtainen piha-alue hallinnassa. Mitä ihmettä muuten kukaan tekisikään siinä toisen yksityisen ikkunan tai terassin kyljessä? Yhteiset leikki-alueet ja muut kaikkia palvelevat alueet on eri asia.