Paljonko pitää ottaa lainaa, jos haluaa ostaa toisen ulos
Otimme muutama vuosi sitten 250 000 euron asuntolainan, jota on nyt jäljellä 205 000. Haluan ostaa toisen tästä ulos, asunnon arvo ei ole noussut tällä hetkellä. Pitääkö minun siis hakea lainatarjouksia summalle 205 000 + se osuus minkä toinen on jo laskennallisesti maksanut pois? Eli noin 227 500 euroa?
En ole vielä ollut yhteydessä pankkeihin, vaan yritän lainalaskureilla ensin katsoa suuntaa-antavasti mahdollisia lainamääriä ja kuukausieriä eri pankeilta.
Kommentit (50)
Tälläistä sotkua tulee, kun köyhät menee yksiin.
Itsellä sentään appiukko osti exän osuuden kämpästä +20% markkinahintaan nähden.
Miesten kesken käteltiin kaupat.
Vaikka minä se menin ja panin eksän kaveria 😂
Pitääkö ap:n maksaa varainsiirtovero, jos kysymys on avioerosta? Eikö osituksessa voi siirtää omaisuutta puolisolta toiselle ilman varainsiirtoveroa?
Sitten toki tilanne on selvä, jos ap on avoliitossa. Tällöin varainsiirtovero tulee maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitteko talon kokonaan puoliksi? Paljonko käsiraha oli? Oletetaan, että 20% asunnon ostohinnasta eli silloin asunnon ostohinta olisi ollut 312 500 ja käsiraha 62 500. Tästä puolet on 31 250€. No jos olette maksaneet 45 000€ lyhennystä puoliksi, niin maksat siitä toisen maksaman osuuden eli 22 500€. Nämä maksut yhdessä ovat 53 750€. Tämän joudut maksamaan poisostettavalle. Lisäksi joudut ottamaan jäljellä olevan lainan 205 000€ kokonaan itsellesi. Eli jos kaiken tekisit lainarahalla, sulla olisi 258 750€ lainaa. Tuskin saat yksin noin isoa lainaa, koska vaatii melkoiset tulot.
Maksettiin 5000€ omasta taskusta, takaus garantialta, ei muita vakuuksia.
Ap.
No huh huh. Paljonko Garantian takaus maksoi/maksaa?
[Sori vaan, mutta mua naurattaa nämä tyhjätaskujem asuntokaupat.]
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ap menee noin juuri kun olet itse laskenut. Olen pankissa töissä ja näitä laskuja tullut muutamaan otteeseen laskettua.
Eli jos sovitte kauppahinnaksi tuon 250 te euroa, niin sinun lainan tarve on tuo laskemasi 227 500 euroa. Ota huomioon, että tämän lisäksi tarvitset rahat varainsiirtoveroon, maanmittauslaitoksen kuluihin (omistusoikeiden ja panttauksen rekisteröinti asunto-osakkeesta), mahdollisesti uuteen Garantia maksuun ym.
Kannattaa myös huomioida, että tuollainen lainamäärä yhdelle ihmiselle on todella suuri eikä ole takeita, että laina välttämättä järjestyy. Myös Garantialla on maksukykyvaateet ja voi olla, ettei sitä ole mahdollista käyttää uuden lainan vakuutena.
Mutta olethan yhteyksissä pankkiin, niin saat vahvistuksen, onko laina ylipäänsä järjesteltävissä vai tarvitseeko asunto laittaa myyntiin. Tsemppiä!
Kiitos tästä vastauksesta ja tietysti muistakin hyvistä kommenteista, joita on ketjuun tullut.
Olen kaikkia lainalaskureita kokeillut ja todennut, että vähän on siinä ja siinä tulojeni kanssa, että järjestyisikö tuollainen laina. Ja nuo lisämaksut huomioin myös, säästössä on noin 15 000 euroa, mutta kaikkea tuosta ei oikein voi kerralla käyttää, kun sitten ei jää mitään pahan päivän varalle (vanhahko auto, mahdolliset hajoavat kodinkoneet jne).
