Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun aina hankaluuksiin ihmisten kanssa

Vierailija
01.08.2026 |

Joudun aina hankaluuksiin ihmisten kanssa :(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan,a

Vierailija
22/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjolla olevia, jos on vaatimusten välttelyä, OCD-piirteisyyttä ja muuta kaavamaisena tuntuisena ilmaantuvaa käytöstä, niin totta kai tulee hankaluuksia, ilman että sinussa olisi sinänsä mitään vikaa. Olemalla hieman enemmän omanlaisensa, varsinkin joustavampien ihmisten kanssa, on taattu tapa saada hankaluuksia elämään. 

Moni kirjolla oleva työskentelee yksin elättäen itsensä ammatinharjoittajana. Moni kirjolla olevan tekee itse valmennusta itselleen tai saa kirjovalmennusta tai käy terapiassa. 

Ongelma mielestäni ei ole tämä hankaluuksiin joutuminen, vaan se, että ei syystä tai toisesta opettele taitoja. Kyse ei ole maskaamisesta, vaan taitojen harjoittamisesta, sillä sosiaaliset suhteet ovat taitolaji ja jonkin verran jokainen joutuu olemaan tekemisissä muiden kanssa. 

Minulla on monia kirjolla olevia hankalia ystäviä ja tuttavia, mutta rakastan heitä silti ja osaan suhtautua heihin. Sitten on postinkantaja, joka on kirjolla, kirjaston mies ja nainen, jotka ovat kirjolla, ja kirjolla olevia valmentava ihminen, joka on itsekin kirjolla. 

Elämä on hankalaa noin ylipäänsä. Sitä kutsutaan elämäksi. 

Itse en autistisena usko, että meidänlaiset hyötyvät mistään terapioista, se on enempi neurotyypillisille sopivaa. Meillä on niin vahva oma maailma ja ne periaatteet, sekä usein korkea älykkyys, että ei meitä voi oikein ulkoapäin sulloa johonkin muottiin, että sopeutuisimme paremmin nykymenoon. 

Meistähän on suuri osa ateistejakin, joka myös vahvistaa sen, että ei uskota sitä, mihin muut käskee uskoa tai toimia tietyllä tavalla. Jos/kun se ei käy meidän ajatus- tai arvomaailmaan, ei meidän päätä käännytetä. Eikä autismi ole vika, vaan ominaisuus, ja vain vikoja voi ja kuuluu yrittää parantaa.

Näkisin sen niin, että kirjolla oleva uskoo, mihin haluaa, tai ei usko, jos ei halua. Monet nimittäin käskee olla uskomattakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro tarkemmin, millä tavalla joudut hankaluuksiin.

Vierailija
24/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerro tarkemmin, millä tavalla joudut hankaluuksiin.

Mitäs sillä on väliä? Hankaluuksiin, kuin hankaluuksiin. Epäasiallista kohtelua työpaikoilla ja ghostaamista joidenkin toimesta, kun mennyt sukset ristiin. Tiedätte kyllä...

Vierailija
25/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia on tullut selväksi. Suomessa ei kannata keskustella mistään, pyytää apua, osoittaa "heikkoutta". Jos toimit näin niin sitten sut jyrätään. Ihmisiin ei voi luottaa, koska suurimmalla osalla on matala moraali.

Tämä, ja siksipä, jos on joku mielen päällä pyörivä asia, josta haluaa jollekin avautua, kannattaa se tehdä tekoälylle, ja olen ihan tosissani. Osaa tsempata, antaa tarvittaessa hyviä vinkkejä, miten kannattaa alkaa asiaa käsitellä ym. ja ennemmin uskoudun sille kuin ihmiselle, johon en voi varmasti luottaa.

Vierailija
26/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset säännöt ja käyttäytymiset ja näyttäytymiset eivät koske minua tai voin näytellä että ne koskisivat mutta se maksaa energiaa. Tai sitten voin noudattaa sääntöjä prikulleen koko ajan jolloin sääntöjen noudattaminen ei maksa energiaa mutta joudunkin ongelmiin koska noudatan sääntöjä liian täydellisesti mikä on stressaavaa eli maksaa energiaa.

