Minkä takia metsässä ei ikinä törmää luonnollisen kuoleman kokeneisiin eläimiin?
Esim. jos joku hirvi kuolee vanhuudenheikkouteen tai sairauteen, niin luulisi, ettei sen ruumis aivan heti ehdi tulla kokonaan syödyksi tai hajotetuksi. Metsissä ei myöskään ikinä haise kuolleiden eläinten raadot, ellei joku metsästäjä ole niitä kaatanut ja jättänyt mätänemään. Edes luita ei oikein meinaa löytyä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Hajottajat ja haaskansyöjät kyllä löytää kuolleet eläimet ihan muutamissa tunneissa. Hiiret järsii luut.
No ei todellakaan syö.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt kerran ketun raadon ja soitin jopa hätäkeskukseen siitä koska oli kuitenkin kaupunkipuisto jossa pyörii lapsia, koiranulkoiluttajia jne. Ei heitä kiinnostanut edes sijainti, sanoivat vaan että luonto hoitaa
En usko että kuollut kettu kykenee enää tekee mitään lapsille.
Sairaat ja vanhat eläimet hakeutuu kuolemaan johonkin suojaan. Ei ne jää siihen pyörätielle delaamaan kuten star warsin yoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt kerran ketun raadon ja soitin jopa hätäkeskukseen siitä koska oli kuitenkin kaupunkipuisto jossa pyörii lapsia, koiranulkoiluttajia jne. Ei heitä kiinnostanut edes sijainti, sanoivat vaan että luonto hoitaa
Kyllä on taas häkessä nauru maittanut. Metsässä on kuollut eläin, selvä hätätilannehan tämä🤦. Ihanko sieltä olisi palokunta pitänyt lähettää vai mitä ihmettä?
Ei vaan ambulanssi jytkäyttelemään kottaraista.
Hyvä että luonto hoitaa, olishan se kamalaa jos raatoja olis pitkin poikin metsiä.
Eli luontoko ei ole "luonnollinen", kaikkea sitä nykyihminen keksii, voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Törmäähän, ja kyllähän metsissä useinkin haisee raadot.
Mutta toki se raato ei pitkään siellä metsässä mätäne, vaan se syödään hetkessä.
Luita nyt löytyy vaikka kuinka.
Jep, meidän lähimetsässä oli hirven koko luuranko.
Kyllä niitä on vastaan tullut. Valitettavasti, koska ei se haju niin hyvä ole. Hirvien, kettujen, peuran ja poron raatoja on tullut nähtyä. Mutta nopeastihan ne menee petojen suihin, joten enemmän näkee luita ja luurankoja, kuin kokonaisia raatoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä soitan jokaisesta yliajetusta eläimestä hätäkeskukseen, osan niistä voisi varmasti vielä pelastaa ja kuntoutuksen kautta palauttaa luontoon.
Mä löysin jäniksen raadon mökillä auton alta, oli ryöminyt sinne ilmeisesti yön aikana piiloon kuolemaan, samoin fasaanin jäännökset oli joskus pensaan alla. Isompia luita on myös tullut nähtyä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Lintu joka tietää/ vaistoaa olevansa kuolemassa matkustaa Linnunrataa pitkin Lintukotoon.
Eli tulee Suomeen vai? Samoin Somalit jne?
Viimeksi juhannuksena löytyi hirven raato puoli kilometriä pihasta. Korpit raakkui ja kierteli niin läksin katsomaan mikä siellä on. Sillä suunnalla ei mitään asutusta moneen kilometriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu joka tietää/ vaistoaa olevansa kuolemassa matkustaa Linnunrataa pitkin Lintukotoon.
Eli tulee Suomeen vai? Samoin Somalit jne?
Näiden ryhmien välillä vallitsevat käänteiset prinsiipit.
Oon ainakin törmännyt kuolleeseen oravaan.
Hirven luurangon löysin kerran tiheen kuusen alta. Parin vuoden päästä luut oli levitelty ympäristöön.
Olen löytänyt kahdesti kuolleen karhun ja kuolleita karhuja kuulemna vaikea löytää, koska pääosin kuolevat talven aikana talvipesäänsä, joista moni maan alla.
Löysin hirvittävän hajun perusteella karhun Länsi-Uudellamaalla keväällä jyrkästä synkästä pohjoisrinteestä kuusen oksien alta suurien siirtolohkarien takaa. Oli vielä karhuksi tunnistettavissa vaikka mätänemisprosessi edennyt. Tuota ei ollut jostakin syystä muut eläimet juurikaan syöneet. Uroskarhut nukkuu talviunensa usein taivasalla vain kuusen oksien alla ja tuo oli siihen talvella kuukahtanut. Haju oli niin hirvittävä, että ei pystynyt olemaan kahta metriä lähempänä sekuntia pidempään.
Oon läytänyt kerran hirven luut. Pienempien eläinten luita löytyy tämän tästä. Kyllä niitä on, mutta häviävät nopeasti.
Lintujen luita löytyy ainakin. Ehkä ne isommat sitten maatuvat kuitenkin aika nopeasti ilmahautauksessa. Hajottajabakteerit pääsevät nopeammin käsiksi niihin kun niitä ei haudata.
Kuolleet eläimet eivät liiku, ja jos itse katsot eteesi, niin harvemmin törmäät liikkumattomiin esineisiin. Vai törmäätkö metsässä usein puihin?