Mikä tässä on hulluinta, niin jos vuokraisin saman huonemäärän omaavan kämpän jostain muualta kuin pahimmalta ghetto-alueelta, niin joutuisin kuitenkin maksamaan vuokraa 1200-1400€/kk + autopaikka + muutama vesimaksu vielä päälle. Mutta sitten pankin mielestä maksuvarani ei riittäisi esim 900€ lyhennykseen ja 450€ vastikkeeseen (sis vesimaksut).
Sama huonemäärä siksi, koska kuviossa on lapsia. Toinen osapuoli ei ole kiinnostunut lunastamaan asuntoa minulta ja hänen työaikojensa vuoksi lapset olisivat paljon minulla, eli huoneet tarvitaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitteko talon kokonaan puoliksi? Paljonko käsiraha oli? Oletetaan, että 20% asunnon ostohinnasta eli silloin asunnon ostohinta olisi ollut 312 500 ja käsiraha 62 500. Tästä puolet on 31 250€. No jos olette maksaneet 45 000€ lyhennystä puoliksi, niin maksat siitä toisen maksaman osuuden eli 22 500€. Nämä maksut yhdessä ovat 53 750€. Tämän joudut maksamaan poisostettavalle. Lisäksi joudut ottamaan jäljellä olevan lainan 205 000€ kokonaan itsellesi. Eli jos kaiken tekisit lainarahalla, sulla olisi 258 750€ lainaa. Tuskin saat yksin noin isoa lainaa, koska vaatii melkoiset tulot.
Maksettiin 5000€ omasta taskusta, takaus garantialta, ei muita vakuuksia.
Ap.
No huh huh. Paljonko Garantian takaus maksoi/maksaa?
[Sori vaan, mutta mua naurattaa nämä tyhjätaskujem asuntokaupat.]
Hyvä, että sulla riittää hupia muiden haastavista tilanteista. Toivottavasti et itse joudu koskaan luopumaan tutusta ja turvallisesta elämästäsi. Et ehkä selviäisi.
Vuokranantaja laskee riskinsä täysin eri tavalla pankkiin nähden. Pankki joutuu laskemaan lainallesi luottotappioarvion, mikä vaikuttaa lainan uudelleenmyyntikelpoisuuteen/vakuusarvoon bondeissa. Jos se on huono, pankin ei kannata uhrata tuota pääomaa Sinun lainaasi, koska saa paremman tuoton varmuudella muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja laskee riskinsä täysin eri tavalla pankkiin nähden. Pankki joutuu laskemaan lainallesi luottotappioarvion, mikä vaikuttaa lainan uudelleenmyyntikelpoisuuteen/vakuusarvoon bondeissa. Jos se on huono, pankin ei kannata uhrata tuota pääomaa Sinun lainaasi, koska saa paremman tuoton varmuudella muualta.
Kiinnostaisi kovasti tietää alapeukuttajan perusteet.
T: ex luottoriskianalyytikko @suomalainen pankki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ap menee noin juuri kun olet itse laskenut. Olen pankissa töissä ja näitä laskuja tullut muutamaan otteeseen laskettua.
Eli jos sovitte kauppahinnaksi tuon 250 te euroa, niin sinun lainan tarve on tuo laskemasi 227 500 euroa. Ota huomioon, että tämän lisäksi tarvitset rahat varainsiirtoveroon, maanmittauslaitoksen kuluihin (omistusoikeiden ja panttauksen rekisteröinti asunto-osakkeesta), mahdollisesti uuteen Garantia maksuun ym.
Kannattaa myös huomioida, että tuollainen lainamäärä yhdelle ihmiselle on todella suuri eikä ole takeita, että laina välttämättä järjestyy. Myös Garantialla on maksukykyvaateet ja voi olla, ettei sitä ole mahdollista käyttää uuden lainan vakuutena.
Mutta olethan yhteyksissä pankkiin, niin saat vahvistuksen, onko laina ylipäänsä järjesteltävissä vai tarvitseeko asunto laittaa myyntiin. Tsemppiä!Kiitos tästä vastauksesta ja tietysti muistakin hyvistä kommenteista, joita on ketjuun tullut.
Olen kaikkia lainalaskureita kokeillut ja todennut, että vähän on siinä ja siinä tulojeni kanssa, että järjestyisikö tuollainen laina. Ja nuo lisämaksut huomioin myös, säästössä on noin 15 000 euroa, mutta kaikkea tuosta ei oikein voi kerralla käyttää, kun sitten ei jää mitään pahan päivän varalle (vanhahko auto, mahdolliset hajoavat kodinkoneet jne).
Mikä tässä on hulluinta, niin jos vuokraisin saman huonemäärän omaavan kämpän jostain muualta kuin pahimmalta ghetto-alueelta, niin joutuisin kuitenkin maksamaan vuokraa 1200-1400€/kk + autopaikka + muutama vesimaksu vielä päälle. Mutta sitten pankin mielestä maksuvarani ei riittäisi esim 900€ lyhennykseen ja 450€ vastikkeeseen (sis vesimaksut).
Sama huonemäärä siksi, koska kuviossa on lapsia. Toinen osapuoli ei ole kiinnostunut lunastamaan asuntoa minulta ja hänen työaikojensa vuoksi lapset olisivat paljon minulla, eli huoneet tarvitaan.
Ap.
Vaikka tuo pankkivirkailijasta työssään näitä näkee, niin ei se kaikilla erossa noin mene. Sinä voit ihan suoraan kysyä, paljonko exäsi haluaa. Esimerkiksi minun exäni aikoinaan otti auton ja minulle jäi sitten isompi osuus asunnosta. Ei me laskettu sitä noin. Teillä on YHTEINEN laina, eikä hän pääse lainanmaksusta eroon, vaikka muuttaisi muualle. Hän pääsee siitä eroon, kun omistus siirtyy kokonaan sinulle ja saat lainan sitä varten. Tuskin evälläsi pitkään riittää rahat maksaa sekä asuntolainaa entiseen asuntoon että vuokraa uuteen asuntoon. Ja toinen juttu on, että jos olette muutaman vuoden asuneet, asunnon arvo voi olla tällä hetkellä pienempi. Missään nimessä ei tarvitse suostua siihen, että asunnon arvoksi määritellään edelleen 250 tuhatta, kun kaikkialla Suomessa asuntojen hinnat ovat laskeneet. Sinänsä sillä ei ole väliä, vaikka sopisit exäsi kanssa, että sinä neuvottelet lainat itsellesi ja exäsi ei saa mitään. Sinulle jää kuitenkin runsaasti muita kuluja. Teillä lienee yhteistä irtaimistoa, kodinkoneita yms., joilla hänen osuuttaan osituksesta voi kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olethan yhteyksissä pankkiin, niin saat vahvistuksen, onko laina ylipäänsä järjesteltävissä vai tarvitseeko asunto laittaa myyntiin. Tsemppiä!Kiitos tästä vastauksesta ja tietysti muistakin hyvistä kommenteista, joita on ketjuun tullut.
Ap.
Jos vastike on pks:lla tuota luokkaa, niin kyseessä lienee uudehko kolmio. Voi toki olla, yhtiöstä riippuen, myös neliö. Neliöitä ei välttämättä alle 1 300€/kk saa vuokralle, mutta kolmion saa jo hyvinkin. Toki lapsien iästä riippuen täytyy huomioida myös huonekoko määrän lisäksi. Pankkia ei kiinnosta, miten sä vuokrasi maksat, jos et ole pankin vuokralainen. Lainanmaksu pankkia sen sijaan kiinnostaa, koska siinä se on saajana.
Mutta edelleen tuon asunnon myyminen ja edullisemman ostaminen, jolloin lainaa tarvitsisi vähemmän, olisi järkevää. Toki jos ei nykyinen asunto ole haluttu, niin myyminen voi kestää... Mutta 250 009€ asunnon sijainti on pk-seudullakin hyvä, jos kyseessä on kolmio, neliöitäkib saa 100 000€ halvemmalla, mutta ei ihan joka paikasta.
Mutta olethan yhteyksissä pankkiin, niin saat vahvistuksen, onko laina ylipäänsä järjesteltävissä vai tarvitseeko asunto laittaa myyntiin. Tsemppiä!