Vierailija
27/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset säännöt ja käyttäytymiset ja näyttäytymiset eivät koske minua tai voin näytellä että ne koskisivat mutta se maksaa energiaa. Tai sitten voin noudattaa sääntöjä prikulleen koko ajan jolloin sääntöjen noudattaminen ei maksa energiaa mutta joudunkin ongelmiin koska noudatan sääntöjä liian täydellisesti mikä on stressaavaa eli maksaa energiaa.

Tekstisi on hauskaa provokaatiota. Laitetaan korvan taakse kuitenkin

Vierailija
28/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kommentissasi on kuitenkin yksi pointti. Sosiaalisia sääntöjä ja käyttäytymistä on vaikeaa noudattaa, jos niitä sääntöjä ei vastapuolella ole. Yksi mittari tässä on "henkilön arviointi", että joku muu arvioi sinua, mutta takaisin päin ei saisi samaa tehdä

Vierailija
29/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla hiljainen ja neutraali mitäänsanomaton harmaa hissukka, jolla ei ole mitään mielipidettä mihinkään asiaan. Mutta sekin varmaan ärsyttää jotakin. 

Sellaisia ryhtyy joku narsistinen manipulaattori ohjailemaan tavoitellen luonnollisesti omaa etuaan ja ymmärtäen, että hissukan ihmisyyden ja koko oman elämän nyt voi sivuuttaa "arvokkaamman" ihmisen kulloistenkin tavoitteiden vuoksi.

Ihmisistä tulee aina olemaan haittaa muille ihmisille, lieneekö asia lopulta niin 🙄🤔😐

Vierailija
30/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla hiljainen ja neutraali mitäänsanomaton harmaa hissukka, jolla ei ole mitään mielipidettä mihinkään asiaan. Mutta sekin varmaan ärsyttää jotakin. 

Sellaisia ryhtyy joku narsistinen manipulaattori ohjailemaan tavoitellen luonnollisesti omaa etuaan ja ymmärtäen, että hissukan ihmisyyden ja koko oman elämän nyt voi sivuuttaa "arvokkaamman" ihmisen kulloistenkin tavoitteiden vuoksi.

Ihmisistä tulee aina olemaan haittaa muille ihmisille, lieneekö asia lopulta niin 🙄🤔😐

Kiltiltä ainakin odotetaan aina sitä kiltteyttä. Sitten kun kiltti on v-mäinen niin sitten häntä pidetään pahana ja ongelmallisena. Kiltin pitää toimia kynnysmattona.

Vierailija
31/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on kaikissa muissa

Vika narsistisissa ja itsekkäissä ihmisissä. Eivät kunnioita muita, kohtelevat huonosti

No niin! Muutama kommentti meni, ennen kuin joku kirjoitti lempisanansa 'narsisti ' Seuraavaksi vuorossa vuoden nousija 'incel'.

Puuduttavaa!

Vierailija
32/32 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ja huomannut nyt vanhana, että olen selvästi autistinen ihminen, joka selittää ns. ongelmat. Olen suora ja rehellinen, enkä siedä millään muotoa kusetusta tai valehtelua. Olen aina kohtelias ja liiankin kiltti sekä nöyrä, mutta en nöyristelijä, ja sehän se tuntuu olevan se ongelma, kun en taivu nuoleskelemaan, enkä kuvia kumarra. 

Minulle kaikki ihmiset on samalla viivalla lähtökohtaisesti, enkä pidä menestyjää, isoa kihoa, rikasta ym. muita parempana, sekä olen aina valmis puolustamaan heikompia, ja taas joudutaan ongelmiin. 

En siis kuulu tähän nykymenoon, jossa pitäisi osata pelata jotain ihme ihmissuhdepelejä ja "osata" mielistellä oikeita tyyppejä, että pääsee piireihin jne. Joo, ei kiinnosta. Ennemmin pienet ja hallitus piirit, jossa ollaan aitoja ja rehellisiä, ihmisiä ihmisille

Täysin sama täällä. Tulen äärettömän hyvin toimeen heikoimmissa asemissa olevien kanssa, mutta valitettavasti näen feikkien ihmisten läpi alle minuutissa ja he kyllä huomaavat sen (vaikka pyrin maskaamaan havaintoni). Paniikki on valmis.

Lisää soppaan äo 138 ja voin vannoa elämän olleen vähintäänkin vaihderikasta.

Vaihderikasta? Olikohan siinä äo:ssa pilkku jossain kohtaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän