Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 52-vuotias mies tosiaan ikäloppu työelämän kannalta?

Vierailija
02.08.2026 |

Haluaisin vaihtaa vielä kerran työpaikkaa mutta tilanne näyttää todella huonolta vaikka olen korkeakoulutettu ja alallani hyvinkin pätevä. Näytän kuulemma vähän yli 40-vuotiaalta.

Vielä 2 vuotta sitten minulle tuli jatkuvasti työtarjouksia Linkedinissä, nyt ei tule enää mitään muuta kuin osta konsultilta tai firmalta x sitä tai tätä.

Onko tosiaan näin, että Suomessa yli 50-vuotias on pelkkää roskaa? Eläkeikään on vielä ainakin 15 vuotta.

Onneksi on vielä saman ikäinen vaimo, jos hän jättäisi niin palstan mukaan minut kärrättäisiin vanhainkotiin ja köytettäisiin pyörätuoliin.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työelämän vaan työnantajan kannalta.

Ylitarjonta nääs...

Vierailija
42/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppinen on tiedoiltaan, elämänkokemukseltaan ja ymmärrykseltään ja ominaisuuksiltaan täysin ylivertainen verrattuna vaikka parikymppiseen. 

Kertoo jotain suomen yrityksistä kun aikuiset suomalaiset ei kelpaa. Kuinkahan paljon yksityisyrityksissäkin on suojatyöpaikoissa jengiä sukulaisuuden tai ihonvärin perusteella rekrytty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v on totaalisen loppu. Itse huomasin jo 45 vuotiaana työnantajien alkavan hiljalleen karttaa allekirjoittanutta.

Vierailija
44/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppinen on tiedoiltaan, elämänkokemukseltaan ja ymmärrykseltään ja ominaisuuksiltaan täysin ylivertainen verrattuna vaikka parikymppiseen. 

Kertoo jotain suomen yrityksistä kun aikuiset suomalaiset ei kelpaa. Kuinkahan paljon yksityisyrityksissäkin on suojatyöpaikoissa jengiä sukulaisuuden tai ihonvärin perusteella rekrytty.

No kun suomalainen aikuinen ymmärtää vaatia sellaista palkkaa, jolla pystyy laskunsa maksamaan, ja sellaiset ehdot kuin työlainsäädäntö ja työehtosopimukset määrittävät. Kokoomus hommaa kehitysmaista sellaista jengiä, joka tekee euron tuntiliksalla mitä vaan eikä edes ymmärrä suomea niin paljon, että tajuaisi työehdoista tuon taivaallista.

Vierailija
45/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

52v on totaalisen loppu. Itse huomasin jo 45 vuotiaana työnantajien alkavan hiljalleen karttaa allekirjoittanutta.

Höpö höpö. Jos ihminen vaikka väittelee nelikymppisenä, niin viisikymppisenä on älyllisesti huipulla. Minkä ikäisenä sinä väittelit?

Vierailija
46/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta jossain raksahommissa varmasti. Älyllisissä hommissa päinvastoin ellei ole tenuttanut aivojaan.

Vierailija
47/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen maantapa suljetaan epäviralliseen 40+ ikään tulleet yhteiskunnan ulkopuolelle. Jaxuja. Nyt ei enää oikeen työttömyyskorvaustakaan kun demarit keksi että otetaan pois ja nykyhallitus toteutti. Mielenkiintoinen ihmiskoe samalla tuoden kehitysmaista vajaa 100 000 uudisasukasta vuodessa ja sitten niiden kohdalla koko suomi valjastettu kotouttamaan.

Vierailija
48/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50+ on hyvå mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa jos olet 1.) töissä 2.) hyvät verkostot ja hyvä maine. Vapailta markkinoilta todella vaikeaa tiettyjä alpja lukuunottamatta.

Vierailija
49/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kitkuttele vaan samassa paikassa loppuun asti. 👴🏼👍🏼

Vierailija
50/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Nuoret tsirbulatkin ovat innoissaan;) T. Ope M52, 190 cm

Vierailija
51/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Kolmekymppiset tekevät halvemmalla ja paremmin

Miksi minulle sitten tarjotaan jatkuvasti lisää töitä niin paljon kuin viitsin tehdä, vaikka olen 67 ja ollut eläkkeellä jo kolme vuotta?

Meitä on. MInä olen 66 ja töitä on piisannut. Opetustyötä erikoisalalla jossa kokemus painaa todella paljon. Ajattelin kyllä puhaltaa pelin poikki kun 67 tulee piakkoin täyteen. Jatkan kyllä kausiluonteisessa, mielenkiintoisessa sivutyössä niin kauan kuin järki toimii.

Vierailija
52/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hakenut vuoden töitä. Eikä mitään :(

Duuni kyllä on mutta burnoutin partaalla siellä. Tahtoo pois!

N -73

Vierailija
53/67 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet saavat yli viisikymppisinä huomattavasti helpommin töitä kuin samanikäiset naiset. Me olemme täysin hylkiöitä kokemuksestamme huolimatta.

Vierailija
54/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolisoni sai työpaikan vielä sua vanhempana. 

Vierailija
55/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan kaikki nämä miehet ole, mutta..

Minun organisaatiossa nämä ovat kyllä enemmän rasitteena, kuin kehityksen edistäjinä. Viereiset firmat menee kovaa vauhtia eteenpäin ja ottavat uusia työkaluja käyttöön. Meillä nämä vanhat jarruttavat ja vastustavat kaikkea kehitystä. En itse palkkaisi.

Vierailija
56/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan kaikki nämä miehet ole, mutta..

Minun organisaatiossa nämä ovat kyllä enemmän rasitteena, kuin kehityksen edistäjinä. Viereiset firmat menee kovaa vauhtia eteenpäin ja ottavat uusia työkaluja käyttöön. Meillä nämä vanhat jarruttavat ja vastustavat kaikkea kehitystä. En itse palkkaisi.

Älä yleistä. Taidat olla vähän yksinkertainen.

Vierailija
57/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Kolmekymppiset tekevät halvemmalla ja paremmin

Miksi minulle sitten tarjotaan jatkuvasti lisää töitä niin paljon kuin viitsin tehdä, vaikka olen 67 ja ollut eläkkeellä jo kolme vuotta?

Riippuu täysin alasta. Isäni putkimies. 83v. Ollut siis eläkkeellä jo vuosikymmeniä. Jotain abaut 60v.  jäi, kun terveys petti. Yhä edelleen kysellään väliin pikkukeikkoihin. No, ei tietenkään mene. Ei pysty enää.

Vierailija
58/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59v. Ei kiinnosta ketään työllistämiset. Taitoa, elämänkokemusta ja intoa olisi kyllä mutta vain nuoruus ratkaisee. Vähiten muutennolin töistä pois viimeisessä työpaikassani 2 vuotta sitten. 4 vuoden aikana en ollut ainuttakaan työpäivää pois sairauden takia. 1 päivän olin, kun omaiseni kuoli. Muut oli sitten minunkin edestä! Mutta kas vain kun yt:t tuli, sain lähteä ensimmäisenä... olin vanhin talossa... Tilalle otettiin heti nuorempi tytön hupakko... Se kuuluisa hyväveli systeemi. 

Vierailija
59/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ikäisenä kohta mentävä työkkäriin, saapas nähdä mihin hullutukseen tässä joutuu... 

Vierailija
60/67 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomna naisvaltaisella alalla ja laitosohjaajana olen saanut käytännössä valita työpaikkani 28 vuoden ajan. Miehiä on niin harvassa.

M52

Eikö sosionomi erota sitä millaista on työnhaku 28v nuorempana kuin 52 vuotiaana.

Ei.

28 vuotta sitten piti kuitenkin hakea.

Nykyään kokeneita ja yksinäisiin vuoroihin kykeneviä ammattilaisia kysellään vaihtamaan yksikköä puskaradion kautta parempia työvuoro ja loma-ajankohta etuja tarjoten.

Esim. ei yövuoroja tai viikonlopputöitä. Tai 6 viikon lomalupaus kesäkautena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi